اخبار عمومی
اعلام وصول 2
8522
تاریخ انتشار: 1394/10/16 00:53
به استناد اصل صریح قانون اساسی تحصیلات تا پایان دوره آموزش متوسطه رایگان است. لذا مدارس به استناد این اصل و سایر قوانین و آئین نامه حق دریافت هیچ گونه وجهی را به صورت اجباری ندارند.

پریسا طاهری خبرنگار و گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان از مسجد سلیمان گزارش داد:

بارها و بارها وزیر آموزش و‌پرورش در مصاحبه های خود اظهار داشت مدارس دولتی از دریافت هر گونه وجه و مبلغ به هر عنوان و بهانه ای به صورت اجبار و در شرایط اکراه از والدین دانش آموزان خودداری کنند .

و جالب این است با وجود تکرار این اظهارات توسط وزیر محترم در شروع هر  سال تحصیلی و ابلاغ و ارسال بخشنامه های مربوطه به ادارات اموزش و پرورش و مدارس دولتی همچنان وجوه و مبالغ  نقدی به بهانه های مختلف از جمله تعمیر مدارس ٬تعمیر وسایل گرمایشی و سرمایشی پول کاغذ و.... از والدین دانش اموزان طلب می کنند و عدم پرداخت این مبلغ مساوی با  برخی تنبیهات محسوس و نا محسوس انضباطی و آموزشی همانند عدم تحویل ریز نمرات ارزشیابی دانش اموزان و کارنامه تحصیلی آنان به والدین شان.....

اما این مسئله زمانی نگران کننده می شود که در شهرهایی همانند مسجدسلیمان که از لحاظ آمار بیکاری در کشور یکه تازی می کند و اکثر خانواده ها از قشر کم درآمد و ضعیف جامعه می باشند شاهد هستیم که مدارس دولتی  بارها مبالغی را به عنوان کمک به مدرسه  از والدین  دانش آموزان طلب می کنند و اگر خانواده ایی توان پرداخت این مبلغ را نداشته باشد باعث اثرات روحی منفی بروی دانش آموز و احساس حقارت در بین هم کلاسی های خود می شود. چرا که دانش آموزانی که اولیاء آنان توان پرداخت کمک را دارند در بین سایر دانش آموزان به انحاء گوناگون تشویق و برجسته می شوند. و دانش اموزانی که ندارند خجل و شرمنده می گردند.

یکی از والدین مسجدسلیمانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  در طول سال تحصیلی در مدارسی که فرزندانمان را نام نویسی می کنیم مبالغی را به عنوان کمک به مدرسه از ما دریافت می کنند. چون کارگر ساختمانی هستم و در این دوران که به دلیل رکود ساخت و ساز اکثر اوقات بیکارم٬ به سختی هزینه های روزمره زندگیم تامین می شود چه برسد به اینکه به آموزش و پرورش کمک کنم. لذا فرزندام هر روز با چشمان گریان به منزل می آید و از من تقاضای پول می نماید من هم که پولی ندارم که بپردازم لذا پسرم در گوشه ای کز و خود خوری می نماید.

سوالاتی که در ذهن شهروندان مسجدسلیمانی وجود دارد این است آیا  پرداخت هزینه های آب، برق ٬تلفن و دیگر هزینه های مدارس باید بروی دوش والدین قرار گیرد؟

آیا مسئولان آموزش و پرورش از دریافت مبالغ نقدی تحت هر عنوانی از والدین دانش آموزان اطلاع دارند؟

آیا آموزش و پرورش با مدیران متخلف برخورد قاطعانه خواهد کرد؟

پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان: شایان ذکر است به استناد اصل صریح قانون اساسی تحصیلات تا پایان دوره آموزش متوسطه رایگان است. لذا مدارس به استناد این اصل و سایر قوانین و آئین نامه حق دریافت هیچ گونه وجهی را به صورت اجباری ندارند.

اما آنچه به وضوح می توان دید این است که با وجود نیازمندی های جدید و گسترش استفاده از تکنولولوژی های الکترونیکی و نرم افزاری مدارس با سرانه فعلی دانش آموزی که چندین سال است افزایش محسوسی نداشته و بعضا حتی همین سرانه مصوب ماهها به حساب مدارس واریز نمی گردد. مدارس دولتی از تامین نیاز های اولیه  مانند هزینه های جاری اعمم از آب ٬برق٬تلفن......باز می مانند.

لذا دولت در معنای عام و آموزش و پرورش در معنای خاص باید تدبیری بیاندیشد تا تناقض ممنوعیت دریافت هزینه از اولیا و نداری مدارس بدون اینکه باری بر دوش مردم از جمله مردم مسجدسلیمان بیافزاید برطرف گردد.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*