اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308572
تاریخ انتشار: 1402/02/30 05:47
در این پویش ۱۳ هزار و ۴۷۸ نفر دارای علائمی با شک به سل شناسایی شدند که مشخص شد ۳۸۶ نفر آنها مبتلا به سل ریوی هستند و درمان رایگان آنها نیز آغاز شد.

رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اتمام بسیج غربالگری سل در کشور، گفت: در این پویش ۱۳ هزار و ۴۷۸ نفر دارای علائمی با شک به سل شناسایی شدند که مشخص شد ۳۸۶ نفر آنها مبتلا به سل ریوی هستند و درمان رایگان آنها نیز آغاز شد.

دکتر مهشید ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره غربالگری «سل» ذیل اجرای کمپین واکسیناسیون تکمیلی اتباع غیرایرانی، گفت: برنامه راهبردی کشوری کنترل سل یکی از مداخلات اصلی انجام بیماریابی فعال (غربالگری) سل در جمعیت‌های در معرض خطر بیشتر یا جمعیت‌های آسیب پذیر است.

وی افزود: از جمعیت‌های آسیب‌پذیری که در سنوات اخیر به لیست زیرگروه‌های جمعیتی تعریف شده در برنامه کشوری کنترل سل اضافه شده است و نسبت به قبل مورد تاکید واقع شده است، می‌توان به مهاجرین و پناهندگان و همچنین جمعیت‌های آسیب پذیر حاشیه نشین (صرف نظر از ملیت) اشاره کرد.

او تاکید کرد: در میان مهاجرین و پناهندگان خارجی نیز آنهایی که به تازگی (طی یک یا دو سال اخیر) از کشورهایی با شیوع بالاتر سل به ایران وارد شدند، بویژه گروه‌هایی که به دلیل ورود غیرقانونی کمتر احتمال دارد به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، در اولویت پیگیری قرار گرفتند.

ناصحی ادامه داد: از طرفی آن دسته از جمعیت‌های حاشیه نشین و آسیب‌پذیر ایرانی که در مناطق با تراکم بیشتر مهاجرین خارجی زندگی می‌کنند نیز از گروه‌های هدف دارای اولویت غربالگری سل هستند.

وی افزود: در نهایت در راستای اجرایی کردن این سیاست کشوری در پاییز سال ۱۴۰۱ طراحی یک مداخله ارزشمند ادغام شده در قالب بسیج بیماریابی تکمیلی و غربالگری سل در محدوده تحت پوشش ۲۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور کلید خورد و در بخش مرتبط با سل این بسیج، انجام غربالگری سل در ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت مهاجرین و پناهندگان خارجی و جمعیت ایرانی حاشیه نشین ساکن در مناطق باتراکم بالای جمعیت مهاجرین هدف‌گذاری شد.

او تاکید کرد: عملیات اجرایی این غربالگری در یک بازه زمانی سه ماهه از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۱ تا ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۲ با همکاری تیم‌های بهداشتی ۲۷ دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.

رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در این بسیج جمعیتی به مراتب بیشتر از آنچه ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، تحت غربالگری قرار گرفتند، تصریح کرد: از ۶۵۱ هزار و ۵۹۱ نفری که از نظر بیماریابی سل مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند، ۱۳ هزار و ۴۷۸ نفر دارای علائمی با شک به سل (نظیر سرفه طولانی، تب، کاهش وزن و...) بودند.

وی افزود: برای این افراد آزمایشات تشخیصی به صورت رایگان انجام شد و نتیجه بررسی‌ها به ۳۸۶ مورد بیمار مبتلا به سل ریوی منجر شد که برای همگی پس از تشخیص، درمان رایگان آغاز شد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*