1403/01/28 19:36


297898
تاریخ انتشار: 1398/04/30 13:47
بازی فوتبال شبیه زندگی است

عصرجهان؛مرتضی شریفی-به گفته ی الکس فرگوسن یکی از مربیان بزرگ فوتبال در دنیا ، بازی فوتبال به زندگی شباهت دارد . و هر آنچه در فوتبال است می توان به زندگی تعمیم داد. یکی از خصوصیات بازیکنان زبده جهان ، داشتن آگاهی محیطی بالا، در زمین مسابقه است . آگاهی محیطی چیست و برای بازیکن چه اهمیتی دارد؟
قرار گرفتن در فضای مناسب،  همراه با پیش بینی زمانی دقیق و در نهایت تصمیم در جهت عکس العمل صحیح قبل و بعد از دریافت توپ را آگاهی محیطی می نامند . اینکه فاصله من با بازیکن حریف چقدر است . و همبازی من در لحظه ی دریافت توپ در کجا استقرار دارد و یا سرعت و شدت توپ چقدر است و نحوه ی عکس العمل حریف را پیش بینی بکنم ، همه ی اینها اطلاعاتی هستند که در ذهن من قبل از دریافت توپ بعنوان محرک باید پردازش شوند. تحلیل این اطلاعات در صدم یا هزارم ثانیه و انتخاب پاسخ صحیح و در نهایت تصمیم گیری هم، جزء همین آگاهی محیطی محسوب می شود .                                      

ژاوی بازیکن اسطوره‌ای فوتبال در بارسلونا نمونه بارزی از بازیکنان دارای آگاهی محیطی بالا و قدرت تصمیم‌گیری با درصد صحت بالاست. آگاهی محیطی در زندگی روزمره ما نیز قابل اجراست. همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد . بازی فوتبال شبیه زندگی است . در زندگی واقعی هم اتفاق می‌افتد که شما باید آگاهی محیطی خوبی داشته باشید. اینکه شما فاصله ی خود را با افراد باید تنظیم کنید در صورت لزوم در کجا باید حضور داشته باشید یا نباشید. نوع ارتباطی که دیگران با شما در حال برقرار کردن هستند و پیش بینی های ذهنی از نیت ها و افعالی که در آینده در سر دارند تا نسبت به شما انجام دهند و تحلیل درست از افراد و رفتارشان و فهم منطق آنان همه ی اینها در زمانی کوتاه باید صورت گیرد . انتخاب پاسخ مناسب و تصمیم نهانی دقیق  به رفتار آنان ضرورت دارد، سریع صورت گیرد.داشتن آگاهی محیطی خوب در زندگی ، راه رسیدن به اهدافتان را کوتاه تر و هزینه ی زمانی و تلفات را کمتر خواهد کرد.  
⚜ مرتضی شریفی ۹۸/۴/۳۰⚜




Copy Right 2013 Artmis.ORG