اخبار عمومی
اعلام وصول 2
42602
تاریخ انتشار: 1395/05/20 11:00
ستار هدایتخواه: مهمترین پیشنهاد خاوری در ضیافت شام به مناسبت بررسی مسائل استان‌های زاگرس نشین فعالیت برای هاشمی رفسنجانی بود

عصرجهان-ستار هدایتخواه نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و از فعالان سیاسی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگاران به سوالاتی در زمینه‌های مختلف پاسخ داد که در ادامه می‌آید.
نظرتان در زمینه سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت چیست؟
سفرهای استانی از افتخارات دولت نهم و دهم بوده و در صورتی با دقت و برنامه‌ریزی انجام شود آثار و نتایج فراوانی دارد. به دلیل ارتباط نزدیک مردم با مسئولان به صورتی که دیگر مردم مشکلات را بدون واسطه در میان می گذارند و در صورت بازدید از مناطق مختلف مسئولان متولی به طور حتم با مسائل و مشکلات آشنا می‌شوند و در نشست هیئت دولت در استان که در آخر سفر برگزار می‌شود مسائل استان بررسی و امید به حل مشکلات وجود دارد.
این سفرها سبب تقویت پایگاه مردمی نظام می‌شود و در صورتی به سیره دولت قبل عمل کنند روحیه ساده زیستی و لمس کردن سختی و مشکلات مردم در منش دولتمردان تاثیر خواهد داشت گرچه در دولت یازدهم سفرها بدون رعایت اولویت‎ها انجام می‌شود استانی که در دوران دفاع مقدس رتبه اول را داشته و جزو استان‌ها محروم محسوب می شود عدالت اقتضا می‌کرد جزو اولین مقصد سفرهای استانی دولت باشد چنانچه در دولت قبل همین روال بود.
دلیل تاخیر در سفر هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟
دولت‌ها دو نوع نگاه دارند یکی توسعه محور و دیگری عدالت محور . در نگاه توسعه محور بر اساس محاسبات اقتصادی تصمیم گرفته می شود به طور مثال معتقدند سرمایه گذاری باید جایی انجام شود که بازده داشته و سبب توسعه بیشتر شود ولی در نگاه عدالت محور همه مردم کشور حق دارند از مواهب و امکانات بهره‌مند شوند هرچند بازده اقتصادی نداشته باشد بویژه در مناطق محروم باید سرعت محرومیت زدایی بیشتر باشد.
دولت سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید نگاه توسعه محور دارند و به طور مثال معتقدند برای احداث بزرگراه اولویت با مراکز مهم اقتصادی است  اما در دولت عدالت محور گفته می‎شود زیلایی به عنوان یکی از محروم ترین نقاط کشور حق دارد از امکانات لازم از جمله جاده مناسب برخوردار باشد هرچند توجیه اقتصادی نداشته باشد.
 بسیاری از پروژه‌های مصوب دولت قبل همچان بلاتکلیف/شاید دولت پروژه‌ای برای افتتاح نداشت
بسیاری از پروژه‌های مصوب دولت قبل همچان بلاتکلیف و یا روند اجرایی آن به کندی پیش می‌رود  از جمله راه آهن یاسوج-اقلید
در نگاه عدالت محور گفته می‎شود همه مراکز استان‌ها بر اساس قانون به شبکه ریلی وصل شود مرکز استان مهمترین توجیه برای احداث راه آهن است.
این موضوع هم وجود دارد شاید پروژه‌ای در استان برای افتتاح وجود نداشته و دولت با تاخیر آمد و شاید هم روحیه اشرافی گری بی تاثیر نبوده چون حضور در مناطق محروم با زحمات فراوانی همراه بوده و برای برخی طاقت فرسا است.
مهمترین مطالبات مردم استان از رئیس جمهور چیست؟
پروژه‌های مهم نیمه تمام از جمله شبکه ریلی، سد تنگ سرخ، بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی شهید جلیل یاسوج، چهارخطه کردن جاده «بابامیدان-یاسوج-سمیرم»جاده«پاتاوه-دهدشت»، پتروشیمی‌های بیدبلند، لردگان، گچساران و دهدشت،
نظرتان در زمینه برجام چیست؟
وقتی بر اساس محتوا توافق نامه‌ای تحت عنوان برجام شکل گرفت دولت با بزرگنمایی این اقدام وعده گلستان شدن را به مردم دادند و وقتی برخی از دلسوزان نظام بیان کردند که بنا به بی اعتماد بودن امریکا برجام آن چیزی که از طرف دولتی‌ها گفته می‌شود نیست آن را حمل بر نگاه سیاسی دانستند و تحت عنوان دلواپسان مسخره کردند ولی الان ۶ ماه از انجام تعهدات ایران گذشته ولی به اعتراف خود مسئولان برجام انتظارات را برآورده نکرد و هر روز آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف تحریم جدید اعمال می‌کنند.
سخنان اخیر مقام معظم رهبری گویاترین سند بر ناکامی برجام است چرخ اقتصادی راکد و سانتریفوژها نمی چرخد وعده سر خرمن است راه حل مشکلات در داخل است تنها چاره حل مشکلات توجه جدی به اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل و اقدام است
برجام یک توافق با شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری توانست حقانیت ملت ایران را در افکار عمومی دنیا اثبات کند.برخی با خوشبینی و خوش خیالی و شاید روحیه قدرت طلبی می خواستند به واسطه برجام محبوبیت درست کنند
یک چیزی که به نظر خیلی مهم می‌رسد بحث کاهش قیمت در دولت اصلاحات و تدبیر و امید و همچنین افزایش قیمت در دولت نهم و دهم بوده به نظر حضرتعالی دلیل چیست؟
ضرر ناشی از کاهش حدود ۸۰ درصدی قیمت نفت به دلیل منش سیاسی دولت بوده سالانه ۲۰ میلیارد دلار از جیب ملت ایران به غربی‌ها و آمریکا ریخته است.
چطور قیمت قیمت نفت در دولت اصلاحات تا ۲۰ دلار در دولت تدبیر و امید تا ۳۰ دلار کاهش و در دولت نهم و دهم تا ۱۱۰ دلار افزایش پیدا می‎کند که به طور حتم سیاست خارجی دولت بی تاثیر نیست زیرا از سوی جمهوری اسلامی احساس امنیت می‌کنند و برای ضربه زدن بر منافع ملی دست به توطئه می زنند
یک بحثی بر ازدواج مجدد حضرتعالی مطرح است آیا صحت دارد؟
ازدواج مجدد من یک حرکت سازمان یافته است این شایعه توسط برخی افراد جریان خاص و سایت‌های اجاره ای پخش شده که روشی ناپسند و ناجوانمردانه است به فرموده شهید بهشتی دشمن شایعه می‌سازد منافقین پخش می کنند و عوام الناس می پسندد  شایعه سازی را نوعی توهین به شعور مردم می دانیم و این اهانت به مردم است.
این افراد برای انحراف عمومی از برخی مسائل تصمیم گرفتند به این شایعه دست بزنند و البته چون نتوانستند نسبت ناروای به من بزنند زیرا هیچ سوء استفاده‌ای در طول دوران فعالیت سیاسی‌ام نداشتم زیرا نه به فکر جیب خود، همفکران، بستگان و اطرافیانم نبودم و مردم نیز از این مهم مطلع هستند ماجرای ازدوج مجدد را شایعه کردند.
برای جایگاه زن حرمت قائلم و زن را دارای کرامت انسانی می‌دانم اگر قرار بر ازدواج مجدد داشتم به طور حتم چون زن اول برایم محترم است باید خودش برایم خواستگاری کند و چون به طور حتم زن دوم نیز برایم قابل احترام است باید آشکار اقدام به ازدواج کنم مثل افرادی نیستم که پنهانی ازدواج مجدد داشته باشم و بعد از مدتی که آشکار شد به راهروهای دادگستری بروم.
در این مدت بحث حقوق‌های نجومی داغ است آیا دلیل این مشکل از ساختارهای اقتصادی است یا افراد دست کج هستند؟
حقوق‌های نجومی از چند منظر قابل بررسی است یکی اینکه سیستم اداری ما فاسد و ناکار آمد بوده و دیگری ضعف نظارتی بر کارکنان بویژه مسئولان رده بالای کشور است که قابل تامل بوده و باید ساختار نظارتی کشور مورد بازنگری قرار بگیرد. سیستم اقتصادی ما بیمار و فساد زا است و هر هر روز تحت عنوان مختلف از جمله شهرام جزایری، مه‌آفرید خسروی، بابک زنجانی، حقوق‌های نجومی و ……خود را نشان می‌دهد.
بخشی از باب روحیه دولتمردان است بویژه در برخی جریان‌های سیاسی که وقتی به قدرت می‎رسند همه امکانات را ملک خود دانسته و هرگونه سوء استفاده را مباح می‎دانند.
در دولت سازندگی جریانی شکل گرفت همه شریان‌های اقتصادی کشور را در دست گرفت تا با اتکا به آن در قدرت بماند  و در صورتی بنا به هر دلیلی قدرت را واگذار کرد گلوگاه جریان رقیب را بگیرند و کارشکنی شود.
افرادی در دولت دهم دچار انحراف اقتصادی شدند ریشه اصلی آن‌ها کجاست؟
خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی از عوامل اختلاس ۳ هزار میلیاردی بدون رعایت ضوابط قانونی و گرفتن وثیقه لازم تسهیلات پرداخت کرده بود. خاوری در دولت خاتمی مدیرعامل بانک سپه بود در سال ۸۴ قبل از انتخابات ریاست جمهوری نهم با توجه به اینکه اهل استان لرستان بود نمایندگان حوزه زاگرس را با عنوان بررسی مسائل استان‌های زاگرس نشین به شام دعوت کرد و من نیز در آن نشست حضور داشتم مهمترین پیشنهادش در این نشست فعالیت برای هاشمی رفسنجانی بود.
خاوری با روی کار آمدن دولت نهم بازنشسته شد و تا دولت دهم پیدایش نشد و در این دولت توسط برخی از عناصر به جریان هاشمی رفسنجانی از جمله محمدرضا رحیمی که در دولت حضور داشتند مدیرعامل بانک ملی شد.
تفاوت اصولگرایان با اصلاح طلبان در زمینه برخی انحرافات اقتصادی که در دولت‌ها بوجود می‌آید چیست؟
در دولت احمدی‎نژاد اگر فردی تخلف می‌کرد و انحراف داشت  اصولگراین خودشان پیگیری و شکایت می‌کردند که از جمله موضوع رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق از این دست مسائل است در حالی جریان اصلاح طلب اصلا اعتقادی به نقد درون گفتمانی ندارد و هنوز حاضر نیستند از رئیس دولت اصلاحات در زمینه فتنه ۸۸ نقد کوجکی داشته باشند.
در دولت تدبیر و امید به دلیل دلبستگی‌های سیاسی نه تنها تقبیج نمی‎کنند بلکه تطهیر هم می‌کنند از جمله ذخیره نظام خواندن صفدر حسینی توسط سخنگوی دولت که این موضوع اهانت به مردم است/کبنا


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


الحاق حق بهمیی است
|
Iran
|
1395/05/20 11:34
  +0

  -0
پاسخ
مهمترین خواسته از طرف بهمیی فقط الحاق الحاق الحاق

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*