اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308372
تاریخ انتشار: 1402/02/06 23:23
دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به خوزستان در حالی قرار است فردا آغاز شود که این استان با مشکلات بی شماری که در رأس آنها ضعف زیرساختها است، دست و پنجه نرم می‌کند

مهر نوشت: دور دوم سفر ریاست‌جمهوری به خوزستان از هفتم اردیبهشت آغاز می‌شود و دو روز به طول می‌انجامد؛ برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی در دوره‌های قبلی سفر برای خوزستان مصوب شد که البته برخی از آنها نیز اجرایی نشدند.

خوزستان ظرفیت‌های خدادادی بسیاری دارد که در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، تالاب‌های بین‌المللی، پتروشیمی، آب‌های آزاد، سدها، مناطق آزاد، بنادر، منابع طبیعی، مرزهای بین‌المللی، آثار میراث‌فرهنگی ثبت جهانی شده، صنایع، معادن، نفت و فولاد است.

خوزستان اما با این همه ظرفیت از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که ترانزیتی بودن این استان خود یکی از دلایل ضعف زیرساخت‌های موجود می‌شود.

نبود شبکه آب پایدار در بسیاری از نقاط خوزستان به ویژه ایذه و لالی با وجود منابع آبی فراوان در استان باعث نارضایتی‌های عمومی شده و طرح‌های آبرسانی مختلفی از جمله غدیر به خوبی در برخی شهرها اجرایی نشد.

بازارچه‌های مرزی چذابه و شلمچه یکی از ظرفیت‌های خوب خوزستان برای صادرات محسوب می‌شوند که باید با برنامه‌ریزی‌های بهتر نسبت به فعال‌تر شدن آنها اقدام کرد.

در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز ظرفیت‌های خوبی در خوزستان وجود دارد که باید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و افزایش گردشگر پذیری برنامه‌ریزی بهتری داشت؛ همچنین با توجه به طبیعت بکر مناطق شمالی و شرقی خوزستان باید بوم‌گردی فعال‌تر از گذشته باشد.

معضلاتی درخوزستان که رییس جمهور باید بداند/ضعیف زیرساختها جدی است

بسیاری از مشکلات حوزه آب و یا بروز سیلاب‌های فصلی با لایروبی رودخانه‌ها قابل حل است؛ شهروندان اهوازی بسیاری خواستار لایروبی رودخانه کارون در مقطع کلان‌شهر اهواز هستند.

بروز آب‌گرفتگی در شهر اهواز باعث سوختن کالای خانگی الکترونیک شهروندان شده و در نهایت جبران خسارت برای آنها شاید به اندازه خرید یک دستگاه تلویزیون هم نبوده است؛ همچنین شبکه فاضلاب فرسوده و زخمی شدن شهر با پروژه‌های نیمه‌کاره مختلف منجر به مرگ کودکان بسیاری شده و تاکنون اجرای شبکه آب و فاضلاب برای مردم اهواز ثمره‌ای غیر از بروز حادثه نداشته است.

ضعف زیرساخت‌های حوزه راه‌ها در خوزستان باعث شده که آمار تصادفات جاده‌ای در این استان بالا باشد که برخی از آنها حتی مصدومیت‌های منجر به فوت داشته‌اند؛ بهبود این جاده‌های مرگ از دیگر درخواست‌های شهروندان خوزستانی از رئیس‌جمهور است.

نبود توسعه زیرساخت‌های خوزستان باعث شده تا آسیب‌های اجتماعی به ویژه در شهرهای کوچک افزایش پیدا کند؛ برخی از مناطق حاشیه شهری یا حتی شهرهای کوچک استان شاهد وجود کلکسیونی از آسیب‌های اجتماعی هستند.

کمبود بیمارستان، تخت‌های بیمارستانی و همچنین نیروهای حوزه بهداشت و درمان یکی دیگر از معضلات در خوزستان است؛ در برخی روستاها کمبود نیروهای مراکز بهداشت و همچنین کمبود تجهیزات و دارو در درمانگاه‌های محلی از دیگر مشکلات و گلایه‌های مردمی بود.

معضلاتی درخوزستان که رییس جمهور باید بداند/ضعیف زیرساختها جدی است

بیش از ۲ سال از زلزله اندیکا گذشته ولی مردم برخی از بخش‌های این شهرستان همچنان در انتظار ابلاغ تسهیلات احداثی و تعمیراتی هستند.

وزیر اقتصاد در تاریخ ۱۶ شهریور ماه سال گذشته در حاشیه سفر به خوزستان و بازدید از انبارهای جدید اداره‌کل جمع‌آوری اموال تملیکی این استان تفاهم‌نامه‌ای را برای واگذاری ۳۶ هزار کولر گازی (این کولرها سال ۹۷ به عنوان کالاهای قاچاق کشف و ضبط شد) به مراکز عام‌المنفعه امضا کرد ولی امسال خبر از لغو این واگذاری به گوش می‌رسد؛ گرمای بی سابقه هوا در خوزستان به ویژه کلان‌شهر اهواز که رکورد جهانی دارد، مردم را به این تفاهم‌نامه بسیار دلخوش کرده بود تا حداقل در مراکز عمومی مشکل وسایل سرمایشی نداشته باشند.

بسیاری از شهرهای خوزستان آمار بیکاری بالایی دارند که حتی از استاندارد کشوری هم بیشتر است، این معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشتی خود عامل بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

در حوزه کشاورزی، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست نیز بسیاری از تصمیم‌گیری‌های غلط منجر به آسیب دیدن کشت‌های کشاورزی، از بین رفتن محصولات، تأمین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها و آسیب به حیات‌وحش این تالاب‌ها شده است.

حاشیه‌نشینی در خوزستان به ویژه اهواز به یک معضل قدیمی تبدیل شده و فکر عاجلی برای خدمات‌رسانی به مردم این مناطق نشده است؛ مردم ساکن در این مناطق همواره به بهانه نبودن در نقشه جامع شهری از دریافت خدمات محروم می‌شوند.

تلاش برای رفع عقب‌ماندگی دیرینه خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان می‌کند: در سفر دوم رئیس‌جمهور به خوزستان سه طرح بزرگ عمرانی شامل ۷۰ کیلومتر از طرح دوخطه کردن مسیر ریلی محور اهواز - اندیمشک، نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه که طرحی مهم در حوزه پایداری برق کشور محسوب می‌شود، به بهره‌برداری می‌رسند.

محمد خانچی، بهره‌برداری از پالایشگاه هویزه و جمع‌آوری گازهای همراه نفت غرب کارون را از دیگر طرح‌های مورد بهره‌برداری در سفر هیأت دولت سیزدهم به استان برشمرده و می‌گوید: این طرح به لحاظ زیست‌محیطی اهمیت زیادی دارند.

معضلاتی درخوزستان که رییس جمهور باید بداند/ضعیف زیرساختها جدی است

وی تصریح می‌کند: طرح‌های دیگری در خوزستان با حضور وزرا، عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود و یا به بهره‌برداری می‌رسند که در رونق و توسعه استان نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ امیدواریم با بهره‌برداری از این طرح‌ها بتوانیم به مردم خوزستان خدمت کنیم.

خانچی یادآور می‌شود: افتخار داریم که با همه ظرفیت در حال تلاش هستیم عقب‌افتادگی دیرینه را با همت تمام مسئولان استان رفع کنیم.

وجود زیرساخت‌های ضعیف در خوزستان

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: انجام چند سفر استانی رئیس‌جمهور به خوزستان نشان‌دهنده عزم وی برای حل مشکلات این استان است.

مجتبی یوسفی با اشاره به برگزاری جلسه مشورتی استاندار خوزستان با نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری برای تجمیع درخواست‌ها در سفر دوم ریاست‌جمهوری ادامه می‌دهد: هرچند در دور اول سفر اعتبار مصوبات ۶۷ هزار میلیارد تومان تعیین شد ولی مصارف قطعی را به منابع نامشخصی وصل کردند.

وی عنوان می‌کند: به استاندار خوزستان پیشنهاد دادیم که منبع تأمین اعتبار حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان از مصوبات سفر را با کمک نمایندگان مجلس دوباره تصویب کند.

یوسفی، پاشنه آشیل خوزستان را زیرساخت‌های ضعیف دانسته و با گلایه از سنگ‌اندازی بر سر راه سرمایه‌گذاران یادآور می‌شود: در سفرهای ریاست‌جمهوری باید چند کار مسئله‌محور انجام دهیم و نباید کارها را به سطح آسفالت یک خیابان کوچک کاهش دهیم؛ قطعاً با چنین وضعیتی معلوم است که مصوبات سفر هم اجرایی نمی‌شوند.

معضلاتی درخوزستان که رییس جمهور باید بداند/ضعیف زیرساختها جدی است

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس می‌گوید: در بند «ک» تبصره ۱۱ برای سنددار شدن اراضی غیرمجازی که توسط مردم به تصرف درآمده (البته با شرایط مشخص در حاشیه شهرها) عنایت خوبی به مناطق حاشیه‌نشین شده ولی با این وجود هنوز خوزستان رتبه دوم حاشیه‌نشینی را بعد از مشهد دارد!؛ این موضوع باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی و کاهش سرانه ایجاد فضاهای آموزشی همچون مدارس می‌شود.

یوسفی پیشنهاد می‌کند: در سفر ریاست‌جمهوری باید بر اجرایی شدن مگاپروژه‌هایی چون تولید برق و اتصال راه‌آهن خوزستان به اصفهان متمرکز شویم؛ ۲۰ میلیون تُن کالای اساسی کشور از طریق بندر امام وارد شده و ۷۵ درصد آن خارج از استان می‌شود.

وی اضافه می‌کند: خوزستان مهد صنایع سنگی است ولی از ۱۹.۵ میلیون تُن خوراک پتروشیمی فقط ۳۰۰ هزار تُن آن در خوزستان به محصول نهایی تبدیل می‌شود؛ یعنی هرچه شهرک صنعتی احداث کنیم ولی خوراکی برای مصرف ندارند، هرچند مصوبه عرضه خارج از بورس ۲ هزار تُن خوراک پتروشیمی برای خوزستان را از ۲ وزیر وقت گرفتیم ولی هیچ وقت اجرایی نشد.

جزئیات سفر استانی هیئت دولت به خوزستان

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: این هفتمین سفر رئیس جمهور به خوزستان است که نشان از اهمیت استان برای دولت دارد، در هر سفر نیز مصوبات خوبی داشتیم؛ رئیس جمهور بلافاصله قبل از تشکیل هیأت دولت و انتخاب وزرای جدید به استان خوزستان آمد و به بررسی مشکلات استان پرداخت و مصوبات در برخی موضوعات نداشتیم اما هر آنچه در سفر اول به تصویب رسید، به نوعی مهمترین مصوبات و مشکلات اساسی و اولویت‌دار خوزستان بودند.

عبدالله افرازه شهاوند ادامه می‌دهد: در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و آموزشی، طرح‌های خوبی احصا شده است؛ در سه حوزه عمرانی، هزینه‌ای و مجوزی پیشنهادات خوبی به هیئت دولت داده‌ایم که امیدواریم به تناسب توان مالی که دولت هم در استان و هم کشور دارد، پیشنهادات ما مصوب شود.

وی یادآور می‌شود: تلاش بر این بوده که پروژه‌های پیشنهادی ذیل ابر پروژه‌ها باشد؛ موضوعات مهم را احصا و تقدیم دولت کردیم تا از مشکلات گره‌گشایی کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار می‌کند: مصوبات تکمیلی باید در سفر دوم برای رفع آن مشکلات لحاظ شود؛ مشکل آب از جمله مسائل مهم است که در سه حوزه برنامه‌ریزی شده و در برنامه سفر اول هم مطرح بود.

سخنگوی ستاد اطلاع رسانی دور دوم سفر هیأت دولت به خوزستان می‌گوید: آبرسانی به نوار غربی استان که ۵۴ درصد آن انجام شده و در سفر جدید مصوبات تکمیلی آن را برای ادامه کار و آبرسانی به شهرهای پایین دست خواهیم داشت؛ همچنین پروژه آب فدک را در شمال شرق استان (شهرهای ایذه، باغملک، لالی و اندیکا) که حدود ۳۳ کیلومتر لوله کشی تا ایذه باقی مانده و پروژه آب کوثر را که برای آبرسانی به شهرهای جنوب شرقی است، داریم.

معضلاتی درخوزستان که رییس جمهور باید بداند/ضعیف زیرساختها جدی است

افرازه شهاوند عنوان می‌کند: همچنین در حوزه فاضلاب بیش از ۵۰ درصد کار انجام شده که در این حوزه هم رئیس جمهور از پروژه‌ها بازدید و مصوباتی خواهیم داشت؛ در حوزه آب‌های سطحی و بهداشت و درمان نیز افتتاح پروژه خواهیم داشت.

وی می‌افزاید: حدود ۱۶۰ کارگاه نیمه تعطیل یا تعطیل احیا شده داریم که جشن احیای آنها با حضور رئیس‌جمهور در دزفول برگزار می‌شود؛ پس از آن نیز در شهرستان اندیمشک، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک افتتاح می‌شود.

سخنگوی ستاد اطلاع رسانی دور دوم سفر هیأت دولت به خوزستان با اشاره افتتاح پایانه مکانیزه بندر امام (پروژه بسیار مهم) به دست معاونان وزرا می‌گوید: بهره‌برداری از فاز اول پروژه خط دوم راه آهن شوش - بامدژ که پروژه مهم دو خطی کردن اهواز - اندیمشک برای سرعت قطارهاست به طول ۷۰ کیلومتر انجام شده و فاز دوم و سوم که از منطقه بامدژ تا اهواز و از شوش تا اندیمشک است، انجام خواهد شد؛ رئیس جمهور در سازمان آب و برق حاضر و به صورت مانیتورینگ از پروژه آب غدیر و آب و فاضلاب بازدید و گزارشی از سوی مسئولان آب و برق به وی ارائه می‌شود.

افرازه شهاوند با اشاره به حضور رئیس جمهور در شهرستان هویزه برای افتتاح پالایشگاه گاز بیان می‌کند: چند پروژه درمانی از جمله بیمارستان شوشتر و مصوبات جدید در حوزه بهداشت و درمان در شهرهای مختلف داریم؛ چند پروژه جدید هم در حوزه آموزشی افتتاح می‌شوند.

مهم‌ترین مطالبات مردم خوزستان از رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار مهر، اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی برای اهواز یکی از خواسته‌های به حق شهروندان است که باید برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر در این کلان‌شهر باید در اولویت قرار بگیرد.

با توجه به ترانزیتی بودن خوزستان باید راه‌های مواصلاتی بین استانی که اکثراً کم عرض هستند، به صورت چهار بانده احداث شوند؛ همچنین اینکه ساخت کمربندی‌های متعدد برای انتقال بار ترافیکی تردد ماشین‌آلات سنگین از شهر به جاده‌های برون شهری مؤثر است.

در حوزه بهداشت و درمان نیز شهرستان اندیکا فاقد بیمارستان بوده و در سال‌های اخیر جوانان و کودکان بسیاری به دلیل غرق‌شدگی، عقرب‌گزیدگی و یا تصادفات مصدوم شده و در راه انتقال به بیمارستان‌های مسجدسلیمان جان خود را از دست داده‌اند؛ ساخت یک بیمارستان با تجهیزات کامل ولی تعداد تخت‌های متناسب با جمعیت این شهرستان خواسته عموم مردم اندیکا است.

پیشنهاد می‌شود برخی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی با هدف به‌کارگیری فقط نیروهای بومی در خوزستان اجرا شود تا ضمن افزایش رضایتمندی عمومی، حل بخش اعظمی از معضل بیکاری در این استان نیز محقق شود.

توجه بیشتر به روند اجرای پروژه‌های شبکه آب و فاضلاب و همچنین رعایت الزامات زیست‌محیطی و سند آمایش سرزمینی از جمله مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای حل معضلات مربوط به این بخش‌ها است.

با توجه به وضعیت ضعیف معیشت مردم روستایی در بخش شهرستان اندیکا و البته با هدف جلوگیری از مهاجرت این افراد به حاشیه شهرها پیشنهاد می‌شود که در ابلاغیه‌ای فوری منابع اعتباری برای پرداخت تسهیلات مسکن این مردم زلزله‌زده اقدام شود.

خوزستان رتبه دوم حاشیه‌نشینی را دارد ولی برای رفع این معضل می‌توان از تجارب استان‌های موفق کشور بهره‌مند شده و به جای پیشنهاد جابه‌جایی مردم ساکن در مناطق حاشیه‌نشین شهر به خارج از شهر بهتر است که ساماندهی، بازسازی و نوسازی همین مناطق با برنامه‌ریزی عمرانی جدید صورت بگیرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*