اخبار عمومی
اعلام وصول 2
74300
تاریخ انتشار: 1395/08/07 16:36
اِبراهام لینکُن امروز او بدین جهت مشهور است که به تاریخ برده‌داری در آمریکا خاتمه داد وی پس از تصویب قانون ممنوعیت برده‌داری و اصرار بر عملی کردن آن، ترور شد. این بنا در پایتخت آمریکا، یادمان اوست

عصرجهان-شبنم مقدمی در آخرین پست اینستاگرامی خود از آبراهام لینکلن شانزدهمین رییس‌جمهور تاریخ آمریکا نوشت
لینکلن اولین رییس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا و فردی بود که به تاریخ سیاه برده‌داری در آن کشور پایان داد. او در آوریل ۱۸۶۵ به ضرب گلوله فردی به نام جان ویلکس بوت کشته شد. بوت از مخالفان سرسخت لغو برده‌داری و اعطای حق رای به سیاه‌پوستان رها شده از بند برده‌داری بود.
شبنم مقدمی بازیگر فیلم‌های چون «ابدویک روز»، «نفس»‌ و «به نام پدر» عکسی از بنای یادبود لینکلن منتشر کرد و درباره او نوشت: «آبیِ آسمان و آب و آن دورتر. یادمان مردی که برده داری را از این سرزمین، برانداخت. و بهایش را هم داد. جانش را.
واشنگتن دی سی. ششم آبان ماه نودوپنج.
پی‌نوشت: آبراهام لینکلن ،پس از تصویب قانون ممنوعیت برده‌داری و اصرار بر عملی کردن آن، ترور شد. این بنا در پایتخت آمریکا، یادمان اوست.»


بیوگرافی شبنم مقدمی
شبنم مقدمی متولد ۱۳۵۱ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است. وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و دانش‌آموخته آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ است.
او فعالیت خود در رادیو را در سال ۷۷ با اجرای برنامه “خانهٔ کاغذی” به کارگردانی شهرام کرمی آغاز کرد و سابقه اجرا در برنامه‌هایی چون “هفت شنبه”، “خط خطیم، “کبوتری ناگهان” و “هفت ترانه” را داراست.
وی به موازات فعالیت‌های رادیویی خود کار بازیگری در سینما را با فیلم “زخمی” (کامران قدکچیان، ۱۳۷۷) آغاز نمود و تا کنون در فیلم‌های از “صمیم قلب” (بهرام کاظمی، ۱۳۷۹) به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۸۴)، “پاداش سکوت” (مازیار میری، ۱۳۸۵) و “فرزند خاک” (محمدعلی آهنگر، ۱۳۸۵) نقش آفرینی کرده است.
بیوگرافی آبراهام لینکلن به نقل از دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
اِبراهام لینکُن (به انگلیسی: Abraham Lincoln)؛ تلفظ انگلیسی: گوش دهیدi/ˈeɪbrəhæm ˈlɪŋkən/ (زاده ۱۲ فوریهٔ ۱۸۰۹ – درگذشته ۱۵ آوریل ۱۸۶۵) که در فارسی به نام آبراهام لینکلن شناخته می‌شود، شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا و به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا که از حزب جمهوری‌خواه بود.
امروز او بدین جهت مشهور است که به تاریخ برده‌داری در آمریکا خاتمه داد و ایالات متحده آمریکا را با نظارت بر مسائل مربوط به جنگ در دوران جنگ داخلی آمریکا پابرجا نگه داشت. او پایه‌گذار خردورزی، آزادی، برابری، دموکراسی و احیاگر اندیشه‌های والای انسانی بود. او همچنین ژنرالها را انتخاب کرد و استراتژی آنها را تأیید نمود، افسران ارشد غیرنظامی را برگزید، بر دیپلماسی، عزل و نصب و فعالیتهای حزب نظارت کرد، و از طریق پیام‌ها و سخنرانی‌ها نظرات عموم را جلب نمود. توان بالای او در سخنوری قدرت تأثیر گذاری او را افزایش می‌داد. نطق گتیسبرگ وی تأثیر ماندگاری بر ارزشهای آمریکا داشت.
لینکلن می‌بایست برای حفظ آمریکا برده داری را نابود می‌کرد و این کار را با اعلامیه آزادی بردگان و متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده به انجام رساند. او شخصاً مسئولیت «بازسازی» را به عهده گرفت و در پی این بود که هرچه سریعتر کشور را دوباره یکپارچه سازد. «جمهوریخواهان تندرو» که طرفدار سیاستهای سختگیرانه‌تر بودند با او به مخالفت برخاستند.
توانمندی‌های او را در امر رهبری می‌توان به وضوح در مواردی همچون نخستین عملکرد دیپلماتیک وی در کنترل و اداره ایالت‌های مرزی گرفتار برده‌داری در اوایل جنگ، ناکام ساختن تلاش پارلمان برای سازمان دهی کابینه وی در سال ۱۸۶۲، گفته‌ها و نوشته‌های بسیارش که به بسیج کردن و انگیزه دادن به ناحیه شمال کمک شایانی کردند و فرونشاندن جنجال صلح در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸۶۴ آمریکا مشاهده کرد.
کوپرهدز او را به خاطر نقض قانون اساسی، پا را فراتر از قدرت اجرایی خود گذاشتن، اجتناب از سازش و مصالحه در امر برده‌داری، اعلام قانون ازدواج، معوق گذاشتن حکم احضار به دادگاه، دستور بازداشت ۱۸ هزار مخالف من‌جمله مقامات دولتی و ناشران روزنامه‌ها و کشتار صدها هزار مردان جوانی که به عنوان سرباز در جنگ خدمت می‌کردند، مورد انتقاد قرار داد. «جمهوری خواهان تندرو» نیز او را به دلیل عملکرد کندش در خاتمه دادن به برده داری و عدم اعمال خشونت کافی نسبت به مناطق اشغال شده جنوبی به باد انتقاد گرفتند.
تاریخ نویسان بر این باورند که لینکلن بر نهادهای سیاسی و اجتماعی آمریکا تأثیری ماندگار بر جای نهاد به ویژه اینکه این روال را در پیش گرفت که تمرکز قدرت را در دولت فدرال افزایش دهد و از قدرت دولتهای ایالتی بکاهد. اعتبار او مدیون نقش در تعریف مسائل بزرگ و مهم، سازمان دهی جنگ داخلی و پیروزی در آن، از بین بردن برده داری، تجدید نظر در ارزشهای ملی، تشکیل حزب سیاسی نوین و حفظ آمریکا است. ترور او در نگاه میلیونها تن از مردم آمریکا شهادت محسوب شد.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*