اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4790
تاریخ انتشار: 1394/02/14 23:31
در دهه فجر سال ۱۳۹۳ کلنگ ساخت تصفیه خانه آبرسانی به روستاهای این دهستان به زمین زده شد تا آب مورد نیاز این روستا‌ها از رودخانه علا تامین شود ولی تا کنون برای احداث آن اقدامی صورت نگرفته است

به گزارش عصرجهان،آذرماه سال ۹۲ بود که خبری در رسانه‌های خوزستان و برخی از روزنامه‌های سراسری مبنی بر قطعی آب در چند تا از روستاهای بخش مرکزی شهرستان باغملک در شمال استان خوزستان منتشر شد و اهالی این روستا‌ها بیش از یک ماه در بی‌آبی به سر ‌بردند

در آن زمان آب رسانی به این اهالی ساکن در روستا‌ها با تانکر انجام می‌شد ولی با توجه به جمعیت بالای آن‌ها نمی‌توانست جوابگوی نیازشان باشد که برخی از خانوار‌ها به مدت چند روز در بی‌آبی به سر می‌بردند و برای شست و شو و استحمام نیز باید به منزل اقوام خود در دیگر روستا‌ها و یا شهر باغملک می‌رفتند.

تجمع اعتراض آمیز روستاییان در مقابل فرمانداری

به گفته برخی از اهالی پنج روستای سرمورد، زیرمورد، دورتو، پسکره و آب انارک که دهستان هپرو بخش مرکزی باغملک قطع و بی‌آبی آن روستا‌ها در سال‌های قبل از آن نیز اتفاق افتاده بود ولی در سال ۹۲ با شدت بیشتری صورت پذیرفت و روزهای زیادی اهالی این روستا‌ها آب نداشتند.

هر چند الله‌رحم قریشوندی رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باغملک در تاریخ ۱۷ دی‌ماه‌‌ همان سال فرسودگی لوله‌ها را علت بی‌آبی در روستاهای شهرستان عنوان کرد و از برطرف شدن این مشکل خبر داده بود ولی در ۲۳ دی‎ماه اهالی این روستا‌ها تجمعی را در اعتراض به قطع ۲۸ روزه آب انجام دادند.

با اقداماتی که در سال ۹۲ از سوی اداره آب و فاضلاب روستایی باغملک صورت پذیرفت تا حدودی مشکل بی‌آبی در روستاهای باغملک برطرف شد ولی همچنان کمبود آب در این روستا‌ها وجود دارد و برخی از روستا‌ها چند ساعت و در برخی از روستا‌ها هر دو روز یکبار آن هم برای ساعتی آب دارند که این موضوع زندگی را برای آن‌ها دشوار می‌کند.

 

تصفیه‌خانه احداث نشد

در همین رابطه غلامرضا ممبینی، عضو شورای اسلامی روستای سرمورد دهستان هپرو بیان می‌کند: در دهه فجر سال ۱۳۹۳ کلنگ ساخت تصفیه خانه آبرسانی به روستاهای این دهستان به زمین زده شد تا آب مورد نیاز این روستا‌ها از رودخانه علا تامین شود ولی تا کنون برای احداث آن اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون هر ۲ روز یکبار آن هم برای چند ساعت آب روستا وصل می‌شود که نیاز اهالی را برطرف نمی‌کند که زندگی ما را دشوار می‌کند، امیدوارم هر چه سریع‌تر تصفیه خانه ساخته شود تا بتوانیم در ۲۴ ساعت از آب سالم بهره‌مند شویم و دیگر مشکل بی‌آبی نداشته باشیم.

روستای پسکره یکی دیگر از روستاهایی است که با مشکل بی‌آبی رو به رو شده، برای اطلاع از وضعیت فعلی آن با آقای عبدالله موسی‌زاده، دهیار این روستا تماس می‌گیریم که در پاسخ به سوال ما می‌گوید: هم اکنون هر ۴۸ ساعت یک بار آب روستا وصل می‌شود و روستاییان می‌توانند آب آشامیدنی مورد نیاز ۲ روز خود را ذخیره کنند.

آبرسانی هر 2 روز یکبار به روستای آب‌انارک

وی به پروژه آبرسانی به چند روستای بخش مرکزی باغملک اشاره می‌کند و با بیان این کار در چند ماه انجام نمی‌شود و نیازمند وقت است، ادامه می‌دهد: ‌روستای پسکره با ۲۰۰ خانوار و جمعیت ۹۵۰ نفری بزرگ‌ترین روستای تحت پوشش این پروژه خواهد بود که از مسئولان می‌خواهم برای رفع مشکلات آب آن هر سریع‌تر کار آبرسانی را انجام دهند.

به سراغ محمدصالح حاجی‌زاده، دهیار روستای آب‌انارک باغملک می‌‎رویم تا مشکلات کمبود آب در این روستا را بیان کند که می‌گوید: پروژه آبرسانی به این روستا‌ها کمی طول کشیده زیرا هم اکنون با مشکل رو به هستیم و نمی‌توانیم هر روز از آب استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته روزی چند ساعت آب وصل می‌شد ولی هم اکنون به علت گرم شدن هوا و مصرف بالای این مایع حیاتی هر دو روز یکبار می‌توانیم از آب استفاده کنیم، از مسئولان می‌خواهیم پروژه آبرسانی هر چه سریع‌تر به پایان برسد تا مشکلات مردم روستا‌ها برطرف شود.

اختصاص 10 میلیارد ریال برای احداث تصفیه خانه

برای پیگیری موضوع با آقای گودرز ترکی‌زاده، سرپرست فرمانداری باغملک تماس می‌گیریم تا آخرین اقدامات انجام شده برای رفع مشکل کم‌آبی در این روستا‌ها را تشریح کند که بیان می‌‍‎کند: در سال گذشته برای ساخت تصفیه خانه آب این روستا‌ها ۱۰ میلیارد ریال بودجه اختصاص دادیم.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده آب مورد نیاز این روستا‌ها از رودخانه علا تامین می‌شود که این کار به نیازمند احداث تصفیه خانه است که ۲۵ درصد از کار آن از سوی پیمانکار انجام شد.

رئیس شورای ادارای باغملک اضافه می‌کند: کار لوله گذاری از رودخانه علا به طول ۳ کیلومتر انجام شده و زمینی نیز برای ساخت تصفیه خانه تملک کردیم و در حال پیگیری هستیم تا برای سرعت بخشیدن به کار اعتبار دیگری را از طریق استانداری خوزستان جذب کنیم.

 

ساخت تصفیه خانه 40 میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی در اختیار پیمانکار قرار گرفته، یادآور می‌شود: مجری این پروژه نیز قول داده با همین اعتبار کار را آغاز کند تا بودجه دیگری را جذب کنیم.

ترکی‌زاده در ادامه به بودجه مورد نیاز پروژه آبرسانی به چند روستای بخش مرکزی باغملک اشاره می‌کند و می‌گوید: آنطور که به ما گفته‌اند این طرح حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر تخصیص داده شود که در حال رایزنی برای جذب آن هستیم.

با توجه به اینکه آب مایه حیات است و در تمامی ساعات شبانه‌روز به آب نیاز داریم امیدواریم که مسئولان امر هر چه سریع‌تر کار ساخت تصفیه خانه و انتقال آب از رودخانه علا به روستاهای بخش مرکزی باغملک را انجام دهند تا اهالی این روستا‌ها بتوانند با رفاه و آسایش بیشتری زندگی کنند.

منبع: تابناک

 


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*