اخبار عمومی
اعلام وصول 2
8296
تاریخ انتشار: 1394/10/03 17:30
در سمینار ساماندهی توسعه صنعتی سازی ساختمان مطرح شد:
سمینار سازماندهی صنعتی سازی ساختمان در سالن مرکز آموزش تامین اجتماعی اهواز برگزار شد.

خبرنگار و گزارشگر: خدیجه افشاری زاده

عصرجهان: سمینار ساماندهی توسعه صنعتی سازی ساختمان با حضور سخنرانان حشمت ا... امیری زاد ، سیامک ساسانی و ابولفضل صادقیان در سالن مرکز آموزش تامین اجتماعی اهواز برگزار شد .

آقای مهندس شهرام شاهین زاده مدیر عامل خانه سازی خوزستان درخصوص صنعتی سازی ساختمان گفت : موضوع صنعتی سازی ساختمان و پیشترفت آن یکی از مسائل مهم بوده که جزء حرفه های استاد کاران ماهر بوده است .

آقای شاهین زاده با بیان اینکه در دنیای اقتصاد حرف اول را سرمایه میزند افزود : کارگاه های تولیدی به کارخانجات تولید تبدیل شدندو صنعتی گری به حرفه ساختمان تبدیل شد و در هرنوع سازه ای که کاربری ساختمانی دارد علم مهندسی ساختمان بیشتر به چشم می خورد .

وی با بیان اینکه هر پیش ساخته ای در ساختمان صنعتی سازی نیست گفت : در هر ساختمان فقط با صنعتی سازی سرعت کار و کیفیت ساختمان بالا می رود .

آقای دکتر سیامک ساسانی کارشناس بنیاد مسکن در سخنان خود اضافه کرد : تکنولوژی از یک مرحله رشد می کند و سرعت رشد را بالا می برد واز سوی دیگر اگر رشد نداشته باشد سقوط خواهد کرد .

ساسانی در خصوص بحث مسکن اذعان داشت : فاز صنعتی سازی ساختمان و توسعه آن حائز اهمیت است ودر این امر به توسعه های اقتصادی توجه بسیار باید نمود .

وی خاطر نشان کرد : در کانادا ، آمریکا و کشورهای پیشترفته در سال 2025 افق طرح به سرانجام رسیده است و در ایران قدم به قدم اهداف صنعتی سازی ساختمان باید به 60 درصد برسد و نیاز به استراتژی درصنعتی سازی ساختمان و اتخاذ رویکرد صنعتی سازی یک امر حیاتی است .

 وی همچنین تاکید داشت : در هر صنعتی چه صنایع ساختمان و چه صنایع دیگر  دو سوال اساسی مطرح است که پاسخ به آنها و طراحی استراتژی به شکلی موثراست

ساسانی درخصوص رقابت  بین فعالان اقتصادی می گوید :در هر صنعت 4 نیروی رقابتی وجود دارد که هم زمان با هم فعال هستند رقابت بین فعالان موجود در بازار و صنعت ، ورود فعالان جدید به بازارصنعت (کسانی که مواد اولیه را تولید میکند) قدرت چانه زنی تامین کنندگان و قدرت چانه زنی خریداران نهایی جز 4 اصل مهم رقابت هستند.

وی با بیان اینکه صنعت ساختمان مدرن تقاضای همیشگی بازار بوده میگوید : برای تغییر وتوسعه صنعت ساختمان راه حلی که می بایست پیدا کرد تا متوسط سود دهی ای در این سطح پایین آمده را بالا ببرد صنعتی سازی ساختمان بوده و صنعت باید در طول زمان بازسازی شود.

کارشناس بنیاد مسکن اظهار کرد : سالانه 900 هزار واحد مسکونی نیاز ساخت است که به دلیل کمبود مالی به 500 هزار واحد در سال می رسد و اختلاف این میان 400 هزار واحد است که بلا تکلیف خواهد ماند و برای این موضوع تنها کار صنعتی سازی است و استفاده از فناوری ها و مصالح نوین یکی از عمده راه های صنعتی سازی است که توسط دستگاه های حکومتی و دولتی با ابزارهای مختلف می توان تقاضارا گسترش داد و این مشکل را به حداقل رسانید زیرا با این کار امکان سرمایه گذاری داخلی و خارجی و صرفه جویی در منابع ملی به ظهور می رسد.

ساسانی افزود : تاسال 1405 بیش از 14 میلیون تقاضای مسکن بصورت متفاوت و موثر وجود دارد و دولت باید مارا دراین امر یاری کند و متولی این بخش گردد.

وی گفت : با توجه به زیر ساخت های کشور توانایی ما حدودا 500هزار ظرفیت است که بصورت 250 هزارظرفیت نیمه صنعتی و 250هزار دیگر سیستم های صنعتی سازی است.

در ادامه دکترابولفضل صادقیان کارشناس رسمی ساختمان با اشاره به تقاضای بازار می گوید : هرچه توان خرید بالا رود میتواند تقاضارا نیز بالا ببرد که به قابلیت خرید تبدیل شود.

ابولفضل صادقیان در سخنان خود به دو دسته از فاکتورهای مهم خدمات اشاره می کند و می گوید : با افزایش قیمت یک کالا ، با کاهش روند یک کار روبرو می شویم و در عملیاتی که بودجه کم باشد آن محصول با کیفیتی کم عرضه می گردد.

وی افزود : سلیقه ها در ساخت و ساز باید در نظر گرفته شود و نباید فقط به تولید نگاه کنیم بلکه به تقاضا هم اهمیت باید داده شود و سیاست هارا طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم تقاضارا بسنده کنیم.

در بخش آخر این سمینار دکترحشمت ا... امیری زادمدیر عامل شرکت امیران دشت دنا نیز گفت : سازمان یا موسسه ای می تواند در هرصنعتی موفق باشد که بتواند از اقیانوس سرخ رقابتی خارج شود در اقیانوس های قرمز ، محدودیت ها و حدو مرز های صنایع تعریف شده و مورد پذیرش واقع گردیده اند و همچنین قوانین بازی رقابت مشخص هستند در اقیانوس قرمز شرکت ها سعی می کنند تا به عملکرد بهتری نسبت به رقبا دست یافته تا بدین ترتیب سهم بیشتری از تقاضای بازار را از آن خود کنند .از آنجایی که اقیانوس های قرمز پرجمعیت اند (منظور صنایعی است که در آن رقبای زیادی وجود دارند) احتمال سود آوری و رشد در آنها کم است . در اقیانوس های قرمز رقابت کشنده میان شرکت ها اقیانوس را قرمز و خون آلود کرده است.

حشمت ا... امیری زاد می گوید : در اقیانوس آبی رقابت بی معناست ، زیرا قوانین بازی هنوز تنظیم و تدوین نشده اند در اقیانوس های آبی پتانسیل بالایی برای محصولات و خدمات این اقیانوس ها وجود دارد .این اقیانوس خود میتواند حد و مرزهای صنعت را مشخص کند اگرچه تعدادی از اقیانوس های آبی وجود دارند که فراسوی حدو مرزهای صنایع فعلی آفریده شده اند اما اغلب آنها در داخل همین اقیانوس ها ی قرمز و از طریق توسعه حد و مرزهای صنایع فعلی خلق گردیده است.

وی اذعان داشت : در صنعت ساختمان وصنعتی سازی همانند صنایع دیگر بایستی در هزینه ها تمایزی ایجاد کرد که محصولات را به قیمت خیلی ارزان عرضه کنند مانندجایگزین کردن کارگر ماهر با غیر ماهر ویا با ایجاد تمایز در ارزش نسبت به ایجاد مزیت نسبی پایدار اقدام نمود.

امیری زاد گفت : همه رقابت ها در شرکت های خصوصی و بازار حائز این امر است که به یک ویژگی خاص برسند در بازار امروز 90 درصد ازسهم بازار دست دولت است و 10 درصد دیگررا شرکت های رقابتی دیگر در بازار در دست گرفتند و بایستی یک هیئت بین صنعتی راهبردی را تبیین نماید که سهم بخش خصوصی روز به روز افزایش یابد.

امیری زاد پس از تعریف اقیانوس آبی که آنرا در واقع باز تعریف اساسی یک صنعت براساس خلاقیت و نو آوری در ارزش معرفی نمود به سیر تطور صنعت خودرو در ایالات متحده آمریکا پرداخت .

وی گفت درسال 1893 اولین خودروی تک سیلندر توسط برادران داریان تولید شد که به علت لوکس و سفارشی بودن آن و درعین حال گران بودن قیمت آن در حد 1500 دلار که معادل درآمد دوساله یک خانواده متوسط آمریکایی بود به مقاومت کمپینی های مختلف انجامید بطوری که آقای وودرو ویلسون کاندیدای ریاست جمهوری گفت : در هیچ زمانی هیچ پدیده ای به اندازه خودرو باعث افزایش تمایلات سوسیالیستی در آمریکا نشده است سپس کارخانه فورد با تولید خودروی مدل T و بارنگ سیاه (تک رنگ ) خودروی مطمئن تری که که قطعات آن قابل تعویض بود تولید که با شعار کیفیت بالا و قیمت ارزان حدود 60درصد از سهم بازار خودروی آمریکا را به دست آورد. متعاقب آن کمپانی جنرال موتورز به تولید انواع خودرو درانواع مدل برای سلیقه های متفاوت اعم از هیجان ،تفریح ،حمل و نقل و مد و با هر بودجه ای مبادرت ورزید.و با این استراتژی اقیانوس آبی 50 درصد سهم بازار را از آن خود کرد و در عوض کمپانی خودرو از 50درصد سهم بازار به 20 درصد سهم بازار افت نمود.

وی در ادامه گفت : در دهه 1970 بخاطر بحران انرژی و کمبود نفت وبنزین شرکت های خودرو سازی ژاپنی با استراتژی اقیانوس آبی کیفیت بالا اما بدون تشریفات و ساخت خودروهای کوچک کم حجم وکم مصرف باعث تصرف سهم بازار خودروی ایالت متحده آمریکا گردیدند و در این راستا خودروسازان آمریکایی حدود 4 میلیارد دلار متضررشدند.

درپایان مدیر عامل شرکت امیران دشت دنا اضافه کرد : انتظار داریم کادر ورزیده و مجرب وزارت خارجه  دولت یازدهم دیپلماسی ساختمانی را تحت توسعه صنعت ساختمانی و صدور کارگران  ماهر ساختمانی و تولیدات کارخانجات وابسته توسعه ورشد دهد.

برچسب ها:
خدیجه افشاری زاده ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*