اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4687
تاریخ انتشار: 1394/02/08 22:55
مجلس مصوبه ای با ۱۲۵ رای موافق به تصویب رساند که بر مبنای آن نمایندگان کنونی مجلس را در صورت نامزدی برای دوره بعد از تائید صلاحیت توسط شورای نگهبان معاف کرده است

به گزارش عصرجهان،احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص و با اشاره به مصوبه امروز مجلس درباره نحوه بررسی صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس، به  تسنیم گفت: مصوبه امروز درباره نحوه تائید صلاحیت نمایندگان فعلی در انتخابات بعدی یک امتیازطلبی نافرجام خواهد بود.

وی افزود: امتیاز طلبی به این معنا که چه فرقی بین یک نماینده که کاندیدای انتخابات می‌شود با دیگر نامزد انتخابات وجود دارد؟ اگر گفته شود طبق قاعده عقلی استصحاب که می‌گوید "امری تا خلافش ثابت نشده مثل قبل باقی می‌ماند"، باید گفت، وقتی از 2 نفر محترم که کاندیدا هستند و یکی از آنها نماینده بود و دیگری نماینده نباشد، این سؤال مطرح می‌شود که کدامیک بیشتر در معرض خطر قرار دارند و پاسخ این است که اگر کاندیدی که نماینده بود و در قدرت بوده است، در صورتی که تقوا نداشته باشد حتماً در معرض خطر و انحراف بیشتری بوده است.

توکلی گفت: مواردی بوده که افرادی در دوران نمایندگی مرتکب اقداماتی شده‌اند که حتی صلاحیت آنها مجدداً محرز نشده است لذا اینکه باید توجه لازم را داشته باشیم.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه نظارت شورای نگهبان در همه مراحل به شکل استصوابی بوده و این شورا در مدت 35 سال گذشته از موضع خود کوتاه نیامده است، تصریح کرد: لذا قاعده استصحاب، اصلی نیست که ما نمایندگان جدیداً آنرا یافته باشیم بلکه این قاعده دم‌ دستی فقهای محترم شورای نگهبان بوده است.

وی با بیان اینکه اخطار آقای قاضی‌پور درباره مغایر استمرار صلاحیت نمایندگان با قانون اساسی درست بود، افزود: آقای باهنر هم اخطار آقای قاضی‌پور را پذیرفت اما متاسفانه با رای مثبت 88 نماینده، این موضوع تصویب شد، بنده هم اصرار داشتم که به استناد اصل19 و 20 در این‌باره اخطار بدهم چرا که مصوبه با اصل 19 و 20 قانون اساسی مغایرت دارد.

توکلی با اشاره به بخشی دوم مصوبه مجلس درباره بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس، تصریح کرد: ذیل پیشنهاد می‌گوید دستگاه‌های ذی‌ربط که اطلاعات درباره رفتار نمایندگی دارند، حق ندارند اطلاعات را ارائه کنند؛ البته پیشنهاد دهندگان کاملاً با بررسی صلاحیت نمایندگان داوطلب دوره بعد می شوند مخالف نیستند اما 2 تا تفاوت اعمال قانون بین بررسی صلاحیت نامزدهای نماینده و کسانی که نماینده نیستند، وجود دارد.

وی افزود: تفاوت اول اینکه، در اینصورت درباره نامزدهای که نماینده بوده‌اند، اصل بر دارا بودن صلاحیت قرار داده می‌شود مگر آنکه خلافش ثابت شود اما درباره دیگران اصل بر عدم صلاحیت است و آنها نیازمند احزار صلاحیت هستند؛ دوم اینکه پیشنهاد دهندگان، نوشته‌اند رسیدگی به همین امر هم در جلسه رسمی شورای نگهبان باید انجام شود و تمام هیئت‌ها از هیئت اجرای گرفته تا هیئت مرکزی نظارت از بررسی موضوع صلاحیت آنان به کنار می‌مانند.

نمیانده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "مصوبه امروز مجلس به احتمال غریب به یقین به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد خواهد شد"، تصریح کرد: با توجه به اینکه شورای محترم نگهبان مصوبه امروز مجلس را تائید نخواهد کرد، باید گفت که این مصوبه چیزی جز امتیازطلبی نافرجام نبود.




کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*