اخبار عمومی
اعلام وصول 2
42684
تاریخ انتشار: 1395/05/23 14:35
.

حمید سالم پور
قدمت شهرستان شوشتر را چندین هزار سال تخمین زده‌اند. زمانی که نامی از بسیاری از شهرها نبوده است مردم این شهر با مدیریت، درایت و روحیه جهادی دست به خلق آثار جهانی باارزش مادی و معنوی زده‌اند.
این شهرستان از دیر باز مهد پرورش بزرگان علم و فقاهت، شعر و ادب، پژوهشگران و صنعتگران و ..... بوده است. نام شوشتر با نام علامه شیخ شوشتری، آیت الله آل طیب، آیت الله جزایری و در زمان‌های دورتر شیخ جعفر شوشتری، سیدنعمت الله جزایری، سهل بن عبدالله تستری، شباب شوشتری و قاضی نورالله شوشتری و ..... همراه گشته و لذا شهر ما و مردمش بواسطه این بزرگان به خود می‌بالند.
کم توجهی به این شهرستان بنا به هر علتی در گذشته باعث در جا زدن و عدم پیشرفت در عمران و آبادانی شده است بطوری که اگر فردی بعد از سال‌ها مجدداً وارد مرکز شهر شود از عدم احداث حداقل یک خیابان جدید نیز اظهار تعجب و شگفتی می‌کند چرا که از زمان احداث یگانه خیابان مرکزی و اصلی شهرمان بیش از ۶۵ سال می‌گذرد. لذا از حضرتعالی توجه بیش از پیش در تزریق بودجه‌های عمرانی برای جبران مافات درخواست می‌شود.
آقای دکتر شریعتی عزیز
از زمانی که تصدی منصب استانداری را پذیرفتید بارقه امید در دل بسیاری تابید به ویژه با سفرتان به شهرستان شوشتر. سخنان زیبایتان در مصاحبه‌های یک ماه اخیر را می‌ستایم و آرزومندم کارهایی زیباتر از آن را به دنبال داشته باشد. نگاه عالمانه حضرتعالی به مسائل مختلف، مرا و ما را به شما بیش از پیش امیدوار کرد که منشأ خیر و برکت برای استان خواهید شد.
با سفرتان به شهر شوشتر (در روز پنجشنبه ۲۴ تیر) مصمم شدم نکاتی را محضرتان تقدیم کنم؛ شاید از این به بعد به شهرستان دارالمؤمنین شوشتر – بر خلاف گذشته – از طرف استانداری توجهی در خور نام و آوازه آن شود.
نمی‌دانم در سفر امروزتان مسؤولین رده اول شهرستان ما به شما چه چیزی گفته و چه چیزی مطالبه کرده‌اند. نمی‌دانم از محرومیت‌ها و کاستی‌ها گفته‌اند یا مثل برخی‌ها - در گذشته – گزینه سکوت را ترجیح داده‌اند و بی شک بخشی از عدم پیشرفت یک شهرستان، مربوط به سکوت بزرگانش است. لذا بنده هم به سهم خودم و طبق وظیفه شرعی و قانونی مواردی که لازم به نظر می‌رسد را متذکر می‌شوم:
۱. این شهرستان با سازه‌های آبیش قطب گردشگری استان و کشور بشمار می‌آید. سازه‌های آبی این شهرستان با اینکه ثبت جهانی شده‌اند اما متأسفانه همچنان بدون فریادرس و مظلوم هستند. شاید پیشینیان اگر می‌دانستند مسؤولین ذی ربط ما، به آن مخلوقِ سالها کار یدوی آنان و با امکانات ابتدایی چند هزار سال پیش، اینچنین بی مهری می‌ورزند دست به خلق این اثر شگفت و جهانی نمی‌زدند!!
بازدید کنندگان و توریست‌های داخلی و خارجی با تحسین و شگفتی از سازه‌های آبی، پل شادروان، پل لشکر، بندمیزان، رودخانه‌های گرگر و شطیط، باغات سرسبز و زمین‌های حاصلخیز، قلعه سلاسل و مسجد جامع و ... یاد کرده و می‌کنند.
اختصاص اعتبارات ویژه و تأسیس رشته‌ای دانشگاهی به نام سازه‌های آبی در شهرستان و تزریق نگاه علمی و کارشناسانه می‌تواند گام مؤثری در حفظ و حراست از این میراث بسیار با ارزش تلقی شود در غیر اینصورت ممکن است با بی توجهی و یا کم توجهی، همه زحمات گذشتگان بر باد رود.
می‌توان به موارد بالا آثار مذهبی و اماکن متبرکه از قبیل مقام صاحب الزمان (عج) و امامزاده عبداله، سید محمد گلابی و سید محمد بازار را نیز اضافه کرد.
۲. از قطب کشاورزی نباید غفلت کرد. شوشتر یکی از شهرستانهایی است که از زمین‌های خوب برای زراعت بهره مند است. بسیاری از مردم شوشتر از دیرباز به امر کشاورزی توجه خاص داشتند.
همچنین اگر به شهرک‌های صنعتی شهرستان توجه شود می‌توان شاهد رونق اقتصادی و اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار و نام بود.
۳. شهرستان شوشتر با این قدمت و با این امتیازات منحصر به فرد می‌طلبد که شهرستان ویژه با فرمانداری ویژه شود. ممکن است این شهرستان، شرطی از شرایط پیش بینی شده برای این امر را دارا نباشد اما به زعم نگارنده ویژه بودن این شهرستان از جهت سازه‌های آبی، جاذبه‌های توریستی، خیل وسیع مسافرین داخلی و خارجی و دیگر ظرفیت‌های مهم، جبران شرطِ مفقود شده را خواهد نمود و توجه خاص استانی و ملی را می‌طلبد.
۴. امام علی (ع) در سخن گهربار خود علل شکست و ناکامی ملل را در چهار چیز اعلام می‌فرمایند که دو تا از آنها مقدم کردن مدیران ضعیف و ناکارآمد و عدم استفاده از مدیران توانمند است. (یستدل علی إدبار الدول بأربع: تضییع الأصول والتمسک بالفروع وتقدیم الأراذل وتأخیر الأفاضل.)
اگر می‌بینیم کشورهای پیشرفته در عمران و توسعه به رشد و شکوفایی قابل قبولی رسیده‌اند بخش عمده این موفقیت را مدیون انتخاب مدیران توانمند می‌دانند و باید اذعان کرد که به این سخن امام علی (ع) چه نیک عمل کرده اند.
شهرستان شوشتر با توجه به جایگاه ویژه و کمبودهای زیادش می‌طلبد از مدیرانی توانمند و دلسوز بهره ببرد و در صورت لزومِ استفاده از نیروی غیر بومی، باید از توانمندترین افراد برای این شهرستان استفاده کرد.
۵. برخی از مسؤولینِ غیر بومی چون می‌دانند بعد از مدت زمانی شهرستان را ترک می‌کنند لذا گاهی آنگونه که از آنان انتظار کار و دلسوزی می‌رود دیده نمی‌شود و این یکی از آفتهای بزرگ است که متأسفانه در شهرستان شوشتر بسیار بیش از شهرستان‌های دیگر به چشم می‌خورد بطوری که در پاره‌ای از زمانها وقتی به شورای اداری بنگری تشخیص اینکه اینجا شورای اداری شوشتر است سخت می‌نماید چرا که خیلی از مسؤولین ادارات و دستگاه‌ها از یکی دو شهرستان مجاور می‌آمدند و بسیاری از وقت خویش را در تردد بین دو شهرستان سپری می‌کردند و شما نیک می دانید که این وضعیت می‌تواند یکی از عوامل عدم رشد و توسعه شهرستان بشمار آید.
لذا مسؤولیت و مدیریت هر شهرستان - تا حد ممکن – را به عهده مردمِ همان منطقه سپردن می‌تواند یکی از اقدامات مثبت در دوران زمامداری شما ارزیابی گردد.
۶. بیکاری بومی‌ها و اشتغال دیگران با هیچ منطقی سازگار نیست. جوانان تحصیل کرده این شهرستان از عدم اشتغال رنج می‌برند، بسیاری از خانواده‌ها یکی دو جوان بیکار و حتی بیشتر دارند. می دانید بیکاری مفسده‌های زیادی را به ارمغان خواهد داشت که کارشناسان روی آوردن به اعمال خلاف، دزدی و اعتیاد را از نتایج آن می‌شمارند.
برای کم رنگ کردن معضل بیکاری باید دستگاههای اجرایی برای کارآفرینان در اسرع وقت و با سهولت کامل مجوز صادر کنند، شرکت‌ها و ادارات در بکار گیری نیروها فقط از نیروهای بومی منطقه استفاده کنند، در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تسهیل و تسریع گردد، در توسعه صنعت گردشگری سنگ تمام گذاشته شود و .....
۷. مدیران دستگاه‌ها و ادارات باید در برابر مردم پاسخگو باشند. ضمن تقدیر و تشکر از مدیران و کارمندان خدوم متأسفانه به نظر می‌رسد نمره حرمت گذاری برخی از ادارات به ارباب رجوع در استان و به تبع آن در شهرستان ما ضعیف و غیر قابل قبول می‌باشد. به زعم نگارنده مدیران و کارمندان این ادارات و همچنین افراد جدید الاستخدام باید دوره‌ها و کلاس‌های چگونگی تعامل با ارباب رجوع و توجه به اخلاق مداری در ادارات را سپری کنند و البته تعاملشان با مردم باید همیشه رصد شود.
۸. موضوع آزاد راه تهران - بندرامام از موضوعات بسیار مهم منطقه ما شمرده می‌شود که طبق مطالعات اولیه دو سه مسیر پیشنهادی برای قطعه اندیمشک - اهواز مطرح بود که در اصلی‌ترین پیشنهاد، شهر ما در مسیر قرار می‌گرفت. در این نقشه شهرهایی از جمله دزفول، شوشتر، ملاثانی بطور مستقیم و شهرستانهایی از قبیل گتوند، لالی، مسجدسلیمان، اندیکا و هفتگل بصورت غیر مستقیم از مزایای دسترسی به آن بهره مند شده و موجب رونق اقتصادی و جذب سرمایه گزاران در این مناطق پرجمعیت می‌شد. البته امتیاز دیگر این مسیر این است که از نظر امنیتی با توجه به فاصله بیشترش تا مرز عراق مطمئن‌تر نیز بود. اما شنیدنی‌ها حکایت از رایزنی‌های دیگران و احتمال تغییر در نقشه مسیر می‌کند؛ الآن هم نمی‌دانیم سرنوشت آن به کجا انجامید. امید می‌رود با روحیه عدالت محورانه ای که در حضرتعالی نمود دارد به این امر مهم و حیاتی توجه ویژه گردد.
۹. اگر از امنیت سخن بگویم ممکن است تعدادی از مدیران شهرستانی ناراحت شوند کما اینکه مطرح کردنش با فرماندار سابق موجب اصطکاک و تنش ما شد. اما اگر نگاهی کلی داشته باشیم به نظر می‌رسد که استان ما بنا به عللی از جمله بیکاری وسیع جوانانش یکی از استان‌هایی است که نمره بالایی در این خصوص دریافت نخواهد کرد؛ شوشتر هم یکی از شهرستان‌های این استان است. باید فکری اساسی برای مقوله‌های اینچنینی کرد.
۱۰. زیاد بودن رودخانه‌ها که شوشتر را به جزیره‌ای زیبا تبدیل کرده است یک نعمت است و منطق حکم می‌کند که خروجی آن وفور آب باشد. اما متأسفانه ضعف شبکه‌های آب رسانی دربرخی مناطق این شهرستان موجب افت شدید آب و عدم رضایتمندی مردمی شده است و لذا نمی‌دانیم به جهت این نعمت بیالیم یا بنالیم.
۱۱. مقوله‌های دیگری از قبیل لزوم پیگیری کار ناتمام طرح اجرای شبکه برق زیرزمینی شهرستان که چندین سال پیش کلید خورده و اکنون نیمه کاره رها شده است، لزوم تقویت مراکز اقامتی متناسب با این شهر توریستی، کمبود کادر پزشکی متخصص و نبود برخی وسایل و تجهیزات ضروری بیمارستانی، تعطیلی قطار مسافربری، مشکل ترافیک و نبود پارکینگ، وسط شهر بودن زندان شهر و در مجاورت چندین آموزشگاه بودنش، حاشیه نشینی و به تبع آن تصرف زمین‌ها و ساخت و سازهای بی مجوز، سد معابر توسط مغازه داران و .... را نیز می‌توان به لیست فوق اضافه کرد که البته با نگاه عدالت محورانه متولیان امور در تقسیم بودجه و اعتبارات استانی و شهرستانی، اجرای کامل قوانین و نظارت دقیق و مستمر می‌توان بخش عمده‌ای از این مشکلات را برطرف کرد.
آقای استاندار
اگر بخواهم ادامه دهم مثنوی هفتاد من هم کم است لذا به همین جا بسنده می‌کنم و بنده و همشهریان منتظر اقدامات خوب حضرتعالی هستیم/شوشتر نامه

برچسب ها:
شوشتر ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*