اخبار عمومی
اعلام وصول 2
32175
تاریخ انتشار: 1395/05/03 02:51
بیش از یک دهه است که ۱۲کیلومتر جاده سوق به دهدشت آن دست و این دست می‎شود یکی نیست به مسئولان بگوید مگر این جاده را می خواهید طلا کاری کنید.

عصرجهان:روند اجرایی پروژه جاده “سوق-دهدشت” ۱۰ ساله شده و همچون کلاف سردرگمی شده و به نوعی تمام خانواده‌های “سوق” شهر دانش و هنر کهگیلویه و بویراحمد را داغدار کرده است.
 سال ۸۵ مسئولان وقت راه و ترابری تصمیم می‌گیرند پروژه تعریض و بهسازی جاده “سوق-دهدشت” که تنها راه ارتباطی مردم شهرستان لنده نیز بوده، را در دستور کار خود قرار دهند از آن زمان تاکنون ۱۰ سال می‌گذرد ولی حاصل اجرای این پروژه داغدار کردن تمامی خانواده‌های بخش سوق و شهرستان لنده است.
روزی مسئولان متولی با افتخار و طی آئینی باشکوه پروژه راهسازی” سوق-دهدشت” را کلنگ زنی کردند مردم منطقه خوشهال از اجرای این پروژه بودند و فکرش را هم نمی‌کردند روزی این پروژه به جاده ” مرگ و خون” معروف شود و تمامی آنان را داغدار جوانانی کند که از آینده آنان امیدها و آرزوها داشتند.
کمتر خانواده‌ای در شهرستان لنده و بخش سوق از جاده ارتباطی این مناطق خاطره خوش دارد طی ۱۰ سال اخیر دیگر خبر شنیدن تصادفات وحشتناک و مرگ افراد عادی شده است به طوری که هر لحظه آمادگی شنیدن خبر از دست دادن” عزیزترین فرد خانواده” وجود دارد.
تمامی پروژه جاده سازی” سوق-دهدشت” بدون تدبیر زخمی شد تا زخمی بر دل‌های مردم در سایه بی توجهی مسئولان به هدر روی و ائتلاف سرمایه ملی بگذارد. مسئولان راه و شهرسازی در صورتی برنامه زمان بندی مدونی برای این پروژه داشتند دیگر خبر از این مشکلات نبود و شاهد افزایش هزینه‌های تمام شده نبودیم.
به طور حتم در صورتی به جای زخمی کردن تمامی پروژه جاده “سوق-دهدشت” اتمام یک کیلومتر از این مسیر را شامل عملیات اجرایی تعریض، خاکبرداری و آسفالت در دستور کار قرار می‌دادیم دیگر شاهد این مشکلات نبودیم و ایمنی جاده قدیم نیز کاهش نمی‌یافت.
ولی جای سوال باقی است که چگونه احداث ۱۰ کیلومتر جاده طی ۱۰ سال از عمر اجرای آن هنوز یک کیلومتر آن افتتاح نشده در حالی مسیر کوهستانی نبوده و نیازی به احداث تونل و سایر عملیات اجرایی سخت نیست.البته طولانی شدن این پروژه داد مردم و مسئولان را درآورده است به طوری که امام جمعه لنده در این زمینه اظهار نظری دارد که در جای خودش برای مسئولان متولی قابل تامل است.

روکش طلای جاده سوق به دهدشت هم ۱۲سال طول نمی‌کشید
امام جمعه لنده به پروژه جاده “سوق-دهدشت” به عنوان معمای یاد می‌کند که دیگر فراموش شده است و می‌گوید: بیش از یک دهه است که ۱۲کیلومتر جاده سوق به دهدشت آن دست و این دست می‎شود یکی نیست به مسئولان بگوید مگر این جاده را می خواهید طلا کاری کنید.
حجت الاسلام سید محمود الهی‌نیا افزود: تعجب می‌کنیم که ۱۲کیلومتر جاده باید بیش از ۱۲ سال طول بکشد اگر هرسال فقط یک کیلومتر از این محور آسفالت و درست می شد امروز به بهره برداری می رسید.
وی گفت: وقتی به سایر استان ها و شهرستان های کشور سفر می کنیم می بینیم در کمتر از دو تا سه سال اتوبان با ۱۲۰کیلومتر احداث و به بهره برداری می‌رسد و این جاده تنها با ۱۲کیلومتر باید چندین سال طول کشد.
جاده “سوق-دهدشت” اعتبار ندارد
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: سال ۸۵ برای پروژه جاده سازی” سوق-دهدشت” ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شد و به نوعی جرقه پروژه در این سال زده شد ولی از سال ۸۹ پروژه به طور کامل زخمی شد.
علی اصغر تارم طول پروژه جاده سوق به دهدشت را ۱۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: به طور عملی از سال ۹۳ فعالیت اجرایی این پروژه به طور جهادی آغاز شد به طوری که پروژه در دو قطعه ۲٫۵ و ۶٫۵ کیلومتری به پیمانکار واگذار شد.
وی عنوان کرد: سال ۹۳ از محل اعتبارات ماده ۱۸۰(مناطق محروم) برای احداث جاده “سوق-دهدشت” ۲ میلیارد تومان اختصاص داده شد که از این میزان یک میلیارد تومان تخصیص داده شد که ۳۰۰ میلیون تومان بابت تملک اراضی و مابقی به پیمانکار پرداخت شد.
تارم مهمترین مشکل پروژه جاده “سوق-دهدشت” را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: سال ۹۴ از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ افزون بر دو میلیارد دو ۶۰۰ میلیون تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد که یک ریال آن تخصیص داده نشد.

زخمی کردن پروژه راهسازی” سوق-دهدشت” ایمنی جاده را کاهش داد
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه زخمی کردن جاده را مهمترین اشتباه انجام شده دانست و اظهار داشت: این موضوع سبب شده ایمنی جاده کاهش یابد و به نوعی شاهد افزایش تصادفات در این محور باشیم که انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار لازم توسط مسئولان متولی هرچه زودتر این پروژه به بهره‌برداری برسد.
تارم اعتبار مورد نیاز تکمیل جاده “سوق -دهدشت” را ۷ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۳ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که تنها یک میلیارد به پیمانکاران پرداخت شده و مابقی را طلب دارند.
وی از بازدید امیر‌ امینی‌ معاون‌ برنامه‌ریزی و‌ اقتصاد حمل و نقل وزیر‌ راه و‌شهرسازی از پروژه جاده سازی “سوق -لنده” خبر داد و افزود: امیدواریم سرانجام این پروژه با نگاه ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال تعیین تکلیف شود و مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار بگیرد.
رئیس را و شهرسازی شهرستان کهگیلویه روند عملیات اجرایی پروژه راهسازی “سوق-دهدشت” را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پول هم نباشد طبق قول پیمانکار تا دو ماه دیگر ۴ کیلومتر اول این پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
امیدواریم مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیریت ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد برای اتمام پروژه ۱۰ کیلومتری جاده “سوق-دهدشت” بعد از گذشت ۱۰ سال از اجرای این پروژه چاره‌اندیشی کنند./ تسنیم

 

برچسب ها:
سوق ؛ لنده ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*