1403/01/10 04:54


298647
تاریخ انتشار: 1398/07/19 08:36
نفت کش ایرانی SABITI، صبح امروز در دو انفجار جداگانه در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش‌هایی از بدنه شده که منجر به سرازیر شدن محموله نفتی آن به دریای سرخ شده است. انفجار‌هایی که تعدادشان دو عدد بوده و به فاصله از هم رقم خورده اند و ظاهرا ناشی از شلیک موشک هستند.

به گزارش «تابناک»، آن گونه که خبر می رسد بر اثر این انفجار دو مخزن اصلی نفت در این کشتی نفتکش آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

کارشناسان فنی مستقر بر روی شناور در حال بررسی علت انفجار هستند و احتمال می‌دهند این رخداد بر اثر انجام اقدام تروریستی باشد.

 
نفتکش Sabiti که پیشتر با نام های دیگر از جمله «سنندج» و «ایران سنندج» فعالیت می کرده، نفتکشی از کلاس سوئزگذر (یا suezmax) به طول ۲۷۴ و عرض ۴۸ متر است که در سال ۱۹۹۹ میلادی به آب انداخته شده و در حال حاضر با پرچم کشورمان در حال فعالیت است.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران، این انفجار را تایید کرده و اظهار داشته که نفتکش ایرانی SABITI متعلق به شرکت ملی نفت کش صبح امروز در دو انفجار جداگانه، احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است. دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

بر اساس این اطلاعیه، خوشبختانه همه کارکنان کشتی سالم و در وضعیت ایمن بوده و کشتی نیز در حال حاضر در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی در صدد کنترل آن هستند. کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت در حال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند.
 
پیش از این برخی رسانه های خارجی مدعی شده بودند که نفتکش آسیب دیده در این ماجرا نفتکش ایرانی Sinopa است که با اطلاعیه شرکت ملی نفتکش مشخص شد که این ادعا صحیح نیست.
 
آن گونه که وبسایت مشهور splash247 خبر می دهد، مخازن این نفتکش در زمان رویداد کاملا پر بوده است. این وبسایت تاکید می کند که سابیتی سومین کشتی ایرانی است که در شش ماه اخیر در محدوده مجاور عربستان سعودی دچار مشکل می شود.
 
این وبسایت تخصصی در حوزه ترابری دریایی در انتهای گزارشش تاکید کرده که تنش های دریایی در منطقه خاورمیانه مدتی است که اوج گرفته و پیس بینی کرده که با وقوع رویداد امروز، احتمالا قیمت نفت افزایش خواهد یافت.
 
انفجار مشکوک در نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ/ احتمال شلیک دو موشک به SABITI +عکس
این تصویری است که گفته می شد مربوط به این نفتکش خسارت دیده است و حالا شرکت ملی نفتکش ایران آن را مردود اعلام می کند و تاکید دارد مربوط به این حادثه نیست. این شرکت تاکید دارد که در حادثه امروز حریقی رخ نداده است.
 
تکمیلی: نفتکش دچار حریق نشده اما نشت نفت از آن به دریا ادامه دارد
 
بر اساس گزارش شرکت ملی نفتکش ایران، تصاویر منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری که یک کشتی دچار حریق را نشان می‌دهد، متعلق به کشتی SABITI نیست و این نفتکش دچار حریق نشده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از کشتی سانحه دیده، نشت نفت از آن پس از اینکه برای زمان کوتاهی متوقف شد، بار دیگر شروع شده و موجب آلودگی زیست محیطی شده است. گفتنی است همه کارکنان نفتکش سالم و در وضعیت ایمن به سر می‌برند.
 
نفتکش آسیب دیده به سمت آب‌های ایران در حرکت است

شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد نفتکش حادثه دیده بعد از پایداری وضعیت کلی در حال حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس می‌باشد.

بر اساس این اطلاعیه آسیب‌های وارد آمده به نفتکش شامل حفره‌هایی به ابعاد یک تا ۱.۵ متر مربع در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی است. البته هنوز منشا این حملات مشخص نشده و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.

خوشبختانه همه کارکنان کشتی سالم و در وضعیت ایمن هستند، کشتی دچار حریق نشده و با تلاش کارکنان کشتی و هدایت کارشناسان حاضر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش در وضعیت با ثباتی قرار گرفته و با سرعت کم در حال ترک منطقه و حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس است.



Copy Right 2013 Artmis.ORG