اخبار عمومی
اعلام وصول 2
63949
تاریخ انتشار: 1395/07/24 10:35
کارگردان "زندگی من و موریس" ضمن بیان خط داستانی این نمایش تاکید کرد که این تئاتر را از اثری ضدجنگ می‌داند.

محمدجواد سجادی در گفت و گو با مهر درباره نمایش «زندگی من و موریس» که قرار است آن را از ۲۵ مهر در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه «سه نقطه» به صحنه ببرد، گفت: «زندگی من و موریس» اثری است که به صورت کارگاهی تولید شده و به صورت مونولوگ و تک بازیگر اجرا می شود.
وی با اشاره به این نمایش که در جشنواره بازیگری «سه نقطه» برگزیده شد، عنوان کرد: ما در این نمایش زندگی زنی را در آمریکا می بینیم که احتمالا در اتاقی از یک تیمارستان قرار دارد. او یک دختر دو رگه سرخ پوست است و با پسری آشنا می شود که قرار است به عنوان عکاس به جنگ برود.

سجادی با بیان این نکته که «زندگی من و موریس» یک داستان ضد جنگ دارد، توضیح داد: ما در این نمایش واگویه های زن و روایت داستان زندگی او را می شنویم. در این نمایش همچنین با یک لنگه کفش رو به رو هستیم که شخصیت دارد و فضای صرف تک گویی را از بین می برد.
وی اضافه کرد: این لنگه کفش با نام موریس حرکت ها و اکت هایی دارد که در روایت نمایش به کمک مَندی شخصیت زن می آید. این کار یک طرح ابتدایی داشت که از من بود و به مرور در فضای کارگاهی شکل گرفت و فاطمه کاظمی تنها بازیگر این کار، موقعیت ها را درآورد و به نوعی می توان نویسندگی کار را مشترک بین من و او دانست.
کارگردان نمایش «زندگی من و موریس» درباره دلایل خود برای پرداختن به این متن تصریح کرد: با نگاهی به تاریخ درمی یابید که جنگ دارد ما را خفه می کند، نه تنها جنگ های بزرگ دنیا مثل جنگ های جهانی اول و دوم و نه حتی جنگ های بین کشورها بلکه جنگ های درون یک جامعه نیز در حال افزایش است. کشور ما بیشتر از هر کشوری در مرکز و محوریت جریان های جنگی قرار دارد و از جنگ آمریکا و عراق، نیجریه، داعش و… می توان فهمید که فضای عجیبی حاکم است و انگار همه زمینه ها برای یک جنگ بزرگ تر فراهم می شود.
وی درباره قصه نمایش خود که آمریکا را به عنوان منطقه جغرافیایی انتخاب کرده است، یادآور شد: ما روی آمریکا دست گذاشتیم چون خیلی ها فکر می کنند فضای جنگ به خاورمیانه مربوط است ولی تبعات جنگ فقط متوجه ما نیست و حتی یک نفر در آمریکا و در کشوری که به اصطلاح امن است هم باید این تبعات را تحمل کند بنابراین مهم نیست کدام منطقه از دنیا درگیر جنگ شود.
سجادی درباره انتخاب دختر سرخ پوست برای تنها شخصیت نمایش و وجه بین المللی این انتخاب بیان کرد: ما دختر دو رگه سرخ پوست را انتخاب کردیم که بیشتر از همه جنگ زده است و در این باره تحقیقات بسیاری داشتیم. حدود ۲۰ ماه وقت گذاشتیم و مطالعاتی درباره جنگ و مناطق مختلف داشتیم. من پیش از این نمایش «هفت خان هملت» را کارگردانی کردم که آن هم حدود ۱۶ ماه وقت گرفت و اکنون از کشورهایی چون سوئد، هلند و ایتالیا برای اجرای آن دعوت شده ایم.
وی در پایان درباره نام موریس عنوان کرد: اسم شخصیتِ لنگه کفش «موریس» نامگذاری شد و اتفاقا ما طی تحقیقاتی متوجه شدیم که یکی از مطرح ترین عکاسان جنگی هم موریس نام داشته است و زمانیکه من وارد صفحه مجازی وی شدم عکس های وی را از جنگ دیدم که برایم شوک آور بود.
علاقمندان برای تماشای این نمایش می توانند به میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، بعد از خیابان فلسطین، خیابان کبکانیان، نبش کوچه مرتضی زاده پلاک ۱۲ طبقه اول سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه «سه نقطه» مراجعه کنند

 


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*