اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3716
تاریخ انتشار: 1393/11/24 20:55
وی افزود: 5درصد درآمدهای تولید انرژی در خوزستان، رقمی معادل یک و نیم میلیارد دلار است به خوزستان بدهید. تا صرف مسائلی همچون مشکل آب و گرد و غبار در این استان شود و این بهترین راهکاری است که می‌توان به دولت‌مردان ارائه کرد.

عصرجهان: محسن رضایی امشب در حاشیه بازدید از بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر  اظهار کرد: مسئله گرد و غبار در خوزستان موجب نگرانی بسیاری به ویژه مقام معظم رهبری شده است که ایشان دستورات اکیدی به دولت دادند که امیدواریم هرچه زودتر بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند.

وی دلیل بخشی از مشکلات ناشی از ریزگردها را طبیعت دانست و گفت: بخش بسیاری از این مشکلات مربوط به انسان و مدیریت انسانی است که می‌توان برای آن چاره‌اندیشی کرد.

دبیر تشخیص مجمع مصلحت نظام ادامه داد: حتی مسایل مربوط به منشا برون‌مرزی را نیز می‌توان با مدیریت انسانی حل و فصل کرد.

وی گرد و غبار خوزستان را از دو نوع دانست و تصریح کرد: یک پدیده، ریزگردها بوده که مربوط به شمال خوزستان است که از سمت عراق به کشور وارد می‌شود و  پدیده اخیر گرد و غبار نیز که به توفان خاک معروف است پدیده دیگری است که از جنوب وارد شده و منشا داخلی دارد.

رضایی ادامه داد: این پدیده از سمت خسروآباد، ماهشهر و هندیجان بوده و مشکلات زمین‌شناسی و آب و هوایی ایجاد شده در مدت اخیر باعث شکل‌گیری منابع خاک سست و قابل حمل با باد شده است و سبب شده که بادهای همیشگی این منطقه با گرد و غبار همراه باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشأ گرد و غبارهای حمل شده به همراه وزش باد را بی‌توجهی به برخی زمین‌ها دانست و گفت: این گرد و غبار مربوط به زمین‌هایی است که مورد توجه قرار نگرفته‌اند، در برخی زمین‌ها مالچ‌پاشی انجام نشده یا اینکه پیش‌بینی‌های لازم در پی خشکسالی در این رابطه صورت نگرفته است.

وی در ادامه عنوان کرد: برای رفع این مشکل باید چاره‌اندیشی کرد، در برخی زمین‌ها با انجام درخت‌کاری و مالچ‌پاشی و در طرحی می‌توان ظرف دو یا سه سال مشکل ریزگردها با منشا داخلی را رفع کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: اما مسئله اساسی در این میان این است که اجرای هر طرحی بدون بودجه امکان‌پذیر نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه خوزستان شایستگی این را دارد که پنج درصد از درآمدهای که از نفت، آب، گاز و برقی که در این استان تولید شده و به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود صرف رفع مشکلات خوزستان شود، اضافه کرد: 5 درصد این موارد که رقمی معادل یک و نیم میلیارد دلار است می‌تواند صرف مسائلی همچون مشکل آب و گرد و غبار در این استان شود و این بهترین راهکاری است که می‌توان به دولت‌مردان ارائه کرد.

رضایی ارائه دلیل برای منشأ برون‌مرزی این ریزگردها از سوی برخی را بهانه‌ای غیر‌موجه دانست و اظهار کرد: اینکه گفته شود منشا تمام غبارها در خارج بوده و در این راستا هیچ اقدامی صورت نداد سخنی توجیه‌شدنی نیست بلکه منشأ بسیاری از گرد و غبارها داخلی است و راهکار مقابله با آن نیز کاملا مشخص است و تنها به اختصاص مبلغی برای انجام احتیاج دارد.

وی به همزمانی تصویب بودجه سال 94 با بروز این پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: اکنون در حال تصویب بودجه 94 هستند و این بهترین فرصت است تا وجهی را برای مبارزه با این پدیده تصویب کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین با اشاره به مسائل بهداشتی در خرمشهر، عنوان کرد: مسائل بهداشتی جدی در خرمشهر وجود دارد، که از نزدیک نیز با آنها روبه رو شدیم و به سهم خود این مسائل را منتقل خواهیم کرد.

رضایی در پایان به بازدید صورت گرفته از بیمارستان خرمشهر اشاره کرد و گفت: زحمات خوبی در بیمارستان خرمشهر کشیده می‌شود اما از نظر کادر پزشکی و پرستار، تجهیزاتی همچون  MRI نواقص کاملا مشهود است و دولت نیز برای رفع آنها کمک خواهد کرد و در پایان وی از درخواست برای تهیه گزارشی از نواقص بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر با هدف پیگیری خبر داد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*