1403/01/31 11:57


299042
تاریخ انتشار: 1398/09/09 23:59
مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در تشریح تفاهم‌نامه ساخت 170 هزار واحد مسکونی ویژه فرهنگیان اظهار کرد: مدت اجرای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش‌وپرورش 3 سال یعنی تا آبان 1401 است.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، گودرز کریمی فر در گفت‌وگو با خبرنگار این مرکز با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری در حوزه مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: موضوع این تفاهم‌نامه، تأمین 170 هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز آموزش‌وپرورش با استفاده از کلیه ظرفیت‌ها و منابع مالی و امکانات موجود وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و راه و شهرسازی در 32 استان کشور است.

 

مدت اجرای این تفاهم‌نامه 3 سال یعنی تا آبان 1401 است

وی افزود:این تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی در ۷ ماده تهیه، تدوین و تنظیم شد و به امضای دو وزیر رسیده است و مدت اجرای این تفاهم‌نامه 3 سال یعنی تا آبان 1401 است.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی با اشاره به شرایط متقاضیان، خاطرنشان کرد: متقاضی و افراد تحت تکفل وی باید فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید و احداث مسکن استفاده نکرده باشند یا به‌عبارت‌دیگر فرم جیم استعلام از سامانه مربوطه راه و شهرسازی سبز باشد.

کریمی فر در ادامه اضافه کرد: متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست مشروط به داشتن 35 سال سن می‌توانند در زمره متقاضیان قرار بگیرند. همچنین فرد متقاضی باید حداقل دارای پنج سال سکونت متوالی در شهر موردتقاضا باشد.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی گفت: عموم فرهنگیان فاقد مسکن اعم از کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی و  بازنشستگان فرهنگی می‌توانند متقاضی مسکن باشند.

کریمی فر بیان کرد: اگر به‌جز این اولویت‌ها، افراد دیگر مانند فرهنگیان بدو استخدام خواستار این خدمات باشند و هنوز سقف 170 هزار نفر را پر نکرده باشیم، آن‌ها نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

کریمی فر بابیان اینکه به‌منظور راهبری موضوع تفاهم‌نامه و ایجاد زمینه اجرای مفاد آن کارگروهی تشکیل‌شده است، گفت: کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان دو وزارتخانه تشکیل می‌شود که اعضای آن؛ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرعامل بانک مسکن و مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان هستند.

وی تصریح کرد: وظایف این کارگروه شامل؛ تعیین سازوکار نظام تأمین مالی برای ارائه تسهیلات، تدارک و انجام اقدامات لازم برای مشارکت هرچه بیشتر سایر بانک‌های عامل به‌جز مسکن، پیگیری برای تأمین تأسیسات زیربنایی و تعیین سازوکار عملیاتی ساخت 170 هزار واحد مسکونی در قالب مشارکت با بخش تعاونی و خصوصی، بررسی روش‌های واگذاری واحدهای احداثی، تعیین سازوکار عملیاتی ساخت 170 هزار واحد مسکونی و بررسی میزان استفاده از منابع مالی و زمین‌های در اختیار دو وزارتخانه است.

 

هزینه مسکن به شهر و مکان وابسته است و بر اساس آن نوع وام و تسهیلات متفاوت است

وی در پاسخ به این پرسش که هزینه‌ مسکن یادشده برای فرهنگیان تا چه میزان است، اظهار کرد: هزینه مسکن بستگی به شهر و مکان دارد و بر اساس آن نوع وام و تسهیلات متفاوت است که پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم.

کریمی فر درباره چگونگی اعلام درخواست فرهنگیان متقاضی، گفت: بخشنامه‌ای به ۳۲ استان ارسال‌شده است و افرادی که متقاضی این طرح است می‌توانند فرم پیوست این بخشنامه را پر کنند و درخواست بدهند.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تعهدات وزارت آموزش‌وپرورش در این تفاهم‌نامه گفت: اسامی فرهنگیان فاقد مسکن به همراه توزیع استانی و شهری آن‌ها توسط ادارات کل استان‌ها مشخص‌شده و به اداره کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش ارسال می‌شود.

کریمی فر خاطرنشان کرد: احصا، شناسایی و معرفی اراضی تحت مالکیت وزارت آموزش‌وپرورش برای ساخت مسکن فرهنگیان ظرف حداکثر یک ماه و همچنین مشارکت و همراهی در امر تأمین مالی پروژه‌ها برای تخصیص وام به کارکنان واجد شرایط، از دیگر تعهدات وزارت آموزش‌وپرورش است.

 

وی به تعهدات وزارت راه و شهرسازی در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و افزود: وظایف وزارت راه و شهرسازی شامل تسهیل و تسریع در تعیین و تغییر کاربری‌های موردنیاز اراضی برای آموزش‌وپرورش، کنترل واجد شرایط بودن افراد و ارسال لیست به آموزش‌وپرورش ظرف 2 هفته و تأمین اراضی موردنیاز در شهرهایی که وزارت آموزش‌وپرورش در آنجا زمین نداشته، است.

کریمی فر اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی فهرست و مشخصات واحدهای مسکونی فاقد متقاضی مسکن مهر و سایر پروژه‌های در دست اقدام که قابلیت انتقال برای کارکنان داشته باشد را به ما اعلام می‌کند و اگر در چارچوب قوانین و مقررات باشد و ما بپذیریم، از مسکن‌هایی که ساخته‌شده است در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی خاطرنشان کرد: فراهم کردن زمینه اولویت برخورداری فرهنگیان ساکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت از برنامه‌های حمایتی تأمین مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی از دیگر وظایف این وزارتخانه در تفاهم‌نامه است و همچنین حمایت از فرهنگیانی که در بافت‌های فرسوده شهرها ساکن هستند و تمایل دارند که واحدهایشان را نوسازی کنند، از دیگر برنامه‌هاست که  وزارت راه و شهرداری نسبت به صدور مجوز و استفاده از تسهیلات بانکی تعریف‌شده با قید فوریت اقدام می‌کند




Copy Right 2013 Artmis.ORG