اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3514
تاریخ انتشار: 1393/11/05 11:28
عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: در چند سال اخیر اجرای برخی طرح‌ها و پروژه هاي تامین آب در بخش‌هاي مختلف برای استان های دیگر مانند اصفهان، منابع آبی خوزستان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

عصرجهان:مهدی پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان‌كرد: با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه کشور که بر مبناي آن آحاد ملت باید برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت هاي برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب باشند، انتظار می‌رود استان خوزستان در افق 1420‏، استانی باشد که در راستاي توسعه پایدار ملی و استانی گام‌هاي بلندي بردارد.
وی افزود: مدیریت پایدار منابع آب، مهار و استحصال آب با رویکرد افزایش پویایي بهره وري آب، کاهش هزینه فرصت استفاده از این منبع ارزشمند و ارتقا شاخص‌هاي اقتصادي - اجتماعی استان، با لحاظ معیارهاي زیست محیطی، لازمه این چشم‌انداز است.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: از سوی دیگر توجه به برنامه‌هاي ایجاد امکانات زیرساختی و زیربنایی، اشتغال و رفاه اجتماعی از نظر شاخص هاي درآمد ناخالص سرانه موجب می شود خوزستان در یک وضعیت مطلوب و قابل رقابت با استان هاي همجوار قرار بگیرد و اکوسیستم‌هاي آبی آن اعم از رودخانه ها و تالاب ها و همچنین منابع آب زیرزمینی حفاظت شده و در وضعیت پایدار باشند.

پژوهش با بیان این‌که آب محور توسعه است، اظهار کرد: وجود منابع آب سطحی در خوزستان به عنوان یک پتانسیل و مزیت طبیعی محسوب می‌شود. متاسفانه در سال‌هاي گذشته رویکرد در تامین آب مورد نیاز جهت توسعه، استفاده بي‌رويه از منابع آب هاي سطحي و زير زميني بوده و این کار زمینه‌ساز افت بیش از حد منابع آب زیرزمینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: مساله دیگری که منابع آبی خوزستان را دچار چالش کرده، انتقال آب بین حوضه اي از استان چهارمحال و بختياري به استان هاي همجوار است که در این ارتباط با توجه به استنادهاي قانونی مبنی بر رعایت حوضه ذی‌نفعان در اجراي طرح‌هاي انتقال آب بین حوضه اي و معیار شماره پنج پیشنهادي از سوي سازمان یونسکو (سال1399) مبنی بر این اصل که در طرح هاي انتقال آب بین حوضه اي باید منافع حاصل از طرح انتقال آب، بین دو حوضه مبدا و مقصد به طور عادلانه در نظر گرفته شود نه این‌که در جریان انتقال، حوزه ای آباد و حوزه دیگر نابود شود‏، باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: در سال های اخير شاهد این هستیم كه استان اصفهان با كارهاي غير كارشناسانه سعي در انتقال آب از سر شاخه هاي رود كارون به زاينده‌رود براي شكوفايي صنعت خود کرده و اين عمل موجب ایجاد اثرات منفي ازجمله كاهش منابع آب صنعت و كشاورزي و مهاجرت مردم خوزستان شده است.

پژوهش گفت: به طور کلی با انجام كار كارشناسانه و رعايت حقوق استان هاي مجاور، مي توان اثرات مثبت در حفاظت کمی و کیفی منابع آب را بالا ببریم و از طرفی افزايش اشتغال و کاهش مهاجرت از خوزستان به استان های دیگر را شاهد باشیم



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*