اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3688
تاریخ انتشار: 1393/11/20 20:39
خلاصه داستان: وصیت‎نامه تصویری سیمین (سیمین آقارضا) برای دخترش فائزه.

روز مبادا/ فائزه عزیزخانی
خلاصه داستان: وصیت‎نامه تصویری سیمین (سیمین آقارضا) برای دخترش فائزه.
 
این فیلم توسط خانم فائزه عزیزخانی ساخته شده؛ یکی از شاگردان مؤسسه کارنامه که مستقیماً توسط جناب کیارستمی پرورش یافته است. تهیه‌کننده فیلم نیز مدیر عامل همین مؤسسه، خانم نگار اسکندرفر است. کارگردان با گرد‎آوری اهالی خانواده خود فیلمی شبه واقعی ساخته است در حالی‌که همه نقش‎ها بازی می‎شود. مادر (سیمین آقارضا کاشی) در نقش سیمین، خطاب به دخترش فائزه که پشت دوربین است برای مرگش وصیت می‎کند. او کمی بعد پیشنهاد می‎کند که از هدیه تهرانی دعوت کنند تا بیاید و نقش او را بازی کند. خانم تهرانی به خانه آنها می‎آید و فیلمنامه را می‎خواند ولی خوشش نمی‎آید. بالاخره روز مبادای مرگ مادر، به نحوی دیگر سرمی‎رسد.

جوجه‎های کیارستمی

جوجه‎های کیارستمی

مادر جانماز آب می‎کشد و خود را مسلمان معرفی می‎کند. فیلمساز به این طریق هم دیانت مسلمانان را نقد می‎کند و هم دین اسلام را. به مواردی از این قبیل توجه کنید:
1.    مادر شهادتین می‎گوید. و دخترش او را تمسخر می‎کند که چرا شبیه رزمندگان عملیات انتحاری حزب‎الله، وصیت می‎کند.
در بهشت زهرا مادر بر سر قبر مردی می‎رود که قبل از ازدواج، عاشقش بوده. او دوست دارد بعد از مرگ در قبر او گذاشته شود (و از همین جا است که دم خروس کارگردان بیرون می‎زند، اینکه سیمین به قیامت و معاد اعتقادی ندارد و همه چیز را در این دنیا می‎داند).
2.    سیمین از مادرش گلایه می‎کند که چرا ارث فرزندان را مساوی تقسیم نکردی؟ شما باید قانون ارث را عوض می‎کردی و سهم‌الارث دختر و پسر را یکسان می‎دادی؟!
3.    مردی در بخش زنانه مسجد، سرک می‎کشد.
4.    معلم خانم‎ها در مسجد در مواقعی مشمئزکننده است. صحبت نماز قضا و بلوغ و این چیزها و استخاره تلفنی اوست.
5.    امام جماعت مسجد از فائزه می‎خواهد تا از محراب، عکس شهدا و ماکت روز عاشورا فیلم بگیرد تا جوان‎ها هدایت شوند!
6.    فیلمساز از لای در به اتاق خواب والدینش سرک می‎کشد! پدر می‎گوید اگر مسلمان هستی چرا تمکین نمی‎کنی؟
7.    پدر حاضر نیست برای دفع بلای خواب بدی که مادر دیده قربانی بدهد. اما وقتی هدیه تهرانی می‎آید ریاکارانه در مقابل او این موضوع را انکار می‎کند. ولی در خفا به دخترش می‎گوید که تو سیاست نداری ها!  
8.    مادر وقتی می‎بیند نمی‎تواند پول‎هایی را که به شوهرش قرض داده از او بگیرد متوسل به سرقت از مغازه او می‎شود. مادر حساب شوهر و پسرانش را از حساب خود و دخترانش جدا می‎کند.
9.    سمیرا دختر دیگر به خانه پدر می‎آید و از همسر شکاک خود می‎نالد.
10.     برادر، نامزدش را ترک می‎کند ولی در نهایت نمی‎تواند او را رها کند.

جوجه‎های کیارستمی

فیلمساز به ظاهر دارد فیلمی درباره خانواده خود می‎سازد ولی در واقع سبک زندگی اسلامی مسلمان‎ها را نقد می‎کند. این حقه‎ای است که صدها بار یهودیان امریکا علیه مسیحیان به کار گرفته‎اند. به دو نمونه از این فیلم‎ها که در سال گذشته در اسکار مطرح شدند اشاره می‌شود:

1.    زندانیان (2013) Prisoners ساخته دنیس ویلنیو و بازی هیو جکمن. درباره پلیسی که مشکلات عدیده یک محله مسیحی‎نشین را کشف می‎کند.
2.    نبراسکا (2013) Nebraska ساخته الکساندر پاین. زن بداخلاق و کاتولیک، باعث دیوانگی پیرمرد شده است.

مهم‎ترین کارکرد این فیلم‎ها آن است که با تصویر کردن یک جامعه فاسد مسیحی، مخاطبان خود را از مسیحیت منزجر کنند. به این ترتیب دیگر لازم نیست پیام بدهید. همین که مخاطب از زندگی این متدینان متنفر شود هدف فیلمسازان حاصل شده است.

خانم اسکندرفر تهیه کننده این اثر، در جواب یکی از خبرنگاران که از توهین فیلم به دین و مذهب سؤال کرده بود گفت: همین که خانم آقارضاکاشی که فردی مذهبی است در این فیلم بازی کرده معلوم می‎شود که فیلم ما اشکالی ندارد. آنقدر این پاسخ مضحک بود که بنده ناچار شدم همانجا از او شفاهاً بپرسم که مگر مشاور مذهبی شما این خانم بوده‎اند؟! ایشان سکوت کرد و جوابی نداد. آیا محتوای فیلمنامه بر عهده بازیگر است یا فیلمنامه نویس و کارگردان؟

جوجه‎های کیارستمی

واقعاً باید تأسف خورد. اولاً برای ساخت این فیلم ضددین و فیلمسازان؛ ثانیاً ‌برای برخی دست اندر کاران که گویا تعمد دارند فیلم‎های ضد دین را به جشنواره بیاورند و آثار خوب دینی همچون "در مدت معلوم" را بیرون بگذارند، هر چند که کارگردانی، فیلمنامه و بازی‎های خوبی داشته باشد.

کلافه شدیم از جشنواره‎هایی را که با حمایت از سینمای بی محتوای کیارستمی تخم اصلاح‎شده چیزی را که در واقع ‌سینما نیست را به نام «سینما» در ایران کاشتند و دیده می‎شود که امسال بیش از همیشه برخی مقلدین این سبک ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده اند. (افتخار کیارستمی به این است که در عمرش بیش از پنجاه فیلم ندیده است!) به اذعان بسیاری از مخاطبان، ضعیف‌ترین فیلم‎های امسال جشنواره‎ را مرتضی فرشباف (کارگردان بهمن) و فائزه عزیزخانی (کارگردان روز مبادا) ساخته‎اند که شاگردان مستقیم کیارستمی بوده‎اند. این فیلم‎ها نه محتوا دارد و نه تکنیک و نه مخاطب.
 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*