اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308342
تاریخ انتشار: 1402/02/04 01:11
نیروهای واکنش سریع سودان به‌فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی از مشارکت‌کنندگان در جنگ ویرانگر یمن هستند

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ نخبگان سودان گروه موسوم به «نیروهای واکنش سریع» در این کشور را گروهی از شبه‌نظامیان شترسوار بی‌سواد می‌دانند که در سال 2000 تحت عنوان شبه‌نظامیان «جنجوید» (به‌معنای راهزن) برای حمایت از «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان شکل گرفت. عمر البشیر علی‌رغم برخورداری از نیروی هوایی و سلاح‌های سنگین ارتش سودان، اما توانایی مقابله با اعتراضاتی را که در مناطق روستایی علیه او شکل گرفته بود، نداشت.اما گروه نیروهای واکنش سریع با اسب‌ها و شترهای خود به معترضان در روستاها حمله و آنها را سرکوب کردند.

«محمد حمدان دقلو» ملقب به حمیدتی، مردی با تحصیلات متوسطه است که مدرسه را رها کرد و به تجارت شتر و سپس حفاظت از قافله‌های مسلح روی آورد. او بعداً توسط عمر البشیر مأمور به تشکیل گروه شبه‌نظامیان جنجوید شد، با وجود این، حمیدتی در سال 2019 همراه با ارتش، عمر البشیر را سرنگون کردند.

حمیدتی ابتدا رهبری یک گروه شبه‌نظامی مخوف و جنایتکار را در منطقه دارفور در غرب سودان به‌عهده داشت و با وجود اینکه تحصیلات زیادی نداشت، عمر البشیر به او نشان «سپهبدی» داد، به‌موازات آن حمیدتی فعالیت‌های تجاری خود را با کمک عمر البشیر توسعه داد و خانواده وی از طریق معدن طلا و دامداری و... به ثروت هنگفتی رسیدند.

نیروهای واکنش سریع سودان به‌فرماندهی حمیدتی همچنین در جنگ یمن نیز در ائتلاف عربی مشارکت کردند و همین عامل موجب شد او روابط نزدیکی با امارات و عربستان برقرار کند و از طریق مشارکت نیروهای خود در جنگ یمن مبالغ قابل‌توجهی به دست بیاورد.

حمیدتی بعد از کودتا علیه عمر البشیر، منصب معاونت شورای نظامی انتقالی سودان را به‌عهده گرفت و در قالب یک سیاستمدار برای توسعه روابط خارجی به شاخ آفریقا و خاورمیانه سفر کرد. او تلاش داشت خود را به‌عنوان فردی معرفی کند که از مناطق حاشیه‌ای سودان حمایت می‌کند. به‌گفته مقامات و دیپلمات‌های سودانی، حمیدتی در فوریه 2022 چند روز قبل از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، برای گفتگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه درباره ادامه صادرات طلا از سودان به روسیه و ساخت بندر نظامی جدید در دریای سرخ به مسکو رفت.

ماخذ:تسنیم



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*