اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308634
تاریخ انتشار: 1402/03/09 11:04
بسیاری از والدین برای برون سپاری کودک خود، هیچ گزینه‌ای به جز مهد کودک ندارند. خانواده‌های بسیاری هستند که به دور از خانواده‌های خود و در شهرهای دیگر ساکن هستند و به دلیل شاغل بودن، راهی جز فرستادن کودک خود به مهد کودک ندارند. به علاوه برخی از این خانواده‌ها امکان استخدام پرستار کودک ندارند.

آیا مجبور هستید کودک زیر یک سال خود را به کودکستان بفرستید؟ بسیاری از والدین به دلایل مختلف مجبور به این کار می‌شوند. در کشور ما نیز مهد کودک‌های بسیاری، کودکان زیر یک سال را نیز پذیرش می‌کنند. برای سپردن این کودکان به مهد کودک، لازم است به نکات مهمی توجه داشته باشیم. در این مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم.

۱-حداقل از چه سنی می‌توان کودک را به مهد کودک فرستاد

بنابر اعلام سازمان‌های بین‌المللی و جهانی، حداقل مرخصی برای مادران شاغل تا شش ماه پس از زایمان است و پس از آن والدین می‌توانند برای سپردن کودک به مهد کودک‌ها اقدام کنند. اما خیلی از والدین به این زودی‌ آمادگی برون سپاری کودک خود را ندارند. در کشور ما نیز بسیاری از مهد کودک‌ها نوزادان زیر شش هفته را قبول نمی‌کنند. به‌علاوه بسیاری از این مراکز مجهز به امکانات ویژه نگهداری از نوزادان خیلی جوان و یا با شرایط خاص، نیستند. لازم به ذکر است هرقدر پدر و مادر بتوانند زمان بیشتری را در کنار نوزاد خود سپری کنند، کودک بیشتر امنیت عاطفی خود را شکل می‌دهد. بنابراین کودک می‌تواند با چالش‌های کمتری، دلبستگی ایمن خود را شکل دهد. ضمن اینکه در دوران رشد کنار والد، کودک الگوهای تغذیه و خواب خود را شکل می‌دهد. لازم است بدانیم که دلبستگی ایمن کودکان تا پیش از یک سال و نیمگی هنوز شکل نگرفته است و بهتر است تا قبل از رسیدن به یک سال و نیمگی از سپردن کودکان به مهد کودک، خودداری کنیم. در سخت‌ترین شرایط نیز لازم است تا یک‌ سالگی کودک، صبر کنیم.

نکته: بسیاری از والدین برای برون سپاری کودک خود، هیچ گزینه‌ای به جز مهد کودک ندارند. خانواده‌های بسیاری هستند که به دور از خانواده‌های خود و در شهرهای دیگر ساکن هستند و به دلیل شاغل بودن، راهی جز فرستادن کودک خود به مهد کودک ندارند. به علاوه برخی از این خانواده‌ها امکان استخدام پرستار کودک ندارند.

این مطلب با توجه به همه اقشار جامعه گرداوری شده است. چنانچه شما شرایط نگهداری از کودک خود را دارید، بین یک تا دو سالگی کودک، از کارگاه‌های خلاق مادر و کودک بهرمند شوید و پس از سه سالگی،‌ کودک را برای رفتن به مهد کودک آماده کنید.

۲-از نحوه مراقبت کودکان در مهد کودک مطمئن شویم

 

شاید لازم باشد از مدت‌ها قبل درباره یک مهد کودک معتبر، تحقیق کنید. بایستی با یک بازدید حضوری از نحوه مراقبت کودک‌یاران اطمینان کافی حاصل کنید. محل نگهداری نوزادان، تخت‌خواب‌ها، محل بازی، میزان امنیت فضا، تفکیک فضای کودکان کوچکتر از کودکان بزرگتر، تخصص و تجربه کافی کودک‌یاران، نحوه تغذیه نوزادان، نحوه تعویض لباس و پوشک کودکان. مهمترین بخش‌ها در زندگی نوزادان زیر یک سال، کیفیت و میزان تغذیه و خواب است. اگر امکان دوشیدن شیر مادر فراهم باشد، بهتر است شیر دوشیده را در شیشه شیر تحویل مهد کودک دهید و میزان خواب مورد نیاز نوزاد خود را به مهد کودک اطلاع دهید. علاوه بر این، بایستی مراقب رشد عاطفی کودک خود باشیم و از کیفیت رفتار محبت‌آمیز و صبورانه کودک‌یاران با نوزادان مطمئن شویم. فراموش نکنیم که در خلال رفتن به مهد کودک، باید کیفیت رابطه محبت‌آمیز، حمایت‌گر و مستمر خود را با کودک‌مان حفظ کنیم.

۳-آمادگی ذهنی کودک و خودمان را در نظر بگیریم

بسیاری از والدین و کودکان آمادگی کمک گرفتن از یک مهد کودک را ندارند. باز هم باید تاکید کنیم که کیفیت کار یک مهد کودک بسیار مهم است، زیرا دقیقا در همین مقطع زمانی‌ست که نقش مهم یک مهد کودک خوب و باتجربه نمایان می‌شود. کودکان زیر یک سال هنوز دلبستگی ایمن خود را تشکیل نداده‌اند و با جدایی از والد ممکن است دچار اضطراب شوند. اگر کارکنان یک مهد کودک بسیار کارکشته و کاربلد باشند، با تدارک کارگاه‌های مختلف آگاه سازی والدین و نحوه جذب کودکان، چالش‌های جدایی بین والد و کودک را تسهیل می‌کنند. در صورتی‌که تیم جذب یک مهد کودک به خوبی و درست عمل نکند، ممکن است کودک دچار اضطراب شدید شود و والدین نیز دچار مشکلات زیادی شوند.

مهرنوش خالقی

منبع:تاشش

منبع:اصلی

https://indianexpress.com/



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*