اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5960
تاریخ انتشار: 1394/05/11 17:56
زیباکلام معتقداست قطعا اگر به انتخاب خود من باشد آقای عارف را سرلیست تهران می‌کنم و دوست دارم که آقای عارف رئیس مجلس دهم بشود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، به نقل از روزنامه جهان اقتصاد، سخنرانی روز شنبه حجت‌الاسلام اکبر ناطق نوری در جمع برخی از مدیران سایت‌های خبری و دانشجویان علوم سیاسی و صحبت‌های ایشان بهانه‌ای برای طرح برخی پرسش‌ها در مورد جایگاه و رییس مجلس‌های چهارم و پنجم در سپهر سیاسی ایران، نوع رابطه ایشان با جناح‌های سیاسی مختلف و نقش ایشان در انتخابات آتی مجلس با دکتر صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی شد.

زیبا کلام در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه ناطق نوری در سپهر سیاسی ایران به خبرنگار جهان اقتصاد گفت: من نقش ایشان را را در ورای جریانات مطرح سیاسی قرار می‌دهم.  یعنی نه ایشان را اصلاح‌طلب می‌توانیم خطاب کنیم  و نه اصولگرا. البته در رابطه با ایشان برخی خطوط کلی واضح و مبرهن است. از جمله این‌که ایشان قطعا در طیف تندرو و رادیکال قرار ندارد. این نکته خیلی مهمی است. از این بابت ایشان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که امروزه می شناسیم خیلی نزدیک می‌شود . ایشان در یک تصویر کلان در یک طیف اعتدال و میانه‌روی و واقع‌بینی قرار می‌گیرد  و من به طور طبیعی ایشان را نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی و دولت و یازدهم و جریان اصلاحات ارزیابی می‌کنم.  یعنی قطعا ایشان در حال حاضر خیلی به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر می‌باشند تا به اصولگرایان. اصولگرایانی که به هرحال نردبان سیاسی آقای ناطق بودند. من معتقدم که  ایشان خیلی از اصولگرایان فاصله گرفته است و می‌شود گفت که تقریبا از سال 84 به این سو شکاف ایشان و جریان اصولگرا بیشتر و بیشتر شد و عملا اصولگرایان خیلی از ایشان راضی نیستند و ایشان را از خودشان نمی‌دانند.

زیبا کلام در مورد نقش و جایگاه آقای ناطق نوری در انتخابات پیشِ‌روی مجلس و امکان قرار گرفتن ایشان در زمره کاندیداهای اصلی جریان اصلاحات گفت: قطعاً، مدت‌هاست که دست اصلاح‌طلبان میانه‌رو و دست طیف میانه‌رو و واقع‌گرای کشور برای تقاضای کمک به طرف آقای ناطق‌نوری دراز شده است. البته ایشان در چندین نوبت اعلام کرده‌اند که وارد انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه نخواهند شد. که البته من فکر می‌کنم این واکنش خیلی خوب نیست و از ایشان باید تقاضا کرد که حتما وارد انتخابات مجلس دهم بشوند.

زیبا کلام ادامه داد: بنده معتقدم جایگاه طبیعی ایشان در شرایط فعلی سرلیست اصلاح طلبان در تهران خواهد بود  و  وقتی نیز که به مجلس راه پیدا می‌کنند با یک رأی بسیار بالا و آبرومندانه ایشان ریاست مجلس خواهند شد.

استاد دانشگاه تهران افزود: قطعا اگر به انتخاب خود من باشد آقای عارف را سرلیست تهران می‌کنم و دوست دارم که آقای عارف رئیس مجلس دهم بشود اما واقعیت‌ها به من می‌گوید که چشم‌هایم را بیشتر  و بهتر بازکنم و ببینم که در شرایط فعلی مملکت اگر فردی مثل علی اکبر ناطق نوری در رأس مجلس باشد، آن مجلس بسیار توان‌مند تر از مجلسی خواهد بود که آقای محمدرضا عارف در رأس آن باشد. بنابراین از این بابت من بدون تردید می‌گویم که آقای ناطق نوری باید سکان کشتی اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها را در مجلس دهم به دست بگیرند.

من قرص و محکم و شفاف می‌گویم که اگرچه که آقای محمدرضا عارف دموکراسی‌خواه‌تر هست از آقای ناطق‌نوری ولی زمانی که فرمان مجلس در دست آقای ناطق نوری قرار بگیرد، در بلند مدت به دموکراسی بیشتر خدمت خواهد شد. به همین دلیل انتظار می‌رود که اصلاح طلبان از آقای ناطق‌نوری بخواهند که ایشان نه نگویند، کنار نکشند و با تمام قوا در انتخابات مجلس دهم شرکت کنند.

ایشان در سخنانی که روز گذشته ایراد کردند نگفتند که من می‌خواهم از جریانات سیاسی کنار بکشم، به عبارت دیگر گفته بودند من اعلام بازنشستگی نکرده بودم، البته نگفته‌اند که من قصد ورود به صحنه را دارم، اما نگفته بودند که قصد کناره‌گیری دارند، به عبارت بهتر در را نیمه‌باز گذاشتند.

زیبا کلام تأکید کرد فکر می‌کنم ایشان دارند از دور صحنه انتخابات و به خصوص اصلاح‌طلبان را نظاره می‌کنند. ممکن است این فکر به ذهن ایشان خطور کند که مبادا به صحنه بیایند و اصلاح‌طلبان با ایشان مشابه برخوردی که  در سال 1378 با آقای هاشمی رفسنجانی کردند، بکنند. جوان‌ها جمع بشوند و آقای عارف یا کس دیگری را به عنوان محور قرار دهند و یا اقدام دیگری انجام بدهند.  به همین جهت من معتقدم که آقای هاشمی رفسنجانی و رییس دولت اصلاحات، خود دکتر محمد رضا عارف، آقای موسوی لاری و سایر شخصیت‌هایی که جامعه آن‌ها را به عنوان رهبران جریان اصلاحات می‌شناسد باید محکم از آقای ناطق‌نوری بخواهند که در انتخابات شرکت کنند.

قطعا ایشان اگر وارد انتخابات شوند به عنوان یک نامزد مستقل وارد می‌شوند، اما اصلاح طلبان می‌توانند  ایشان را سرلیست خود قرار دهند، ممکن است اصولگرایان هم این کار را انجام دهند، اما اصلاح‌طلبان قطعا باید ایشان را نفر اول لیست خود در تهران قرار دهند.

به گمان زیبا‌کلام مدیریت حضور هم‌زمان دکتر عارف که پتانسیل اجتماعی و سیاسی بسیار خوبی دارند، و آقای ناطق‌نوری کاری است که رهبری جریان اصلا‌حات باید بتواند مدیریت کند.

زیبا‌کلام در ادامه این مصاحبه تصریح کرد : قطعا معتقد هستم که هدف اصلی آقای دکتر عارف خدمت به دموکراسی در کشور است. از این جهت فکر می‌کنم ایشان با من هم‌عقیده باشند که مجلسی که آقای ناطق‌نوری ریاست آن را بر‌عهده داشته باشد، خیلی بیشتر می‌تواند به اصلاح طلبان کمک کند. به این دلیل که وقتی ریاست مجلس در اختیار آقای ناطق‌نوری باشد این نهاد نیرومندتر خواهد بود. علی رغم ارادتی که به ریاست مجلس ششم دارم نباید فراموش کنیم که مجلس ششم به لحاظ برش خیلی ضعیف شده بود سیاست‌مداران قابلی در رأس مجلس بودند اما هیچ کدام هاشمی رفسنجانی نمی‌شدند، قطعا اگر ریاست آن مجلس در دست آقای هاشمی رفسنجانی بود این مسئله به شدت به سود اصلاح‌طلبان تمام می‌شد و دست‌آوردهای اصلاح‌طلبان خیلی بیشتر می‌شد. در مورد انتخابات مجلس دهم هم همین مسئله صادق است و فکر می‌کنم که مجلسی که آقای ناطق‌نوری را به عنوان رییس در رأس خود داشته باشد توان بسیار بیشتری خواهد داشت.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*