اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7922
تاریخ انتشار: 1394/09/16 15:23
روایت متهم نفتی از آشنایی با معاون وقت وزیر اطلاعات/قاضی‌ صلواتی: چرا هر وقت کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، نوزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی دقایقی پیش در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

بنابراین گزارش، در جریان رسیدگی به این پرونده و طی 18 جلسه گذشته قرائت کیفر خواست و دفاعیات متهم ردیف اول پرونده (بابک زنجانی) به پایان رسید و از جلسه روز گذشته دادگاه دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده (م.ش) آغاز شده است.

گفتنی است ؛ متهم ردیف دوم پرونده در شروع دفاعیات خود با بیان اینکه زنجانی فردی باهوش است ،اظهار داشت: همواره زنجانی را به استناد افراد مورد وثوق، فردی بسیار باهوش در امور بانکی و تجاری می دانستم و هیچ گاه در عملیات های بانکی وی دخالت نمی کردم و خود آقای زنجانی نیز فردی متمرکز بود و به هیچ یک از کارمندان خود در اموری که به آن‌ها مربوط نبود، توضیح نمی داد.

"م. ش" با بیان اینکه اتهامات موجود در کیفرخواست بر اساس مهندسی معکوس بنا شده است، ادامه داد: امروز آب از سر ما گذشته و همه سرمایه هایم که همان آبرویم بود از دست رفت؛ آقای "س.ج" مسئول وقت شرکت اچ کی تا قبل از دستگیری، بنده را فردی دستکار عنوان می کرد اما وقتی دستگیر شد در کمال ناجوانمردی اعلام کرد تمام محمولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به من تحویل شده است.

*مشروح دادگاه

خبرگزاری تسنیم منتشر کرد: م.ش، در نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و برخلاف جلسات گذشته بدون حضور بابک زنجانی متهم اصلی پرونده برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه قبلی دفاعیات خود را در خصوص تثبیت رد اخلال در نظام اقتصادی و شرکت در شبکه سازمان یافته ارائه کردم.

وی اضافه کرد: تا قبل از بازداشتم با مسئول پرونده در راستای رد مال و بازگرداندن اموال از جمله فروش شرکت اونر ایر همکاری داشتم اما شخصی مانند خانم م.م، به راحتی آزاد است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: با در اختیار داشتن 49 درصد سهام شرکت اونر ایر و همچنین 51 درصد سهام این شرکت که به امین آقای زنجانی واگذار شده بود می‌توانستم شرکت یاد شده را 255 میلیون دلار بفروشم و بدون کوچکترین مشکلی در سواحل باهاما باشم مانند بسیاری از افرادی که با ننگ و بی‌آبرویی از کشور فرار کردند اما با اعتراف کذب افراد مسئول آوار را بر دیوار کوتاه من فرود آوردند.

م.ش، اضافه کرد: متاسفانه سیاست مدعی‌العموم به یک‌باره تغییر کرد و نمی‌دانم چرا اقدام جدی رای بازگشت اموال انجام نشده است.

وی در ادامه به برخی تناقضات موجود در کیفرخواست اشاره کرد و گفت: در کیفرخواست آمده است زنجانی شخصی است که مبالغ دریافتی از شرکت نفت را در امور شخصی خود با کمک م.ش، هزینه کرده است. در قسمت دیگر کیفرخواست‌ آمده است که م.ش، بابت مبالغ فوق به سورینت بدهکار است و همچنین در قسمت دیگر کیفرخواست عنوان شده م.ش، مبالغ را در حق ذینفعان پرداخت کرده است.

متهم ردیف دوم پرونده ادامه داد: همچنین در کیفرخواست نتیجه‌گیری شده که با احتساب این مبالغ م.ش، 40 میلیارد و 296 میلیون دلار طلبکار است که این مبلغ 20 برابر مبلغ بدهی زنجانی است!

م.ش، افزود: این موضوع مسئله‌ای است که احتیاج به تامل، تفحص و قضاوت مرجع قضایی دارد و متاسفانه از این دست تناقضات در کیفرخواست بسیار است.

وی در ادامه با اشاره به نامه بانک مرکزی به بازپرس پرونده اضافه کرد: در این نامه آمارهایی ارائه شده که درست نیست و در جلسه قبلی اعلام کردم که مبلغ بدهی زنجانی یک و نیم درصد سهم شرکت نیکو از کل مبلغ فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم است. البته قصد کوچک نشان دادن رقم را ندارم بلکه تنها بزرگنمایی مقام تحقیق را یادآور شدم.

متهم پرونده در ادامه اظهارات خود با نشان دادن نموداری کشورهای مختلف را از جهت میزان وابستگی‌شان به اقتصاد باز یا دولتی مورد مقایسه قرار داد که در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت شما در خصوص موضوع اتهامات خود صحبت کنید از این نمودار چه نتیجه‌ای می‌خواهید بگیرید؟

متهم پاسخ داد: می‌خواستم متذکر شوم که در اضطرار و تحریم اقتصاد ایران آسیب‌پذیر است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: اینجا کلاس اقتصاد نیست که نمودار توضیح می‌دهید!

م.ش، در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، اظهار داشت: پس از بازداشت زنجانی نخستین محموله به خانم یو فروخته شد که در همین ارتباط به همراه س. ج به هنگ کنگ رفتم. شرکت چینی برای هر بشکه 97 دلار تعیین کرده بود اما شرکت نیکو 103 دلار می‌خواست و به همین خاطر معامله صورت نگرفت و این محموله برگشت خورد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: مورد ظلم واقع شده‌ام این همه هیاهو برای محموله‌هایی است که عودت داده شده است و آقای زنجانی نیز از قبل با وزیر نفت در ارتباط با تامین دارو و کالاهای اساسی همکاری می‌کرد اما امروز می‌گویند من او را به مجموعه نفت معرفی کرده‌ام.

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: شما از خودت دفاع کن. روز گذشته نیز از زنجانی دفاع کردی. زنجانی و وکلیش طی چندین جلسه دفاعیات خود را ارائه کردند و نیازی به حمایت شما ندارند شما از خودت دفاع کن.

م.ش ادامه داد: من در هیچ یک از شرکت‌های زنجانی سهام ندارم و در ارتباط با خرید هواپیما و پیگیری امور کارگزاری خارجی 5 درصد از سهام شرکت انور ایر ترکیه را دریافت کردم که آن را هم داوطلبانه به دادستانی منتقل کردم.

وی درباره شرکت اس سی تی گفت: فکر می‌کردم شرکت اس سی تی در منطقه بی آی اف سی دوبی تاسیس شده و شعبه‌ای از آن در کیش قرار دارد و در جلسه دادگاه متوجه شدم که قضیه طور دیگری است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ پیام سوئیفتی تهیه نکرده است، گفت: امروز مرا متهم به اخلال در نظام اقتصادی کرده‌اند که تمام ماهیت وجودی‌ام از آن نظام است و این اتهام برای من ننگ ابدی به دنبال دارد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه به موضوع فروش محموله‌های نفتی به شرکت فال اشاره کرد و گفت: من کارگزار شرکت ایزو متعلق به زنجانی بودم و تاکنون اصل بارنامه‌ها را ندیده‌ام. نه بارنامه‌ای دیده‌ام و نه رسید تحویل کالا را دریافت کرده‌ام. وقتی بارنامه‌ای به من داده نشده و رسید تحویل کالا را هم نگرفته‌ام چطور می‌توانستم محموله‌های نفتی را تحویل بگیرم؟ اگر اسنادی مبنی بر ارائه بارنامه‌ها و رسید بار به من وجود دارد ارائه کنید و در آن صورت من همه مسئولیت‌ها را برعهده می‌گیرم. ظاهرا آقای زنجانی نیز بارنامه‌ها را دریافت نکرده است.

وی فروش محموله‌های نفتی به شرکت فال را کذب محض خواند و گفت: قرارداد فال را من امضا کردم و این قرارداد، قرارداد نگهداری باراست و شرکت فال حق دخل و تصرف در کالا را بدون اجازه صاحب کالا ندارد.

م.ش افزود: دو پالایشگاه سوخت سنگین 280 در دنیا وجود دارد که یکی از این پالایشگاه‌ها در آبادان و دیگری در برزیل است. وقتی در انباری بار 280 نگهداری می‌شود آن بار یا متعلق به برزیل یا متعلق به آبادان است.

م.ش افزود: طبق کارشناسی‌هایی که از انبار فال داشتیم متوجه شدیم قسمتی از محموله‌های 280 فروخته شده و در اینجا بود که فروش مال غیر را علیه فال را اعلام کردیم.

در این لحظه قاضی صلواتی بار دیگر به خاطر نام بردن متهم از س.ج گفت: آقای س.ج در پرونده متهم است و هم‌اکنون نیز با قید وثیقه آزاد است و پرونده وی با پرونده دیگر مسئولان نفتی در قسمت دوم به دادگاه می‌آید.

م.ش، در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی به موضوع خرید دو فروند کشتی گفت: ظاهرا اعتراف کرده‌اند که این کشتی‌ها را به نام خودم کرده‌ام در حالیکه این کشتی‌ها به صورت شرکت‌های یک منظوره است و قرار بود زنجانی پاسپورت دانمارکی بفرست تا کشتی‌ها به نامش شود اما این کار صورت نگرفت ولی با این وجود مالکیت کشتی‌های یاد شده در اختیار زنجانی است و می‌تواند در این خصوص توضیح دهد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی اضافه کرد: در یک جلسه‌ای بازپرس پرونده مرا احضار و عنوان کرد حساسیت موضوعات فوق را همگان درک می‌کنند و نیازی نیست دیگر رد مال شرکت‌های خارجی را پیگیری کنی و من نیز پیگیری نکردم.

وی ادامه داد: قیمت اموال خارجی از جمله شرکت اونر ایر مجموعا 700 الی 750 میلیون دلار در آن زمان می‌شد اما از من خواستند دیگر پیگیری انجام ندهم.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: در پرونده گفته شده اگر م.ش، زنجانی را معرفی نمی‌کرد هیچ معامله‌ای با زنجانی انجام نمی‌شد که این موضوع کذب محض است.

م.ش، توضیح داد: من نه سهام دارم و نه عضو هیئت مدیره شرکت‌های زنجانی هستم بلکه یک کارگزار حمل بودم و اگر کل محمولات نفتی را 13 میلیون بشکه فرض کنیم، حق‌الزحمه من 13 میلیون دلار می‌شد. در کجای قانون کارگزار حمل می‌تواند شرکت جرم باشد؟

وی گفت: اگر به تاریخ‌های تقدم و تأخر ورود زنجانی به مجموعه نفت توجه کنیم متوجه می‌شویم که من هیچ نقشی در معرفی زنجانی به مجموعه نفت نداشتم. زنجانی در تاریخ 25 فروردین ماه سال 91 با نامه بانک ملت به لوزان سوئیس رفت و با نظر ک.د و س.ج و به خاطر آشنایی که از قبل با وزیر وقت نفت داشت، تاییدیه اخذ کرد. همچنین در تاریخ 14 اردیبهشت ماه سال 92 حساب اچ کی نزد بانک اف آی آی بی افتتاح می‌شود و 24 اردیبهشت سال 92 نیز نخستین اعتبار اسنادی خرید نفت به اس تی پی و آی اس او ابلاغ شد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: حتی بر فرض محال اگر من معرض زنجانی بوده باشم مگر بر اساس قانون معرفی افراد به یکدیگر، حق‌العمل‌کاری و کارگزاری جرم است؟

م.ش، در ادامه به حضور در جلسه‌ای با آقای الف.و.د، اشاره کرد و گفت: من به جهت منافع مادی در این جلسه شرکت نکردم و شخص آقای الف.و.د بعد از جلسه به من گفت زنجانی فردی شناخته شده و مورد اعتماد است و قبلا نیز خدمات زیادی به قرارگاه خاتم ارائه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم نفت در سال 91 و مشکلات پیش آمده در راستای فروش نفت ایران، حمل و نقل محموله‌ها و همچنین بیمه کردن نفتکش‌ها، این فروشنده بود که اصرار به فروش داشت و یکی از سازمان‌ها صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بود.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: در آن جلسه هیچ قراردادی امضا نشد و پس از جلسه نیز زنجانی به من گفت با صندوق بازنشستگی نمی‌توان کار کرد زیرا غیرحرفه‌ای هستند و بهتر است با شرکت اچی کی و نیکو کار کنیم.

م.ش، با بیان اینکه نخستین ال سی قبل از ملاقات من با آقای الف.و.د به نیکو ابلاغ شده است، گفت: مسئولان شرکت نفت وظیفه صیانت از بیت‌المال را را داشتند و من به عنوان کسی که سال‌ها در اروپا مشغول به فعالیت بودم اگر از طرف خودم مطمئن نبودم با او کار نمی‌کردم حتی اگر وزیر دستور داده باشد.

وی با اشاره به اظهاراتی که س.ج، به عنوان مسئول نیکو و مدیر عامل پیشین شرکت نفت داشته است اشاره کرد و گفت: وی را به جهت حفظ آبروی خود و به خاطر اظهارات کذبی که داشته اگر زنده باشم مورد تعقیب کیفری قرار می‌دهم.

م.ش، ادامه داد: من اگر چنین نفوذی داشتم معاملات را برای خودم می‌گرفتم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: اسم کسی را نبرید و شما حق توهین ندارید.

رضا نجفی نماینده دادستان تهران نیز با اشاره به اظهارات متهم مبنی بر فشار به دستگاه قضایی برای تشکیل این پرونده گفت: این اظهارات نشر اکاذیب است؛ گروه فشار چه کسانی هستند؟

م.ش در پاسخ به اظهارات نماینده داستان گفت: دولت بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم عنوان کرد: چرا هر گاه کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟ شما در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.

نماینده دادستان تهران نیز اظهار کرد: آقای متهم به جای صحبت در ماهیت، دو جلسه است درباره فلسفه و منطق بحث می‌کند.

م. ش در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد اظهار کرد: شرکت فال را من شناسایی نکردم بلکه شرکتی به نام شرکت پتراویل در ترکیه توسط دوست زنجانی به نام ب معرفی شد و مکاتبه‌ای که زنجانی طی آن از من خواست با وی جلسه بگذارم موجود است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی اضافه کرد: البته به جهت فعالیت‌هایم، فال را می‌شناختم اما نه از نزدیک. به اتفاق پسر مالک شرکت پتراویل به نام هاکان به فال رفتیم و امکان‌سنجی دقیقی از فال به عمل آمد. شرکت فال سوخت تمام نیروگاه‌های شارجه را تامین می‌کرد اما دولت شارجه نتوانسته بود بدهی خود را از بابت سوخت‌رسانی در سال 2008 به فال پرداخت کند و در نتیجه فال از دولت شارجه 1.2 میلیارد یورو طلب‌کار بود.

در این لحظه قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که اگر فال ورشکسته بود چرا به آن بار دادید و متهم پاسخ داد: در این خصوص توضیح می‌دهم.

م.ش افزود: در اصل فال ورشکست نبود بلکه 1.2 میلیارد دلار سرمایه بلاوصول داشت و خود را تحت حمایت قانونی قرار داده بود.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که آیا قبل از تحویل بار، فال ورشکست بود؟

متهم ردیف دوم پروند نفتی گفت: ورشکستگی با این مسئله فرق می‌کند. وقتی شرکت بابت طلب بلاوصول، خود را تحت حمایت قانونی قرار می‌دهد، شرکت فعال است و فال نیز چنین وضعیتی داشت و 1.2 میلیارد دلار طلبکار بود.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: پیگیری‌های دادسرا نشان می‌دهد که شرکت فال ورشکست بود.

م. ش پاسخ داد: نه ورشکست نیست و الان هم فعالیت می‌کند. مدارک فال را به راحتی می‌توانم بگیرم و در اختیار شما بگذارم. با توجه به اصل کارگزاری، امکان‌سنجی دقیقی از شرکت فال صورت گرفت و دلیل انتخاب فال نیز درخواست شرکت نیکو بود زیرا این شرکت نیاز به مخازن با فاصله دریانوردی نزدیک‌تر از چین و مالزی داشت.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی توضیح داد: در آن زمان، شرکت نفت از تانکرهای خود به عنوان  مخزن شناور بر روی خلیح فارس استفاده می‌کرد و فاصله دریانوردی سه روزه بهتر از 30 روز بود. از این رو زنجانی دستور داد پیگیر موضوع شوم. حتی این مسئله را خودم شنیدم که مسئولان شرکت نفت قصد دارند این کار به یک شرکت ثالث بسپارند تا در صورت بروز مشکل، پیگیری‌ها بر عهده خودشان نباشد.

م. ش ادامه داد: مدارک نگهداری بارها در انبار فال، توسط پسر مالک شرکت امضا شده بود. مالک فال رئیس پلیس سابق شارجه بود و علاوه بر آن، مالک فال و دوپسرش، مالکیت شرکت «جی.جی‌.کو» را نیز بر عهده داشتند. بنابراین این قرارداد با فال امضا نشده و در اصل تحت ضمانت مالکین فال بوده است و زنجانی در جریان جزئیات مذاکره با فال قرار داشت.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که آیا در نفت‌های تحویل داد شده به فال آب وجود داشت یا خیر که م. ش پاسخ داد: بله. آب قاطی نفت شده بود و نمی‌دانم این کار توسط چه افرادی صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: بارها از بازپرس پرونده تقاضای ارائه مدارک کردم اما هر بار مورد موافقت قرار نگرفت تا اینکه با عنایت دادگاه و با کمک وکلای خارجی‌ام، به تعدادی از این اسناد دسترسی یافتم که برای اثبات بی‌گناهی خود تقدیم دادگاه می‌شود.

م. ش در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی اظهار کرد: بعد از درگیری با فال، پاییز سال 91 استعفای خود را تقدیم زنجانی کردم. پس از چند هفته به تهران آمدم و به دفتر زنجانی رفتم و جلسه‌ای با هم داشتیم. هنگام خروج از جلسه آقای س. ج مسئولت وقت HK، ک.د مسئول خزانه‌داری نیکو و برخی مسئولان نفت را دیدم که به من گفتند چرا رفیق نیمه راه شدی و این کارها جهادی است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: در همان جلسه به زنجانی پیشنهاد دادم از روش بیمه کردن کالا استفاده کند اما او توکل بر خدا کرد و گفت ان‌شاء‌الله مشکلی پیش نمی‌آید.

وی اضافه کرد: فروردین ماه سال 92 که برای تبریک عید به برخی بستگان و دوستان به ایران آمده بودم، آقای «ی» معاون وقت اقتصادی وزیر اطلاعات را دیدم. گزارش جامعی در خصوص شرکت ماهان به وی دادم. شرکت هواپیمایی ماهان از طریق یک شرکت انگلیسی اقدام به خرید شش الی هفت فروند هواپیمای بوئینگ 747 کرده بود. شرکت انگلیسی برای خرید این هواپیماها از ماهان، 160 الی 170 میلیون دلار پول گرفته بود و از یک بانک آمریکایی وام گرفته بود.

م. ش توضیح داد: وقتی اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده به ایران رسید، بانک آمریکایی متوجه شد و شکایت کرد و تمام هواپیماها به جز دو هواپیما را که به ایران آمده بودند، توقیف کرد. الان هم اگر به فرودگاه مهرآباد بروید این دو فروند هواپیما را می‌توانید ببینید. شرکت انگلیسی به بانک آمریکایی گفته بود که من نمی‌دانستم این هواپیماها مربوط به ایران است و پول ماهان دچار مشکل شد. البته مقصر ماهان نبود و آنها کلاهبرداری کرده بودند.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: این موضوع، آغاز آشنایی من با آقای «ی» بود. آقای «ی» معاون اقتصادی وقت وزیر اطلاعات گفت که با توجه به اختلافات پیش آمده از تو می‌خواهم نسبت به عودت بارها از فال اقدام کنی. با زنجانی تماس گرفت و گفت که آیا مرا به عنوان فرد مورد وثوق قبول دارد یا خیر. دوباره به دفتر زنجانی رفتم و معرفی‌نامه شرکت ISO را با امضای زنجانی گرفتم.

م.ش گفت: جلسه‌ای سه جانبه با حضور مالک فال و نماینده شرکت نیکو در ترکیه برگزار کردیم. بعد از این جلسه نیز چند جلسه با مالک فال و نماینده نیکو داشتیم. بعد از مدتی، مالک فال تماس گرفت و گفت که همه زحمات را ما کشیدیم و چرا باید العقیلی نفع ببرد و این همین موضوع، سرآغاز مشکلات ما با فال شد زیرا شرکت نیکو، سیدی و العقیلی را به فال برای تحویل بارها معرفی کرده بود. البته اینها فقط بهانه بود.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: پس از رفت و برگشت‌های فراوان و به توصیه آقای ی معاون اقتصادی وقت وزیر اطلاعات و بدون اطلاع زنجانی، جلسه دیگری با یکی دیگر از پسران مالک فال گذاشتیم که نماینده نیکو نیز حضور داشت. این مسئله با اعتراض شدید زنجانی مواجه شد از او عذرخواهی کردم. آقای ی به من گفته بود این کار را انجام بده و اگر زنجانی اعتراض کرد، من جوابش را می‌دهم. در این جلسه آقای «س.ج» قول‌هایی به ماجد الساری پسر مالک فال داد و گفت که 5 الی هفت درصد به عنوان نقل و انتقال بانکی به فال می‌دهد.

م. ش اضافه کرد: بعد از مدتی محمد الساری دیگر پسر مالک فال زنگ زد و گفت که 180 میلیون دلار برای جداسازی آب از نفت هزینه شده است در حالی که دو یا سه میلیون دلار بیشتر هزینه این کار نمی‌شد. این مسئله موجب دعوای من با وی شد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: پس از 5 ماه تلاش و با استخدام سه بازرس انگلیسی که کارشان تعقیب و مراقبت بود، توانستیم یک سری مدارک مربوط به صورت حساب‌های جداسازی آب از نفت را بدست بیاوریم. شرکت فال این مسئله را دست‌آویزی برای تحویل ندادن بار کرده بود و پس از 5 الی 6 ماه متوجه خیانت در امانت فال شدیم.

م. ش افزود: البته در جلسه هفته گذشته آقای زنجانی گفت که تفاهم‌نامه با الساری امضا کرده بود که من از این تفاهم‌نامه مطلع نیستم. همچنین درباره دریافت 501 میلیون دلار از فال نیز من مطلع نیستم و نمی‌دانم تحت چه عنوانی این پول دریافت شده است و باید خود آقای زنجانی توضیح بدهد.

وی گفت: شرکت فال خودش خریدار نفت بود و اگر می‌خواست محموله‌ها را بفروشد باید به یک شرکت دیگر می‌فروخت لذا فروش محموله‌های نفتی به فال کذب محض است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی توضیح داد: در نهایت برای طرح شکایت از فال اقدام کردیم. در ابتدا از سوی زنجانی فردی معرفی شد که مدارک را به او دادیم اما توفیقی حاصل نشد. از طریق چند وکیل زبده که یکی از آنها سابقاً دادستان شارجه و دیگری مسئول پلیس شارجه بود، اقدام کردیم. به بازپرس قول دادم سه ماهه محموله‌ها را برگردانم اما نمی‌دانم چرا این مهلت داده نشد و دو ماه بعد بازداشت شدم و این مسئله موجب خوشحالی و سرور دزدان فال شد.

نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی با توجه به اتمام دفاعیات متهم ردیف دوم به پایان رسید و جلسه بعدی فردا برگزار می‌شود.

جلسه دادگاه-متهمان نفتی-ریاست قاضی صلواتی-قرائت کیفر خواست-عملیات های بانکی-کارمندان-دستگیری-متهم ردیف اول پرونده

 

روایت متهم نفتی از آشنایی با معاون وقت وزیر اطلاعات/قاضی‌ صلواتی: چرا هر وقت کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟

نوزدهمین جلسه رسیدگی پرونده فساد نفتی به پایان رسید.

مشروح گزارش نوزدهمین جلسه دادگاه پرونده متهمان فساد نفتی

روایت متهم نفتی از آشنایی با معاون وقت وزیر اطلاعات/قاضی‌ صلواتی: چرا هر وقت کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛نوزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی دقایقی پیش در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

بنابراین گزارش، در جریان رسیدگی به این پرونده و طی 18 جلسه گذشته قرائت کیفر خواست و دفاعیات متهم ردیف اول پرونده (بابک زنجانی) به پایان رسید و از جلسه روز گذشته دادگاه دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده (م.ش) آغاز شده است.

گفتنی است ؛ متهم ردیف دوم پرونده در شروع دفاعیات خود با بیان اینکه زنجانی فردی باهوش است ،اظهار داشت: همواره زنجانی را به استناد افراد مورد وثوق، فردی بسیار باهوش در امور بانکی و تجاری می دانستم و هیچ گاه در عملیات های بانکی وی دخالت نمی کردم و خود آقای زنجانی نیز فردی متمرکز بود و به هیچ یک از کارمندان خود در اموری که به آن‌ها مربوط نبود، توضیح نمی داد.

"م. ش" با بیان اینکه اتهامات موجود در کیفرخواست بر اساس مهندسی معکوس بنا شده است، ادامه داد: امروز آب از سر ما گذشته و همه سرمایه هایم که همان آبرویم بود از دست رفت؛ آقای "س.ج" مسئول وقت شرکت اچ کی تا قبل از دستگیری، بنده را فردی دستکار عنوان می کرد اما وقتی دستگیر شد در کمال ناجوانمردی اعلام کرد تمام محمولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به من تحویل شده است.

*مشروح دادگاه

خبرگزاری تسنیم منتشر کرد: م.ش، در نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و برخلاف جلسات گذشته بدون حضور بابک زنجانی متهم اصلی پرونده برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه قبلی دفاعیات خود را در خصوص تثبیت رد اخلال در نظام اقتصادی و شرکت در شبکه سازمان یافته ارائه کردم.

وی اضافه کرد: تا قبل از بازداشتم با مسئول پرونده در راستای رد مال و بازگرداندن اموال از جمله فروش شرکت اونر ایر همکاری داشتم اما شخصی مانند خانم م.م، به راحتی آزاد است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: با در اختیار داشتن 49 درصد سهام شرکت اونر ایر و همچنین 51 درصد سهام این شرکت که به امین آقای زنجانی واگذار شده بود می‌توانستم شرکت یاد شده را 255 میلیون دلار بفروشم و بدون کوچکترین مشکلی در سواحل باهاما باشم مانند بسیاری از افرادی که با ننگ و بی‌آبرویی از کشور فرار کردند اما با اعتراف کذب افراد مسئول آوار را بر دیوار کوتاه من فرود آوردند.

م.ش، اضافه کرد: متاسفانه سیاست مدعی‌العموم به یک‌باره تغییر کرد و نمی‌دانم چرا اقدام جدی رای بازگشت اموال انجام نشده است.

وی در ادامه به برخی تناقضات موجود در کیفرخواست اشاره کرد و گفت: در کیفرخواست آمده است زنجانی شخصی است که مبالغ دریافتی از شرکت نفت را در امور شخصی خود با کمک م.ش، هزینه کرده است. در قسمت دیگر کیفرخواست‌ آمده است که م.ش، بابت مبالغ فوق به سورینت بدهکار است و همچنین در قسمت دیگر کیفرخواست عنوان شده م.ش، مبالغ را در حق ذینفعان پرداخت کرده است.

متهم ردیف دوم پرونده ادامه داد: همچنین در کیفرخواست نتیجه‌گیری شده که با احتساب این مبالغ م.ش، 40 میلیارد و 296 میلیون دلار طلبکار است که این مبلغ 20 برابر مبلغ بدهی زنجانی است!

م.ش، افزود: این موضوع مسئله‌ای است که احتیاج به تامل، تفحص و قضاوت مرجع قضایی دارد و متاسفانه از این دست تناقضات در کیفرخواست بسیار است.

وی در ادامه با اشاره به نامه بانک مرکزی به بازپرس پرونده اضافه کرد: در این نامه آمارهایی ارائه شده که درست نیست و در جلسه قبلی اعلام کردم که مبلغ بدهی زنجانی یک و نیم درصد سهم شرکت نیکو از کل مبلغ فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم است. البته قصد کوچک نشان دادن رقم را ندارم بلکه تنها بزرگنمایی مقام تحقیق را یادآور شدم.

متهم پرونده در ادامه اظهارات خود با نشان دادن نموداری کشورهای مختلف را از جهت میزان وابستگی‌شان به اقتصاد باز یا دولتی مورد مقایسه قرار داد که در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت شما در خصوص موضوع اتهامات خود صحبت کنید از این نمودار چه نتیجه‌ای می‌خواهید بگیرید؟

متهم پاسخ داد: می‌خواستم متذکر شوم که در اضطرار و تحریم اقتصاد ایران آسیب‌پذیر است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: اینجا کلاس اقتصاد نیست که نمودار توضیح می‌دهید!

م.ش، در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، اظهار داشت: پس از بازداشت زنجانی نخستین محموله به خانم یو فروخته شد که در همین ارتباط به همراه س. ج به هنگ کنگ رفتم. شرکت چینی برای هر بشکه 97 دلار تعیین کرده بود اما شرکت نیکو 103 دلار می‌خواست و به همین خاطر معامله صورت نگرفت و این محموله برگشت خورد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: مورد ظلم واقع شده‌ام این همه هیاهو برای محموله‌هایی است که عودت داده شده است و آقای زنجانی نیز از قبل با وزیر نفت در ارتباط با تامین دارو و کالاهای اساسی همکاری می‌کرد اما امروز می‌گویند من او را به مجموعه نفت معرفی کرده‌ام.

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: شما از خودت دفاع کن. روز گذشته نیز از زنجانی دفاع کردی. زنجانی و وکلیش طی چندین جلسه دفاعیات خود را ارائه کردند و نیازی به حمایت شما ندارند شما از خودت دفاع کن.

م.ش ادامه داد: من در هیچ یک از شرکت‌های زنجانی سهام ندارم و در ارتباط با خرید هواپیما و پیگیری امور کارگزاری خارجی 5 درصد از سهام شرکت انور ایر ترکیه را دریافت کردم که آن را هم داوطلبانه به دادستانی منتقل کردم.

وی درباره شرکت اس سی تی گفت: فکر می‌کردم شرکت اس سی تی در منطقه بی آی اف سی دوبی تاسیس شده و شعبه‌ای از آن در کیش قرار دارد و در جلسه دادگاه متوجه شدم که قضیه طور دیگری است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ پیام سوئیفتی تهیه نکرده است، گفت: امروز مرا متهم به اخلال در نظام اقتصادی کرده‌اند که تمام ماهیت وجودی‌ام از آن نظام است و این اتهام برای من ننگ ابدی به دنبال دارد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه به موضوع فروش محموله‌های نفتی به شرکت فال اشاره کرد و گفت: من کارگزار شرکت ایزو متعلق به زنجانی بودم و تاکنون اصل بارنامه‌ها را ندیده‌ام. نه بارنامه‌ای دیده‌ام و نه رسید تحویل کالا را دریافت کرده‌ام. وقتی بارنامه‌ای به من داده نشده و رسید تحویل کالا را هم نگرفته‌ام چطور می‌توانستم محموله‌های نفتی را تحویل بگیرم؟ اگر اسنادی مبنی بر ارائه بارنامه‌ها و رسید بار به من وجود دارد ارائه کنید و در آن صورت من همه مسئولیت‌ها را برعهده می‌گیرم. ظاهرا آقای زنجانی نیز بارنامه‌ها را دریافت نکرده است.

وی فروش محموله‌های نفتی به شرکت فال را کذب محض خواند و گفت: قرارداد فال را من امضا کردم و این قرارداد، قرارداد نگهداری باراست و شرکت فال حق دخل و تصرف در کالا را بدون اجازه صاحب کالا ندارد.

م.ش افزود: دو پالایشگاه سوخت سنگین 280 در دنیا وجود دارد که یکی از این پالایشگاه‌ها در آبادان و دیگری در برزیل است. وقتی در انباری بار 280 نگهداری می‌شود آن بار یا متعلق به برزیل یا متعلق به آبادان است.

م.ش افزود: طبق کارشناسی‌هایی که از انبار فال داشتیم متوجه شدیم قسمتی از محموله‌های 280 فروخته شده و در اینجا بود که فروش مال غیر را علیه فال را اعلام کردیم.

در این لحظه قاضی صلواتی بار دیگر به خاطر نام بردن متهم از س.ج گفت: آقای س.ج در پرونده متهم است و هم‌اکنون نیز با قید وثیقه آزاد است و پرونده وی با پرونده دیگر مسئولان نفتی در قسمت دوم به دادگاه می‌آید.

م.ش، در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی به موضوع خرید دو فروند کشتی گفت: ظاهرا اعتراف کرده‌اند که این کشتی‌ها را به نام خودم کرده‌ام در حالیکه این کشتی‌ها به صورت شرکت‌های یک منظوره است و قرار بود زنجانی پاسپورت دانمارکی بفرست تا کشتی‌ها به نامش شود اما این کار صورت نگرفت ولی با این وجود مالکیت کشتی‌های یاد شده در اختیار زنجانی است و می‌تواند در این خصوص توضیح دهد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی اضافه کرد: در یک جلسه‌ای بازپرس پرونده مرا احضار و عنوان کرد حساسیت موضوعات فوق را همگان درک می‌کنند و نیازی نیست دیگر رد مال شرکت‌های خارجی را پیگیری کنی و من نیز پیگیری نکردم.

وی ادامه داد: قیمت اموال خارجی از جمله شرکت اونر ایر مجموعا 700 الی 750 میلیون دلار در آن زمان می‌شد اما از من خواستند دیگر پیگیری انجام ندهم.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: در پرونده گفته شده اگر م.ش، زنجانی را معرفی نمی‌کرد هیچ معامله‌ای با زنجانی انجام نمی‌شد که این موضوع کذب محض است.

م.ش، توضیح داد: من نه سهام دارم و نه عضو هیئت مدیره شرکت‌های زنجانی هستم بلکه یک کارگزار حمل بودم و اگر کل محمولات نفتی را 13 میلیون بشکه فرض کنیم، حق‌الزحمه من 13 میلیون دلار می‌شد. در کجای قانون کارگزار حمل می‌تواند شرکت جرم باشد؟

وی گفت: اگر به تاریخ‌های تقدم و تأخر ورود زنجانی به مجموعه نفت توجه کنیم متوجه می‌شویم که من هیچ نقشی در معرفی زنجانی به مجموعه نفت نداشتم. زنجانی در تاریخ 25 فروردین ماه سال 91 با نامه بانک ملت به لوزان سوئیس رفت و با نظر ک.د و س.ج و به خاطر آشنایی که از قبل با وزیر وقت نفت داشت، تاییدیه اخذ کرد. همچنین در تاریخ 14 اردیبهشت ماه سال 92 حساب اچ کی نزد بانک اف آی آی بی افتتاح می‌شود و 24 اردیبهشت سال 92 نیز نخستین اعتبار اسنادی خرید نفت به اس تی پی و آی اس او ابلاغ شد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: حتی بر فرض محال اگر من معرض زنجانی بوده باشم مگر بر اساس قانون معرفی افراد به یکدیگر، حق‌العمل‌کاری و کارگزاری جرم است؟

م.ش، در ادامه به حضور در جلسه‌ای با آقای الف.و.د، اشاره کرد و گفت: من به جهت منافع مادی در این جلسه شرکت نکردم و شخص آقای الف.و.د بعد از جلسه به من گفت زنجانی فردی شناخته شده و مورد اعتماد است و قبلا نیز خدمات زیادی به قرارگاه خاتم ارائه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم نفت در سال 91 و مشکلات پیش آمده در راستای فروش نفت ایران، حمل و نقل محموله‌ها و همچنین بیمه کردن نفتکش‌ها، این فروشنده بود که اصرار به فروش داشت و یکی از سازمان‌ها صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بود.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: در آن جلسه هیچ قراردادی امضا نشد و پس از جلسه نیز زنجانی به من گفت با صندوق بازنشستگی نمی‌توان کار کرد زیرا غیرحرفه‌ای هستند و بهتر است با شرکت اچی کی و نیکو کار کنیم.

م.ش، با بیان اینکه نخستین ال سی قبل از ملاقات من با آقای الف.و.د به نیکو ابلاغ شده است، گفت: مسئولان شرکت نفت وظیفه صیانت از بیت‌المال را را داشتند و من به عنوان کسی که سال‌ها در اروپا مشغول به فعالیت بودم اگر از طرف خودم مطمئن نبودم با او کار نمی‌کردم حتی اگر وزیر دستور داده باشد.

وی با اشاره به اظهاراتی که س.ج، به عنوان مسئول نیکو و مدیر عامل پیشین شرکت نفت داشته است اشاره کرد و گفت: وی را به جهت حفظ آبروی خود و به خاطر اظهارات کذبی که داشته اگر زنده باشم مورد تعقیب کیفری قرار می‌دهم.

م.ش، ادامه داد: من اگر چنین نفوذی داشتم معاملات را برای خودم می‌گرفتم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: اسم کسی را نبرید و شما حق توهین ندارید.

رضا نجفی نماینده دادستان تهران نیز با اشاره به اظهارات متهم مبنی بر فشار به دستگاه قضایی برای تشکیل این پرونده گفت: این اظهارات نشر اکاذیب است؛ گروه فشار چه کسانی هستند؟

م.ش در پاسخ به اظهارات نماینده داستان گفت: دولت بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم عنوان کرد: چرا هر گاه کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟ شما در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.

نماینده دادستان تهران نیز اظهار کرد: آقای متهم به جای صحبت در ماهیت، دو جلسه است درباره فلسفه و منطق بحث می‌کند.

م. ش در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد اظهار کرد: شرکت فال را من شناسایی نکردم بلکه شرکتی به نام شرکت پتراویل در ترکیه توسط دوست زنجانی به نام ب معرفی شد و مکاتبه‌ای که زنجانی طی آن از من خواست با وی جلسه بگذارم موجود است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی اضافه کرد: البته به جهت فعالیت‌هایم، فال را می‌شناختم اما نه از نزدیک. به اتفاق پسر مالک شرکت پتراویل به نام هاکان به فال رفتیم و امکان‌سنجی دقیقی از فال به عمل آمد. شرکت فال سوخت تمام نیروگاه‌های شارجه را تامین می‌کرد اما دولت شارجه نتوانسته بود بدهی خود را از بابت سوخت‌رسانی در سال 2008 به فال پرداخت کند و در نتیجه فال از دولت شارجه 1.2 میلیارد یورو طلب‌کار بود.

در این لحظه قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که اگر فال ورشکسته بود چرا به آن بار دادید و متهم پاسخ داد: در این خصوص توضیح می‌دهم.

م.ش افزود: در اصل فال ورشکست نبود بلکه 1.2 میلیارد دلار سرمایه بلاوصول داشت و خود را تحت حمایت قانونی قرار داده بود.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که آیا قبل از تحویل بار، فال ورشکست بود؟

متهم ردیف دوم پروند نفتی گفت: ورشکستگی با این مسئله فرق می‌کند. وقتی شرکت بابت طلب بلاوصول، خود را تحت حمایت قانونی قرار می‌دهد، شرکت فعال است و فال نیز چنین وضعیتی داشت و 1.2 میلیارد دلار طلبکار بود.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: پیگیری‌های دادسرا نشان می‌دهد که شرکت فال ورشکست بود.

م. ش پاسخ داد: نه ورشکست نیست و الان هم فعالیت می‌کند. مدارک فال را به راحتی می‌توانم بگیرم و در اختیار شما بگذارم. با توجه به اصل کارگزاری، امکان‌سنجی دقیقی از شرکت فال صورت گرفت و دلیل انتخاب فال نیز درخواست شرکت نیکو بود زیرا این شرکت نیاز به مخازن با فاصله دریانوردی نزدیک‌تر از چین و مالزی داشت.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی توضیح داد: در آن زمان، شرکت نفت از تانکرهای خود به عنوان  مخزن شناور بر روی خلیح فارس استفاده می‌کرد و فاصله دریانوردی سه روزه بهتر از 30 روز بود. از این رو زنجانی دستور داد پیگیر موضوع شوم. حتی این مسئله را خودم شنیدم که مسئولان شرکت نفت قصد دارند این کار به یک شرکت ثالث بسپارند تا در صورت بروز مشکل، پیگیری‌ها بر عهده خودشان نباشد.

م. ش ادامه داد: مدارک نگهداری بارها در انبار فال، توسط پسر مالک شرکت امضا شده بود. مالک فال رئیس پلیس سابق شارجه بود و علاوه بر آن، مالک فال و دوپسرش، مالکیت شرکت «جی.جی‌.کو» را نیز بر عهده داشتند. بنابراین این قرارداد با فال امضا نشده و در اصل تحت ضمانت مالکین فال بوده است و زنجانی در جریان جزئیات مذاکره با فال قرار داشت.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که آیا در نفت‌های تحویل داد شده به فال آب وجود داشت یا خیر که م. ش پاسخ داد: بله. آب قاطی نفت شده بود و نمی‌دانم این کار توسط چه افرادی صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: بارها از بازپرس پرونده تقاضای ارائه مدارک کردم اما هر بار مورد موافقت قرار نگرفت تا اینکه با عنایت دادگاه و با کمک وکلای خارجی‌ام، به تعدادی از این اسناد دسترسی یافتم که برای اثبات بی‌گناهی خود تقدیم دادگاه می‌شود.

م. ش در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی اظهار کرد: بعد از درگیری با فال، پاییز سال 91 استعفای خود را تقدیم زنجانی کردم. پس از چند هفته به تهران آمدم و به دفتر زنجانی رفتم و جلسه‌ای با هم داشتیم. هنگام خروج از جلسه آقای س. ج مسئولت وقت HK، ک.د مسئول خزانه‌داری نیکو و برخی مسئولان نفت را دیدم که به من گفتند چرا رفیق نیمه راه شدی و این کارها جهادی است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: در همان جلسه به زنجانی پیشنهاد دادم از روش بیمه کردن کالا استفاده کند اما او توکل بر خدا کرد و گفت ان‌شاء‌الله مشکلی پیش نمی‌آید.

وی اضافه کرد: فروردین ماه سال 92 که برای تبریک عید به برخی بستگان و دوستان به ایران آمده بودم، آقای «ی» معاون وقت اقتصادی وزیر اطلاعات را دیدم. گزارش جامعی در خصوص شرکت ماهان به وی دادم. شرکت هواپیمایی ماهان از طریق یک شرکت انگلیسی اقدام به خرید شش الی هفت فروند هواپیمای بوئینگ 747 کرده بود. شرکت انگلیسی برای خرید این هواپیماها از ماهان، 160 الی 170 میلیون دلار پول گرفته بود و از یک بانک آمریکایی وام گرفته بود.

م. ش توضیح داد: وقتی اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده به ایران رسید، بانک آمریکایی متوجه شد و شکایت کرد و تمام هواپیماها به جز دو هواپیما را که به ایران آمده بودند، توقیف کرد. الان هم اگر به فرودگاه مهرآباد بروید این دو فروند هواپیما را می‌توانید ببینید. شرکت انگلیسی به بانک آمریکایی گفته بود که من نمی‌دانستم این هواپیماها مربوط به ایران است و پول ماهان دچار مشکل شد. البته مقصر ماهان نبود و آنها کلاهبرداری کرده بودند.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: این موضوع، آغاز آشنایی من با آقای «ی» بود. آقای «ی» معاون اقتصادی وقت وزیر اطلاعات گفت که با توجه به اختلافات پیش آمده از تو می‌خواهم نسبت به عودت بارها از فال اقدام کنی. با زنجانی تماس گرفت و گفت که آیا مرا به عنوان فرد مورد وثوق قبول دارد یا خیر. دوباره به دفتر زنجانی رفتم و معرفی‌نامه شرکت ISO را با امضای زنجانی گرفتم.

م.ش گفت: جلسه‌ای سه جانبه با حضور مالک فال و نماینده شرکت نیکو در ترکیه برگزار کردیم. بعد از این جلسه نیز چند جلسه با مالک فال و نماینده نیکو داشتیم. بعد از مدتی، مالک فال تماس گرفت و گفت که همه زحمات را ما کشیدیم و چرا باید العقیلی نفع ببرد و این همین موضوع، سرآغاز مشکلات ما با فال شد زیرا شرکت نیکو، سیدی و العقیلی را به فال برای تحویل بارها معرفی کرده بود. البته اینها فقط بهانه بود.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: پس از رفت و برگشت‌های فراوان و به توصیه آقای ی معاون اقتصادی وقت وزیر اطلاعات و بدون اطلاع زنجانی، جلسه دیگری با یکی دیگر از پسران مالک فال گذاشتیم که نماینده نیکو نیز حضور داشت. این مسئله با اعتراض شدید زنجانی مواجه شد از او عذرخواهی کردم. آقای ی به من گفته بود این کار را انجام بده و اگر زنجانی اعتراض کرد، من جوابش را می‌دهم. در این جلسه آقای «س.ج» قول‌هایی به ماجد الساری پسر مالک فال داد و گفت که 5 الی هفت درصد به عنوان نقل و انتقال بانکی به فال می‌دهد.

م. ش اضافه کرد: بعد از مدتی محمد الساری دیگر پسر مالک فال زنگ زد و گفت که 180 میلیون دلار برای جداسازی آب از نفت هزینه شده است در حالی که دو یا سه میلیون دلار بیشتر هزینه این کار نمی‌شد. این مسئله موجب دعوای من با وی شد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: پس از 5 ماه تلاش و با استخدام سه بازرس انگلیسی که کارشان تعقیب و مراقبت بود، توانستیم یک سری مدارک مربوط به صورت حساب‌های جداسازی آب از نفت را بدست بیاوریم. شرکت فال این مسئله را دست‌آویزی برای تحویل ندادن بار کرده بود و پس از 5 الی 6 ماه متوجه خیانت در امانت فال شدیم.

م. ش افزود: البته در جلسه هفته گذشته آقای زنجانی گفت که تفاهم‌نامه با الساری امضا کرده بود که من از این تفاهم‌نامه مطلع نیستم. همچنین درباره دریافت 501 میلیون دلار از فال نیز من مطلع نیستم و نمی‌دانم تحت چه عنوانی این پول دریافت شده است و باید خود آقای زنجانی توضیح بدهد.

وی گفت: شرکت فال خودش خریدار نفت بود و اگر می‌خواست محموله‌ها را بفروشد باید به یک شرکت دیگر می‌فروخت لذا فروش محموله‌های نفتی به فال کذب محض است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی توضیح داد: در نهایت برای طرح شکایت از فال اقدام کردیم. در ابتدا از سوی زنجانی فردی معرفی شد که مدارک را به او دادیم اما توفیقی حاصل نشد. از طریق چند وکیل زبده که یکی از آنها سابقاً دادستان شارجه و دیگری مسئول پلیس شارجه بود، اقدام کردیم. به بازپرس قول دادم سه ماهه محموله‌ها را برگردانم اما نمی‌دانم چرا این مهلت داده نشد و دو ماه بعد بازداشت شدم و این مسئله موجب خوشحالی و سرور دزدان فال شد.

نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی با توجه به اتمام دفاعیات متهم ردیف دوم به پایان رسید و جلسه بعدی فردا برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*