1403/01/09 23:27


106749
تاریخ انتشار: 1395/12/20 10:51
فرمانده انتظامی شهرستان مسجدسلیمان:
اگر رفتار ناشی از خشم در مدار صحیحی قرار نگیرد و به پرخاشگری منتهی شود می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روابط اجتماعی گذاشته و بعضا باعث تخریب و آسیب جدی به اموال گردد که در بدترین نوع آن می تواند باعث حذف فیزیکی طرف مقابل شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان از مسجدسلیمان ، سرهنگ کارآگاه علی حسینی فرمانده انتظامی شهرستان مسجدسلیمان با اشاره به نقش رفتارهای پرخاشگرانه در وقوع جرائم و تاثیر کنترل آن در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی گفت: خشم احساسی طبیعی است که حاصل حالت هیجانی فیزیولوژیک و شناخت ماست که در صورت مواجهه با ناکامی یا احساس ناکامی ایجاد می شود و با پرخاشگری که رفتاری است مخرب و در پی خشم کنترل نشده حادث می شود متفاوت می باشد . وی ادامه داد : خود خشم یک آیتم منفی نیست بلکه یک احساس طبیعی است . اگر رفتار ناشی شده از خشم با کنترل و در راه صحیح قرار گیرد چه بسا می تواند فرد را در حل ناکامی ها و دست یابی به کمال سوق دهد لیکن اگر این رفتار در مسیر صحیح قرار گیرد چه بسا می تواند فرد را در راه ناکامی ها و دست یابی به کمال سوق دهد لیکن اگر این رفتار در مدار صحیحی قرار نگیرد و به پرخاشگری منتهی شود می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روابط اجتماعی گذاشته و بعضا باعث تخریب و آسیب جدی به اموال گردد که در بدترین نوع آن می تواند باعث حذف فیزیکی طرف مقابل شود .

سرهنگ حسینی بیان داشت : خشم دارای دو نوع منبع اکتسابی و ژنتیکی است ، لیکن آنچه در تولید خشونت ارجحیت دارد ، اکتسابی بودن آن است ، در بعضی مواقع دیده شده یادگیری و آموختن توانسته است بر ارثی بودن آن تاثیر بگذارد ، یعنی کسی که دارای سوابق خشونت در خانواده خود می باشد با کنترل و رفتار صحیح در جامعه و رعایت مولفه های دینی و اعتقادی تا حد بسیار زیاد بر خشم فائق آید و برعکس شخصی با سابقه رفتاری متعادل ولی با داشتن الگویی خشن به سمت رفتارهای پرخاشگرانه سوق می یابد .

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان با اشاره به بعضی از دلایل پدیدار شدن خشم و سپس پرخاشگری ، همچون احساس ناکامی و محرومیت ،تحریک پذیری ناشی از رفتار ناخوشایند دیگران ، مدل گیری از والدین ، افسردگی و نامیدی و درماندگی و …. به بررسی راههای کنترل این رفتارها با هدف بالا بردن سطح سلامت خانواده ها پرداخت.

  وی با تاسی به حدیث شریف حضرت امام علی (ع) که می فرمایند :«تواناترین مردم در تشخیص درست کسی است که خشمگین نشود »عنوان داشت : یکی از راههای کنترل خشم و افزایش مهارت زندگی ، ارتقا باورهای دینی و توسل به آموزه های اسلامی و پیروی از سنت حسنه ائمه اطهار است ، فردی که خود را مسلمان واقعی و پیرو شریعت اسلام می داند در زمان بروز خشم و قزل از ابراز رفتار پرخاشگرانه به عواقب کار اندیشیده و زمانی که خود را در محضر باریتعالی ببیند از اقدام به انفعالات منفی ناشی از این نوع حالات خودداری ، *کظم* غیظ نموده و خشم خود را فرو می نشاند .

سرهنگ کارآگاه علی حسینی فرمانده انتظامی شهرستان مسجدسلیمان در پایان به دیگر راه های کنترل رفتارهای پرخاشگرانه پرداخت و گفت : از دیگر روشها در مهار رفتارهای خشونت بار که می تواند قدمی موثر در بهبود روابط اجتماعی افراد داشته باشد و سرانجام باعث کاهش بعضی جرایم نشات گرفته از آن شود  می توان اینچنین اشاره کرد : در موقع خشونت ، می بایست از توهین ، اهانت و تهدید خودداری کرد، صدای خود را بالا نبرده و مسایل و موضوعات قدیمی را به میان نیاورد ، حق را کامل به خود نداده و افکار منفی خود را یافته و آنها را کنار گذاشت. قبل از اینکه عملی نامعقول انجام گیرد ، درنگ کرده و فرصت داد تا آرامش حکم فرما شود ، پرت کردن حواس خود به بیرون ، شمارش از صفر تا صد و برعکس ، صلوات فرستادن ، گفتن ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین » وضو گرفتن ، گفتن اذکار شریف لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و …. همه مفیدند ، استفاده از ورزش و پیاده روی، صحبت کردن و درد دل کردن با دیگران، فاصله گرفتن و‌مدتی به موضوع فکر نکردن ، دلداری دادن به خود مانند (دنیا به آخر نرسیده) (چیز خاصی اتفاق نیفتاده) و نهایتا استفاده از مشاوره به عنوان سایر روشها در کنترل خشم و اجتناب از رفتارهای پرخشونت و بعضی جرایم نشات گرفته از آن می تواند مثمر ثمر باشد .


بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG