اخبار عمومی
اعلام وصول 2
84852
تاریخ انتشار: 1395/09/02 10:35
دستمزد برخی بازیگران زن سینما یک شبه صد میلیون تومان افزایش یافته و برآوردهای تعیین کننده را در مجموع هزینه‌ها به شدت جابجا کرده است. بازیگران سینما و به خصوص بازیگران زن که بسیاری‌شان یک فصل اوج دارند، تلاش می‌کنند بیشترین درآمد را در این سال‌ها داشته باشند و به همین دلیل در چنین شرایطی که شمار پیشنهادها رشد قابل توجهی داشته، خواستار رقم‌های قابل توجهی هستند.
افزایش چشمگیر تولید فیلم‌های سینمایی و ترافیک کم سابقه تولید آثار سینمایی باعث شده تا دستمزد بازیگران سینمای ایران به طرز چشمگیری افزایش یابد و برخی بازیگران سینما رقم‌های چمشگیری برای حضور در شماری از پروژه‌های سینمایی مطالبه کنند؛ رویکردی که هزینه تولید فیلم سینمایی را در این مقطع به شدت افزایش داده است.
به گزارش «تابناک»؛ سینمای ایران در سال 1395 با نمایش آثار پرمخاطب به یک فروش بی‌سابقه در دو دهه اخیر دست یافت و شمار مخاطبان سینمای ایران رشد چشمگیری داشت. همین بازار پررونق، بسیاری از فیلمسازانی را که در سال‌های اخیر انگیزه‌ای برای تولید نداشتند، به ساخت آثار تازه ترغیب کرد و سینماگران جوان نیز سهم خود را در این بازار افزایش دادند، تا رقابتی سخت در این عرصه شکل بگیرد.
یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش دستمزدها، همین افزایش شمار تولیدات سینماست که باعث شده حتی بازیگرانی که حضورشان در یک فیلم سینمایی جذابیت ویژه‌ای ندارد، دستمزدهای قابل توجهی بگیرند؛ به گونه‌ای که بازیگری چون کامبیز دیرباز برای فیلمی چون «ماه گرفتگی» 150 میلیون ـ به گفته خودش ـ دستمزد دریافت کرده است. اکنون با گذشت هشت ماه از سال 1395 و در فاصله سه ماه تا آغاز جشنواره فیلم فجر، می‌توان ارزیابی دقیق‌تری درباره دورنمای سینمای ایران برای این رویداد و سال 1396 داشت.
بر اس اعلام بنیاد سینمایی فارابی، هم‌اکنون ۱۴۷ پروژه سینمایی مراحل مختلف تولید را می گذرانند که ۳۴ پروژه مربوط به آثار اول کارگردانان است و به تعبیر دیگر ۳۴ کارگردان به جمع فیلمسازان سینمای ایران افزوده می‌شوند که اتفاق بزرگ و بی‌سابقه‌ای در تاریخ سینمای ایران به شمار می رود.
از میان این آثار ۲۷ فیلم آماده نمایش و ۱۷ اثر در مرحله صداگذاری هستند و همچنین ۲۴ فیلم مرحله تدوین و ۲۴ اثر نیز در مرحله فیلمبرداری قرار دارند. ۵۵ پروژه نیز در مرحله پیش تولید قرار دارند که ۱۶ فیلم از این میان ۱۰ تا ۹۰ درصد مراحل پیش تولید را پیموده اند و بقیه پروژه‌ها در مراحل ابتدایی پیش تولید هستند که با نیم نگاهی به اسامی سینماگران فعال، با این واقعیت مواجه می‌شویم که هم‌اکنون 70 درصد ظرفیت بالقوه سینمای ایران فعال است.
در این میان، افزایش حجم فیلم‌های سینمایی که در ماه‌های منتهی به جشنواره فیلم فجر، با فشردگی عجیب و نامعقولی تولید می‌شود، منجر به رشد چشمگیر دستمزدهای سینماگران شده و اوج این افزایش دستمزدها به بازیگران سینما مرتبط شد؛ تا جایی که دستمزد برخی بازیگران زن سینما یک شبه صد میلیون تومان افزایش یافته و برآوردهای تعیین کننده را در مجموع هزینه‌ها به شدت جابجا کرده است. بازیگران سینما و به خصوص بازیگران زن که بسیاری‌شان یک فصل اوج دارند، تلاش می‌کنند بیشترین درآمد را در این سال‌ها داشته باشند و به همین دلیل در چنین شرایطی که شمار پیشنهادها رشد قابل توجهی داشته، خواستار رقم‌های قابل توجهی هستند.

با وجود آنکه بیش از هفتاد روز تا آغاز سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده، دورنمایی از مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران مشخص شده و شمار بالای فیلم‌های متقاضی حضور در این دوره از جشنواره، روایت‌گر یک رقابت سخت است. شمار متقاضیان حضور در این دوره از جشنواره احتمالاً سه رقمی خواهد بود و با توجه به رشد سرمایه گذاری در سینما و حضور نسل تازه سینماگران، حضور در میان فیلم‌های بخش اصلی (سودای سیمرغ) جشنواره فیلم فجر دشوارتر از قبل خواهد بود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*