اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307932
تاریخ انتشار: 1401/11/12 09:15
عربستان دهها نفر را به طور مخفیانه و بدون مطلع کردن خانواده‌ها اعدام کرده است

عربستان سعودی در روز ۱۲ مارس ۲۰۲۲ (اواخر اسفند ۱۴۰۰) هشتاد و یک نفر را اعدام کرد؛ از جمله این ۹ مرد که خانواده‌های آنها اجازه انتشار عکس‌هایشان را داده‌اند

بازماندگان اعدام‌شدگان در عربستان سعودی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که حکومت بدون آن که به آنها اطلاع بدهد فرزند یا عضو خانواده‌شان را اعدام کرده است.
یکی از این موارد خانواده مصطفی خیاط - یکی از این اعدام‌شدگان - است که می‌گوید هیچ خبر و اطلاعی پیش از اعدام به آنها داده نشده بود.
آنها هنوز جنازه مصطفی را تحویل نگرفته‌اند. محل دفنی هم به آنها نشان داده نشده است. می‌گویند آخرین باری که صدای مصطفی را شنیده‌اند در حین یک تماس تلفنی از زندان بوده که در پایان آن مصطفی با مادرش این چنین خداحافظی کرده: «خیلی خوب، من باید برم. خوشحالم که شما سالمی».
هیچ کدام نمی‌دانستند که این قرار است آخرین باری باشد که صدای همدیگر را می‌شنوند.
یک ماه بعد از این آخرین تماس تلفنی، یعنی در ۱۲ مارس ۲۰۲۲ عربستان سعودی یکی از بزرگترین مجموعه اعدام‌ها در یک روز را تجربه کرد؛ در این روز ( اواخر اسفند ۱۴۰۰) عربستان ۸۱ نفر را در یک روز اعدام کرد. مصطفی هم یکی از همین ۸۱ نفر بود.
بنابر گزارش جدید نهادهای حقوق‌بشری استفاده از مجازات اعدام در عربستان از سال ۲۰۱۵ - یعنی زمان روی کار آمدن ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور - تقریبا دو برابر شده است.
نام مصطفی تنها یکی از نام‌ها در فهرست طولانی و در حال تکمیل افراد اعدام شده در آن روز است که یک گروه حقوق بشری به نام «رپریو» (Reprieve) در همکاری با یک سازمان اروپایی-عربستانی حقوق بشری به دقت در حال تکمیل آنست و گزارش جدیدی از تحقیقات خود درباره اعدام‌های مخفیانه در عربستان سعودی منتشر کرده است.
این کمپین بر اساس اطلاعاتی که از سال ۲۰۱۰ تاکنون به دست آورده گزارش کرده:
انجمن حقوق بشری و غیردولتی رپریو در این گزارش گفته طی یک سال گذشته عربستان ۱۴۷ نفر را اعدام کرده هر چند این تعداد می‌تواند بسیار بیشتر هم باشد. رپریو می‌گوید حکومت در عربستان به طور «نامتناسب» از مجازات اعدام حتی علیه شهروندان خارجی مانند زنان خدمتکار در خانه‌ها و خرده‌فروشان موادمخدر استفاده می‌کند.
با گذشت حدود ۱۰ ماه از اعدام مصطفی هنوز خانواده او هیچ اطلاعی در این باره از مقامات و نهادهای حکومتی دریافت نکرده‌اند. یاسر، برادر بزرگ مصطفی، می‌گوید این یک «تراژدی» برای خانواده است.
«ما نمی‌دانیم آیا آنها جسد او را به طور مناسبی دفن کرده‌اند یا در وسط بیابان رها کرده‌اند و یا به دریا انداخته اند. هیچ اطلاعی نداریم».
منبع:بی بی سی



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*