اخبار عمومی
اعلام وصول 2
31024
تاریخ انتشار: 1395/03/27 02:36
کاخ کرملین با اشاره به اقدام رییس جمهوری ترکیه در ارسال نامه به همتای روسی خود گفت: نیازی نیست به نامه اخیر رجب طیب اردوغان پاسخ داده شود و جز تشریفات، متاسفانه نکته قابل توجهی دیگری در متن آن نبود.

به گزارش  ایرنا، اردوغان دیروز (سه شنبه) نامه ای به عنوان تبریک روز ملی روسیه به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور ارسال کرد که انتظار می رفت بتواند سر آغازی بر پایان شش ماه روابط پر تنش دو کشور یا حداقل کاهش تحریم های گسترده مسکو علیه آنکارا باشد.
خبرگزاری روسیا سگودنیا امروز (چهارشنبه) به نقل از دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نوشت: نامه رییس جمهوری ترکیه تشریفاتی و معمولی است و پاسخی ندارد.
پسکوف گفت که روابط پیچیده دیپلماسی بین کشورها در تمامی موارد نمی تواند دلیلی بر توقف مبادله پیام ها و نامه ها باشد و گاهی ادامه یافته و گاهی نمی یابد که به وضعیت و شرایط بستگی دارد و این نامه در نخستین روز ملی روسیه پس از حمله ترکیه به هواپیمای نظامی روسی ارسال شد.
روابط مسکو و آنکارا از سوم آذر ماه 94 که جنگنده های ترکیه ای بمب افکن روسی را در حریم هوایی سوریه با موشک ساقط کردند و خلبان آن نیز هنگام فرود با چتر نجات از سوی تروریست ها نزدیک مرز ترکیه کشته شد، به شدت تیره شده و روسیه پس از وضع تحریم های گسترده اقتصادی، تمامی درخواست های طرف مقابل برای عادی سازی روابط را رد کرده است.
پس از ساقط شدن هواپیمای روسی و مواضع سخت روسیه از جمله وضع تحریم های گسترده، چندین بار اقدام آنکارا برای مذاکره تلفنی اردوغان با پوتین از سوی کاخ کرملین بی پاسخ ماند و همچنین روسیه به درخواست های مکرر رسمی مقام های ترکیه برای مذاکره با هدف پایان دادن به سردی روابط توجهی نکرده و اجرای سه شرط مسکو را تنها راه پیش روی آنکارا اعلام کرده است.
براساس گزارش های انتشار یافته، اردوغان در نامه خود ابراز امیدواری کرده بود که روابط ترکیه و روسیه دوباره به حالت عادی بازگردد و رونق یابد.
سه شنبه (دیروز) همزمان با ارسال نامه اردوغان برای پوتین، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز نامه ای به دیمیتری مدودیف نخست وزیر فدراسیون روسیه فرستاد و ضمن تبریک روز ملی این کشور، ابراز امیدواری کرده که روابط دو کشور در راستای منافع متقابل به سطح مطلوب برسد.
روسیه اعلام کرده است، آنکارا باید بگونه رسمی برای سرنگون کردن بمب افکن روسی عذرخواهی کند و ضمن مجازات عاملان و مقصرین این اقدام، غرامت بدهد و همچنین تعهد بسپارد دیگر چنین اقدام هایی را تکرار نکند که ترکیه تاکنون حاضر به اجرای آن نشده ولی بارها خواستار عادی سازی روابط شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در سفر چندی پیش خود به یونان اعلام کرد: شرایط ما برای بهبود همکاری ها و عادی سازی مناسبات با ترکیه تغییری نکرده است و تا زمانی که این درخواست ها و نخست عذرخواهی را نپذیرد، روابط مانند قبل نخواهد شد.
پوتین ادامه داد که مسکو روابط را تیره نکرده و آنکارا مسئول تیرگی است. سران ترکیه بارها در باره بهبودی روابط سخن گفته اند، اما هیچگاه عذرخواهی نکرده و خسارت سرنگونی هواپیمای روسی و قتل خلبان آن را جبران نکرده اند. موضع ما همچنان عذرخواهی، پرداخت غرامت و تعهد سپردن برای تکرار نکردن چنین اقدام هایی در آینده است.
روسیه در واکنش به این اقدام، افزون بر لغو دیدار سران و همچنین نشست راهبردی با حضور وزیران خارجه دو کشور برای رساندن ارزش روابط اقتصادی از 30 میلیار دلار سال 2014 به 100 میلیارد دلار تا سال 2025، تحریم هایی سخت از جمله لغو نظام سفر اتباع دو کشور بدون روادید، تحریم های گسترده محصولات غذایی، کشاورزی و باغی را علیه ترکیه اعمال کرد و انتظار می رود ارزش روابط اقتصادی دوجانبه را به کمتر از 15 میلیارد دلار برساند که فشار زیادی به در آمد ارزی این کشور وارد کرده است.
از سوی دیگر، روسیه بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه است و در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای این کشور می باشد که با بحرانی شدن روابط، سرنوشت این طرح 20 میلیارد دلاری نیز در هاله ای از ابهام فرو رفته است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*