اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3955
تاریخ انتشار: 1393/12/18 00:45
دستور رئیس‌جمهوری برای مقابله با اسکله‌های غیر مجاز-اکثریت قریب به اتفاق خبرگان فتنه را خط قرمز می‌دانند-روایت مقام سابق امریکا از روند تغییر مواضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای-صادق طباطبایی درباره احمدی‌نژاد چه عقیده‌ای داشت؟ -رهامی خبر داد برگزاری همایش صیانت از حریم پیامبر (ص) با سخنرانی محقق‌داماد-امکان انتشار اسامی دریافت‌کنندگان پول کثیف

عصرجهان:اخبار ویژه دوشنبه در رسانه های مجازی،چاپی،دیداری و شنیداری (منابع بسته خبری:سایت های خبری- مطبوعات)

روزنامه قانون

امکان انتشار اسامی دریافت‌کنندگان پول کثیف
گروه سیاسی- محمدرضا رحیمی می‌گوید ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم از دولت احمدی‌نژاد پول گرفته‌اند اما نه معاون اول دولت نهم و دهم ادعایش را اثبات می‌کند نه دستگاه قضایی قصدی برای افشای این لیست دارد. بلاتکلیفی این ادعا در سال منتهی به انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان مشارکت مردم داشته باشد. در این بین نمایندگان مجلس هشتم که امروز شانس عضویت در مجلس نهم را دارند واکنش‌های متعددی نسبت به این ادعا و انتشار اسامی برخی آن‌ها در سایت‌ها نشان‌ دادند. برخی نامه نوشتند که باید اسامی منتشر شود. برخی دیگر از قوه قضاییه خواستند با سایت‌های منتشر کنند اسامی برخورد کنند چرا که این رسانه‌ها بدون هیچ سندی آن‌ها را متهم به گرفتن پول کثیف کردند. پول کثیفی که وزیر کشور روحانی اعتقاد دارد از قاچاق مواد مخدر و کالا به عرصه سیاست تزریق شده است. در این بین سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، از احتمال اعلام اسامی نمایندگان دریافت‌کننده پول از محمد رضا رحیمی در آینده‌ نزدیک خبر داد. مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، در مورد اعلام اسامی کاندیداهای پول گرفته از محمدرضا رحیمی در مجلس هشتم تصریح کرد: در صورت تصویب هیات رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی به‌زودی اسامی واقعی کاندیداهای مجلس هشتم که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، اعلام خواهد شد. نماینده مردم اردبیل، نمی‌ن، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، در توضیح چگونگی اعلام اسامی یاد شده، افزود: در صورت تصویب، کمیسیون اصل ۹۰ با استعلام از قوه قضاییه و سایر مراجع ذیصلاح، اسامی واقعی را اعلام خواهد کرد و هیچ مانعی برای این مسئله وجود نخواهد داشت. وی با تأکید بر تشکیل جلسه کمیسیون اصل ۹۰ برای رسیدگی به شکایت برخی نمایندگان در مورد دریافت‌کنندگان پول از محمدرضا رحیمی گفت: نمایندگان امضا کننده مُصر هستند اسامی واقعی اعلام شود و آن‌طور که شنیده‌ام در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نیز بر لزوم اعلام اسامی یاد شده تأکید کرده‌اند و اشاره داشته‌اند که حتی اگر نام خود آن‌ها نیز در اسامی باشد این اسامی باید اعلام شود. افضلی فرد همچنین درباره برخی اظهار نظر‌ها در مورد اینکه رسیدگی به دریافت‌کنندگان پول از رحیمی در اختیارات کمیسیون اصل ۹۰ نیست، یادآور شد: وظایف کمیسیون اصل ۹۰ روشن است و کمیسیون در صورت صلاحدید به این مسئله رسیدگی خواهد کرد. با این حال درباره اینکه قوه مقننه بخواهد درباره انتشار اسامی نمایندگان اقدام عملی نشان دهد تردیدهای جدی وجود دارد.

روزنامه آرمان

برخورد با متجاوزان به اراضی ملی
رئیس قوه‌قضائیه از صدور دستور اکید به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های کشور در برخورد قاطع با متجاوزان به اراضی ملی و جنگل‌ها خبر داد. آیت‌ا... آملی‌لاریجانی عصر دیروز با کاشت یک اصله نهال، ضمن گرامیداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: امیدواریم با هماهنگی همه دستگاه‌های متولی بتوانیم منویات مقام معظم رهبری و خواسته مردم عزیز را در زمینه حفظ محیط‌زیست برآورده کنیم. وی با اشاره به تلاش‌های دستگاه قضایی در برخورد با متجاوزان به اراضی ملی و جنگل‌ها بر لزوم افزایش برخوردهای قضایی در این زمینه تاکید کرد و افزود: همانطور که مقام معظم رهبری صبح بر برخورد با متجاوزان به اراضی طبیعی و جنگل‌ها تصریح کردند، دستگاه قضایی نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهد داد. رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید با اشخاصی که منابع طبیعی و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند برخورد جدی انجام شود چراکه حفظ محیط‌زیست، حفظ محیطی است که در آن زندگی می‌کنیم.
 
اعلام جزئیات سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور بعدازظهر سه‌شنبه و برای انجام سفری ۲ روزه به ترکمنستان می‌رود. پرویز اسماعیلی اظهار کرد: حسن روحانی به دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان شامگاه سه‌شنبه وارد شهر عشق‌آباد شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد. مراسم استقبال رسمی رئیس‌جمهور ترکمنستان از آقای روحانی نیز صبح چهارشنبه و در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور برگزار شده و سپس روسای جمهور دو کشور ملاقات دوجانبه خواهند داشت. وی با اشاره به دیدار مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور افزود: بعد از این دیدار مراسم امضای اسناد همکاری میان دو کشور برگزار شده و روسای جمهوری نیز برای دقایقی و در حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی سخن خواهند گفت. وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از ضیافت شام رئیس‌جمهور ترکمنستان که به افتخار رئیس‌جمهور کشورمان برگزار خواهد شد آقای روحانی و هیات همراه شامگاه چهارشنبه به تهران بازمی‌گردند.
 
رونمایی از موشک کروز «سومار»
مراسم رونمایی و تحویل‌ موشک‌های کروز زمینی «سومار» و تحویل انبوه موشک‌های بالستیک دوربرد زمین به زمین «قدر» و «قیام به نیروی هوافضای سپاه برگزار شد. با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، مراسم رونمایی و تحویل‌دهی موشک‌های کروز زمینی سومار و تحویل دهی انبوه موشک‌های بالستیک دوربرد زمین به زمین قدر و قیام به نیروی هوافضای سپاه برگزار شد. دهقان در این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در هوشمندسازی تسلیحات و تجهیزات موردنیاز نیروهای مسلح و ارائه نسل جدیدی از سلاح‌های پیشرفته گفت: سامانه موشکی کروز برد بلند زمینی سومار به همت متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.
 موشک‌های بالستیک قابل مذاکره نیست
فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز گفت: پیام مشترک سپاه و وزارت دفاع به دوستان و دشمنان این است که تحریم‌ها هیچ تأثیری در روند برنامه‌های دفاعی ایران ندارد. سردار امیرعلی حاجی‌زاده تصریح کرد: ملت، دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به صورت یکپارچه بر این اعتقاد هستند که توانمندی‌های دفاعی خود به‌ویژه موشک‌های بالستیک هیچ‌گاه قابل مذاکره نخواهد بود. این پیامی است که قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه باید آن را درک کنند.
دستور رئیس‌جمهوری برای مقابله با اسکله‌های غیر مجاز
وقتی «اسکله غیرمجاز» را در موتورهای جستجوگر وارد می‌کنید بیش از همه این دو کلمه در سالهای ۸۹ تا ۹۱ مطرح شده است؛ اسکله‌های غیر مجاز‌‌ همان اسکله‌هایی هستند که تابع قانون نیستند. در تیرماه ۹۰ وقتی محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد که «هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد اسکله و مرزی خارج از نظارت گمرک داشته باشد»، اولین ابهام و سوالی که مطرح شد این بود که مگر هنوز هم اسکله خارج از نظارت گمرک وجود دارد؟ هرچند پاسخ این سوال را سال ۸۹ سعید مرتضوی در قامت رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داده و گفته بود: «هیچ گونه اسکله غیر مجاز وجود ندارد و پرونده‌های آن‌ها مختومه شده است.» اما اکنون پس از گذشت سال‌ها آنچه دکتر حسن روحانی در قامت رئیس جمهور یازدهم به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد خبر از ادامه فعالیت این اسکله‌ها داشت. رئیس جمهور در این ابلاغیه از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواسته تا اقدام لازم و هماهنگ برای مقابله با معابر ورودی و اسکله‌های غیرمجاز را فراهم کرده و از دخالت دستگاههای غیرمسئول در امر واردات جلوگیری کند. یکصد و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی روز یکشنبه به ریاست رئیس جمهوری تشکیل و گزارشی از وضعیت قاچاق کالا و اقدامات دستگاههای مسئول در مبارزه با قاچاق ارائه شد. دکتر حسن روحانی در این جلسه به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد تا اقدام لازم و هماهنگ برای مقابله با اسکله‌های غیر مجاز انجام شود. گزارش ارائه شده نشان می‌دهد رویکرد تبعیض آمیز و برخی معافیت‌ها و استثنائات گوناگون که در قانون گمرکی و مقررات تجاری ایجاد شده، موجب افزایش تجارت غیررسمی و رشد قاچاق در سالهای گذشته شده است. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که اقدامات گمرک در یک سال گذشته در جهت کاهش مقررات زائد و همچنین الکترونیکی کردن فرایند، به کاهش قاچاق و افزایش درآمد گمرکی انجامیده است. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه با تاکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی، لطمه جدی قاچاق بر تولید ملی و حقوق مصرف کنندگان را بسیار زیانبار و غیر قابل تحمل دانست و به وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا حرکت شفاف‌سازی و تسهیل تجارت قانونی را در جهت حمایت از تولید داخلی با جدیت دنبال کند.

روزنامه کیهان

اکثریت قریب به اتفاق خبرگان فتنه را خط قرمز می‌دانند
اجماع ۶۳ نفره اعضای مجلس خبرگان که موجب نامزدی آیت‌الله مهدوی‌کنی و کناره‌گیری هاشمی رفسنجانی از نامزدی ریاست مجلس خبرگان شد، قوی‌تر از گذشته همچنان در این مجلس برقرار است.
گردانندگان سایت شخصی آقای هاشمی -که بعضاً هیچ تعلق خاطری نیز به وی ندارند و از آلودگان به فتنه ۸۸ محسوب می‌شوند- اخیراً از قول یک عضو مجلس خبرگان مدعی شده که حامیان هاشمی در مجلس خبرگان اکثریت مطلق را دارند و مخالفان وی در اقلیت هستند (این نماینده‌‌ همان کسی است که صاحب امتیاز روزنامه تعطیل شده «ص» بود و افراطیون نفوذی در نشریه وی تحرکات ساختارشکنانه خود را پیش می‌بردند).
این فضاسازی در حالی است که اکثریت قاطع اعضای مجلس خبرگان با دعوت از آیت‌الله مهدوی کنی و رأی ۶۳ نفری به وی، نارضایتی واعتراض خود نسبت به عملکرد بد آقای هاشمی در ماجرای فتنه سال ۸۸ و هم اردوگاه‌شان با گروهک‌های ضد انقلاب را که تصریح می‌کردند «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است»، اعلام کردند. در این میان احساس تکلیف و به صحنه آمدن آیت‌الله مهدوی کنی (ره) با وجود حضور هاشمی قابل توجه است چه اینکه آیت‌الله مهدوی کنی اصالتاً از پذیرش مسئولیت‌های مشابه ابا داشتند اما این بار درباره سرنوشت مجلس خطیر خبرگان احساس مسئولیت کردند و به صحنه آمدند.
در هر صورت فارغ از فضاسازی‌های افراطیون، فتنه و فتنه‌گری برای اعضای مجلس خبرگان خط قرمز اصلی است و آقای هاشمی باید برای اثبات برادری خود، با عوامل پروژه نیابتی بیگانگان برای آشوب، اعلام مرزبندی و برائت کند.
یادآور می‌شود رسانه‌های زنجیره‌ای حامی فتنه اخیراً در تداوم فضاسازی‌های ناکام خود مدعی دعوت اعضای خبرگان از آقای هاشمی برای نامزدی شده بودند. اما به دلایل کاملاً روشن حاضر نشدند- در صورت صحت ادعا- اسامی کم‌شمار را معرفی کنند.
مجلس خبرگان ۸۶ عضو دارد اما در طول ۸ سال گذشته چند تن از اعضای این مجلس دعوت حق را لبیک گفته‌اند.

اگر ناسزاگویی تمام شد اندکی هم پاسخ بدهید
آیا بهتر نیست آقای هاشمی و برخی دولتمردان به جای عصبانیت علیه منتقدان جامعه را قانع کنند که آمریکا چرا قابل اعتماد است؟
روزنامه جوان با اشاره به سخنان اخیر هاشمی ‌رفسنجانی که منتقدان را همنوا با نتانیاهو خوانده بود و نیز الفاظی نظیر بزدل و ترسو که از سوی روحانی ادا شده نوشت: علت عصبانیت و ناراحتی آقای هاشمی از دولتمردان چیست، چرا باید نقد آن هم از نوع عمدتا کار‌شناسی شده و مستدل تا به این حد آن‌ها را آشفته کرده و باعث شده به زبان تهمت و تحقیر روی بیاورند؟... غالب منتقدان بار‌ها اعلام کرده‌اند که با اصل مذاکره مخالف نیستند و تنها اختلاف‌نظر آن‌ها با دولت «رویکرد و روش» دیپلمات‌های هسته‌ای است. منتقدان تاکنون در قالب سخنرانی، مقاله و مناظره تلاش کرده‌اند توافق ژنو۳ و رویکرد دیپلمات‌های هسته‌ای را کار‌شناسی شده و مستدل- با رجوع به مفاد توافقنامه و تغییر رفتار مقامات غربی و همچنین «قول، فعل و تقریر» طرف ایرانی- نقد کنند، در چنین شرایطی انتظار طبیعی است که دولت و حامیان به جای اتهام‌افکنی‌های‌گاه و بیگاه نظیر پیوند دادن منتقدان با نتانیاهو، پاسخی عقلانی و منطقی به آن‌ها داده و با ادله حقوقی و سیاسی اثبات ‌کنند دو هدف عمده دولت در مذاکرات «گشایش آنی در وضعیت معیشتی مردم» و «رفع کامل تحریم‌ها» محقق شده و در ژنو۳ ایران مکلف به اجرای تعهدات «عینی» در مقابل تعهدات «کلی و مبهم» نشده است.
این روزنامه می‌افزاید: پاسخ منطقی دهند که چرا به رغم توافق‌نامه ژنو۳ - که از آن به عنوان پیروزی بزرگ توسط دولتمردان یاد شد- بیش از ۵۰ بار تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان افزایش پیدا کرده و ده‌ها بار مقامات غربی جمهوری اسلامی ایران را تهدید به حمله نظامی کرده‌اند - که در طول سال‌های گذشته کم‌نظیر بوده- و بار‌ها جامعه ایرانی مورد تحقیر و توهین قرار گرفته است. آیا بهتر نیست آیت‌الله هاشمی و برخی دولتمردان به جای عصبانیت در جلسات اینچنینی در حد چند دقیقه - و نه بیشتر- از دستاوردهای عینی و ملموس- نه تبلیغاتی و پوپولیستی- برای افکار عمومی توضیح دهند و جامعه را قانع کنند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد هستند. توافق ژنو ۳ دستاورد بزرگی است و وعده‌های انتخاباتی تنها شعار نبوده است.
جوان در ادامه با بیان اینکه زدن برچسب به منتقدان، برای خالی کردن قد خمیده دوستان از زیر بار اتهام حمایت از فتنه است، می‌پرسد: آیا باید اقدامات زمینه‌سازان غائله سال ۸۸ را خلاف منافع عمومی و همسو با رژیم صهیونیستی بدانیم یا نقد دلسوزانه برخی از منتقدین ژنو و سیاست‌های اقتصادی دولت را؟ آیا دروغگو را فتنه‌گران در سال ۸۸ بدانیم که با اتهام‌زنی به نظام و ادعای تقلب هشت ماه کشور را در بحران فرو بردند و براساس طرح آمریکایی-صهیونیستی راهبرد براندازی نظام را آن هم با سر دادن شعارهایی نظیر نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران - که سایت رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی آن را تئوریزه کرد- یا کسانی که تبیین می‌کنند نباید به آمریکایی‌ها خوشبین بود و همه‌چیز را در توافقنامه جامع هسته‌ای خلاصه کرد؟

رازگشایی سایت حامی دولت از دلایل یک ریزش،یک سایت حامی دولت از کاهش محبوبیت حسن روحانی خبر داد.
خبرگزاری آریا در گزارشی نوشت براساس نظرسنجی یک مؤسسه آمریکایی محبوبیت حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در آبان ماه امسال ۱۱ درصد کاهش یافته است. آریا در قسمت دیگری از گزارش خود این رقم را ۱۴ درصد عنوان کرد و نوشت: بی‌تردید این کاهش محبوبیت زنگ خطری برای رئیس دولت یازدهم است. کار‌شناسان عوامل متعددی را برای این کاهش احتمالی می‌شمارند. برخی می‌گویند نابسامانی‌های اقتصادی در کاهش محبوبیت روحانی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. سیاسیون همچنین معتقدند توافق هسته‌ای چندان نمی‌تواند رضایتمندی مردم را از دولت به دنبال داشته باشد. در این میان البته کارشناسانی هم هستند که می‌گویند این کاهش محبوبیت را باور نداشته روحانی همچنان محبوب است و وضعیت اقتصادی نیز بهتر از قبل است. محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه گفت: آنطور که مردم از دولت انتظار داشتند شاید مطالباتشان تحقق پیدا نکرده است بنابراین لازم است دولت در بحث‌های اقتصادی اهتمام بیشتری داشته باشد.
وی افزود: در یک سال اخیر نه تنها برای افرادی که از نظر اقتصادی تحت فشار هستند کاری نشده بلکه سبد کالایی که برای نیازمندان در نظر گرفته شده بود نیز به دست افراد مستحق نرسیده است.
وی درباره نقش توافق هسته‌ای در افزایش محبوبیت دولت، گفت: شاید توافق هسته‌ای از نظر سیاسی بتواند رضایتمندی مردم از دولت را به دنبال داشته باشد اما از نظر اقتصادی من بعید می‌دانم توافق هسته‌ای روی مسائل اقتصادی تأثیری بگذارد. چرا که منشأ بیماری اقتصادی ما بیشتر درونی است لذا اگر ما به تولیدات داخلی توجه نداشته باشیم اقتصاد ما سالم نخواهد شد.
اما منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگرچه دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی و در زمینه هسته‌ای تلاش بسیاری می‌کند که جای تقدیر دارد اما دولت در بخش‌های دیگر کند است.
وی افزود: دولت در بخش فرهنگ و اقتصاد بسیار کند عمل می‌کند لذا باید در این دو حوزه تلاش بیشتری داشته باشد. در حال حاضر قضاوت درباره محبوبیت آقای روحانی زود است.
غلامعلی‌ جعفرزاده از نمایندگان حامی دولت نیز به آریا گفت: در دولت آقای روحانی دو ضعف وجود دارد اول اینکه ایشان تیم تبلیغاتی بسیار ضعیفی دارد و دوم اینکه در تیم آقای روحانی غضنفر زیاد است اصلاً توجیه نیستند که کدام کار به نفع دولت است و کدام کار به زیان دولت به این معنا آن‌ها به خودی گل می‌زنند.
وی ادامه داد: بیان برخی از مطالب و موضوعات باعث کاهش محبوبیت ایشان شده است.
نماینده مردم رشت تأکید کرد: به جای اینکه آقای روحانی ابتکار عمل داشته باشد اما ایشان گم است و هر بار کسی یک حرفی می‌زند. به عبارت دیگر دولت در کار‌هایش قاطع نیست. وی با تأکید بر این مطلب که اگر دولت قاطع بود تا حالا بسیاری از مشکلات حل می‌شد، گفت: ترس برخی از عوامل دولت و مشاوره غلط برخی از دوستان به آقای روحانی دست به دست هم داده و روی افکار عمومی کار می‌کند.
در این میان صادق زیبا کلام معتقد است رأی روحانی ریزش نکرده اما اگر هم ریزش کرده باشد و فرض کنیم این نظرسنجی درست باشد، یک درصد از کاهش محبوبیت را باید به مسائل اقتصادی نسبت داد اما بیشترین علت این کاهش محبوبیت به مسئله حصر باز می‌گردد (!)
زیباکلام پیش از این گفته بود ۵۰ درصد رأی روحانی تصادفی و ۵۰ درصد دیگر به خاطر بد عمل کردن اصولگرایان بود؛ او برنامه‌ای نداشت.

العالم اجداد وهابی را جلوی چشم سعود‌الفیصل آورد
وزیر خارجه رژیم آل‌سعود در تازه‌ترین اظهارات خود، جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم و اشغال کننده بخشی از سرزمین‌های عربی نامید.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سعود الفیصل که بیش از ۴۱ سال وزیر خارجه آل‌سعود بوده، اخیرا در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود، مدعی شد عربستان سعودی با ایران به عنوان یک کشور همسایه دشمنی ندارد؛ اما ایران مشوق تروریسم است و سرزمین‌های عربی را اشغال کرده است و امیدواریم پیش از آنکه اوضاع دگرگون شود، ایران به حرف عقلا گوش فرا دهد و دخالت‌های خود را متوقف کند (!)
شاهزاده سعودی گویی نمی‌خواهد به یاد آورد که جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش حملات تروریست‌های موردحمایت عربستان، به ناچار به کمک نیروهای ارتش عراق شتافته و در این راه متحمل هزینه‌های سنگین شده است.
سعود الفیصل در ادامه سخنان خود مدعی شد: وقایع شمال عراق نشان می‌دهد که جنگ و صلح در عراق، به دست ایران است و ایران موجب بروز طایفه‌گرایی شده و پیش از حضور ایران، اختلافات طایفه‌ای در عراق وجود نداشت (!)
شاهزاده سعودی در حالی این ادعا‌ها را مطرح می‌کند که گویی فراموش کرده اجدادش، پس از ائتلاف با محمدبن عبدالوهاب و گسترش سیطره خود بر سرزمین حرمین شریفین، چندین‌بار به عتبات مقدس عراق حمله بردند و قتل عام شیعیان را به فجیع‌ترین شکل در کربلای معلی و نجف‌اشرف مرتکب شدند.
العالم برای یادآوری به شاهزاده گستاخ سعودی، بخشی از تاریخ حملات حکام وهابی آل‌سعود را متذکر شد.
صلاح‌الدین مختار، از نویسندگان وهابی درباره حمله وهابیان به کربلای معلی چنین می‌نویسد: «در سال ۱۲۱۶، امیر سعود (پسر عبدالعزیز) در رأس سپاهی از مردم نجد و عشایر جنوب و حجاز و تهامه و نواحی دیگر به قصد عراق حرکت نمود و در ماه ذیقعده به شهر کربلا رسید و آن را محاصره کرد، سپاه مذکور باروی شهر را خراب کردند و به زور وارد شهر شدند، بیشتر مردم را در کوچه و بازار و منازل به قتل رسانیدند و نزدیک ظهر با اموال و غنائم فراوان از شهر خارج شدند و در آبی به نام ابیض گرد آمدند، خمس اموال را خود سعود برداشت و بقیه را به هر پیاده یک سهم و به هر سواره دو سهم قسمت کرد».
در نقل دیگری از این حمله آمده است: «در سال ۱۲۱۶ درماه ذیقعده، سعود با سپاهی مرکب از جمیع شهرنشینان و بادیه‌نشینان نجد و جنوب و حجاز و تهامه و نقاط دیگر به قصد حمله به سرزمین کربلای حسینی (ع) حرکت کرد و در بیرون شهر فرود آمد. سپاه مزبور دیوار شهر را خراب کردند و به زور وارد شهر شدند، بیشتر مردم رادر بازار‌ها و خانه‌ها به قتل رسانیدند و گنبد روی قبر مطهر را ویران ساختند و صندوق روی قبر را که زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر در آن نشانده شده بود، برگرفتند و آنچه در شهر از مال و سلاح و لباس و فرش و طلا و نقره و قرآنهای نفیس و غیر آن‌ها یافتند، غارت کردند، نزدیک ظهر از شهر بیرون رفتند در حالی که قریب به دو هزار تن از اهل کربلا را کشته بودند.

آمریکا: مذاکرات هسته‌ای به معنای مصالحه با ایران نیست
آمریکا این برداشت را که مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران نشانه گرمی روابط دو کشور پس از ۳۵ سال است، مردود دانست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: حتی موقعی که ما در حال مذاکره هستیم، به هیچ وجه نمی‌توان آن را نشانه گرمی فراگیر مناسبات یا کاهش نگرانیهای ما تلقی کرد.
وی افزود: ما این توافق هسته‌ای را حتی اگر موفقیت‌آمیز باشد به گرمی مناسبات فراگیر یا مصالحه فراگیر در مورد مسائل دیگر ربط نمی‌دهیم.
این سخنگو اظهار کرد: آمریکا نگرانی‌های متعددی دارد از جمله سابقه حقوق بشر. مصالحه‌ای که نشان از یا حکایت از گرمی مناسبات گسترده داشته باشد زمانی رخ خواهد داد که نگرانی‌های جدی ما درباره حقوق بشر، تروریسم، سوریه و حزب‌الله از بین برود.
پیش از این باراک اوباما، جان کری و وندی شرمن و جن ساکی بار‌ها اعلام کرده‌اند که مذاکرات به مفهوم اعتماد به ایران نیست.

روزنامه شرق

افضلی‌فرد خبر داد: اعلام دریافت‌کنندگان پول از رحیمی با تصویب هیات‌رییسه
ایلنا: مصطفی افضلی‌فرد، از اعضای هیات‌رییسه کمیسیون اصل٩٠ مجلس در مورد اعلام اسامی کاندیداهایی که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، گفت: در‌صورت تصویب هیات‌رییسه، کمیسیون اصل‌٩٠ قانون‌اساسی به‌زودی اسامی واقعی کاندیداهای مجلس هشتم را که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، اعلام خواهدکرد. وی در توضیح چگونگی اعلام اسامی یاد‌شده، افزود: «در صورت تصویب، کمیسیون اصل ٩٠ با استعلام از قوه‌قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح، اسامی واقعی را اعلام خواهد کرد و هیچ مانعی برای این مساله وجود نخواهد داشت.»

رهامی خبر داد برگزاری همایش صیانت از حریم پیامبر (ص) با سخنرانی محقق‌داماد
ایلنا: حجت‌الاسلام محسن رهامی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از برگزاری همایش صیانت از حریم پیامبر اسلام (ص) در امروز «دوشنبه ۱۸اسفند» از ساعت ۱۶ تا ۱۸ بعدازظهر در تالار شهید رجب دانشکده فنی دانشگاه تهران خبر داد.

تحویل موشک‌های بالستیک «قدر» و «قیام» به سپاه
فارس: با حضور سردار حسین دهقان، وزیر دفاع‌وپشتیبانی نیروهای مسلح و سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، مراسم رونمایی و تحویل‌دهی موشک‌های کروز زمینی سومار و تحویل‌دهی انبوه موشک‌های بالستیک دوربرد زمین‌به‌زمین «قدر» و «قیام» به نیروی هوافضای سپاه برگزار شد.

تابناک

شاید اصلاح‌طلبان دولت روحانی را «طلاق سیاسی» بدهند

نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس ضمن تأکید بر اینکه دولت روحانی در بسیاری حوزه‌ها موفق‌تر از دولت احمدی‌نژاد بوده، معتقد است آقای روحانی بخش عمده‌ای از نخبگان سیاسی و اجتماعی را از دست داده است و اگر این وضع ادامه یابد، دولت با ریزش آرا مواجه خواهد شد. مهدی آیتی نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه دولت آقای روحانی با عدد، رقم، شاخص‌های معتبر مراجع مهم کشور و با نظر کار‌شناسان در مقایسه با دولت احمدی‌نژاد موفق‌تر بوده، جای شکی نیست. وی با تأکید بر اینکه اگر روند به شکل فعلی ادامه یابد ما (اصلاح‌طلبان) روحانی را طلاق سیاسی می‌دهیم، گفت: آقای روحانی به دلیل سیاسی‌کاری و مواضع غیر روشن پشتوانه بزرگی از نخبگان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را از دست داده است.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در پی حضور سفیر آمریکا در حرم امام علی (ع)

 «مقتدی صدر» روحانی شیعه عراقی، خواهان جمع آوری میلیون‌ها امضا برای محکومیت حضور سفیر آمریکا در مرقد مطهر امام علی (ع) در نجف اشرف و اعلام ۳ روز عزای عمومی در این استان شد. صدر در پاسخ به یادداشت یکی از مقلدان خود مبنی بر اینکه چند روز پیش سفیر کشور آمریکا با دعوت یکی از شخصیت‌های استان نجف به این استان سفر کرده و وارد حرم امام علی (ع) شده است، گفت: «طرف‌های ذی ربط و دولتی در نجف اشرف باید این اقدام سفیر آمریکا را محکوم و از بازدید استوارت جونز از مرقد امام علی (ع) عذرخواهی کنند».

او افزود: «عجیب است کسانی که خود را جهادی می‌دانند این مسأله را محکوم نکرده‌اند و من از آن‌ها می‌خواهم طوماری با امضای میلیونی در محکومیت این امر تهیه کنند، به ویژه اینکه ما به آن‌ها توصیه کرده‌ایم در چنین مواردی تظاهرات کنند». صدر گفت: «سفر این شخصیت تروریستی حامل پیام‌های زیادی است که اعلام نزدیکی بین آمریکا و شیعیان که کذب محض می‌باشد، یکی از این پیام هاست».

وی تحمیل اشغالگری آمریکا بر این استان را دیگر پیام این اقدام دانست و گفت: «اگر بار دیگر چنین اتفاقی رخ دهد من شخصا واکنش نشان خواهم داد». مقتدی صدر در پایان تأکید کرد: «همه باید بدانند که سفیر آمریکا و کشورش عامل اصلی درد و رنج‌ها، ویرانی‌ها و تروریسمی است که عراقی‌ها از آن رنج می‌برند».

سفیر آمریکا روز چهارشنبه در سفر خود به نجف اشرف از مرقد امام علی (ع) دیدن و سفارت آمریکا در عراق اعلام کرد که از سال ۲۰۰۳ تا کنون این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی از حرم امام علی (ع) بازدید می‌کند.

عده‌ای به دنبال عیاشی در دانشگاه هستند

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در جمع مسئولان و دست‌اندرکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی که به مناسبت سالروز تأسیس این ارگان برگزار شده بود، با ابراز خرسندی از توجه مناسب بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در دانشگاه این مجموعه خاطرنشان کرد: عده‌ای در دانشگاه‌ها به دنبال عیاشی خود هستند و بحث تفکیک جنسیتی را مورد نقد قرار می‌دهند و تنها از طریق شانتاژ بازی کار خود را پیش می‌برند.

وقتی معاون وزارت به نشریه خودش جایزه می‌دهد!

هفته‌نامه تماشگران امروز نوشت: وقتی می‌گویند «جشنواره ازدواج ملی» فکر می‌کنید چه خبر است؟ خب جشنواره ملی است، چنین جشنواره‌ای در روزهای گذشته برگزار شد و اختتامیه‌اش هم با حضور جمع زیاد مدعوین بود و تا دلتان بخواهد جایزه و تقدیر داشتند در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید. همه این‌ها هم در حالی بود که گویا فراخوان جشنواره فقط در سایت اختصاصی وزارت ورزش اعلام شده بود و لابد همه شرکت‌کنندگان هم ـ اگر واقعا خودشان در جشنواره شرکت کرده باشند و کسی سراغشان نرفته باشد ـ آمده‌اند سایت وزارت ورزش را ببینند و دیده‌اند به‌به جشنواره است! شرکت کرده‌اند و بعد هم که جایزه! خب در این شرایط عجیب نیست که بسیاری از نشریات و روزنامه‌نگاران حوزه‌های اجتماعی و روان‌شناسی و روابط زناشویی بگویند ما اصلا از چنین جشنواره‌ای خبر نداشته‌ایم که بخواهیم در آن شرکت کنیم. در همین حال هیچ هم عجیب نیست که بروبچه‌های نشریه متعلق به دکتر گلزاری، یعنی نشریه‌ای که متعلق به معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان است در جشنواره شرکت کنند و جایزه هم ببرند. خب آقای معاون اگر به بچه‌های نشریه خودش خبر ندهد و آن‌ها برنده نشوند، کی برنده شود؟ واقعا خسته نباشید آقای معاون.

یک روحانی: رئیس جمهور منظورش را شفاف بگوید

حجت‎الاسلام قاسم روانبخش در یادداشتی برای سایت رجا نیوز به انتقاد از حسن روحانی پرداخت. در بخشی از این نامه می‌خوانیم: آقای رئیس جمهور در نشست مربوط به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اگر می‌خواهید از مرحله بخور و نمی‌ر عبور کنید باید با جهان خارج مرتبط باشید. درباره این سخن نیز نکاتی حائز اهمیت است: اولا تردیدی نیست که کشورهای جهان به یکدیگر نیاز دارند و با کمک یکدیگر می‌توانند نیاز‌هایشان را مرتفع کنند ولی آنچه جای تأسف دارد این است که رئیس جمهور در نشستی که ماه‌ها پس از ابلاغ دستور العمل اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری تشکیل شده، به جای توصیه به نگاه به درون، به ضرورت نگاه به برون توصیه می‌کند و راه حل پویایی و رشد و تعالی در اقتصاد را در ارتباط با جهان خارج می‌داند! به راستی منظور ایشان از این جهان خارج که ارتباط با آن اقتصاد ما را از حالت بخور و نمی‌ر خارج می‌کند کدام است؟ مگر از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون با جهان خارج ارتباط نداشته‌ایم؟

و مگر هم اکنون با جهان خارج ارتباط نداریم؟ مبادلات اقتصادی ما با کشورهایی مانند چین، هندوستان، روسیه، ترکیه، پاکستان، برزیل و ده‌ها کشور دیگر شرقی و غربی در حد بالایی قرار دارد. تنها حکومتی که ارتباط ما با آن قطع است رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است، وگرنه حتی در مورد کشوری مانند امریکا که ارتباط سیاسی با آن نداریم ارتباطات اقتصادی ما قطع نبوده است و هم اکنون نیز با برخی شرکت‌های غیر دولتی امریکا ارتباط‌های اقتصادی داریم. خوب است آقای رئیس جمهور به روشنی مشخص کند که منظورش از جهان خارجی که می‌تواند ما را از این حالت بخور و نمی‌ر خارج کند کدام کشور است؟ آیا برقراری رابطه با کدخدای جهان چنین معجزه‌ای خواهد کرد؟

مزاحمت تلفنی یک نامزد انتخابات اتاق تهران برای خبرنگاران

در حالی که این روز‌ها تب انتخابات اتاق بازرگانی تهران بسیار داغ شده است و هر یک از نامزد‌ها تلاش می‌کند با برگزاری نشست‌های خبری، آگهی‌های روزنامه‌ای و حتی چسباندن پوسترهای تبلیغاتی به دیوارهای شهر خود را معرفی کند، یکی از نامزد‌ها روش مزاحمت تلفنی را برای تبلیغ خود انتخاب کرده‌ است!

در این روش، یک شماره موبایل اعتباری همراه اول به تلفن فرد مورد نظر زنگ می‌زند و پس از پاسخگویی، یک پیام ضبط شده پخش می‌شود. در این پیام تأکید می‌شود که نامزد مورد نظر انتخاب اصلح است. همچنین پیامکی با همین موضوع در سطح گسترده منتشر شده است که از رأی‌دهندگان می‌خواهد در روز انتخابات نام این فرد را بر روی برگه رأی بنویسند. این روش تبلیغاتی گرچه در نگاه اول بدیع به نظر می‌رسد، اما وقتی به مزاحمت تبدیل می‌شود که در یک روز چند بار تکرار شود. نکته قابل توجه این است که این نامزد خود در حوزه ارتباطات و تلفن همراه فعال است.

تپه‌های باستانی خوزستان تل خاک شد؟

فعالان میراث‌فرهنگی در استان خوزستان از فعالیت‌های شبانه‌روزی حفاران غیرمجاز در ایذه می‌گویند. آن‌ها از مهم‌ترین مناطق تاریخی ایذه نام می‌برند که توسط سودجویان آثار تاریخی نابود می‌شود.

به‌ گزارش میراث فرهنگی، چندی پیش سیاوش آریا پس از بازدیدی که از سنگ نگاره خنگ یارعلی‌وند در ۱۲ کیلومتری شمال ایذه درکنار روستای یارعلی وند، از انبوه یادگاری‌نویسی و حفاری‌ غیرمجاز در کنار این سنگ‌نگاره خبر داد. این در حالی است که این سنگ نگاره به شماره ۲۵۹۹۸ و در ۲۶ /۱۱/ ۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. آنطور که آریا می‌گوید، سنگ‌نگاره خنگ یارعلی‌وند بدون تعیین حریم، فنس‌کشی و نگهبان درگوشه‌ای به حال خود‌‌‌ رها شده است و حفاری‌ّهای غیرمجاز سبب شده که از محوطه‌ تاریخی یارعلی‌وند نیز جز تلی خاک چیزی نماند.

کلیه فروشی این بار در خارج از کشور!

رئیس هیأت مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران گفت، گزارش‌ها به این انجمن حاکی از این است که عده‌ای از طریق کردستان به خارج از کشور برای فروش کلیه خود اعزام می‌شوند.

مصطفی قاسمی در نشست خبری روز جهانی کلیه در تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا با اعلام این مطلب افزود ما نمی‌دانیم، این افراد به کجا سفر می‌کنند و اینکه به چه دستگاه یا نهادی این گزارش را بدهیم تا جلو ادامه فروش کلیه در خارج را بگیرد.

اگر ممانعتی برای هاشمی پیش بیاید، تنها هاشمی شاهرودی کاندیدا می‌شود

آیت الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص انتخابات ریاست این مجلس گفت: در این رابطه صحبت‌هایی میان نمایندگان خبرگان رهبری صورت گرفته که نشان می‌دهد، بعضی از دوستان نظر مساعدی در مورد انتخاب آیت الله هاشمی شاهرودی داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: البته نمی‌توان پیش بینی کرد چه کسی سکاندار مجلس خبرگان می‌شود، اما در حالت طبیعی احتمالا آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله شاهرودی برای تصدی این پست کاندیدا می‌شوند، مگر اینکه ممانعتی برای ورود آقای هاشمی به وجود بیاید که در این صورت فقط آیت الله شاهرودی وارد صحنه می‌شود. اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تصدی این پست ورود پیدا کند شاید معادلات را عوض کند و در انتخاب نمایندگان تأثیرگذار باشد.

خبرنگار العالم رئیس تلویزیون یمن شد

عبدالرحمن العابد در حکمی از سوی دکتر بشار مطهر، مدیرکل رادیو و تلویزیون یمن به عنوان رئیس تلویزیون رسمی این کشور تعیین شد. العابد پیش‌تر از خبرنگاران فعال شبکه العالم در یمن بود. وی همچنین مدتی به عنوان مجری در شبکه ماهواره‌ای یمن فعالیت کرده است.

اعتراض به عکس «بانوان بسیجی ضد شورش»

انتشار تصاویری از رزمایش مدافعان ولایت، واکنش انتقادی کاربران اصولگرای شبکه اجتماعی گوگل پلاس را به دنبال داشته است.

به گزارش آنا، امیر امیدنژاد از کاربران اصولگرای گوگل پلاس در صفحه شخصی خود با انتشار یکی از این تصاویر نوشت: «هزار بار هم می‌گم، زن جهاد ندارد بعضیا از اون طرف می‌فتن و بعضی‌ها از این طرف بام... این اصلا حرکت درستی نیست، رسالت زن این نیست، شأن زن این نیست».
اصغر فرهادی: فیلم‌هایم نقد جامعه‌اند، نه نقد سیستم
اصغر فرهادی، سازنده جدایی نادر از سیمین و گذشته، در یک جلسه عمومی، در برابر یک سؤال مخالف قرار گرفت که منجر به گفته شدن یک نکته مهم از زبان او شد. «آقای فرهادی می‌خواستیم به خاطر هوادارانتان که اینجا هستند، به این سؤال منتقدان پاسخ بدهید که می‌گویند در کارهای آقای فرهادی اندیشهٔ لیبرال غرب نمود دارد. مثلا اینکه در دربارهٔ الی در سکانس اول دختر حلقه‌اش را درون صندوق صدقات می‌اندازد و با آن تمام اعتقادات و قید و بندهایی را که از بچگی با آن‌ها بزرگ شده است درون صندوق می‌اندازد و در آن مسافرت هم هیچ کس هیچ اعتقاد خاصی ندارد. یا مثلا اینکه چرا در فیلم‌های آقای فرهادی همیشه قشر مرفه مانتوپوش هستند و قشر فقیر همیشه چادری. من می‌خواستم یک بار رسما به این سؤال‌‌ها پاسخ دهید».

اصغر فرهادی در پاسخ به این پرسش پاسخ می‌دهد: «این پاسخ روشنی ندارد چون سؤال روشنی نیست. آن‌ها [منتقدان] فیلم‌ها را قضاوت نمی‌کنند، آن‌ها رفتارهای فیلمساز را بیرون از فیلمش می‌بینند و بعد فکر می‌کنند که این [فرد] با این رفتار و این لباس و آنجا هم که رفته با آن خانم دست داده و... پس ادم درستی نیست و باید فیلم را اینطوری ببینیم. بعد در فیلم می‌گردند و اتفاقا مصداق‌های حرف‌هاشان هم درست درمی آید. ولی اگر من با همین فیلم‌ها، ادمی بودم که ظاهرم کمی متفاوت با این بود و بیرون از ایران هم رفتار دیگری داشتم، فیلم‌های من کاملا برعکس می‌توانست تعبیر شود. اما خارج از شوخی به‌تان بگویم که اتفاقا آن فیلم‌ها، هیچ کدامشان به سمت تأیید یا محکومیت هیچ جمله، موضوع و مضمونی نرفته‌اند و گاهی همین باعث سردرگمی یک عده‌ای از تماشاگرانی می‌شود که همیشه دنبال این هستند که ببینند این فیلم را اگر خلاصه کنیم در یک جمله می‌خواهد چه بگوید. من همواره می‌بینیم کسانی را که در فیلم دنبال چیزهایی می‌گردند که بگویند این فیلم ضد ماست، ولی پیدا نمی‌کنند و از آن طرف هم می‌گویند که خب ما که نمی‌توانیم این را تأیید کنیم. بنابراین سردرگم‌اند».

فرهادی ادامه می‌دهد: «این مثال‌هایی که می‌زنند مثال‌هایی سطحی است. معلوم است که من نمی‌توانم کسی را که مثلا به قول شما در طبقه مرفه است و با دوستانش دارد می‌رود شمال چادری نشان بدهم. بالاخره این فیلم‌ها، فیلم‌هایی رئالیستی است که بر اساس واقعیت روز جامعهٔ ما ساخته شده است. این فیلم‌ها راجع به ادم‌ها هستند و نسبت بین آن‌ها، من خیلی دنبال تأیید یا محکومیت سیستم‌ها نیستم. درواقع این فیلم‌ها نقد سیستم نیستند نقد جامعه‌اند».

استقبال یک ایرانی از حرکات داعش

اکبر جباری در صفحه فیسبوک خود نوشته: داعش روز پنجشنبه عملیات تخریب شهر باستانی نمرود در نزدیکی موصل را آغاز کرده است. فکر می‌کنم، عراق بدون تاریخ، بهتر می‌تواند آینده خود را بسازد. وقتی تاریخ یک قوم، مملو از جنایت و مشحون از پلیدی است، ‌‌‌ همان بهتر که چیزی از گذشته‌اش باقی نماند و فقط با اتکا به عقل آینده‌اش را بسازد.

این وضعیت تقریباً برای تاریخِ همۀ کشورهای اسلامی صدق می‌کند.

بگذار داعش این تاریخِ پلیدی و دروغ و نفاق و جهالت را محو کند. ‌‌‌ همان بهتر که این تاریخ به دست کسانی از جنس خودش نابود شود.

و عجیب آنکه این تاریخِ دروغ و نفاق، برای کثیری از مسلمانان جز عُجب و جهل چیزی به ارمغان نیاورده است، چندان که همۀ زیست جهانشان پرداختن به چیزهایی است که در گذشته رخ داده و می‌کوشند با توسل بدان، «خود» و «وضعیت خود» را تثبیت کنند. پس بگذار این تاریخ به دست مردمانی از جنس خودش، محو شود.

روایت مقام سابق امریکا از روند تغییر مواضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

ویلیام تابی، مقام سابق امنیت ملی امریکا که اکنون عضو ارشد مرکز بلفر است و پیش از این معاون مدیر سابق «دفاع از منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» در اداره امنیت ملی هسته‌ای امریکا بوده، در مصاحبه با وب سایت مرکز بلفر، روند اجبار آمریکا به عقب‌نشینی در مذاکرات هسته‌ای را به صورت زیر مرور کرده است؛

۱ـ غنی سازی صفر، به اجازه دادن به ایران برای فعالیت ۱۵۰۰ سانتریفیوژ، به ۴۵۰۰ سانتریفیوژ، به ۶۵۰۰ سانتریفیوژ و شاید حتی بیشتر با تغییر پیکربندی آن‌ها.

۲ـ تعطیلی راکتور آب سنگین در اراک، به راکتوری با تغییرات اندک.

۳ـ اصرار بر حل نگرانی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران قبل از رسیدن به یک توافق، به برخورد با این موضوع به صورت موضوع اجرایی که (اگر قرار باشد حل و فصل شود) بعد حل و فصل خواهد شد.

۴ـ بسته شدن تأسیسات زیرزمینی فردو، به برخی اصلاحاتی در آن.

۵ـ توافق با مدت زمان نامحدود، به توافق به مدت ۲۰ سال، به ۱۵ سال، به ۱۰ سال با لغو تدریجی پنج ساله محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران. پس از آن تهران برای بازگشت به فرار هسته‌ای دو ماهه (یا کمتر) آزاد خواهد بود وضعی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا آن را غیر قابل قبول خواند.

۶ـ یافتن هماهنگی (زمانی) بین حذف تحریم‌ها و محدودیت‌های در برنامه هسته‌ای ایران، به دادن امتیازات دائمی برای محدودیتهای موقت.

توجیهات فقهی انصار حزب‌الله تبریز علیه روزنامه اعتماد

انصار حزب‌الله تبریز از ادامه اعتراضات خود به روزنامه اعتماد خبر داده و در پایان بیانیه خود نوشته: در پایان به امت حزب الله تبریز اعلام می‌دارد که با توجه به حضور روحانیون تحصیل کرده سطوح عالی و خارج فقه در رأس شورای تصمیم گیری انصار حزب الله استان، این اطلاعیه بر اساس فقه معتبر به عنوان نظریه جمعی از علمای حزب اللهی صادر گردیده است که انصار حزب الله تبریز افتخار همراهی و انتشار اعتراض این علمای دین را دارد. لذا بر مکلفین و امت حزب الله است تا ما را در این اعتراض همراهی کرده و مساجد و هیئت‌های عزاداری را از این اهانت سخیف آگاه کرده و برای دفاع از ابا عبد الله الحسین ـ علیه السلام ـ در ایام عزای مادرش حضرت زهرا ـ سلام الله علی‌ها ـ وارد میدان نهی از منکر اجتماعی نمایند.

اعلام نام جانشین احتمالی سردار احمدی مقدم

سردار حسین اشتری جانشین فرمانده نیروی انتظامی فرمانده نیروی انتظامی کشور می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری که تاکنون جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور را برعهده داشت، به احتمال فراوان طی روزهای جاری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی معرفی خواهد شد.

کاهش حقوق دولتمردان برخی کشورهای نفتی

سقوط قیمت طلای سیاه در ماه‌های اخیر برخی از کشورهای صادرکننده نفت را با مشکلات و کاهش بودجه و درآمد مواجه کرده است و این کشور‌ها برای جبران این کاهش‌ها راهکارهایی را مدنظر قرار دادند، دولتمردان برخی از این کشور‌ها کاهش هزینه‌ها را از خود شروع کردند.

در همین راستا چند ماه پیش مادورو رئیس جمهور ونزوئلا که ۹۶ دصد درآمدهای کشورش از محل فروش نفت تأمین می‌شود و کاهش قیمت نفت ضربه سختی به اقتصاد این کشور تحمیل کرده است و ارزش پول ملی و کمبود کالاهای اساسی را برایش در پی داشته، با بیان اینکه هزینه‌های کشور باید در بخش‌های مختلف کاهش یابد، خاطرنشان کرد: این کمیسیون قصد دارد یک تبر برداشته و هرجا که لازم باشد هزینه‌ها را قطع کند. من دستور کاهش حقوق وزرا را صادر کرده‌ام و این کاهش حقوق از رئیس جمهور شروع خواهد شد.

کاهش حقوق کابینه دولت فقط مختص ونزوئلا نبود و روز گذشته نیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم با توجه به سقوط قیمت نفت اعلام کرد که حقوق خود و اعضای کابینه را تا ۱۰ درصد کاهش داده است.

داماد وزیر: در اکسپو «یه قل دو قل» بازی می‌کنم!

پس از چند روز انتشار اخبار از محب علی، مدیر اجرایی غرفه ایران در اکسپو میلان، وی به کشور بازگشته است. یکی از سایت‌ها که ماجرای مسئولیت این مسئول سابق وزارت نفت در پروژه غرفه ایران را منتشر کرده بود، اکنون فایل صوتی منتسب به وی را منتشر کرده است که با لحنی نه چندان مناسب از پاسخ دادن به سؤالاتی درباره وضعیت غرفه ایران خودداری می‌کند.

افزایش فشار‌ها به «سرافراز» برای بازگشتن به ریل «ضرغامی»

محمد سرافراز برای تغییر ریل سازمان صدا و سیما کار آسانی را پیش روی ندارد. در واقع این سازمان در این چند سال چنان فربه و لخت شده است که ایجاد کمترین تغییر در مسیر حرکت آن مستلزم تلاشی فراوان و همچنین تحمل هزینه‌هاست. طبیعی است که سرخط کردن حدود ۵۰ هزار نان‌خور این سازمان برای انجام تغییر کار آسانی نیست خاصه اگر آن تغییر کم کردن از تعداد همین چند ده هزار نفر باشد. بر اساس اخبار منتشر شده روند ادغام و حذف شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی که سرافراز در‌‌‌ همان روزهای ابتدایی انتصابش در پیش گرفته بود و این روز‌ها متوقف شده است، نتیجه همین فشار‌ها است. نامه‌نگاری برخی مدیران قبلی صدا و سیما با مسئولان بلندپایه کشور یکی از این فشار‌ها عنوان شده است. بر اساس این اخبار همچنین حذف و تعدیل چند هزار نفر از کارمندان صدا وسیما در شب عید که منجر به اعتراضاتی در سازمان هم شده از جمله دلایل کشیده شدن ترمز تغییرات بر شمرده شده است.

صانعی در «جماران» مستقر می‌شود

آیت‌الله یوسف صانعی در سال آینده برای همیشه به تهران آمده و تمام کارکنان دفتر خود را نیز به این شهر منتقل می‌کند. پارس مدعی شده است که آزمایش‌های اولیه پزشکی از بیماری سخت آیت‌الله حکایت دارد.

دلیل نمایندگان برای سفر به انگلیس!

گروهی از نمایندگان مجلس روز یکشنبه به لندن، پایتخت بریتانیا سفر کردند. عباسعلی منصوری آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا با اعلام این خبر به خانه ملت گفته که این گروه برای گفت‌و‌گو با نمایندگان پارلمان بریتانیا و دیدار با ایرانیان مقیم لندن به بریتانیا سفر کرده‌اند. به گفته منصوری آرانی این سفر در پاسخ به دیدار سال گذشته گروه پارلمانی بریتانیا از ایران انجام شده است.

آقای هاشمی اگر منتظر آمدن آقای مصباح است، پس نیاید

در حالی که آیت الله موحدی کرمانی از احتمال نامزدی آیت الله مصباح خبر داده است، مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل حزب پایداری انقلاب اسلامی درواکنش به این خبر، گفته است: بعید می‌دانم آیت الله مصباح بیاید، آقای مصباح به فکر این چیز‌ها نیست، آقای هاشمی اگر منتظر آمدن آقای مصباح است، پس نیاید.

مرجع تصمیم‌گیری اعلام ۱۷۰ نام

مصطفی افضلی‌فرد، در مورد اعلام اسامی کاندیداهای پول گرفته از محمدرضا رحیمی در مجلس هشتم گفته: در صورت تصویب هیأت رئیسه٬ کمیسیون اصل نودم قانون اساسی به زودی اسامی واقعی کاندیداهای مجلس هشتم که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، اعلام خواهد شد.

پیام انزجاری عجیب پیرموذن

باسلام و درود به ارواح پاک پیامبران وامامان معصوم و با ادای احترام به ارواح شهیدان و روح ملکوتی حضرت امام خمینی وبادرود و احترام به رهبری فرزانه نظام و مردم شریف و بزرگوار ایران اسلامی. لازم می‌دانم ازطرف خویش و به نیابت از خاندان بزرگ پیرموذن، ضمن عذرخواهی از ملت رشید ایران، خاصه مقام معظم رهبری، تمامی انسانهای ازاده انقلابی و به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران عزیز، بدین وسیله انزجار و بیزاری و دوری خاندان پیرموذن وخود راازحضوردکترنورالدین پیرموذن دریک کشورخاصم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با موضع گیری‌های نابخردانه وملک و ملت فروشانه نابجا را اعلام داشته و آن را بجد محکوم می‌نماییم. درود و رضوان خداوندی بر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهدای گرانقدر ایران اسلامی، عزت رهبر و ملت بزرگ ایران مستدام؛ کمال الدین پیرموذن نماینده مردم خوب و حسینی شهرستان‌های اردبیل، نمی‌ن، نیر و سرعین.

رابطه نظامیان با دولت برای دل رئیس جمهور نباشد

سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس کل ستاد نیروهای مسلح صبح امروز در همایش «تبیین علمی فرماندهی مطلوب از منظر فرماندهی کل قوا» که در دانشگاه افسری امام علی (ع) برگزار شد، با بیان اینکه فرماندهی مستحکم و قدسی و با قاطعیت سیره حضرت امام بود، گفت: فرمانده نباید برای دل رئیس جمهور و اینکه مثلا وزیر ارتباطات شود، کاری کند. بلکه نظامی یعنی کسی که فقط نیروهای مسلح را می‌بیند و نه چیز دیگری. فرماندهی که عشق به سازمانش نداشته باشد فرمانده نیست.

می‌خواهند صندلی را از زیر پایم بکشند

یکی از دوستان نزدیک علی کفاشیان از همین حالا برای حضور در ریاست فیفا دورخیز کرده؛ شیخ احمد کویتی. او قصد دارد این دوره نه، دوره بعدی در انتخابات فیفا شرکت کند. کفاشیان در این باره می‌گوید: «شک نکنید این اهمیت فیفا را می‌رساند. شیخ احمد نفر دوم ورزش غیر فوتبال در دنیاست. او رئیس انوک است که ۲۰۰ و خرده‌ای کشور دنیا زیر مجموعه‌اش هستند ولی دنبال این است که به فوتبال بیاید. او در انتخابات کنفدراسیون کاندیدا شده و دو سال دیگر هم برای نایب رئیسی فیفا کاندیدا می‌شود. قطعا بعد از آن هدف‌های بزرگتری خواهد داشت..». اگر شیخ احمد رئیس فیفا شود، نان کفاشیان در روغن خواهد بود. رئیس اما با خنده می‌گوید: «بگذارید ببینم این دوره ریاستم را می‌توانم در فدراسیون تمام کنم یا نه. در کشور خودمان نمی‌گذارند کار کنیم و مدام می‌خواهند صندلی را از زیر پایم بکشند، فیفا که پیشکش»

شیعه را به دین جدید تبدیل کنید!

اتیان علی رئیس انجمن ملی ضد شیعه، پیشنهاد داد شیعه به یک دین جداگانه در اندونزی تبدیل شود. بر اساس گزارش سایت رپوبلیکا، او روز جمعه اظهار کرد: هیچ مسلمانی از اینکه شیعه به عنوان یک دین جدید در اندونزی ثبت شود اعتراض نخواهد کرد. ما به اعتقادات دیگران کاملاً احترام می‌گذاریم. اتیان علی در ادامه گفت: شیعه، کتاب مقدس و احادیث دیگر دارد؛ بنابراین بهتر است که آن‌ها از نام اسلام استفاده نکنند. شیعیان اصحاب نبی (ص) را بد می‌دانند، اما اسلام از اصحاب نبی (ص) حمایت می‌کند و به آن‌ها بسیار احترام می‌گذارد. او افزود: بهتر است که شیعیان هرچه زود‌تر شیعه را به عنوان دینی جدید در اندونزی ثبت کنند و به این ترتیب، آن‌ها از سوی دولت به طور رسمی شناخته خواهند شد. این روزنامه در پایان آورده است: این اظهارات نشان‌دهنده توطئه‌ای جدید علیه تشیع در جنوب شرق آسیاست که باید با تلاش‌های سیاسی و فرهنگی مسئولان کشورمان خنثی شود.

مقایسه دوران احمدی‌نژاد با دوران هویدا

سعید لیلاز با بیان اینکه در بخش ارزی قرارداد با پیمانکاران خارجی برای پروژه‌های عمرانی، تسعیر یورو به ریال سر سوزنی در نرخ قرارداد تأثیر نمی‌گذارد، گفت: در اینکه قرارداد پروژه‌های عمرانی در دولت قبل گران‌تر منعقد می‌شد، هیچ شکی نیست. این کار‌شناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه قرارداد پروژه‌های منعقد شده در دولت قبل را تا حد قابل توجهی می‌توان ارزان‌تر منعقد کرد، ادامه داد: قطعا بخش قابل توجهی از قراردادهای منعقد شده در دولت گذشته حیف و میل می‌شده که البته بخش میل آن بیشتر از حیف آن است. در تاریخ معاصر ایران دو دوره داشتیم که سهم میل از حیف در اعتبارات اختصاص یافته بیشتر بود که اولین دوره آن به ۵ سال اخر دوره مدیریت هویدا اختصاص می‌یابد و دوره بعدی به سال‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد.

اقدام بی‌سابقه پس از ملی شدن صنعت نفت

دکتر محمد نهاوندیان در گفت‌و‌گویی با روزنامه اطلاعات، با بیان اینکه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حوزه اقتصاد، ایران از ظرفیت‌های بسیاری برای ورود به عرصه اقتصاد جهانی برخوردار است، افزود: سابقه نداشت پس از ملی شدن نفت، به یک شخص بدون اخذ ضمانت‌های لازم نفت بدهند و آن شخص نفت را بفروشد و درآمدش را در اختیار نگه دارد و وقتی هم که سراغ او بروند دستشان، به چیزی بند نشود و حتی با انکار مواجه شوند. از سوی دیگر کل این فرآیند هم مورد حمایت‌های برخی افراد و برخی دستگاه‌ها در مجموعه دولت قرار گرفته باشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم از متصدیان حکومتی انتظار داشتند امانتدار باشند نه اینکه طعمه جو.

جدال بر سر حضور زنان در ورزشگاه

سپ بلا‌تر که اعلام کرد در ایران بانوان همه برای تماشایی فوتبال باید به ورزشگاه بروند. در واکنش به این خبر کفاشیان اعلام کرد که هیچ مشکلی در رابطه با حضور زنان خارجی در ورزشگاه‌ها نداریم. در همین حال هاشمی عضو فراکسیون ورزش اعلام کرد که آنچه مسلم است ما نمی‌توانیم تا زمانی که یکسری چهارچوب‌های اصولی فراهم شود اجازه بدهیم بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال حضور یابند چراکه باید این اطمینان را پیدا کنیم تا چارچوب‌هایی که مد نظر هستند رعایت شوند و با توجه به شرایط موجود فکر نمی‌کنم به این زودی امکان حضور بانوان دراستادیوم‌ها فراهم شود. این عضو فراکسیون ورزش‌مجلس درباره اینکه اگر بانوان نتوانند به ورزشگاه‌ها بیایند فیفا و AFC در اعطای میزبانی‌های بزرگ به کشورمان امتناع می‌کنند، تأکید کرد: به هر حال وقتی می‌خواهیم یک‌سری اصول و چارچوب‌ها را حفظ کنیم باید هزینه‌های آن را هم بپردازیم. به نظرم در شرایط موجود امکان حضور بانوان در ورزشگاه وجود ندارد. به هر حال پیش نیازهای در این زمینه وجود دارد که در حال حاضر در ورزشگاه‌های ما مهیا نیست.

چرا اصلاح‌طلبان در ماجرای شهرام جزایری غوغا نکردند؟ ‬

غلامرضا مصباحی‌مقدم به همشهری می‌گوید: نمایندگی مجلس چه مزیتی دارد که کاندیدا‌ها بخواهند برای آن هزینه‌های سنگین کنند. نه حقوق مجلس آنچنانی است و نه نمایندگی مجلس منبع درآمدی است برای جبران هزینه‌های سنگین تبلیغات، البته اگر قرار باشد نماینده‌ای روابط سالم داشته باشد پس اصل اینکه باید تبلیغات کم‌خرج و سبک باشد باید مورد توجه قرار گیرد. باید امکانات عمومی مثل سالن‌های در اختیار دولت، شهرداری‌ها و رسانه ملی را در اختیار کاندیدا‌ها قرار داد تا هزینه تبلیغات آن‌ها کاهش یابد. آقای امیری‌فر که روحانی نهاد ریاست‌جمهوری دولت سابق بود در مصاحبه‌ای اظهار کرد: ما ۱۸۰کرسی مجلس را از الان در اختیار داریم. بعد از آن بنده مصاحبه‌ای کردم و گفتم که ایشان با این اظهارات گاف بزرگ و امری پنهان را لو داد. این اظهارات باعث می‌شود مردم ما نسبت به چنین کاندیداهایی حساس شوند و آن‌ها را شناسایی می‌کنند که رأی ندهند.

این سخن باعث حساسیت‌های شورای نگهبان هم شد تا اگر کمکی از سوی آقای مشایی به فردی شده است او را ردصلاحیت کنند. اظهارات محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت سابق درباره کمک به نمایندگان مجلس هشتم در حالتی بیان شد که داشت غرق می‌شد و گفت حالا که کار تمام‌شده دیگران را هم با خودم غرق کنم، این کار او غلط بود.

نمی‌گویم اگر خلافی شده رحیمی نگوید، بلکه باید در محاکم قضایی گفته شود نه در رسانه‌ها تا نمایندگان را در افکار عمومی خراب کند. چرا غوغایی که امروز برخی رسانه‌های اصلاح طلب در ماجرای رحیمی به پا کردند در ماجرای شهرام جزایری اتفاق نیفتاد؟ مدیر مسئول یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب که پولی از شهرام جزایری گرفته بود بعد‌ها با قلدری تمام گفت: پول را پس نخواهم داد. همین شهرام جزایری ۱۰۰میلون تومان برای دفتر رهبری فرستاد که این سؤال برای آقای گلپایگانی رئیس دفتر رهبری پیش آمد که چرا جزایری چنین کمکی و با چه نیتی انجام داده است؟

این حساسیت موجب شد سرنخی پیدا شود که منجر به دستگیری شهرام جزایری شد. قبول کنیم کسی که تعمد داشته باشد پول نامشروعی به‌دست آورد و از این طریق کمک کند او مقصر است نه کسی که کمک را گرفته، گرچه ‌کسی که کمک را گرفته سهل انگاری کرده و خیلی تفاوت است میان کسی که مجرم بوده و فردی که سهل انگاری کرده است.

ترکان به آلزایمر سیاسی مبتلا شده است

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ترکان به‌ جای تهدید به افشاگری راجع به مشکلات اقتصادی پاسخگو باشد، گفت: برخی به دنبال سرگرم کردن مردم هستند. محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات اخیر اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور با موضوع تلاش عده‌ای جهت پیروزی در انتخابات سال ۹۴ با استفاده از پول‌های کثیف و تهدید وی به افشاگری، گفت: اظهارات ترکان را نباید جدی گرفت زیرا به نظر می‌رسد وی به آلزایمر سیاسی مبتلا شده است.

وی افزود: اگر یادتان باشد ایشان چندی پیش هم به صنعت ایران حمله کرد و آن را در حد تولید آبگوشت بزباش پایین آورد که این تعبیر‌ها به همه صنعتگران و متخصصان کشور برخورد و یا بار دیگر علیه دانشمندان کشور سخن گفت، از این رو نباید زیاد به اظهارات ترکان توجه کرد زیرا که به هر حال سنی از او گذشته است و حرف‌های بی‌مایه مطرح می‌کند.

سلیمانی با تأکید بر اینکه همین اظهارات ترکان برای شناخت وضعیت فکری او کافی است، گفت: اگر کسی می‌خواهد افشا‌گری کند چرا سال بعد؟ خب همین امسال افشا‌گری کند؛ اگر اطلاعاتی از تخلفات دارند در اختیار دستگاه قضا بگذارند تا مراجع مربوطه به آن رسیدگی کنند و این مسأله هیچ نیازی به شانتاژ ندارد. وی هدف از این جو سازی‌ها را سرگرم کردن مردم و غافل کردن آن‌ها از مشکلات اصلی جامعه خواند و اظهار داشت: امروز مردم مشکلات عدیده‌ای از جمله مسائل معیشتی و همچنین مطالبات جدی در حوزه کشاورزی، تولید، صنعت و پیشرفت کشور دارند، به علاوه منتظرند ببینند دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی چه کرده است.
پیام آلن ایر به روحانی
الن ایر سخنگوی فارسی زبان ایالات متحده در یک پیام فیس بوکی با بازنشر عکس آقای روحانی در حال درختکاری، این شعر را منتشر کرده است. «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد...».

جنگ زرگری آمریکا و اسرائیل معیار توافق خوب نیست

سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حاشیه اختتامیه کنگره ملی شهدای دانشجو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اظهارات نتانیاهو در کنگره آمریکا را چگونه می‌بینید، اظهار داشت: همانطور که آن‌ها شاه را به آمریکا بردند تا دلداری‌اش بدهد، امروز کنگره آمریکا قصد دارد به صهیونیست‌های حال حاضر که خودشان را در معرض نابودی کامل می‌بینند دلداری دهد، اما کنگره آمریکا باید بداند که چند سال دیگر رژیم صهیونیستی نیست تا برایش کف بزند بلکه باید آموزش فاتحه خوانی برای آن بگذارند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: ما برای توافق خوب معیارهای داریم و براساس جنگ زرگری و تبلیغاتی توافق را نمی‌سنجیم. سردار نقدی ابراز داشت: توافق خوب، توافقی است که به حفظ تمام دستاوردهای هسته‌ای، به رسمیت شناختن حق غنی سازی و رفع تمام تحریم‌ها بلافاصله بعد از روز توافق منجر شود.

صادق طباطبایی درباره احمدی‌نژاد چه عقیده‌ای داشت؟

عدنان طباطبایی پسر صادق طباطبایی به روزنامه شرق می‌گوید: ما چالشی در بحث‌های سیاسی نداشتیم و تقریبا هم‌فکر بودیم، من به گفت‌وگو با پدر درباره مسائل ایران بسیار علاقه‌مند بودم. شاید درباره راه‌حل‌ها در برخی مسائل متفاوت فکر می‌کردیم اما در کل بسیار نزدیک‌به‌هم می‌اندیشیدیم، به‌ خصوص در هشت‌سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد که دوران سختی برای کشورمان بود، پدر بسیار ما را دلداری می‌داد. می‌گفتند که این اتفاق‌ها تجربه‌ لازم و واجبی برای یک کشور است. به ‌هر حال هر کشوری در روند رشد خود مراحل مختلفی را طی می‌کند. پدر به من آموخت که به مسائل سیاسی و تحولات کشور نگاه بلندمدت داشته باشم و رخدادهای سیاسی را در دوره‌های زمانی بلند‌تر ببینم. با پدر درباره این مسائل بسیار صحبت می‌کردیم، در این‌باره دلایل منطقیشان این بود که احساس می‌شد سیاست کلی کشور باید به سمتی برود که کشور امنیتی شود و گفتمان کمی تند‌تر و محکمتر شود، به‌لحاظ مسائل داخلی هم شاید بتوان گفت گروه مقابل آقای احمدی‌نژاد دچار ناهماهنگی شده ‌بودند. به‌هرحال اینکه چرا سال٨۴ احمدی‌نژاد توانست پیروز شود قطعا دلایل مختلفی دارد، خود انتخاب ایشان اتفاق آنچنان ناگواری نبود، نتیجه اتفاقاتی بود که سال‌های پیش رقم خورده بود.

ردپای بی‌قانونی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها

تاکنون انتخابات شورایاری‌ها سه مرحله را پشت سر گذاشته و قرار است روز جمعه ۲۲ اسفندماه برگزاری این انتخابات وارد دوره چهارم شود موضوعی که تا قبل از این حواشی زیادی با خود به همراه داشت به گونه‌ای که برگزاری این انتخابات اگرچه قرار است در سایه تعامل دستگاه‌های مربوطه برگزار شود اما همچنان از نبود قانون مدون رنج می‌برد. اما کشمکش نسبت به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از زمانی آغاز شد که شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای درباره برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها به فرمانداری ارسال کرد که به گفته فرمانداری به دلیل نبود انتخاباتی تحت عنوان شورایاری‌ها در قانون، این مصوبه قابلیت اجرا ندارد و در‌‌‌‌نهایت به جهت حل نشدن این موضوع، ‌ هیات حل اختلاف وارد جریان شد و آن را مورد بررسی قرار داد و در ‌‌‌‌نهایت به نفع مصوبه شورای اسلامی شهر تهران رای داده شد. این در حالی است که فرمانداری تهران به برگزاری انتخاباتی که قانون صراحتا درباره آن اظهارنظری نکرده اعتراض دارد.

به گفته حسین طلا ابتدا نظر مجمع نسبت به پذیرفتن این مسئولیت مثبت بود اما بعد از بررسی‌ها تصمیم بر آن شد که با توجه به قانون‌گذار بودن مجلس شورای اسلامی، بهتر است مجمع نمایندگان تهران بر انتخابات شورایاری‌ها که از قانون مستحکمی برخوردار نیست ورود پیدا نکند. وی معتقد است باید فرآیند انتخابات به نحوی باشد که حقوق کاندیدا، مردم و حاکمیت در آن رعایت شود؛ در این میان باید برنامه‌ریزی بلندمدتی صورت گیرد که در ۴ سال آینده با چنین مشکلی مواجه نباشیم لذا باید شورای عالی استان‌ها یا وزارت کشور از طریق دولت لایحه‌ای به مجلس ارایه دهد تا نحوه انتخابات شورایاری‌ها تعیین تکلیف شود.

آنچه مسلم است نبود قانون مدون و معین برای انتخابات شورایاری‌هاست که در این زمینه امیر خجسته رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس بر این باور است به زودی طرحی در این خصوص تقدیم مجلس خواهیم کرد. وی معتقد است: در این طرح به دنبال این هستیم که انتخابات شورایاری‌ها در یک زمان‌بندی مشخص برگزار شود و پس از تهیه این طرح در مجلس برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در سراسر کشور ضابطه‌مند خواهد شد.

پاسخ کارگروه مد و لباس کشور به یک خبر

پیرو انتشار خبری با تی‌تر «توجیه جدید برای کوتاه شدن مانتو‌ها»؛ آقای جواد صدق آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک و لباس جوابیه زیر را ارسال کرده است. در ادامه متن جوابیه را مشاهده می‌نمایید.

 «به استحضار می‌رساند این مطلب مربوط به بخشی از گفت‌و‌گوی رادیویی ضبطی با اینجانب در خصوص وضعیت وی‌ترین فروشگاه‌های سطح شهر و همچنین وضعیت موجود در جامعه و مسائل حاشیه‌ای آن می‌باشد که متأسفانه از طرف تهیه کننده محترم رادیویی به صورت نامناسب تدوین و برش خورده و مورد سوء استفاده‌های رسانه‌ای قرار گرفته است.

در این گفت‌و‌گو بنده در جواب دلیل وضعیت وی‌ترین‌ها عرض کردم، علت را باید در تقاضای بازار و خواست مخاطب جستجو کرد، و تولید کنندگان و فروشندگان صنفی برای بقای اقتصادی خود و در مسیر انجام فرآیند ذاتی خود چاره‌ای جز پاسخ به خواست بازار و سلیقه مخاطب ندارند. همچنین راه حل مسأله را تقویت باورهای اعتقادی و تقویت نظام فرهنگی در پایبندی به اصول اعتقادی دینی و هویت انسانی مطرح کردم.

در بخشی از این توضیحات و در ادامه تأکید بر علل فرهنگی و اعتقادی ناهنجاریهای اجتماعی در حوزه پوشش و در پاسخ به سایر دلایل گرایش به مانتوهایی که ارتفاع آن تا زانو می‌باشد عرض کردم، یکی از دلایل آنکه در شنیده‌های ما از برخی مخاطبان به آن اشاره می‌شود، آزادی حرکت در عضو زانو برای مانتوهایی که ارتفاع آن تا زانو طراحی شده می‌باشد.

به طور کلی بنده از وضعیت موجود در کلیت این گفت‌و‌گو هیچ دفاعی نداشته و تلاشی برای ناهنجاری‌های موجود نداشته‌ام و صرفاً تلاش شده با اشاره به واقعیت‌های موجود و خواست مخاطبان مشکلات تشریح و به ارائه راه حل بپردازم.

پیشنهاد بنده تقویت باورهای اعتقادی با توسل به آموزش‌های همگانی و سایر راهکارهای فرهنگی و همچنین برنامه ریزی برای پیشرفت صنعت طراحی برای ارائه طرح‌های ایرانی اسلامی، مطابق با استانداردهای جهانی طراحی لباس بوده است».



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*