اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3728
تاریخ انتشار: 1393/11/25 09:51
جلال مهدوی سینماگر جوان بهمئی:
فیلم رنگو در ایام نوروز سال 1391 از شبکه ملی ایران پخش و با استقبال بی نظیر مردم که به حق جذاب و بسیار دیدنیست روبرو بوده است که بعد از ان بارها از شبکه های تلویزیونی ایران مجددا پخش شده است .

رنگو  قهرمان   ملی   آمریکا - اسطوره سازی هالیوود در قالب یک مارمولک

جلال مهدوی سینماگر جوان بهمئی در یاداشت ارسالی به عصر جهان نوشت:با نگاهی زودگذر به تاریخچه سینما میتوان دریافت که از همان آغاز ایالت متحده امریکا با سازماندهی  هالیوود یا همان کارخانه  رویابافی در جهت دادن افکار و تحمیل انها به جوامع دیگر برنامه ریزی کرده است . پس از اختراع  بزرگ برادران  لومیر  و با ساختن دستگاهی به نام سینماتوگراف در سال 1985 مسیر تازیی به رویی تمام جهان باز شد. بعد مدتی کوتاه و انتقال آن به آمریکا زمینه را برای تشکیل شهرک هالیوود در حومه لس آنجلس فراهم کرده بود. و بعد از همه گیر شدن چنین پدیده ای در تمامی آمریکا و جهان در اواسط قرن بیستم ، ریچوتو کانودو منتقد و پژوهشگر مشهور ایتالیایی سینما علی رغم مخالفت های بسیار شدید، سینما را به عنوان هنر هفتم به تمامی جهان شناساند.

بی شک جادوی سینما بهترین و ممکن ترین راه برای نه تنها انتقال ، بلکه تحمیل افکار ، عقاید ، فرهنگها و اندیشه های یک ملت وشناساندن آنها به تمای جهان است .با نگاهی زودگذر به تاریخچه سینما میتوان دریافت که از همان آغاز ایالت متحده امریکا با سازماندهی هالیوود یا همان کارخانه رویابافی در جهت دادن افکار و تحمیل انها به جوامع دیگر برنامه ریزی و تلاشهای بسیاری را کرده است. صاحبان کمپانی های بزگ که امروز نزدیک به نیمی از آنها یهودی به شمار میروند به فکر ساختن آمریکایی رویایی البته دست یافتنی و حتی مقدس بوده اند. امریکایی که تنها قدمت چند صد ساله ی دارد امروزه دارای مکانهای مقدس همانند صحرای مانیومنت ولی در آریزونا که جان فورد کار گردان افسانه ای دهه سی و چهل هالیوودبا  فیلم های وسترن خود چنان تصویری از آن به تمامی جهان ارائه داده است که امروزه توریست های از تمامی نقاط جهان به سوی صحرای خشک آریزونا میروند تا سوار بر اسب و لباسهای کابوی عکسی یادگاری بگیرند. به گونه ی میتوان گفت که  ژانر وسترن و قهرمان فیلمهای آن نماد ملی کشور امریکا بوده اند. قهرمانهای بزگ و دوست داشتنی همانند جان وین، همکار و بازیگر مشترک جان فورد که یکی از قهرمان پروری های هالیوود به شمار میرود که تنها بخشی از قدرت و جادوی سینما و البته هالیوود را نشان میدهد.  اسطوره زایی های هالیود برای مردم امریکا و مردم جهان شاید بخش بزگ و بسیار هزینه بر این غول عظیم بشمار رود. امریکا بدون هیچ قدمت تاریخی فرهنگی اسطوره ای امروز با ساخت فیلمهای قهرمان پرورو اسطوره زا دارای اسطوره های بسیار بزرگ و به حق جذاب است. تنها نام های همانند شخصیت بت من ، مرد عنکبوتی ، سوپر من ، و... نشان از همچین ادعایی ست.   

اما هالیوود مخاطبان خود را تنها بزرگسال نمیداند.از همان رو دست به دامان کمپانی های انیمشن سازی میرود تا با روش کار خود از کودکان سرزمین های جهان بهره ببرد و آنها را به سمت سوی اهداف خود بکشاند. رنگو انیمشنی فانتزی و برنده اسکار سال 2011 و ساخته دارن آرنوفسکی و با همکاری جانی دپ که این دو در تولیدات مشترک باهم در ساخت فیلم دزدان دریایی کارائیب همکاری داشته اند. و رنگو گونه ی دیگر از قهرمان سازی آمریکایی است.  رنگو از آن دسته از انیمشن هایست که به ذائقه نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم خوش میاید و مخاطب بزرگسال را تا لحضه آخر میخکوب نگه میدارد. از بحث تکنیکی کار که بگذریم به شخصیت رنگو و وعلت اصلی شکل گیری چنین شخصیت و انیمشنی میرسیم که گونه ی دیگر از اسطوره سازی هالیوود و این بار در قالب یک مارمولک است میرسیم. رنگو یک مارمولک دست‌آموز است که در محفظه شیشه‌‌ای کنار یک عروسک شکسته و یک ماهی پلاستیکی کوچک زندگی می‌کند و برای سرگرمی خودش و برای فرار از کسالت و روزمرگی صحنه‌هایی از نمایشنامه‌های شکسپیر را در ذهنش بازی می‌کند. و بعد با پرت شدن از ماشین و رها شدنش در صحرای خشک که مخاطب را به همان دنیا و مکان مقدس ژانر وسترن میکشاند و بخوبی شروعی تازه ی از یک قهرمان وسترن که همیشه از صحرای تنها به دهکده ای وارد میشوند. رنگو و سینمایش تمامی موئلفه های یک فیلم وسترن را داراست. رنگو پس از ورد به شهر تازه  با مشکلاتی روبرو میشود و در همان لحظات آغازین کار به شاهین غول پیکری که اهالی شهر از آن میترسند را شکست میدهد و در شکلی باورنکردنی او را به قهرمان آن شهر بد میکند. و بعد از آن مردم شهراورا لایق کلانتر شدن میدانند. شهردار او را به مقام کلانتری می‌رساند اما شهر خاکی با یک چالش مهم روبه‌رو است؛ ذخیره آب شهر رو به اتمام است و بانک شهر که محل نگهداری این ذخیره حیاتی است مورد هجوم قرار می‌گیرد، غافل از اینکه شهردار در منطقه دیگری از ذخیره اصلی بهره‌برداری می‌کند و دور از چشم همه مشغول ساختن شهرکی مخفی است، از طرفی دیگر ذخیره آب اهالی رو به اتمام است و مردم شهر با مشکل قحطی شدید آب روبرو هستند تا اینکه  بعد از باخبر شدن رنگو که خود شهردار آب را جای دیگر برای ساخت شهری تازه ذخیره کرده است بلند میشود و همانند نوعی دیگر از قهرمان های محبوب سینمایی وسترن که همیشه به عنوان منجی یک شهر که به جرات میتوان گفت نمادی از منجی بودن امریکا و قهرمان امریکایی برای تمامی مردم و سرزمینهای جهان را تداعی میکند، بلند میشود تا به فریاد مردمش برسد. که پس از درگیری های جذاب و هیجان انگیز موفق میشود. و در آخر یک شهر یا بهتر بگوییم یک رویایی امریکایی تشکیل میدهد. فیلم رنگو برای کسانی که سینمای وسترن را دنبال کرده اند دارای نوستالژی بسیار عمیقی است. از سینمای وسترن اسپاگتی سرجیولئونه گرفته تا ژست های نامعقول  و بسیار جذاب کلینت ایستوود. و حتی نمای پایانی آن که کاملا وسترنیزه شده است که قهرمان سوار بر،  اینبار یک شترمرغ بجای اسب شده است شهر را تنها ترک میکند و همان نمای معروف غروب و کابوی سوار اسب را نشان میدهد که به ناکجا آباد سفر میکند.

شاید در گوشه ی دیگر از زمین سرزمینی باشد که به کمک و یاری یک قهرمان آن هم از نوع آمریکاییش نیاز باشد ؟

نشانه های بسیاری در تمای شخصیت های فیلم رنگو میتوان یافت. و حتی به درختانی که در قسمتی که لوله های آب را باز میکنند یاد اور درختانی هست که در سینمای پیتر جکسون و ارباب حلقه ها که آن هم گونه ی دیگر از اسطوره سازی توسط  جی ار ار تالکین خالق داستان ارباب حلقه ها است بود. فیلم رنگو در ایام نوروز سال 1391 از شبکه ملی ایران پخش و با استقبال بی نظیر مردم که به حق جذاب و بسیار دیدنیست روبرو بوده است که بعد از ان بارها از شبکه های تلویزیونی ایران مجددا پخش شده است .

آیا اشتهای هالیوود که نیمی از کمپانی های آن را صهیونیسم به دست گرفته و هدایت میکند با چنین استقبالهای بیشتر نمیشود ؟

جلال مهدوی  ..

سینماگر جوان بهمئی



کانال تلگرام عصر جهان


محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/11/25 10:20
  +0

  -0
پاسخ
عالی بود
ج.م
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/11/26 09:42
  +0

  -0
پاسخ
اشتباه تایپی به علت شباهت اسمی لفظی

کارگردان فیلم گور وربینسکی میباشد
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/11/26 15:21
  +0

  -0
پاسخ
عالی بود عالی جوانان رو دریابید با این استعدادی که دارند

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*