اخبار عمومی
اعلام وصول 2
6753
تاریخ انتشار: 1394/07/05 22:13
انتظار منطقی و اخلاقی عموم چنین است که موحد از من حمایت کند ولی بهتر است از موحد بپرسید.

عصرجهان: سید مصطفی تقوی، دکترای علوم سیاسی، استاد دانشگاه‌های تهران و دارای تالیفات متعدد در زمینه ی تحولات سیاسی ایران است. این محقق شناخته ی شده ی ملی در زمینه ی تحولات سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز صاحب نظر بوده و دارای تالیفاتی است. به همین خاطر فرصت را مغتنم شمرده و نظر وی را درباره‌ی پاره‌ای از مسائل و مشکلات استان جویا شدیم.

با توجه به اینکه حضرتعالی در نشست های اصولگرایان حضور داشتید، آیا اصولگرایان کهگیلویه برای ورود به انتخابات به اجماع خواهند رسید؟

جلسات تاکنون به نتایج مثبتی رسیده است، امیدوارم در صورت تداوم آنها نتیجه نهایی خوبی بدست آید.

چماق لری توانست کمکی به توسعه کهگیلویه بکند؟ چرا که قرار بود اگر مسئولان کشوری به حوزه انتخابیه نماینده فعلی توجه نکند با چماق لری طرف باشند؟

در عرصه ی سیاست، نماینده مجلس عملا بعنوان نماد شخصیت و فرهنگ عمومی جامعه تلقی میشود، بنابراین گفتار و مواضع نماینده باید معرف حیثیت و هویت موکلین خود باشد. در مجموع، نماینده ی مجلس هر اندازه از توانمندی و وزن سیاسی بیشتری برخوردار باشد، در انتقال نیازمندی‌های موکلین جامعه‌ی خود به مسئولین اجرایی و هیات دولت موفق تر خواهد بود و امکان تعامل بیشتری فراهم خواهد شد.

در صورت عدم تایید صلاحیت اصلاح طلبان شاخص کهگیلویه به هر دلیل، آیا آنها به سمت نیروی اعتدالی‌تر رو می‌آورند؟

البته دوستان اصلاح طلب میتوانند پاسخ مناسبی به این سوال بدهند. اما عقلانیت و واقع بینی در عرصه ی سیاست و اجتماع و الگوگیری از تجربه های مثبت کلان کشور می تواند راهگشای برخی از معضلات سیاسی جریانهای منطقه ای هم بشود.

نگاه‌های قومی را چگونه ارزیابی می کنید و اصولا آیا این نگاه می تواند به جامعه و توسعه آن کمک کند؟

همانگونه که قبلا هم اشاره کردم، پیش شرط اساسی توسعه، همدلی و همزبانی همه ی اقشار جامعه است. قوم گرایی رویکردی غیرمتمدنانه بوده و تعارضات قومی به روند توسعه آسیب جدی وارد میکند. متاسفانه قوم گرایی در جامعه ی امروزی ما به یک معضل و مانع جدی در مسیر توسعه استان تبدیل شده است. بنابراین برطرف کردن نگاه قومی و باندی از اولین الزامات پیشرفت استان است.

برخی انتقاد می‌کنند که حضرتعالی از شهرستان کهگیلویه دور بودید و شناختی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن ندارید؟ این مساله را چگونه توضیح می‌دهید؟

شاید از باب نداشتن ایراد مهم دیگری است که چنین ایرادی گرفته می شود. بنده در تهران به تحصیل و تحقیق در مسائل و تحولات کشور مشغول بودم تا با کسب اندوخته های مناسب بتوانم با توانایی بیشتری برای منطقه ام در عرصه ی ملی ایفای نقش کنم. در عین حال هیچگاه منطقه زادگاهم را فراموش نکرده و همواره ارتباطم را با اقشار مختلف جامعه در منطقه حفظ کردم. علاوه بر این، در تهران در سال های گذشته به همراه برخی از دوستان، با تاسیس کانون دانشگاهیان و فارغ التحصیلان هم استانی مقیم تهران و همچنین تشکیل هیات محبان اهل بیت کهگیلویه و بویراحمدی های مقیم تهران در راستای استفاده از ظرفیت هم استانی ها برای توسعه ی استان فعالیت داشتم.

علاوه بر آنچه گفتم، دغدغه ی ذهنی و مطالعاتی و پژوهشی من نیز متوجه زادگاهم بود و نگارش کتاب «تاریخ سیاسی کهگیلویه» و مقالات دیگر، نشانه ی کوچکی از این پیوند و علاقه و حضور است.

نکته ی آخر اینکه برخی از نمایندگان مطرح امروز استان کهگیلویه و بویراحمد چنین وضعیتی داشتند. به این معنا که از دوره ی دبیرستان به بعد را در خارج از حوزه ی انتخابیه ی خود به تحصیل و فعالیت مشغول بودند ولی می بینیم امروز با استفاده از آن اندوخته ها و اعتبار کسب شده، به حوزه ی انتخابیه خود خدمت میکنند.

آیا موحد از شما حمایت خواهد کرد؟

البته با توجه به گذشته، انتظار منطقی و اخلاقی عموم جامعه چنین است ولی بهتر است این سوال را از خود ایشان بپرسید.

منبع/کبنا


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*