اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5799
تاریخ انتشار: 1394/04/30 01:15
اگر دولت همت نماید و به بخش خصوصی در حوزه های کشاورزی، صیادی، و صادرات رونق بخشد جوانان هندیجانی نیازی به مشاغل دولتی ندارد و خود با تولید و صادرات به ایجاد شغل می پردازند

ناصر حکیمی گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان از هندیجان اینگونه نوشت:

هندیجان در شمال خلیج فارس و جنوب شرقی استان خوزستان، در ۷۰ کیلومتری بندر ماهشهر، 219 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان و قرار گرفته‌است. رودخانه‌ای موسوم به هندیجان یا زهره این شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

ویژگی ها و پتانسیل های شهرستان هندیجان:

رودخانه هندیجان یا "زهره" نقش تعیین کننده‌ای در زندگی مردم دارد. این آبراه از گذشته تا کنون به عنوان یکی از مسیرهای تجارت خارجی مورد استفاده بوده‌است.حاشیه رودخانه تا نزدیکی دریا قابل کشت است و با استفاده از آب این رودخانه انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و انواع صیفی جات کشت می‌شود.

رودخانه هندیجان یا زهره علاوه بر نقشی که در کشاورزی وتجارت منطقه دارد از نظر زیبایی‌های طبیعی نیز قابل توجه‌است. در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید.

صنعت شیلات از کهن‌ترین صنایع هندیجان است. منطقهٔ بحرکان از مناطق مهم صید میگوی صورتی و انواع دیگر میگوهای مرغوب منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود که در حوزه صیادی هندیجان واقع است. صیادان هندیجانی بیش از نیم قرن است که به صید و عمل آوری و بسته بندی و صادرات میگو اشتغال دارند. از مهم‌ترین ماهی های هندیجان می‌توان به ماهی قباد، راشگو، حلوای سفید (زبیدی)، شوریده، حلوا سیاه، شهری، شانک، هاوور، کوشک، سرخو، میش ماهی، هامور، سنگسر، سبیتی و دختر ناخدا اشاره کرد.

سال ۱۹۶۷ میلادی وجود نفت در هندیجان ثابت شد. در خلیج بحرکان هندیجان در سال های اخیر با حفر چاه‌های زیر دریایی نفت فراوانی کشف شده و به خارج صادر می گردد. و گویا این نفت از قابلیت بسیار خوبی برخودار می‌باشد.

چهره امروز مردمان و شهر هندیجان

اکثر مردم این بندر در بخش های کشاورزی، صیادی وملوانی به گذران روزگار می پردازند. همانگونه که گفتیم ازنظر اقتصادی رودخانه زهره نقش تعیین کننده‌ای در زندگی مردم داشته و دارد. اما در سال جاری به دلیل خشکسالی، و برداشت بی رویه آب در حوزه های بالادستی میزان بازدهی مزارع گندم حدود 68 درصد بود و کشاورزان هندیجانی خسارت های جبران ناپذیری را متحمل شدند.

 فتح الله الهیاری نماینده کشاورزان هندیجانی در این خصوص گفت: گزارش های متعددی در خصوص برداشت بی رویه آب در حوزه های بالا دستی به مسئولان ذی ربط و نماینده مجلس ارائه دادیم اما پاسخی دریافت ننمودیم.

وی اضافه نمود: اگر این روند ادامه داشته باشد بسیاری از روستائیان به دلیل وضعیت نابسامان کشاورزی، شغل کشاورزی را رها، و به شهرها مهاجرت می نمایند.

فتح الله الهیاری در پایان اظهار داشت: اگر مجددا در مناطق بالا دستی رودخانه "زهره" سدی احداث گردد کشاورزی هندیجان به طور کامل نابود و روستا ها تخلیه می شوند.

ناصر حکیمی در ادامه این گزارش به موضوع فقر بیکاری در شهرستان هندیجان پرداخت. وی افزود:بسیاری از جوانان تحصیل کرده به دلیل بیکاری به قاچاق سوخت و کالا روی آوردند، که این کار هم آخر و عاقبتی ندارد برخی ها به کام مرگ کشیده شدند، برخی خانه نشین و برخی هم قطع عضو شدند. از پول نفت هم بر سر سفره آنان هم هیچ خبری نیست.

اگر شب های به قهوه خانه سنتی هندیجان مهمان شوی،خیل جوانان بیکاری را پیش رو می بینی که به شغل قلیان چاق کنی یا قلیان کشیدن روی آوردند. و جسم وروح خود را به نابودی می کشانند.

حکیمی افزود: با وجود بیکاری جوانان هندیجانی برخی غیر بومی ها به دلیل داشتن روابط در ادارات دولتی به کار گمارده می شوند.

اما اگر دولت همت نماید و به بخش خصوصی در حوزه های کشاورزی، صیادی، صادرات........ رونق بخشد جوانان هندیجانی نیازی به مشاغل دولتی ندارد و خود با تولید و صادرات به ایجاد شغل می پردازند و بسیاری از نابسامانی ها ی اقتصادی و اجتماعی هم پایان می پذیرد.

این گزارشگر مستقل افزود: اگر روزها از کوچه ها و محله های هندیجان عبور نمائی بوی تعفن فاضلاب به سختی مشامت را آزار می دهد.و این فاضلاب ها که در کانال های روباز جاری هستند. بدون هیچ گونه تصفیه ای به رودخانه زهره سرازیر می شوند. فاضلاب های انسانی و کشاورزی هندیجان مضاعف بر فاضلاب های صنعتی ماهشهر هستند که با جزر و مد دریا به روخانه زهره آورده می شوند. و در نهایت زیست آبزیان روخانه و دریا و خوراک مردم را آلوده و به خطر میاندازند.

محور ارتباطی هندیجان به ماهشهر به محور مرگ معروف شد. با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه تعداد کشته های در این محور می شوید. متاسفانه سال هاست که این محور به حال خود رها شده  است.

از عدد های درج شده در فیش های آب و برق دیگر چیزی نمی گویم و نمی نویسم. چون به مصداق آب در هاون کوبیدن است.

 این گزارشگر مستقل در پایان از مسئولین خواست پتانسیل های اقتصادی هندیجان را بارور نمایند تا زمینه اشتغال و رونق اقتصادی این شهرستان مهیا گردد.

ناصر حکیمی گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان

برچسب ها:
ناصرحکیمی ؛ زهره ؛ هندیجان ؛ آب ؛ صیادی ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*