1403/01/31 06:07


298576
تاریخ انتشار: 1398/07/14 00:25
نوسازی نیمکت ها، وسایل گرمایشی، سرمایشی، تعمیر دیوار و ... بهانه‌هایی است که برخی مدارس بابت آن پول می‌گیرند.

عصرجهان-نوسازی نیمکت ها، وسایل گرمایشی، سرمایشی، تعمیر دیوار و ... بهانه‌هایی است که بابت آن پول می‌گیرند. این حکایت برخی مدارس دولتی ا‌ست، مدارسی که در ازای وعده فراهم کردن شرایط بهتر آموزشی، خانواده‌ها را مجبور می‌کنند مبالغی را به حساب آن‌ها واریز کنند.

سال‌ها است که ایجاد شرایط بهتر آموزشی برای دانش آموزان در حد وعده و وعید باقی مانده و هنوز هیچ تغییری در شرایط مدارس ایجاد نشده است. بسیاری از خانواده‌ها نیز توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند و نمی‌توانند از پس هزینه‌های سنگین اجباری برآیند.

در اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دولت موظف به تامین رایگان وسایل آموزشی و پرورشی مدارس دولتی تا پایان دوره متوسطه است»؛ بنابراین مدارس، مجاز به دریافت هزینه‌های جانبی تامین مایحتاج نیستند و در صورت نیاز، مطالباتشان از وزارت آموزش پرورش، قابل پیگیری است. حال این سوال مطرح است که اگر مدارس مجاز به دریافت وجه اجباری کمک به مدرسه هستند، چرا اسم آن را کمک به مدرسه گذاشته اند؟.

دست به جیب شدن اجباری به نام «کمک به مدرسه»

دست به جیب شدن اجباری برای "کمک به مدرسه"

خانواده‌ها می‌گویند؛ در صورت عدم همکاری، فرزندانشان از سوی کادر مدرسه مورد سرزنش قرار می‌گیرند و مدام متذکر می‌شنوند که این موجب کم شدن تمایل دانش آموزانشان برای رفتن به کلاس درس و مدرسه شده است. برخی دیگر از خانواده‌ها می‌گویند معلم، فرزند ابتداییشان را از کلاس محروم کرد در حالی که او حتی نمی‌دانست به چه دلیلی این اتفاق افتاده است و حالا با وجود اندک زمان گذشته از ابتدای سال، دیگر تمایلی به روبه رو شدن با معلم و دوستانش را ندارد.

زهرا مظفر، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش درباره دریافت وجه اجباری و غیرقانونی مدارس دولتی از خانواده‌ها اظهار کرد: دریافت وجه به غیر از وجه بیمه و کتاب در مدارس قبل و بعد از ثبت نام ممنوع است.

او با بیان اینکه این قانون برای تمام مدارس لازم الاجراست، افزود: متاسفانه برخی مدارس این اقدام غیرقانونی را به تفسیر مدیران و یا به دلیل مشکلات در مدرسه انجام می‌دهند.

مظفر بیان کرد: در دوسال اخیر آموزش و پرورش به صورت جدی‌تر در حال پیگیری دریافت وجه غیرقانونی مدارس دولتی از خانواده‌ها است، به همین منظور بخشنامه‌ای تحت عنوان رعایت حقوق شهروندی مجددا تدوین و به مدارس سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم.

او ادامه داد: این بخش نامه برای حفظ حقوق والدین و دانش آموزان بر اساس دستورالعمل حقوق شهروندی شکل گرفته است و برای نظارت بر عملکرد صحیح آن، در سطح مناطق، استان‌ها و کشور کمیته‌های نظارت بر ثبت نام شکل گرفت و درصورت دیدن تخلف با مدیر آن مدرسه برخورد خواهد شد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: حق دریافت وجه فقط از سوی مدارس خاص از جمله تیزهوشان، شاهد و غیردولتی وجود دارد که آن‌ها نیز براساس بخش نامه‌های مصوب خودشان عمل می‌کنند.

او تاکید کرد: خانواده‌ها در صورت برخورد با چنین شرایطی می‌توانند برای شکایت به سامانه‌های الکترونیکی تحت عنوان Shekayatmedu.ir که دارای دو بخش شکایت و گزارش‌های مردمی است، مراجعه کرده و در سطح منطقه و استانی مشکلات خود را در سامانه ثبت کنند.

مظفر درباره زمان بررسی شکایات گفت: حداکثر زمان بررسی شکایات ۱۰ روز از ستاد به منطقه تعریف شده است و احیانا اگر پاسخ شکایت مورد قبول خانواده‌ها نبود، می‌توانند مجدد درخواست بررسی مشکل با سند و مدرک را داشته باشند.

دست به جیب شدن اجباری به نام «کمک به مدرسه»


دریافت وجه کمک به مدرسه، اجباری نیست

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش در خصوص دریافت وجه کمک به مدرسه در مدارس ابتدایی اظهار کرد: این امر قطعا اجباری نیست، اما سهیم شدن و مشارکت خانواده‌ها در یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که فرزندان آن‌ها دارند یعنی تعلیم و تربیت، بنابراین بهتر است اهتمام ورزیده شود.

او ضمن تاکید به اینکه این امر به نفع خود دانش آموزان است، افزود: به شرطی که درخواست کمک به مدرسه از سوی مدارس داوطلبانه و اختیاری باشد، بلامانع است.

این در حالی است که با وجود گذشتن تنها سیزده روز از آغاز سال تحصیلی جدید، همچنان شاهد خیل عظیمی از اعتراضات مبنی بر تقاضای اجباری مدارس برای دریافت هزینه‌هایی با عنوان کمک به مدرسه هستیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران




Copy Right 2013 Artmis.ORG