اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4975
تاریخ انتشار: 1394/02/29 21:13
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:
در برخی شهرهای استان همچون هندیجان، رامهرمز، ماهشهر، هویزه، شادگان و دشت آزادگان عملکرد تولید گندم، به یک تن بر هکتار رسیده که این میزان در سال‌های گذشته حداقل دو تن بر هکتار بوده است.

عصرجهان:کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز در جلسه تعیین حق‌آبه کشاورزان خوزستانی، اظهار کرد: به دلیل کاهش میزان بارندگی و توزیع نامناسب بارش در برخی حوزه‌ها مثل خیرآباد و زهره، آب‌رسانی به صورت کامل قطع شده و این مسئله منجر به افزایش میزان شوری آب شده است ضمن اینکه بر اثر بی‌آبی، ۱۵۰ هزار هکتار اراضی دیم استان به صورت کامل از بین رفت.

وی با اشاره به خسارات جدی به کشاورزان در کرخه و خیرآباد اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، حدود ۲ میلیون و ۴۵۱ هزار تن از میزان تولید در سال زراعی ۹۳ - ۹۴ استان از بین رفت، این مسئله همچنین منجر به وارد آمدن خسارات ۱۳ میلیارد ریالی به کشاورزان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: کشاورزان خسارت دیده را می‌توان به دو دسته بیمه شده و فاقد بیمه تقسیم‌بندی کرد که کشاورزان بیمه شده خسارات خود را بر اساس قراردادی که با شرکت‌های بیمه منعقد کرده‌اند دریافت می‌کنند اما باید فکری برای کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نکرده‌اند کرد که این افراد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کشاورزان استان را شامل می‌شوند.

چنگلوایی تصریح کرد: در برخی شهرهای استان همچون هندیجان، رامهرمز، ماهشهر، هویزه، شادگان و دشت آزادگان عملکرد تولید گندم، به یک تن بر هکتار رسیده که این میزان در سال‌های گذشته حداقل دو تن بر هکتار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که به صورت چند سال متوالی کشت صورت نگیرد به مرور زمان محصولات بومی از بین می‌روند، حوزه‌های کشاورزی که اکنون برای کشت تابستانه دچار بی‌آبی هستند در کشت پائیزه خود هم مشکلات بسیاری داشته‌اند و این مسئله به این معناست که برخی کشاورزان در یک سال هیچ گونه منبع درآمدی نداشته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با بیان اینکه کشت برنج در خوزستان تجاری نیست بلکه معیشتی است، اظهار کرد: در صورتی که مسئولان وزارت نیرو از سد سیمره میزانی از آب ذخیره شده را رهاسازی کند، در حوزه کرخه تا حدودی مشکل بی‌آبی رفع خواهد شد.

چنگلوایی در پایان اضافه کرد: در سال زراعی ۹۳ - ۹۴ بالغ بر ۸۰۷ هزار هکتار کشت زراعی دائمی و یک ساله داشتیم که البته برداشت محصول هنوز به صورت کامل صورت نگرفته است.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*