اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7050
تاریخ انتشار: 1394/07/26 21:21
آزادی جویبار همیشه زلالِ جاریِ در رگها و ریشه ی هر فرد و جامعه است،که مغز وقلب هر انسان و سرزمین را شاداب،روشن و معطر نگه می دارد.

رحمت الله دانا فعال سیاسی-اجتماعی در مطلبی با عنوان "پاسداران آزادی در میان توده هستند یا حاکمیت" در پایگاه اطلاع رسانی "عصرجهان" نوشت:

*آزادی جویبار همیشه زلالِ جاریِ در رگها و ریشه ی هر فرد و جامعه است،که مغز وقلب هر انسان و سرزمین را شاداب،روشن و معطر نگه می دارد.

*آزادی مغز فعال جامعه که طیف متوسط جامعه است را، از هر وابستگی کاسبانه و جاهلانه پاک نگه می دارد، و قلب تپنده ی هر سرزمین را که قهرمانان آن سرزمین می باشند، در مسیر پاسداری و حفظ آرام و قرار آن مملکتِ سالم و معطر به نسلهای بعد از خود جاری می کند.

+در این میان آزادی نیازمندِ حافظان و پاسدارانی است، که این مرکز انسانیت ورزی را از گزند نااهلان و دوستدارانِ قدرت و ثروت چه در میان مردم و چه قلب حاکمیتِ نا حق حفظ کند..!

+*پاسدارانی که معیارشان اول آزادی است، سپس عدل و عدالت گستری...

در این مقاله کوتاه قصد به پرداختن به همین موضوع است،که کدام دسته پاسداران واقعی"آزادی" هستند؟ چرا؟ و چگونه؟

می دانیم که اصلِ اساسی برای تدوینِ قوانین جوامع امروزین این است که قانون اساسی باید مطابق با درنظر گرفتنِ حریم وحرمت ''آزادی'' در هر جامعه تدوین وبیان بشود.

یعنی نویسندگان و شورای قانونگذار باید آنچنان محتاطانه نگارش و تدوین اساس قانون کنند، که لطمه ای به حضور و فضای مستقل آزادی نزنند..!!

دراین صورت خواهیم دید که همین قانون اساسی که ساختاریترین نهادها می باشد، تمام عمر دراز مدت و کوتاه مدت خود را در چگونگی حضور آزادی معرفتی و مدنی آشکار و تعیین می کند. چرا که هر ملتی دارای انواع آدم با تفکرات مختلفِ ضعیف و قوی می باشد..

+سوال؛

آیا مردم پاسدارانِ واقعی ''آزادی'' در جامعه هستند، یا نهادهایِ حاکمیت؟ چگونه؟

*در متن آزادی و ساختار آن یکسری علل وجود دارد، که عده ای از آن متضرر و عده ای سود می یابند..!

یعنی باید دریافت که چه طیفی از بی حرمتی و نفی آزادی سود جسته و چه گروهی از منافعشان بی بهره خواهند ماند..

توده همیشه با آرمانهایی آرزومند هستند، که زیر سلطه ی هیچ قدرت و فرمانِ غیرقانونی قرار نگیرند، و در اختیاری قانونمند و با آزادیهایِ مدنی آرامش حیات زیستی و فکری خود را تأمین و حفظ کنند.

بنابر این، در این مورد بهترین گزینه از حافظان وخواهان ''آزادی''مردم هستند، تا اینکه حاکمیتِ..!

+درصورتیکه دولتیان بیشترخواهانِ فرمانروایی و زمامداری هستند، و این خواستگاهِ حاکمیت باعث سوءاستفاده از آزادی علیه توده خواهد شد..!

از نگاهی دیگر، پاسداریِ ''آزادی'' در قلمرو حاکمیت طرفدارانی دارد که براین باور هستند، که با بروز و حضور آزادی در جامعه و حفظ آن توسط حاکمیت باعث تسکینی می شود، تا غریزه ی قدرت طلبی و جاه طلبی در حلقه ی قدرت از بین رفته، و از حضور آزادی توأم با حفظ قدرتِ مسلط خود بر توده وجامعه احساس رضایت کنند.!

همچنین اشخاصی که رفتارهایِ ضد ارزشی و خصمانه با آزادی های مدنی دارند، و با این حضور در مقابل حاکمیت و در میان توده فعالیتی هرج و مرج طلبانه برای حفظ منافع و قدرت و موقعیت خود این فضایِ گل آلود را ایجاد، با حفظ آزادی توسط دولت جمهور به حاشیه رانده شده,و دیگر جایی برای موج سواری ندارند!!

نکته ی پوشیده شده در بحث، آفتی است که گریبان گیر "آزادی“ و پاسداری از آن است، آفتی که می تواند دو طیف حاکمیت و توده را به خود جلب کند، و آن وجود و نفوذ اندیشه هایِ افراد حاکم در میان توده است..!!

عده ای میان مردم با تقدس گرایی نسبت به اربابان و رهبرانِ خود در حلقه ی قدرت,فضای آزادی را بسته و لوث می کنند و این عملِ غیرمدنی و غیرعقلانی از دوسویه بودنِ حاکمیت و توده ی مردم کفن پوشانی را دارد،که اساسی ترین آسیب احتمالی آن این میتوان باشد،  که عده ای قداست طلب میان مردم،هم دشنه در مغز توده هستند,و هم باعث زمین گیر شدنِ نمایندگان ملت در برابر حاکمیت زور و حلقه قدرت می شوند.

+بنابر این،کوشش برای دستیابی به امتیازات و نداشته هایِ خود به هر قیمتی چه از جانب مردم و چه حاکمیت بطور ناصواب و غیرقانونی خود باعث نفی آزادی می شود.

وپاسداران و حاملان و حامیانِ "آزادی"دشمن این گروه شناخته خواهند شد...!!

نتیجه گیری؛

اگرچه با عقل مستدل هر دوطیف را هم میتوان پاسداران و هم دشمنان آزادی دانست،منتهی باید در نظر داشت که کدامیک برای حفظ آزادی زیانبارتر هستند و کدامیک پاسدارِ دراز مدت و یا کدامیک خواهان کوتاه مدتِ حضور آزادی هستند.

آنانکه میخواهند چیزی را بدست آورند و همچنین کسانی که میترسند چیزی از داشته های خود را از دست بدهند،هر دو زیانباری خود را بر آزادی در جامعه تحمیل می کنند!

بنابراین،اگر دولت برآمده از جمهوریت باشد و جمهوریت بر مبنایِ آزادیهای مدنی و اختیار انتخاب باشد،که این حلقه ی توده ای,,یعنی دولت مقتدر جمهوری در راستایِ پاسداری از آزادیهایِ مسئولیت خواه و قانونمند،آنوقت "آزادی"در جامعه جریان حیاتی خواهد داشت.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان: مطلبی که خوانید از سری یادداشت های مخاطبین عصرجهان است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*