1403/01/10 19:02


297890
تاریخ انتشار: 1398/04/28 23:58
فرماندار عنوان کرد:
فرماندار مسجدسلیمان درخصوص جا به جایی منازل فرسوده، گفت: برخی مناطق مسجدسلیمان مانند نمره هشت و کلگه کاملا باید جابه جا شوند ولی شهرستان مسجدسلیمان هیچ زمینی ندارد و از روی ناچاری از راه و شهرسازی خواسته ایم تپه‌هایی که در سطح شهر هستند را برای تبدیل به زمین، مجوز دهد.
عصرجهان-حیدر حجتی‌نیا امروز (28 تیرماه) در نشست با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در مدت اخیر از مدیران حمایت داشته‌ایم و خدا را شکر وحدت خوبی ایجاد شده است. در حادثه زلزله نیز هر زمان که از مسوولان خواستیم پای کار بودند. در این زمینه مدیریت بحران استانداری خوزستان و استاندار خوزستان و همچنین دیگر مسوولان استانی و کشوری به مسجدسلیمان سرکشی داشتند.
 

وی بیان کرد: در آخرین برآوردهایی که از میزان خسارات زلزله صورت گرفته است، مراجعه 9 هزار نفر بوده است و حدودا 4500 واحد ارزیابی شده است. بنیاد مسکن نیز منازل و همچنین کالاهای خانه ها و خودروهای آسیب دیده را ارزیابی می‌کند و راه و شهرسازی، ادارات آسیب دیده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
 
آمار بیکاری در مسجدسلیمان بالا است
 
فرماندار مسجدسلیمان با بیان این که آمار بیکاری در شهرستان بالا است، عنوان کرد: افرادی را که در مناطق می‌بینید، وضعیت فلاکت‌باری دارند و بیکار هستند و درآمدی هم ندارند و همین نیز باعث افسردگی آن‌ها شده است. در گذشته مسجدسلیمان یکی از شهرهای شاد ایران بود اما اکنون به این صورت نیست. استاندار خوزستان کمک بسیاری به مسجدسلیمان داشته است و علاوه بر اعتباراتی که برای روستاها و برخی بخش‌ها اضافه کرده است، در زمینه پتروشیمی مسجدسلیمان نیز خدمات شایانی داشته است که تعدادی شاغل شده‌اند.
 
آخرین وضعیت فرودگاه مسجدسلیمان
 
وی با اشاره به فرودگاه مسجدسلیمان، ادامه داد: باند فرودگاه آماده شده است و فقط باید بخش‌هایی بهسازی شوند. ان‌شاءالله اگر فرودگاه تا دو ماه آینده آماده شود، با توجه به این که دو نیروگاه و همچنین کارخانه سیمان و پتروشیمی را در شهرستان داریم، اگر در هفته دو پرواز صورت بگیرد، ارزش افزوده خوبی را برای شهرداری به دنبال خواهد داشت. همچنین زمانی که حریفان تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان می خواهند برای بازی به شهرستان بیایند، دیگر لازم نیست به اهواز بروند و از آن جا به مسجدسلیمان بیایند. در فصل گذشته بیشتر تیم‌ها خواستار انجام بازی هایشان در اهواز بودند. در هر صورت کارهای فرودگاه به خوبی پیگیری می‌شود.
 
آمار خودکشی در مسجدسلیمان بالا است
 
حجتی نیا خاطرنشان کرد: دولت، دولت تدبیر و امید است و باید مردم را امیدوار نگه داریم. مردم مسجدسلیمان نجیب هستند. بیماری در مسجدسلیمان بسیار است که این هم به موضوع فقر برمی‌گردد. متاسفانه در ایذه و مسجدسلیمان آمار خودکشی بالا و ناراحت‌کننده است. گرفتاری‌هایی به این شکل در سطح جامعه داریم و بیکاری هم وجود دارد.
 
کارهای انجام شده در مسجدسلیمان مانند قرص مسکن است
 
وی بیان کرد: فضای خوبی در مسجدسلیمان ایجاد شده است و ما نیز شبانه‌روز‌مان را برای تلاش و خدمتگزاری به مسجدسلیمان گذاشته‌ایم تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات را حل کنیم ولی کارهای صورت گرفته مانند قرص مسکن است. همه از وضعیت کشور اطلاع دارند و فعلا در تحریم هستیم و گرفتاری‌هایی وجود دارد اما امیدواریم گشایشی شود و زندگی مردم رونق پیدا کند. به هر حال ما با برنامه حرکت می‌کنیم.
 
زمین برای جابه جایی منازل فرسوده وجود ندارد
 
فرماندار مسجدسلیمان در پاسخ به این سوال که پیش از این اعلام شده بود که برای جا به جایی منازل فرسوده یکسری اراضی در نظر گرفته شده است، آیا رایزنی برای تملک این اراضی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: کار زمان‌بری است و از توان شهرستان خارج است. این موضوع در شورای مسکن استان نیز مطرح شد و پیگیری ها در حال انجام است. برخی مناطق مانند نمره هشت و کلگه کاملا باید جابه جا شوند ولی شهرستان مسجدسلیمان هیچ زمینی ندارد و از روی ناچاری به راه و شهرسازی گفتیم، تپه‌هایی که در سطح شهر هستند را برای تبدیل به زمین، مجوز دهند. در هر صورت استاندار انصافا به مسجدسلیمان خیلی کمک می‌کند و پیگیر است.
 
وی افزود: سال 84 نیز وزارت نفت اعتباری را به این موضوع تخصیص داد و اعلام کرد پنج منطقه مسجدسلیمان خطرآفرین هستند و امنیت ندارند و باید جا به جا شوند که مبلغ 120 میلیارد تومان هم تخصیص داده شد که باید از این مبلغ، مبلغی را به هوانیروز می‌دادند. ضمن اینکه باید مبلغی را هم به صاحب‌خانه ها و شهرداری می‌دادند تا زیرساخت‌ها را آماده کند. البته این پول درست مدیریت نشد و از پنج هزار خانواده، تنها 500 خانواده جابه جا شدند. و مابقی در همان مناطق ماندند. از طرفی هم شهرداری به خانواده‌ها اجازه تعمیر و بازسازی خانه‌ها را نمی‌دهد و به همین دلیل خانه‌ها مخروبه شده‌اند.
 
حجتی‌نیا بیان کرد: معاون عمرانی استاندار به مسجدسلیمان سفر داشت و با دستور استاندار در شورای مسکن استان پیگیر این موضوع هستند. در حال حاضر 130 خانه به صورت 90 درصدی آماده شده اند و راه و شهرسازی برآورد کرده که چهار میلیارد تومان لازم است که این خانه ها به مرز صد درصد آمادگی برسند تا این 130 خانوار در محل جدید اسکان پیدا کنند که استاندار نیز اعلام کرده است که خودم این مبلغ را می‌دهم تا این تعداد خانواده تعیین تکلیف شوند. همچنین برای جا به جایی مابقی خانوار‌ها، قرار است استاندار صحبت کند تا وزارت نفت پای کار بیاید. ضمن این که می‌گویند خود وزارت نفت به این جمع‌بندی رسیده که یکسری از مناطقی که قبلا گفته بودند آلوده است، فاقد آلودگی هستند و لازم به جابه جایی نیست که اگر این موضوع ثابت شود، مردم آن خانه‌ها می‌توانند اقدام به تعمیر و بازسازی خانه‌های‌شان کنند.
 
خیابان‌های بیشتر مناطق در حال آسفالت شدن هستند
 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد یکسری کم‌کاری‌ها در حوزه خدمات شهری و بحث جمع‌آوری زباله‌ها و آسفالت وجود دارد؟ اظهار کرد: ما نماینده دولت و دستگاه نظارت‌کننده هستیم. به هر حال شهرداری‌ها و اعضای شورا همواره اختلافی با هم دارند و ممکن است عده ای همراهی لازم را با شهردار نداشته باشند که متاسفانه این اتفاقات خروجی بدی برای شهر دارد ولی اکنون خود من و استاندار صحبت‌هایی با شهردار جدید داشته‌ایم و اعتبارات نسبتا قابل توجهی گرفتند و در بحث آسفالت کار را به خوبی آغاز کرده‌اند و خیابان‌های بیشتر مناطق در حال آسفالت شدن هستند. به هر حال یکسری مشکلات وجود دارد که طبعیت شوراها است و در بقیه جاها نیز دیده می‌شود.
 
فرماندار مسجدسلیمان درخصوص آب آشامیدنی شهرستان نیز خاطرنشان کرد: تاسیسات مسجدسلیمان در گذشته روی زمین بود و زیر زمین قرار نداشت و به همین دلیل آب شهر همواره داغ بود، ضمن اینکه در محله‌ای تنها دو بار آب در خطوط لوله جریان پیدا می‌کرد اما اکنون تمام محلات شهر روزانه آب دارند اما به صورت متوالی نیست. در حال حاضر 60 درصد لوله‌کشی‌ها زیر زمین کار شده‌اند.
 
شرکت نفت آن طور که انتظار است، ‌به مسجدسلیمان کمک نمی‌کند
 
وی در پاسخ به این سوال که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب چه تعهداتی نسبت به آبادانی شهرستان مسجدسلیمان و به ویژه اتفاق زلزله اخیر داده است و  آیا به تعهدات اجتماعی خود عمل می کند؟ اظهار کرد: تاکنون که تعهدی نداده است و قطعا به خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کند اما همکاری‌هایی وجود دارد و همکاری به این صورت است که مبلغی را در اختیار شهرداری‌ها می‌گذارد و مبلغی را هم پتروشیمی رازی می‌دهد اما این مبلغ‌ها به صورتی نیست که بتوان روی آن‌ها حساب کرد. خوراک پتروشیمی رازی ماهشهر از مسجدسلیمان است و قرار شد از آن مبلغی که به عنوان حق آلایندگی به شهرداری ماهشهر می‌دهند، 20 درصد آن را برای مسجدسلیمان تخصیص دهند که طی صحبتی که با استاندار داشتیم، قرار شد 20 درصد به 50 درصد افزایش پیدا کند. در مجموع شرکت نفت آن طور که انتظار است، ‌به مسجدسلیمان کمک نمی‌کند. قبلا در مقطعی در زمینه ساخت‌وسازها و جاده‌ها کمک‌های خوبی داشت که البته آن هم به خاطر این بود که خطوط لوله‌های خودشان در آن مکان‌ها قرار داشت. به هر حال کمک آن‌ها به شهرداری قابل توجه نیست.
منبع/ایسنا



Copy Right 2013 Artmis.ORG