1403/01/10 18:20


276525
تاریخ انتشار: 1398/01/19 20:34
در پی اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه پاسداران صورت گرفت؛
در پی اقدام اخیر کاخ سفید در معرفی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، شورای عالی امنیت ملی ایران، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» خواند.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز امریکا اعلام می‌نماید ،رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.
متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی»، این اقدام بی‌اساس را خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد می‌داند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریزم و افراطی‌گری در منطقه بوده و نقش این نیروی فداکار و انقلابی در مقابله با القاعده، داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد تقدیر است.

جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز امریکا اعلام می‌نماید ،رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده بخطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، مشارکت در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.

بدیهی است رژیم ایالات متحده امریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهد داشت.

به گزارش الف، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) نام یکی از چندین فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا است که در تاریخ اول ژانویه سال 1983 میلادی تحت فرماندهی عملیاتی وزیر دفاع ایالات متحده تاسیس شد. مرکز کنونی سنتکام در پایگاه هوایی «مک‌دیل» در ایالات فلوریدای آمریکا قرار دارد. مسئولیت سنتکام، شامل فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است. از جمله جنگ‌هایی که تحت فرماندهی این ستاد، رهبری شده عبارتند از: جنگ خلیج فارس، جنگ افغانستان و جنگ عراق.

بیانیه کاخ سفید درباره طرح معرفی سپاه پاسداران به عنوان «سازمان تروریستی»

با اعلام وزیر امور خارجه آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا افزوده شد. کنگره آمریکا ظرف هفت روز آینده می‌تواند جلوی این اقدام را بگیرد اما اگر یک هفته بگذرد، این اقدام اجرایی خواهد شد.

سخنرانی پمپئو علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

پیش از سخنان پمپئو که به مثابه اعلام رسمی بود، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای از طرح خود برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست مزبور خبر داده بود.

دفتر رسانه‌ای کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد از این پس سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروههای تروریستی خود قرار دهد.

بیانیه کاخ سفید درباره طرح معرفی سپاه پاسداران به عنوان «سازمان تروریستی»

در این بیانیه آمده است: «امروز من [دونالد ترامپ] برنامه دولت خودم را برای افزودن نام سپاه پاسداران ایران شامل نیروی قدس آن را در فهرست گروههای تروریستی خارجی اعلام می‌کنم. این اقدام بی‌سابقه که از طرف وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد، موید این واقعیت است که نه‌تنها دولت ایران یک دولت حامی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران ایران نیز در زمینه تامین مالی تروریسم و ترویج آن فعالیت می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بازوی اصلی دولت ایران در آنچه «هدایت و اجرای کمپین تروریسم جهانی» خوانده، عنوان کرده است. وی خاطرنشان ساخته که آمریکا به اعمال فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد داد.

ظریف در نامه ای به روحانی پیشنهاد کرد؛ شورای عالی امنیت ملی نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا را در فهرست گروه‌های تر‌وریستی قرار دهد

وزیر امور خارجه در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی خواستار قرار گرفتن نام نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نظر به حمایت پنهان و آشکار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه از گروه‌های تروریستی و دخالت مستقیم در انجام فعالیت‌های تروریستی توسط نظامیان آن کشور، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، بر اساس "قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه" مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به "سنتکام" را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

اهداف ترامپ از قرار دادن احتمالی سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی/ واکنش ایران چه خواهد بود؟

سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه قبلاً گفته  بود در صورتی که آمریکا چنین حماقتی مرتکب شود ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت.

سردار جعفری گفت: «اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.»

ایران تا چند ساعت آینده اقدام مقابله به مثل با آمریکا را انجام می‌دهد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ایران در کمتر از چند ساعت دیگر اقدام مقابله به مثل با آمریکا خواهد کرد، گفت که نظامیان آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی گفت: ایران در کمتر از چند ساعت دیگر اقدامی مقابله به مثل خواهد کرد و نظامیان آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند. این تصمیم از حمایت همه دستگاه‌های نظام برخوردار است.

وی توضیح داد: طبق قانون اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا دولت موظف است که نظامیان آمریکا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد و شورای عالی امنیت ملی و دولت آن را اجرایی کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد مجلس این موضوع را در قالب طرح دوفوریتی دنبال خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیحات تکمیلی گفت: روش اول اقدام مقابله به مثل با آمریکا اجرای قانون مصوب مجلس درخصوص اقدام متقابل و متناسب در برابر سیاست آمریکاست که اگر اجرای این قانون نظر مجلس را تامین کند دیگر طرح دوفوریتی را دنبال نمی‌کنیم وگرنه با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و نظر مثبت سه فراکسیون سیاسی مجلس قطعاً طرح قرار دادن نیروهای نظامی آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی در مجلس تصویب می‌شود کمااینکه آقای ظریف در جلسه امروز کمیسیون از این موضوع حمایت کرد.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد که اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌المللی است و ایران طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند اقدام مقابله به مثل کند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG