اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5087
تاریخ انتشار: 1394/03/06 13:46
با حضور نمایندگان کشور های خارجی عضو اپک:
آئین گرامیداشت یکصدوهفتمین سالروز فوران نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در مسجدسلیمان برگزار می‌شود.

به گزارش پریسا طاهری خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان از مسجد سلیمان، به مناسبت گرامیداشت یکصدوهفتمین سالروز فوران نخستین چاه نفت در ایران و خاورمیانه مراسمی روز پنجشنبه ۷ خرداد ساعت دو بعدازظهر در تالار اجتماعات باشگاه مرکزی مسجدسلیمان در مسجدسلیمان برگزار می‌شود.

براساس این گزارش نمایندگانی از کشورهای ونزوئلا و الجزایر و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور دارند.

مدیران ارشد صنعت نفت و مسئولان استانی و محلی از دیگر حاضران این مراسم به شمارمی آیند.

سخنرانی و بازدید مسئولان به همراه سفرای کشورهای عضو اپک صبح پنج شنبه از چاه شماره یک، پارک موزه نفت، کارخانه پالایشگاه، گوگردسازی و تقطیر و همچنین کارخانه برق تمبی بخشی از برنامه‌های این مراسم است.

نخستین چاه نفت در ایران و خاورمیانه در پنجم خرداد ۱۲۸۷ خورشیدی مصادف با ۲۶ می‌۱۹۰۱ میلادی در مسجدسلیمان فوران کرد.

تاریخچه شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌آید، که هم اکنون ظرفیت تولید ۱۴۵ هزار بشکه نفت خام در روز، را دارا می‌باشد، که این مقدار از ۱۶ میدان نفتی و ۸ میدان گازی، واقع در حوزه عملیاتی این شرکت، استخراج می‌شود.

این شرکت با الحاق چهار ناحیه نفتی لب سفید، قلعه نار، هفتکل و نفت سفید، در دی‌ماه ۱۳۷۷ تاسیس شد و فعالیت‌های خود را عملاً از سال ۱۳۷۸ آغاز نمود.

شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان در حال حاضر دارای ۴۹۲ حلقه چاه فعال و غیر فعال، ۱۶ واحد بهره برداری، ۴ ایستگاه تقویت و تزریق گاز است و در محدوده‌ای به وسعت ۲۷ هزار کیلومتر مربع، از ایذه در شمال استان خوزستان، تا کبود در استان ایلام، فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی آن نیز در شهر مسجدسلیمان قرار دارد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، به عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده نفت و گاز ایران و خاورمیانه، قدمت آن به سال ۱۲۸۷ و اکتشاف نخستین میدان نفتی در منطقه خاورمیانه، توسط کنسرسیوم دارسی، باز می‌گردد.

چاه شماره یک، در سال ۱۲۸۷ خورشیدی (۱۹۰۸ میلادی) در شهر مسجدسلیمان شروع به فعالیت کرد. این اتفاق سرفصل جدیدی در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور ایران به وجود آورد.

در طول دهه‌های بعدی، چاه‌های نفت در مناطق شمالی استان خوزستان، یکی پس از دیگری، حفر شده و به بهره‌برداری رسیدند. جویندگان کار از اقصی نقاط کشور، به این مناطق هجوم آوردند و مسجدسلیمان به‌عنوان نخستین شهر صنعتی ایران، به وجود آمد.

حوزه فعلی مدیریتی شرکت نفت مسجدسلیمان، در طول جنگ جهانی دوم با محوریت چاه شماره یک، عملأ انرژی ماشین جنگی انگلستان را تامین می‌نمود و در آن دوره زمانی، به یکی از استراتژیک‌ترین نواحی صنعتی جهان مبدل شده بود.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*