1403/01/09 16:15


298942
تاریخ انتشار: 1398/08/26 23:41
با آغاز سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می‌توان گفت، دوران جدیدی برای اقتصاد ایران آغاز شده که در این دوران نرخ تورم سالانه ۴ درصد رشد پیدا خواهد کرد. افزایش نرخ تورم به کاهش ارزش قدرت خرید مردم منجر خواهد شد؛ هر چند دولت وعده داده تا بخشی از این کاهش قدرت خرید را جبران کند.

با آغاز سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می‌توان گفت، دوران جدیدی برای اقتصاد ایران آغاز شده که در این دوران نرخ تورم سالانه ۴ درصد رشد پیدا خواهد کرد. افزایش نرخ تورم به کاهش ارزش قدرت خرید مردم منجر خواهد شد؛ هر چند دولت وعده داده تا بخشی از این کاهش قدرت خرید را جبران کند. در این دوران جدید اقتصادی، مردم برای فرار از آثار و تبعات افزایش نرخ تورم چه کارهایی را می توانند برای مدیریت دخل و خرج خود انجام دهند؟

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان،چند روزی است که سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین آغاز شده و هر چند برخی از مسئولین معتقدند که این طرح نمی تواند بر افزایش قمیت کالاها تأثیرگذار باشد، به گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اجرای این طرح طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود 4 درصد در سال نرخ تورم را افزایش خواهد داد. بنابراین این افزایش نرخ تورم به نوعی موجب کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد. البته اشاره به این نکته نیز ضروری است که قرار است دولت درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین را به 60 میلیون پرداخت کند که این موضوع می تواند اندکی از کاهش قدرت خرید 18 تا 19 میلیون خانوار را جبران کند اما قطعاً همه این کاهش قدرت خرید را پوشش نخواهد داد.

به طور کلی می توان گفت، از روز جمعه 24 آبان ماه سال جاری با آغاز سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین دوران جدیدی برای اقتصاد ایران آغاز شده است. حالا پرسش این است که در این دوران جدید و با توجه به فشاری که از ناحیه افزایش نرخ تورم حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم وارد خواهد شد، چه توصیه هایی می توان برای مدیریت بودجه خانوارها داشت؟ مردم چه کارهایی را می توانند برای تنظیم دخل و خرج خود انجام دهند؟

شاید ده توصیه کاربردی را بتوان به مردم ارائه کرد که این توصیه ها در ادامه خواهد آمد.

  • در گام نخست باید برای مدیریت بهتر هزینه ها، آن ها را یادداشت کرد. این کار باعث خواهد شد تا شناخت دقیقی از هزینه های ماهانه خود پیدا کنید و سپس در صدد کاهش هزینه های غیرضرور برآیید. به یاد داشته باشید که آدم‌­ های اقتصادی دقیقا می ­دانند چقدر و کجاها هزینه کرده ‌­اند.
  • در ابتدای هر ماه، نیازهای خود و خانواده را در ماه پیش رو، فهرست و بین آن ها اولویت بندی کنید. مسلما پرداخت هزینه قبوض آب، برق و تلفن، پرداخت شهریه مدرسه و دانشگاه و خرید گوشت و مرغ، اولویت بیشتری نسبت به هزینه برای سفر تفریحی و رفتن به رستوران دارد.
  • سعی کنید کالاهای مورد نیاز خود را با حذف واسطه ها و دلالان خریداری کنید. این کار باعث خواهد شد تا شما کالا را با قیمت مناسب تر و با هزینه کمتری تهیه کنید. حتی برای خرید یک کالا نیازی نیست که با اولین استعلام قیمت، کالا را خریداری کنید بلکه سعی کنید حداقل از سه مغازه، قیمت کالای مورد نیاز خود را بپرسید و بعد در مورد خرید آن تصمیم گیری کنید.
  • در شرایط فعلی و با افزایش قیمت بنزین سعی کنید حتی المقدور برای جابجایی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. این کار هزینه ماهانه شما برای حمل و نقل را کاهش خواهد داد.
  • سعی کنید همواره بخشی از درآمد خود را هر چند اندک، پس انداز کنید. با یادداشت هزینه ها شما می توانید به هزینه های ضروری پی ببرید و مابقی درآمد خود را پس انداز کنید.
  • با پس انداز خود سرمایه گذاری کنید چرا که اگر اقدام به سرمایه گذاری نکنید با وجود تورم از ارزش پول شما کاسته خواهد شد و متعاقب آن قدرت خرید شما کاهش خواهد یافت. بهترین شیوه سرمایه گذاری، ورود به بورس و خرید سهام شرکت هایی است که برای اولین بار سهام آن ها در بورس عرضه می شود (عرضه اولیه ها). قطعاً عرضه های اولیه دارای سودهای هر چند اندک اما تضمین شده برای شما هستند. پس انداز خود را در بازارهای پرریسکی چون بازار ارز سرمایه گذاری نکنید.
  • حتماً برای خرید، فهرستی از کالاهای مورد نیاز جهت خرید را داشته باشید چرا که این کار باعث خواهد شد تا از خرید کالاهای غیرضرور اجتناب کنید. ترفند برخی سوپرمارکت ها برای خرید بیشتر مشتریان این است که اجناس ضروری و پرطرفدار را در انتهای سوپرمارکت قرار می دهند تا مشتریان در مسیر رسیدن به آن ها با اجناس مختلفی رو به رو شده و وسوسه شوند که آن ها را بخرند.
  • می توانید با راه اندازی صندوق های قرض الحسنه خانوادگی از وام های بدون بهره آن استفاده کنید. خوبی این صندوق ها این است که بر پایه اعتماد و اطمینان طرفین به یکدیگر بنا شده اند و حتی می توان در صورت نیاز با تعاملاتی به وام های آن، زودتر از وام بانکی دسترسی پیدا کرد.
  • به خاطر داشته باشید بسیاری از وسایلی که در خانه شما هستند اما درست کار نمی کنند، نیاز به تعویض ندارند و با صرف هزینه ای اندک می توان آن ها را تعمیر و مجددا از آن ها استفاده کرد.
  • با سایت های خرید و فروش ارزان در اینترنت آشنا شوید؛ سایت هایی که افراد می توانند اجناسی را که نیاز ندارند، به فروش برسانند و یا کالاهایی را به قیمت ارزان تهیه کنند. خود شما هم می توانید چیزهایی را که واقعا دیگر برایتان استفاده ای ندارند، از این طریق به فروش برسانید/تابناک



Copy Right 2013 Artmis.ORG