اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308164
تاریخ انتشار: 1401/12/27 00:48
طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی در جلسه مورخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ متن کامل ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان دولت

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

عطف به نامه شماره ۱۲۹۳۶/۲۰۰ مورخ ۰۶/۱۲/۱۴۰۱ و پیرو نامه شماره ۳۶۰۲۳/۱۰۲ مورخ ۱۶/۱۲/۱۴۰۱؛

طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی در جلسه مورخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح زیر اعلام نظر می گردد:

۱- در ماده واحده،

۱-۱- منظور از واژه «بکارگیری» از این جهت که شامل استخدام‌های رسمی و پیمانی و شامل بکارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی می‌شود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲-۱- منظور از واژه «مستمر»، با توجه به عدم تعریف قانونی و روشن نبودن مصادیق آن، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲- اطلاق حکم تبصره ۱، در خصوص ممنوعیت مطلق انعقاد قراردادهای مذکور، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

۳- در تبصره ۲،

۱-۳- منظور از عبارت «نیروهای شاغل» از این جهت که شامل نیروهایی که در استخدام دستگاه هستند و یا به صورت غیرمستقیم در دستگاه مشغول هستند می‌شود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲-۳- در خصوص ملاک دانستن سابقه بیمه‌پردازی، از این جهت که روشن نیست چنانچه کارفرما، در بیمه پردازی اشخاص قصور داشته است، تکلیف اشخاص مشمول این تبصره چه خواهد بود، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۳-۳- منظور از «خدمت مستمر» مذکور با توجه به عدم تعریف قانونی ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

۴-۳- با توجه به ابهامات مصوبه از جمله دامنه شمول مصادیق آن، اظهارنظر در خصوص بار مالی پس از رفع ابهامات مذکور صورت خواهد گرفت.

۴- در تبصره ۳، با توجه به سازوکار پیش‌بینی شده از این جهت که روشن نیست، در بکاریری نیروهای کار معین مذکور، ضوابط ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله محدودیت‌های مربوط به پست‌های سازمانی رعایت خواهد شد یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۵- در تبصره ۴، از این جهت که آیا مقصود از «سوابق تمام وقت» آن است که صرفاً کسانی که به صورت تمام‌وقت اشتغال داشته‌اند مشمول این تبصره خواهند بود و یا منظور آن است که سوابق پاره وقت نیز به معیار تمام وقت محاسبه شده و اعمال می‌شود، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۶- با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص طرح فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

به پیوست نظر این هیأت به شماره ۰۱۰۱/۱۰۳۵۷۱ مورخ ۱۰/۱۲/۱۴۰۱ در خصوص این طرح عیناً جهت اقدام لازم ارسال می‌گردد.

تذکرات:

۱- در ماده واحده، مقصود از عبارت «متمرکز در کل کشور» تبیین گردد.

۲- در تبصره ۳، عبارت «مستخدم» اصلاح شود.

سامک ره‌پیک- قائم مقام دبیر شورای نگهبان



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*