1403/01/10 06:37


299446
تاریخ انتشار: 1398/10/30 01:47
«به ازای نفراتی که به گروه اضافه خواهید کرد، پول خواهید گرفت»؛ اگر عضو شبکه‌های اجتماعی باشید، احتمالا این پیام برایتان آشناست. پیامی که در روز‌های پیش رو بیش از پیش با آن مواجه خواهید شد، به ویژه اگر بدانید ساز و کار تدارک دیده شده برای مقابله با آن، چقدر عجیب است!

هنوز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان نسبتا زیادی باقی مانده و از آن مهم‌تر، حتی هنوز فهرست کامل تایید صلاحیت شدگان و کاندیدا‌های انتخابات مشخص نشده و روال بررسی اعتراضات و معرفی لیست تایید صلاحیت شدگان در حال طی شدن است، اما به رغم این موارد، فعالیت‌های انتخاباتی مدتی است کلید خورده است.
فعالیت‌هایی که در دنیای مجازی با جدیت شروع شده و موجبات آزار و اذیت بسیاری را فراهم آورده است. تکاپویی که موجب شده گروه‌ها و کانال‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه مانند تلگرام و واتس اپ تشکیل شوند که دایر کنندگانشان برای افزایش اعضا از هیچ ترفندی فروگذار نمی‌کنند.
اتفاقی نامبارک که تنها یک جلوه از داغ شدن فضای انتخاباتی در فضای مجازی است و جز آن، نمونه‌های دیگری نیز می‌توان یافت. از پمپاژ اخبار منفی، التهاب آفرین و حتی سیاه نمایی در نقد نمایندگان فعلی و عملکردشان در مجلس گرفته تا انبوه وعده‌هایی که هدف از ارائه شان، تبلیغ برخی چهره‌ها برای کسب آرای مردم و روانه کردن ایشان به خانه ملت است.
وضعیتی که قانون گذار به صراحت بر غیرقانونی بودنش تاکید کرده، اگرچه راهش را نبسته و به کلی گویی‌ها در این خصوص بسنده کرده است. به تاکید بر این نکته که تبلیغات انتخاباتی جز در موعد مشخص –که زمانش فرانرسیده، غیرقانونی است و فضای مجازی نیز از شمول این ممنوعیت خارج نیست. بخوانید و قضاوت کنید:
هم حقیقی، هم مجازی و هم غیرمستقیم، ممنوع است!
«هرگونه تبلیغ کاندیدا‌ها در فضای حقیقی و مجازی ممنوع است»؛ این جمله‌ای است که طی ماه‌های اخیر به کرات از زبان دبیران ستاد‌های پیشگیری از جرایم انتخاباتی در استان‌های مختلف و برخی دیگر از دست اندرکاران امور انتخابات بیان و یادآوری شده که مبنی این ممنوعیت، قانون انتخابات است که تنها تبلیغات را در موعد مشخص شده، مجاز می‌داند؛ یعنی هشت روز مانده به انتخابات.
نکته جالب توجه در یادآوری مکرر ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در فضای حقیقی و مجازی، تاکید بر ورود ضابط قضایی و دستگاه قضا به این دست تخلفات است، به این صورت که قوه قضائیه کار ویژه‌ای در این خصوص در دستور کار قرار داده و افزون بر آن، پلیس فتا هم موظف به رصد تخلفات و ارجاع آن‌ها به دستگاه قضا شده است. دستور کاری که تاکید می‌شود شامل تبلیغات کاندیدا‌ها در مراسم جشن و عزا هم می‌شود!
ساز و کار عجیب برای ممانعت از تخلفات مجازی
اما جز رصد پلیس و مجرایی که قوه قضائیه برای دریافت شکایات در این خصوص باز کرده، چگونه قرار است این تخلفات کشف و با آن‌ها مقابله شود؟ پاسخ این سوال ممکن است تا حدودی شگفت زده تان کند چراکه بر اساس اطلاعیه‌ای که ستاد انتخابات کشور در انتهای بهار امسال در این خصوص صادر کرده، تدبیر اندیشیده شده برای رصد و برخورد با تخلفات انتخاباتی در دنیای مجازی، موظف کردن کاندیدا‌ها به معرفی سایت‌ها و کانال هایشان است!
ایده‌ای که معلوم نیست چگونه قرار است جلوی شکل گیری انبوه کانال‌های شکل گرفته برای تبلیغ به نفع برخی کاندیدا‌ها یا حتی طیف‌ها و همچنین، کانال‌های دایر شده برای تخریب رقبا را بگیرد و مانع از تخلفاتی که در بطن آن‌ها صورت می‌گیرد، شود؟ ناتوانی‌ای که هرچقدر به ایام انتخابات نزدیک‌تر شویم، نمود و بروز بیشتری خواهد یافت و موجبات رنجش شمار بیشتری از مردم و نومیدی شان از اوضاع کشور را فراهم خواهد آورد.




Copy Right 2013 Artmis.ORG