اخبار عمومی
اعلام وصول 2
31400
تاریخ انتشار: 1395/04/12 23:59
گزارش/
اولین مدرسه شهرستان بهمئی به سال 1337 توسط حاج نورمحمد جاودان با پذیرش 60 دانش آموز در محل این قلعه دایر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، در سال 1328قلعه تاریخی سرخونی توسط معمار معروف حسین خادمیون در دو طبقه ساخته شده است .و سال 1337 اولین مدرسه شهرستان بهمئی توسط حاج نورمحمد جاودان با پذیرش 60 دانش آموز در محل این قلعه دایر شد.دانش آموختگان این مدرسه اکنون از معلمان قدیمی این شهرستان به شمار می روند.


خبرنگار ما گزارش داد این قلعه و مدرسه که توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده در معرض نابودی است و در راستای مرمت آن تا کنون اقدامی نگردید.
وی ادامه داد: برج دوم آن در معرض نابودی کامل است و بقیه سازه در حال تخریب می باشد.
اهالی روستای سرخونی  در گفتگو با خبرنگار ما آمادگی خود را جهت همکاری با احیا این قلعه تاریخی اعلام کردند


شایان ذکر است شهرستان بهمئی دارای چندین امام زاده، مناظر طبیعی و بناهای تاریخی از دوره باستان و اسلامی است.اما تنگ سولک و نگار کنده های آن مهمترین و اولین آثار تاریخی بهمئی و استان می باشد. که در سال 1316 در زمره آثار ملی به ثبت رسیدند.
صاحب منصبان و باستانشناسان مشهوری از جمله  میرزاحسن فسایی مولف فارسنامه ناصری، احتشام الدوله حکمران وقت فارس، اشتاین باستانشناسی معرف مجاری، لوئی واندنبرگ بلژیکی، گیریشمن فرانسوی و احمد اقتداری از این آثار دیدن کرده و گزارشاتی تهیه و تدوین نمودند. از جمله  1 ) میراث های باستانی ایران نوشته ریچارد نلسون فرای2) بازشناسی منابع و مأخذ تاریخ ایران باستان نوشته دکتر محمود جعفری دهقی 3) ایران از آغاز تا اسلام نوشته رومن گیرشمن 4) خوزستان و کهگیلویه نوشته احمد اقتداری 5) فارسنامه ناصری نوشته میرزا حسن حسینی فسائی 6) باستانشناسی ایران باستان نوشته  لوئی واندنبرگ  7) نوشته های سر اورل استین انگلیسی 8) نوشته های هنینگ  در خصوص نقوش و کتیبه ها تنگ سولک
 اگر پتانسیل باستانشناسی بهمئی با پوشش گیاهی رنگارنگ، جلوه های ویژه برم الوان ممزوج گردد.دور نمائی روشنی از توسعه گردشگری شهرستان در ذهن تداعی می نماید.

جهت مطالعه بیشتر:

ثبت نقش برجسته های تنگ ساولک در فهرست آثار جهانی Sulak canyon


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*