اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3484
تاریخ انتشار: 1393/11/04 07:50
تاج گردون در برنامه مناظره شبکه یک گفت
وی با بیان اینکه بودجه نباید مانع از سرمایه گذاری ها شود، گفت: باید به اقتصاد بدون نفت نیز توجه شود کما اینکه به سرمایه گذاری بودجه های عمرانی هم توجه شود. هر چند بودجه 94 خاص است و ما هنوز نتوانستیم به جایگاه خوبی در خروج از رکود برسیم.

به گزارش عصرجهان:نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در برنامه مناظره شبکه یک سیما حضور یافت و به بیان نظرات خود در رابطه با بودجه 94 پرداخت.

بودجه پیشنهادی دولت برای سال 94 در 16 آذر 93 ارائه گردید. لایحه بودجه سال 94 رقم 838 هزار میلیارد تومان بسته شده است که نسبت به سقف 803هزار میلیاردتومان سال جاری حدود 35 هزارمیلیارد تومان رشد دارد.

این لایحه شامل 21 تبصره بوده است که مجموع بودجه عمومی آن با رشد حدود 32 هزار میلیارد تومان نسبت به امسال به رقم 267 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نزدیک به 32 درصد از کل بودجه کشور را تشکیل می دهد.

محوری ترین بحث شصت و دومین برنامه مناظره این خواهد بود که:"آیا بودجه ی پیشنهادی دولت در سال 94 با شرایط فعلی کشور و اسناد بالادستی نظام همخوانی دارد؟ آیا درآمدهای پیش بینی شده در لایحه پیشنهادی قابل تحقق است؟"

در این برنامه غلامرضا تاج گردون نماینده مردم گچساران و باشت و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه94،  احمد توکلی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، فرهاد دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و  برنامه ریزی، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت.


*بودجه 94 طوری تنظیم می‌شود مردم کمتر آسیب ببینند
غلامرضا تاج گردون نخستین فردی بود که پشت تریبون مناظره این هفته قرار گرفت و اظهار داشت: قیمت نفت سقوط آزاد داشته و به کمتر از نصف رسید؛ دولت وقتی بخشنامه بودجه را صادر کرد نفت 100 دلار و زمان ارائه بودجه نفت 70 دلار بود ولی وقتی ما خواستیم بررسی کنیم کمتر از 40دلار شد.
رئیس کمیسیون تلیفق بودجه 94 با بیان این که بودجه باید واقعی تنظیم شود، گفت: بودجه باید برای خروج از رکود و جلوگیری از بی انضباطی پولی تنظیم شود. همچنین در بودجه باید دقت شود که مردم و اقشار ضعیف بیشتر آسیب نبینند.
وی با بیان اینکه بودجه نباید مانع از سرمایه گذاری ها شود، گفت: باید به اقتصاد بدون نفت نیز توجه شود کما اینکه به سرمایه گذاری بودجه های عمرانی هم توجه شود. هر چند بودجه 94 خاص است و ما هنوز نتوانستیم به جایگاه خوبی در خروج از رکود برسیم.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس نهم گفت: تلاش می کنیم در تنظیم بودجه طوری عمل کنیم که مردم کمتر آسیب ببینند.
در ا دامه نوبت به بحث آزاد مناظره رسید و حضار به بیان دیدگاه های خود در خصوص بودجه 94 پرداختند.

*مجلس نه در پی کاهش یارانه بلکه تغییر سهم ثروتمندان و نیازمندان است
تاج گردون در این بخش گفت: نماینده ها دنبال این نیستند که هدفمندی و یارانه را کم کنند. الان دولت و مجلس معتقدند باید تفاوت بین اقشار آسیب پذیر با ثروتمندان قائل شد. رویکرد دولت در اینباره خیلی مهم است.
وی با بیان اینکه در بخش آموزش نیازمندیم و نمی توانیم بودجه آنرا کم کنیم، گفت: در هدفمندی یارانه و توزیع یارانه ها با نگاهی که در مجلس است باید جابه جایی منابع انجام دهیم و طی روزهای آینده مجلس به آن می پردازد که سهم یارانه نیازمندان و ثروتمندان تغییر کند.

در ادامه تاجگردون با بیان اینکه ایجاد چتر حمایتی مورد قبول همه است، اما در روش اجرا و زمان اجرای آن بحث وجود دارد، گفت: تولید گندم در سال گذشته پنج تا شش میلیون تن رسیده است، در حالی که در همین اقتصاد در دوره‌ای 11 میلیون تن گندم تولید شده بود.

وی تصریح کرد: سهم نفت در بودجه سال گذشته 50.2 درصد بودجه از محل درآمدهای نفتی بوده در سال 94 به هر دلیلی 32 درصد کاهش یافته و این نشان می‌دهد که حرکت به سمت کاهش سهم نفت در بودجه عملیاتی شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سهم 12 هزار و 800 میلیارد تومانی نفت در بودجه سال 83 گفت: در آن سال، بودجه جاری 20 هزار میلیارد تومان و بودجه عمرانی 10 هزار میلیارد تومان بود و هم‌اکنون بودجه جاری 128 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و بودجه عمرانی به 46 هزار میلیارد تومان رسیده است.

تاج گردون افزود: اینکه گفته می‌شود نفت را کنار بگذاریم، نکته خوبی است، اما مطمئناً در کوتاه‌مدت و برای بودجه سال آینده امکان‌پذیر نیست؛ قطعاً در یک سال تولید گندم از 7 میلیون تن به 12 میلیون تن نمی‌رسد، بنابراین به یکباره نمی‌توان سهم نفت را به صفر رساند.

وی ادامه داد: پیشنهادی مطرح شد، مبنی بر اینکه دولت پروژه‌های عمرانی را واگذار کند و یک‌هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده بود، اما رقم بسیار ناچیزی از پروژه‌های عمرانی امکان واگذاری پیدا کرد و این را هم در نظر داشته باشید که بودجه 47 هزار میلیاردتومانی برای بخش عمرانی به قیمت سال هشتاد و سه 7 هزار و 500 میلیارد تومان است و با این حساب اگر کل این بودجه هم محقق شود، کمتر از سال 83 کار عمرانی انجام خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه پیش‌بینی رشد اقتصاد ایران با نفت 72 دلاری در سال آینده 2.3 درصد است، گفت: با کاهش قیمت نفت و مسائل به وجود آمده رشد اقتصادی به 9 دهم درصد کاهش خواهد یافت، بنابراین باید ترکیبی کار کنیم و نمی‌توان پروژه‌های عمرانی را تعطیل کنیم؛ سال 94 می‌توانیم پول نفت را به بخش عمرانی متصل کنیم و کم‌کم هزینه‌های جاری را از درآمدهای نفتی حذف کنیم.

همچنین مخاطبان برنامه مناظره با موضوع کلیات بودجه سال 94 به سوال نظرسنجی این هفته مبنی بر اینکه:  به نظر شما دولت برای کاهش هزینه ها در بودجه سال آینده، در کدام موضوع بیشتر صرفه جویی کند؟ 1-آموزش    2-سلامت   3-یارانه ها بدین شکل پاسخ دادند.
39.5 درصد از مخاطبان گزینه 1 آموزش را انتخاب کردند ، 12.40 درصد از بینندگان سلامت گزینه شماره 2 را انتخاب کردند و 48.10 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گزینه شماره 3 یارانه ها را انتخاب کردند.
بدین ترتیب درصد بیشتری از مخاطبان این هفته برنامه مناظره صرفه جویی دولت در یارانه ها را برگزیدند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*