اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5851
تاریخ انتشار: 1394/05/03 22:30
فرماندار کهگیلویه: آب روان شده از این فاضلاب مزارع صیفی‌جات واقع در محدوده را با مشکل اساسی بهداشتی روبرو کرده است.

عصرجهان: فاضلاب رها شده در محدوده روستای مهد از توابع بخش مرکزی کهگیلویه سالیان متمادی است که نه تنها ساکنان این روستا بلکه روستاهای در مسیر عبور را با مشکلات حاد بهداشتی مواجه کرده است.

فاجعه زیست‌محیطی در این منطقه به رغم گزارش‌های متعدد اما تاکنون اقدام موثری از سوی مسئولان امر به خود ندیده است و به خصوص در فصول گرم سال عرصه را بر زندگی مردم تنگ می‌کند.

این معضل اولین جلسه مدیریت پسماند که ظهر امروز با حضور فرماندار شهرستان، بخشداران، شهرداران شهرهای تابعه و اعضای این کمیته در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شده بود هم ورود پیدا کرد؛ هر چند امیدی به تدبیر رهایی به چشم نخورد.

در این نشست که با موضوع ساماندهی زباله‌ها و پساب‌ خروجی شهرها برگزار شده بود بحث لایروبی جداول شهری و جمع‌آوری زباله از مهمترین موارد مطروحه بود که با انتقاد بسیاری از اعضا همراه بود.

فاضلاب روانه شده در خروجی شهر که مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان روستاهای پایین دست و ساکنان محله‌های عبور این فاضلاب ایجاد کرده است از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه بود اما طبق معمول با پاسکاری مدیران دستگاه‌های مرتبط به سرنوشت نامعلوم چندین ساله سپرده شد تا همچنان تلخی کام زندگی مردم با بوی تعفن آزاردهنده این فاضلاب تداوم داشته باشد.

فرماندار کهگیلویه با اسفبار خواندن وضعیت فاضلاب و نارضایتی به حق مردم از این معضل اظهار کرد: آب روان شده از این فاضلاب مزارع صیفی‌جات واقع در محدوده را با مشکل اساسی بهداشتی روبرو کرده است.

علی پوزش خواستار اندیشیدن تدابیر در مهار فاضلاب و دفع آن شد و افزود: ساکنان روستاهای حومه شرقی از نابسامانی فاضلاب به ستوه آمده‌اند و سال‌هاست منتظر اقدام عملی در برطرف شدن این معضل هستند.

وی با بیان اینکه قرار نیست مدیران در جلسات علیه یکدیگر پرونده رو کنند رسیدگی به مشکلات بهداشتی مردم را ضروری دانست و گفت: جلسه محل تصمیم‌گیری و ارائه راهکار با تعامل و همکاری دستگاه‌های عضو است.

پوزش با اشاره به قول شرکت آب و فاضلاب شهری مبنی بر هدایت فاضلاب از طریق لوله خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی در زمینه رفع یا کمک به بهبود وضعیت صورت نگرفته است.

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه نیز با مخاطره‌آمیز خواندن فاضلاب خروجی دهدشت ضمن تبیین اهمیت محیط زیست خواستار رسیدگی به وضعیت فاضلاب رها شده در این مسیر شد.

قدرت‌الله علیپور با بیان اینکه طوماری از شکایات مردمی در این باره گزارش شده است معضلات ناشی از دفع غیر اصولی امحا و احشام در کشتارگاه را مورد اشاره قرار داد و افزود: جولان سگ‌های ولگرد در این منطقه باعث انتقال آلودگی به مزارع سبزی و صیفی‌جات می‌شود.

وی همچنین بر جداسازی زباله‌های عفونی از سایر زباله‌ها تاکید و خواستار رسیدگی به وضع موجود شد.

رئیس آب و فاضلاب شهری کهگیلویه مطابق معمول این موضوع را به طور کلی خارج از حیطه وظایف آب و فاضلاب شهری اعلام کرد و گفت: آبفای شهری هیچ مسئولیتی در قبال این فاضلاب ندارد.

نادر صفاری تصریح کرد: این اداره جز در مواردی که فاضلاب شهری اجرا شده باشد تعهدی مبنی بر دفع و انتقال به تصفیه‌خانه نداشته و نخواهد داشت.

وی این معضل را به تخلف 50 ساله مدیریت شهری و محیط زیست ربط داد و افزود: تا زمان حصول اطمینان از احداث چاه جاذب پروانه ساختمانی نباید صادر می‌شد.

به گفته این مسئول شهروندان جداول آب‌های سطحی را با چاه جاذب آب آشپزخانه و توالت اشتباه گرفته و همین امر باعث بروز چنین مشکلاتی در بحث فاضلاب شده است.

وی با اشاره به اجرای فاضلاب شهری از اتمام 20 کیلومتر از مجموع 120 کیلومتر این پروژه خبر داد و تصریح کرد: 17 میلیارد ریال اعتبار کار اجرای فاضلاب را به جایی نخواهد رساند.

صفاری با قطره چکانی عنوان کردن تخصیص اعتبارات ادامه داد: کار اجرای فاضلاب زمان‌بر است ضمن اینکه مردم و مدیران استقبالی از خرید انشعاب نمی‌کنند.

حل معضل فاضلاب خروجی دهدشت در پیچ و خم پاسکاری و دریبل زدن مدیران شهری  لاینحل مانده است. مهدنشینان و دیگر مردمان حوالی این روستا سال‌هاست چوب بی‌تدبیری مسئولان را می‌خوردند و عدم رهایی از فاضلاب راهی جز مهاجرت را پیش‌روی روستائیان قرار نداده است.

انتظار می‌رود فرماندار جدید در این راستا با قاطعیت و پیگیری مکرر نسبت به شکستن غول فاضلاب اقدام و با جلوگیری از مرگ تدریجی این روستاها به سختی و دل‌آزاری مردم پایان نویدبخشی دهد.

                   مرجع/فارس


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*