اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7722
تاریخ انتشار: 1394/09/02 01:12
اگر ما محرومیم به لحاظ امکانات اقتصادی است که محروم هستیم باید به ما کمک کنند نه اینکه از ما بعنوان ابزار تفریح دیگران استفاده نمایند.

سخن مدیر مسئول: شنبه شب 30 آبانماه سالجاری فیلم مستندی از شبکه "مستند" صدا و سیما در خصوص ایل بزرگ بهمئی پخش گردید. که جریحه دار شدن احساسات مردم بهمئی را به دنبال داشت.

متاسفانه این مستند که حدود 7 و یا 8 سال پیش به تصویر کشیده شده بر روی محرومیت ها و کلیک و آنها را بسیار بزرگ نموده است. و شاید بتوان گفت خروجی این عمل نابخردانه صدا و سیما مخدوش کردن چهره بهمئی در سطح ملی و منطقه ای بود.

اگر خوشبینانه به موضوع نگاه نمائیم دو فرضیه را می توانیم مطرح نمائیم:

فرض اول: بله بهمئی شهرستان محرومی است. و این یک محرومیت تاریخی است و تهیه کننده برای جلب نظر مسئولین جهت بهبود امور عمدا رو محرومیت ها کلیک نموده و آنها را بزرگ کرده است.

فرض دوم: تهیه کننده به جهت حفظ فرهنگ گذشته عشایری اقدام به ثبت این تصاویر از دریچه دوربین نموده است.

اما چرا این تهیه کننده راجع به چاه های نفت بهمئی چیزی ننوشته و نگفته مسئولین حق بهمئی را بدهید تا محرومیت های مردم رفع گردد؟

چرا نگفته اگر از سد ماورن حق آبه ای به بهمئی داده شود می توان با شیوه های نوین آبیاری زمین های را از روستای گچ بلند تا نزدیکی گنبد بردی به زیر کشت برد؟

چرا نگفته مستند حکومت محلی الیمائیان و اشکانیان در تنگ سولک قرار گرفته و سنگ نوشته های تنگ سولک اولین آثار ثبتی استان به سال 1316 است. و پرونده این آثار قابلیت بررسی جهت قرار گرفتن در زمره آثار جهانی را دارد  تا شاید از این طریق برخی از محرومیت ها زدوده شود؟

چرا از معادن سیلستن بهمئی حرفی نزده است که معلوم نیست کی برده کی خورده؟

چرا از راه های بن بست ما چیزی نگفت؟

چرا از ناپایداری شبکه آب و برقمان در آن دوران چیزی نگفت؟

چرا به جای مصاحبه با مشاهیر و شعرای توانمند بهمئی چند فرد را واردار به یار یار خوانی می کند بدون اینکه سبکی عشایری داشته باشند؟ آیا شاعر، خواننده و سخنوری در بهمئی وجود نداشت؟

اگر هدف زنده نگه داشتن زندگی عشایری بود چرا از رسول سنائی نخواستند تا زندگی عشایری گذشته بهمئی در قالب شعر و زیبائی بیان نماید؟

چرا از زندگی عشایری در کنار دریاچه برم الوان، تنگ سولک حرفی نزد تا شاید پتانسیل های تاریخی طبیعی بهمئی به تصویر کشیده شود؟

آدم با دیدن برخی تصاویر یاد وادار کردن گلایاتور های به جنگ در استادیوم های روم باستان می افتتد. می جنگیدند می کشتند تا لحظه ای اشراف بخندند.

چرا فقط بر روی زندگی عشایری زوم نموده به راستی چند درصد از مردم بهمئی زندگی عشایری دارندارند؟ شاید در اندازه هیچ

زندگی عشایری چه نقشی در تولیدات شهرستان دارد؟ شاید در اندازه هیچ

چقدر مرغ محلی تولید می کنند؟ در حد هیچ

برخی آمار ها برای حفظ میز و صندلی است.

و قاطعانه می گویم نه تنها زندگی عشایری به شکل گذشته رخت بربسته بلکه اکثر روستا های بهمئی خالی از سکنه شدند و قاطبه مردم شهرنشینند. این سبک زندگی برای همیشه مرد. و مرده هم زنده نمی شود. می توانید از نزدیک روستاها و "وارههای عشایری" –ورد- را ببینید

مرکز نشینان استانی و کشوری بدانند ایل بهمئی محدود به جغرافیای سیاسی کهگیلویه و بویراحمد نیست. بهمئی ها در استان های خوزستان، بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان های رامهرمز، اميديه، آقاجاري، باغملك، بهبهان، صيدون، گناوه، ديلم و شهرستان بهمئي گسترده اند.

 اگر ما محرومیم به لحاظ امکانات اقتصادی است که محروم هستیم باید به ما کمک کنند نه اینکه از ما بعنوان ابزار تفریح دیگران استفاده نمایند.

اما باید گفت و تاکید نمود در میان قوم لر به طور اعمم و بهمئی به طور اخص "پانی" وجود ندارد آنچه وجود دارد ایرانی و ایرانیت است و این را در دوران جنگ تحمیلی به اثبات رساندند و خدای ناکرده در صورت وجود بدخواهان این مرز و بوم اسلامی دوباره  قطره ای از دریا می شوند و دین خود را به کشور ادا می کنند.

مردمان اصیل و فرهیخته بهمئی و این غفلت را ناشی از ندانم کاری غیر عمد یک فرد و یا چند فرد می دانند. و باید جبران نمایند.

اما سخن آخر پخش این مستند واکنش هائی در شبکه های مجازی به دنبال داشته که نمونه هائی از این واکنش ها را ذیلا مشاهده می نمائید

اصلا مستندش جالب نبود چهره زشتی از ایل بهمئی نشون دادن

واقعا آبروي بهميي را با اين مستند بردند

اره واقعا متاسف شدم

افتضاح بود

بله اقای کریم نژاد بهترمی تونست کاربکنه.

عنداالله اگرنشونش نداده بهتر بود آبرو رفت

حیف .حیف حیف و صد حیف آبروی ایل آبرومند بر باد رفت هر کس این مستند را ساخت هدفش ضربه به آبروی بهمئی بود و باید محاکمه شود

انصافا حق بهمئی نبود ، واقعا با آبروی فرهنگی بهمئی بازی کردند ، متاسفم برای کارگردان و مدیر تولید و اونیکه مجوز پخش این نامستند را گرفت

لعنت خدا بر همه ی عوامل مخرب فرهنگ بالای بهمئی

این مستند به کارگردانی محمد احسانی از تهران و دستیاری حسن کریم نژاد ساخته شد.

والله توهینی بود که بر پیکره این شهرستان وارد شده.نواقصی که نه از روی دلسوزی و ترحم به جهت نشان دادن فقر فرهنگی و...چون پتک بر سر  ماها کوبید.اگر صاحبی باشد باید تهیه کننده و مسولیینش جوابگو باشند.فک کنم اونایی که منم صاحبداری و زمامداری میکنن اگه عرضه ای دارند باید نشان بدهند

بسیار جای تاسف دارد با این همه ژست کهن تاریخی و بستر طبیعی و فرهنگی چه چیزهائی باید با سلاح دوربین به ما شلیک کردن

چند روز تبلیغ مستند بهمئی بود اما افتضاح افتضاح افتضاح متاسفم برای میراث فرهنگی که چنین کاری را اجازه پخش داد

اتفافا مستند خوبی بود ولی ایکاش قبل از اینکه فقر مردم ما را نشان می داد ثروت ملی ما که داشتیم خودمان دودش را می خوردبم و آقازاده ها کیفش را، نشان می داد شما به هدف نگاه کنید نه به شکل هاش

یه مستند وقتی ساخته میشه باید باید یا زمان و مکان متناسب باشه که این مستند کاملا در تضاد بود.اگه همین مستند رو با مستند نادر افشار نادری مقایسه کنیم می بینیم که بهمئی های چهل سال پیش در رفاه بیشتری بودن تا بهمئی های این مستند..و دیالوگ های راوی که جمعیت بهمئی رو 40 هزار نفر معرفی میکنه در حالیکه بخش دیشموک فقط چیزی حدود 30هزار نفر جمعیت داره.

عزیزان با این همه تبلیغ و اطلاع رسانی واقعا"ابروی فرهنگ بهمیی را بردند ما حتی ایل های همجوار یعنی طیبی و دیگران را اطلاع رسانی کردیم این برنامه سه سال پیش شبکه دنا بود  معلوم نبود با چه هماهنگی این همه مسئول و فرهنگی درمنطقه بهمئی این برنامه ثبت و ضبط شد و دیگران کل منطقه بهمیی را با همین شکل و شمایل و فرهنگ و ادبیات  می شناسند درسته که قبلا زندگیه همه عشایر به همین شکل بود اما در حال حاضر و با این همه تبلیغات و ماهواره و اینترنت و همه شبکه ها صدا و سیمایی و رسانه ها نباید چهره بزرگ ایل را اینطور به معرض نمایش می گذاشتند این برنامه اصلا روی هیچ یک از نقاط قوت ایل یعنی نفرات فرهنگی و نخبه ها و بزرگان  و هنرمندان و افراد توانا و یک درصد از مناطق بکر و دیدنی منطقه را به معرض نمایش عموم نگذاشت و باید دست اندرکاران و روابط وهماهنگ کننده  این برنامه مورد مواخذه فرهنگ و منش  این ایل بزرگ قرارگیرند

مگر واقعیت غیر از این است مگر نه همین کارگری هایی است که ده روز یکبار کار گیرشون نمی آید یا آن دامدار بدبختی که کنار چاه نفت باهیمه خودش را گرم می کند از قیافه های کارگرهای بهمئی خجالت زده شده اید یا به دروغ مردمی ثروتمند و بی نیاز باید نشان می داد هدف فقر مردم مظلوم ماست که واقعا دستش درد نکند

باید چهار پنج نفر از دوستان کت و شلوار می پوشیدن می رفتن خودشونو بعنوان نماد معرفی می کردن

و الا کارگر بهمئي خجالت ایکشه با شلوار ورزشی کار کنه  لباس کارش ازلباس آدمای اینطوری بهترن فقط غصه بهمئي ها میخورن که زیر بار نرو هستن

شاید 10./. بهمئي با این وضع باشد

داداش داخل لیکک نیستی و گرنه من همه اون کارگرها را می شناسم

یعنی همه بهمئی همین بود؟

ما غیر از (تخریب و تضعیف و فلاکت ) ایل متمدن و بزرگ بهمیی چیز خاصی   از صدا و سیما ندیدیم ،و با پخش این مستند به فرهنگ این ایل توهین شده است .در هر نقطه از ایران چنین آداب و رسوم و زندگی کردن های وجود دارد ولی به تصویر کشاندن و پخش کردن از سوی رسانه ملی ، اذهان و تفکرات جامعه را نسبت به این ایل بزرگ تغییر داده است.ما خواستار پاسخگویی رسانه ملی همچون مردم تبریز هستیم .

کی گفت ده درصد اکثرا مردم بهمئی خرج روزشان را ندارند کارگرهاش همه همین طورند فردا صبح بیا فلکه لیکک ببین کدامش را دروغ نشان داد

لعنت خدا بر اون که بهمئی را اینجور به کشورش معرفی کرد

بهمئی واقعیتش این نبود

بهمئی حرفای زیادی برای گفتن داشت

درکنارش منتقدانه این موارد را هم ذکر می کرد

جغرافیای بهمئی خیلی گسترده تر بود

نفت. دریاچه. رودخانه. کوه. جنگل. گونه های وحشی گیاهان . گونه های جانوری. سیلیستین . و...

تاریخ بهمئی سربلندترین مردم را بخودش دیده

دابی دفاع بهتری از ایل و مردمت داشته باش

مستند نه یعنی انعکاس فقر و....به تنهایی.و..

دقت بفرما آیا مثلا در شیراز مستندش به چه چیزی می پردازد ؟به کارتن خواب ؟به معتاد ؟به ف ؟به خ؟...

ما این همه جذبه  و عظمت تاریخی.طببعی و فرهنگی و....داریم.

چهره ما را مخدوش کرده

برادر اصلا به اینکه مستند کاملی نبود قبول است چون بهمئی جغرافیای پهناوری دارد ازغارون تا کارون ولی اینی که نشان دادهم واقعیت بود حالا شاید قسمت های دیگری هم داشته باشه

سلام خدمت اونایی که رگ گردنشون با یه مستند ساده باد کرده.

راستی عزیزانم به نظرتون چی از قلم افتاده بود؟؟؟ صنایع فرا دستی منطقه یا کارخانجات تولیدی مدرن منطقه.؟بافت و هنر معماری شهرتون یا تاریخ و تمدن چند هزار سالتون.؟

شاید هم زبان و گویش اصیل و بکر منطقه! البته نارحتیم که قهرمانای ملی، چهرهای سیاسی، شاعران، اساتید و نخبگان و دانشمندامون را به تصویر نکشیدن.کجای کاریم؟!!!

نه برادران با حلوا حلوا کردن، دهن شیرین نمیشود..دستش هم درد نکنه که گوشه ای از واقعیات این ایل پر مدعا را به تصویر کشید. الحق و الانصاف هیچ دروغی در این مستند وجود نداشت.شاید تمام حقایق را نگفت ولی همین اندازه که بیان شد کافیست...چه انتظاری دارید. اگر کارگردان دنبال کت و شلواری ها بود که همون تهران پره. بنده خدا اومد فرهنگ و تمدن یه ایلو نشون بده دید همین وجود داره . همینا رو نشون داد.حالا به نظر شما چی از قلم افتاد؟

عادت کردیم به حرفای صد من یه غاز زیاد حرف می زنیم و کمتر عمل میکنیم..

دلیل نمیشه که هرکس ادعای فیلمسازی کرد بلند بشه و آبرو ببره.

خود برتربینیه چیه

این مستند مال 7 سال پیشه

چرا نیومدن فیلم امروز رو بسازند.

چرا میان فیلمی رو میسازند که بوی فقر و بیچارگی و بدبختی از سر وروی ایل می باره رو پخش میکنند.

سعی نکنید کسی رو توجیه کنید.

هدف این مستند جز تخریب بهمیی هیچ چیزی رو به دنبال نداشت.

اونا خیلی بهتر و راحت تر هم میتونستن کوچ و عشایر و دام وکشاورزی رو به تصویر بکشن که نه ابروی ایل بره ونه کسی ناراحت بشه.

بله .تمدن چند هزار ساله داریم بنام تخت جمشید کوچک واقع در ساولک.اگر نمیدانی بدان و خیلی از چیزایی که به کرات مهمتر از کارخونه اند .....

با سلام خدمت برادران گرامی با آقای کریم نژاد تماس گرفتم. گویا کارگردان اصلی تماس گرفتن و بازخورد فیلم را جویا شدن. انتقادان شما را هم منتقل کردم.  ایشون گفتن که این فیلم در زمان کمی تصویر برداری شد و کارگردان اصلی هم چون آشنایی کمی با بهمیی داشتند و زمان فیلمبرداری هم کم بود و حداقل نیاز به حضور شش ماه یا بیشتر کارگردان در منطقه بود  اشکالات زبادی به فیلم وارده. اما گفتن که هدف این فیلم موضوع فقر و همچنین تاثیر اسکان عشایر بر ایل بهمیی بوده. آقای کریم نژاد گفتن هدف فیلم جغرافیا و همچنین فقر ایل سوژه اصلی بود. در مورد فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین مناطق دیدنی ایل توسط خود آقای کریم نژاد تصویر برداری شده و مستند ایشون با موضوع فرهنگهای بهمیی مانند عروسی و کوچ عشایر آماده شده و کارهای نهایی آن در حال انجام هست. حتی گفتن طی کوچ عشایر همراه عشایر از کوهها  و دشتهای منطقه سردسیر و گرمسیر فیلم برواری کردن و نقاط دیدنی ظبط شده و انشالا مستند جالبی  خواهد بود.  و نگاا ایشون بیشتر فرهنگ ایل و همچنین نقاط دیدنی بوده.

حتی تصویر امامزاده ای که نشان داد بنظرم سه بو پیر بی

چه نیازی داشت که با این مشکلات فیلمسازی کنه

وقت می خواست همه سالها برای خودش. تحقیق بیشتر می خواست چرا انجام نداد

آقای کریم نژاد چه عجله ای داشتن برای تخریب ایلشون .

ولی انتقاد بچه های هوشیار بهمئی به گوش مستند ساز خواهد رسید دید

دلقک های صدا و سیما این بار به ایل بهمئی تاختند.

توقعتون خیلی زیاده هدف مستند را دنبال کنید مهم نیست چه گفتند چه کار کردند کجا بودند مهم این است سفیر فرهنگ عشایر بکر بودن و زندگی غیر مکانیزه محلی را با گویش خاص بهمیی به ایران نشون دادند شما این مستند را درفیسبوک یا اینستاگرام بگذارید ببینید از تمام دنیا چه استقبالی میشه سطحی نگاه نکنید فرهنگ غنی و ساده گی رو پاکی قلب مردم پشت کلمات ساده را دقت گنید من که میگم نمره اش بیست بود هرچند که بهمیی نیستم درود بر سازنده اش احسنت

برچسب ها:
بهمئی ؛ مستند بهمئی ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


ناشناس
|
Iran
|
1394/09/03 14:01
  +0

  -1
پاسخ
واقعا متاسفم سی ایل بهمئی که ایطور خرد وابیین اگر بیراحمدیل
بیین فرمانداری و نماز جمعه نه وه یک ایرتن!!!!
حسین نریمیسایی
|
Iran
|
1395/05/09 23:26
  +0

  -0
پاسخ
وای به حال کشورم که فردی مثل جنتی وزیر ارشادشه وای به حال دینم،آقای جنتی شما درچه جایگاهی هستی که به خودت جرات میدی به ایل بزرگی مثل بهمئی توهین کنی جناب عالی اول برو درمورد این ایل بزرگ تحقیق و مطالعه کن و بعد بیا تف سربالا بنداز که بیاد داخل صورت خودت شما کسی نیستی که بخوای توهین کنی امام جمعه شهر لهمئی هم فرمودن که شما باید در تلویزیون از ایل بهمئی عذرخواهی کنید و اگر ریاست محترم جمهوری برخوردی نکنن معلوم میشه داخل کشوری قومیت گرا زندگی میکنیم،آقای روحانی لطفا پیگیری کنید و بنده به عنوان یک بهمئی تا زمانی که با این فرد برخورد نشه یا عذرخواهی نکنه در هیچ یک از انتخابات کشوری شرکت نخواهم کرد...
ناشناس
|
Iran
|
1398/08/16 14:51
  +0

  -0
پاسخ
این شغال ها صفا و مهر مردم لر و من جمله بهمئی برایشان سنگین است طبق چه مدرکی این حرف های بی نطق و اساس رو می گویند من با این توهینا ککمم نمی گزه و افتخار می کنم که دشمنای قومم انقدر خار و ذلیل اند
ناشناس
|
Iran
|
1398/08/16 14:54
  +0

  -0
پاسخ
این نمیدونه خودش چیکار کرد مگه خودش مسول کشوری نیست این الان به خودش هم توهین کرده

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*