اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308246
تاریخ انتشار: 1402/01/15 11:48
سازمان برنامه و بودجه مقصر بروز این اتفاق ناگوار در شب عید برای معلمان بود؛ چرا روز گذشته رئیس این سازمان در نشست کمیسیون شرکت نکرد؟ چرا سازمان برنامه در رابطه با این مشکل گزارشی ارائه نداده و فقط وزیر آموزش و پرورش عزل شد در حالی که این سازمان هم مقصر است؟

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: رسالت ما در رتبه بندی، افزایش کیفیت آموزش و ارتقای شأن و منزلت معلم است اما در برخی مناطق با رتبه بندی‌های غیرمنطقی شأن معلمان را تنزل داده‌اید.

به گزارش ایسنا، علیرضا منادی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص علل و عوامل تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه ۱۴۰۱ فرهنگیان گفت: مجلس یازدهم دانش بنیان ترین مجلس تاریخ مجالس کشور است و این افتخار بزرگی برای ما است. 

وی تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت، رتبه بندی فرهنگیان، همسان سازی حقوق وزارت علوم و قانون جهش تولید دانش بنیان را به عنوان نمونه هایی از اقدامات مجلس در توجه به حوزه آموزش دانست و گفت: بعد از ۱۰۰ سال از آموزش و پرورش جدید، مجلس یازدهم قانون رتبه بندی را تصویب کرد و دولت و وزارت آموزش و پرورش با اراده قوی برای اجرای آن پای کار آمد اما در اجرا ایراداتی داشت.

منادی توضیح داد:  از آغاز مجلس یازدهم رویکرد سازمان برنامه و بودجه به دستگاه تعلیم و تربیت مطلوب نبود؛ در خصوص همسان سازی حقوق اساتید وزارت علوم مصوباتی داشتیم، دولت قبلی ۳۰ درصد را پرداخت کرد اما در این دولت یک عده از دوستان کج سلیقه این ۳۰ درصد را گرفتند و به درستی عمل نکردند؛ رؤسای دانشگاه ها را به گروگان گرفتند که احکام را اصلاح کنید تا بودجه شما را پرداخت کنیم و این امر باعث شد که بخشی از اساتید از کشور خارج شوند.

وی اضافه کرد: در مورد شرکت های دانش بنیان نیز مجلس استخدام ۳۶ هزار و ۱۰۰ معلم دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان را تصویب کرد اما سازمان برنامه و بودجه حکم آنها را صادر نکرد و باعث اعتراضات گسترده معلمان شد. ما ورود کرده و تاکید داشتیم که به این سازمان ارتباطی ندارد معلمان از چه طریقی وارد آموزش و پرورش شده اند. نحوه عملکرد سازمان برنامه و بودجه در زمینه پرداخت حقوق ۲۰۰۰ میلیارد از محل تعرفه واردات ماشین آلات و مواد خام و تخصیص نیم درصد بودجه به صندوق شکوفایی نشان داد که نگاه درستی به آموزش و دستگاه تعلیم و تربیت ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: چرا تنها حوزه آموزش از سوی سازمان برنامه و بودجه مورد بی مهری قرار می گیرد؟ انتظار می رود مسئولان خاطی معرفی شده و  این مسئله حل شود.

وی همچنین از نحوه تعیین اعتبارات برای اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ انتقاد کرد و گفت: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون تعیین شد که بر اساس آن تاکنون ۹۳۰ هزار معلم رتبه بندی شده که تعدادی از آن ها بازنشسته بودند. ۷۰۸ هزار نفر نیز سایر معلم های فعال در این وزارتخانه بودند اما رتبه معلمان را به دلیل کمبود بودجه کاهش می دهند حال اینکه رسالت ما در رتبه بندی، افزایش کیفیت آموزش و ارتقای شأن و منزلت معلم است اما در برخی مناطق با رتبه بندی های غیر منطقی شان معلمان را تنزل داده اند.

منادی با قدردانی از رئیس جمهور برای حمایت از اجرای قانون رتبه بندی گفت: سازمان برنامه و بودجه مقصر بروز این اتفاق ناگوار در شب عید برای معلمان بود؛ چرا روز گذشته رئیس این سازمان در نشست کمیسیون شرکت نکرد؟ چرا سازمان برنامه در رابطه با این مشکل گزارشی ارائه نداده و فقط وزیر آموزش و پرورش عزل شد در حالی که این سازمان هم مقصر است؟ 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استعفا دهد


وی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه استعفا دهد؛ تنها کسی که همکاری خوبی در زمینه رتبه بندی معلمان داشت همین وزیر برکنار شده بود که به درستی عمل کرد و در مقابل سازمان برنامه و بودجه در شب عید با عملکرد نامناسب باعث ناراحتی یک میلیون معلم شد؛ سازمان برنامه و بودجه باید پوست اندازی کرده و مدیران خاطی را که مانع از اجرای قانون می شوند تغییر دهد.

منادی در پایان با تاکید مجدد بر اینکه نحوه اجرای رتبه بندی فرهنگیان باعث نارضایتی در کشور شده، گفت: امسال تنها ۳۳ هزار میلیارد برای اجرای این قانون تعیین شده اما به ۴۸ هزار میلیارد نیاز است. این نوع تعیین بودجه نشان می دهد که اراده ای برای اجرای این قانون وجود ندارد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*