اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3238
تاریخ انتشار: 1393/10/13 00:23
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت:
صید عیسی دارایی گفت: با انتقال آب از سرچشمه های کارون ، میزان شوری آب کارون به چهار هزار میکروموس افزایش می یابد که باعث نابودی اراضی خوزستان شده و چهار هزار نخل را خشک می کند.

به گزارش عصر جهان:  صید عیسی دارایی' شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان خوزستان در محل تالار شهید علی هاشمی استانداری خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان در زمینه تولید و بخش خصوصی موفق نبوده است.

وی گفت: پتروشیمی استان خوزستان که 50 درصد سرمایه گذاری استان را شامل می شود تمام درآمد و سرمایه های خود را در بانک های تهران ذخیره می کند و خوزستان از درآمد آن بهره ای نمی برد.

دارایی در ادامه با اشاره به وضعیت بنگاه های زود بازده در استان بیان داشت: حدود یکهزار و 60 بانگاه زود بازده در استان خوزستان وجود دارد که از این تعداد بالغ بر 449 بنگاه غیر فعال بوده و باقی در حال ورشکستی است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات بخش آب و فاضلاب استان خوزستان عنوان کرد:بخش فاضلاب استان بالغ بر 13 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا به وضعیت مطلوب برسد.

دارایی همچنین با اشاره به کاهش میزان طرح 550 هزار هکتاری مصوب سفر مقام معظم رهبری به 300 هزار هکتار عنوان کرد: مردم خوزستان خواستار اجرای کامل این طرح می باشند.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت خط آهن و جاده های این استان افزود:خوزستان جایگاه هشت کشور را از نظر جاده دارد اما جاده های این استان به ویژه راه آهن بسیار فرسوده بوده و حوادث جانی و مالی زیادی را موجب شده است.

وی عنوان کرد: در طی چهار ماه گذشته به دلیل فرسودگی خط آهن دورود به خوزستان هشت حادثه خروج قطار از خط به وقوع پیوست و خسارات مالی سنگینی به بار آورد.

دارایی قدمت خط آهن مذکور را 70 سال عنوان کرد و گفت:نا مناسب بودن جاده ها موجب شده تا خوزستان با وجود جاده ترانزیتی رتبه پنج کشور را در تصادفات داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه در زمینه بهداشت و درمان با وجود جمعیت بالای استان خوزستان کمبودهای زیادی وجود دارد افزود: 53 بیمارستان و 37 درمانگاه با چهار هزار و 971 تخت فعال در خوزستان وجود دارد.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: در نخستین باران سال گذشته بالغ بر 22 هزار نفر دچار بیماری تنفسی شده و امسال نیزبا اولین باران بالغ بر 17 هزار نفر راهی بیمارستان ها شدند.

وی با گذری به بخش آموزش در استان خوزستان بیان داشت: خوزستان حدود 300 دبستان و پیش دبستانی کم دارد و با یک شیفته شدن مدارس در مجموع این استان با کمبود 700 مدرسه روبروست.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از انتقال آب از سرچشمه های کارون عنوان کرد: با انجام این کار مزارع کشاورزی خوزستان خشک می شود و تامین آب شرب مردم این استان با مشکل جدی مواجه شده و امکان اجرای طرح 550 هزار هکتاری رهبری در استان وجود نخواهد داشت.

وی گفت: با انتقال آب از سرچشمه های کارون ، میزان شوری آب کارون به چهار هزار میکروموس افزایش می یابد که باعث نابودی اراضی خوزستان شده و چهار هزار نخل را خشک می کند.

نشست شورای اداری استان خوزستان با حضور معاون اول رییس جمهوری و تعدادی از وزرا برگزار شد.

چیت چیان وزیر نیرو در خصوص انتقال آب از سرشاخه های كارون گفت: همانطور كه رئیس جمهور در سفر استانی خود به خوزستان اعلام كردوتصویب شد ؛ انتقال آب از سرشاخه های كارون تنها برا مصارف شرب آن هم در صورت ضرورت انتقال داده می شود و مطلقا برای كشاورزی اتفاق نخواهد افتاد، طرح انتقال جدیدهم نیز نداریم و همان طرح های قدیمی در حال اجرا است.

چیت چیان افزود: یكی از چالش های مهم ما تونل انتقال آب بهشت آباد بود كه حتی وزیر نیروی سابق به خاطر این مسئله  تا مرحله استیضاح رسید ولی آن را بهبود دادیم.

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*