اخبار عمومی
اعلام وصول 2
85510
تاریخ انتشار: 1395/10/08 02:11
با گذشت بیش از سه ماه از سال تحصیلی 96-95 ، هنوز شیر رایگان در مدارس خرمشهر توزیع نشده و دانش آموزان این شهرستان از این تغذیه بی بهره اند.

عصرجهان-در روند سلامت تغذیه افراد جامعه از سوی متخصصان علم تغذیه و سازمان های بهداشتی بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، مصرف شیر و فراورده های آن همواره برای تمامی گروه های سنی توصیه شده است.
شیر به عنوان یک ماده مغذی شامل ترکیبات اصلی از قبیل کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و آهن است که در رشد جسمی و فکری افراد بسیار مفید بوده و مصرف آن از دوران کودکی به افزایش تمرکز و حواس کمک کرده و سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری ها همچون پوسیدگی دندان ها و استخوان ها در دوران بزرگسالی می شود.
نتایج مطالعات انستتیو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور نشان می دهد که 90 درصد از خانوارهای ایرانی کمتر از 90 درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را دریافت می کنند.
به عبارتی 90 درصد از خانوارهای ایرانی با کمبود کلسیم مواجه هستند. مطالعه یاد شده حکایت از آن داشت که خانوارهای ایرانی شیر را کمتر از سایر فراورده های لبنی مصرف می کنند.
مطالعات نشان می دهد که مصرف شیر طی سال 90 در ایران به طور متوسط 14 درصد کاهش یافته است.


شیر باید در وعده های غذایی گنجانده شود، زیرا این ماده غذایی به علت اینکه سرشار از انرژی و حاوی بسیاری از ویتامین هاست به عنوان غذایی کامل در نظر می شود بنابراین باید بسیاری از مواد خوراکی که ارزش عذایی زیادی هم ندارند نظیر سوسیس، کالباس، چیپس و نوشابه حذف شده و به جای آن شیر جایگزین شود.
دانش آموزان باید در این سنین هر روز از خانواده ی شیر و لبنیات 3 واحد مصرف کنند وهر یک لیوان شیر، ماست، کشک مایع رقیق، یک سوم لیوان کشک غلیظ، به اندازه دو قوطی کبریت پنیر, 1.5 لیوان بستنی، اینها یک واحد لبنیات است.
کسانی که کلسیم دریافت نمی کنند در سنین بالاتر دچار اضافه وزن و چاقی، فشار خون و سکته های قلبی خواهند شد و همچنین کمبود دریافت کلسیم می تواند زمینه سرطان ها مخصوصا سرطان روده بزرگ را فراهم کند.
هر لیوان شیر معادل 250 میلی لیتر حدود 315 میلی گرم کلسیم دارد که 30 درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن انسان را تامین می کند.
از این رو مصرف روزانه 3 لیوان شیر می تواند نیاز بدن به کلسیم را تامین کند. برخی از کودکان به دلیل وجود لاکتوز در شیر به دل درد و دل پیچه دچار می شوند که توصیه می شود در این افراد ماست و دوغ جایگزین شیر شود و یا در صورت امکان حتما شیر بدون لاکتوز تهیه و مصرف شود.
همچنین تحقیقات بسیاری نشان دهنده ی تاثیر شیر بر پیشگیری از سرطان است و نقش خوردن شیر در پیشگیری از سرطان های پستان و روده بزرگ به اثبات رسیده است.
مصرف روزانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه گذار استخوان هایی محکم بوده و از عوامل اصلی پیشگیری کننده ی پوکی استخوان و زندگی سالمندی فعالتر محسوب می شود.
**** دانش آموزان خرمشهری هنوز در انتظار تغذیه با شیر رایگان
جمعی از مدیران مدارس شهرستان خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تغذیه میان وعده دانش آموزان به خصوص در مدارس حاشیه شهر و مناطق محروم این شهرستان را ضروری خوانده و گفتند:درصد زیادی از دانش آموزان در نوبت صبح در خانه های خود صبحانه نمی خورند و در مدرسه نیاز به تغذیه دارند.
به گفته آنان، سال گذشته شیر در مدارس توزیع شد، اما به طور منظم و روزانه نبود بلکه سهمیه یک هفته را در یک روز توزیع می شد و دانش آموز مجبور می شد که همه شیر را با خود به منزل حمل کند این درحالی است که می بایست روزانه یک پاکت شیر را مصرف کند که در خانه احتمال مصرف آن کم می باشد.
آنان نبود محل نگهداری شیر در مدارس را از دلایل عمده نامنظم بودن توزیع شیر در مدارس خوانده و می گویند:در مناطق گرمسیری سامانه سرمایشی برای نگهداری شیر لازم و ضروری است.
یکی از کارشناسان شیر مدارس آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه آمادگی توزیع شیر در مدارس خوزستان را داریم، گفت:هفته گذشته دستورالعمل توزیع شیر در مدارس ابلاغ شد ولی رسما به دست ما نرسیده است.
وی افزود:در این دستور العمل برخلاف سال گذشته که توزیع شیر مدارس دستی انجام می شد، امسال اطلاعات مربوط به دانش آموزان هر مدرسه باید ثبت سامانه شود و پس از آن توزیع شیر در مدارس از سر گرفته می شود.
وی اظهار داشت:ثبت اطلاعات در سامانه 'سناد ' در کل مدارس خوزستان با توجه به محرومیت های برخی نقاط امکانپذیر نیست و این موضوع، چالش انجام کار است.
وی با بیان اینکه اطلاعات دانش آموزان باید به روزرسانی شود، گفت:برخی از مدارس نقاط محروم خوزستان سیستم ندارند و ثبت اطلاعات انجام نشده و این امر ما را با مشکل مواجه کرده است.
وی سهمیه تغذیه با شیر هر دانش آموز را بین 25 تا 50 پاکت پیش بینی کرد و گفت:سال گذشته هر دانش آموز 52 پاکت شیر دریافت کرده است.
البته مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیمه مهرماه سال جاری در گفت و گو با رسانه ها با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس استان از اواخر مهرماه آغازمی‌شود، گفته بود:توزیع شیر در همه مناطق استان از جمله مناطق محروم به صورت یکسان و 80 بار در سال تحصیلی انجام می‌شود.
محمد تقی‌زاده افزود:امسال میزان بودجه متعلق به توزیع شیر ابلاغ نشده است، اما بودجه سال تحصیلی گذشته بیش از 300 میلیارد ریال بود.
وی همچنین در آن مصاحبه به معلمان و مسئولان مدارس سراسر استان توصیه کرد که تاکید کنند شیر دانش‌آموزان در مدارس نوشیده شود و از سوی دانش‌آموز از مدرسه خارج نشود.
پیگیری خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ بیشتر از مسئولان تا لحظه انتشار خبر بدون پاسخ مانده و برخی از مسئولانی که در این خصوص با خبرنگار ایرنا مصاحبه داشته و در این خصوص سخن گفته بودند، از وی خواستند سخنان آنان در گزارش درج نشود.
به گزارش ایرنا در سال گذشته 36 هزار و 746 دانش آموزان خرمشهری شیر دریافت کردند.

برچسب ها:
خرمشهر ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*