1403/01/09 21:25


299526
تاریخ انتشار: 1398/11/07 23:01
سخنگوی کمیسیون تلفیق:
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در جلسه امروز مقرر شد در تقسیم مبلغ مورد نظر برای طرح یارانه معیشتی که بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان می شود، تجدید نظر صورت گرفته و ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت یکسان میان تمامی ۷۸ میلیون ایرانی که یارانه نقدی دریافت می کنند، توزیع شود و یارانه نقدی به ۷۲ هزار تومان برسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در جلسه امروز مقرر شد در تقسیم مبلغ مورد نظر برای طرح یارانه معیشتی که بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان می شود، تجدید نظر صورت گرفته و ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت یکسان میان تمامی ۷۸ میلیون ایرانی که یارانه نقدی دریافت می کنند، توزیع شود و یارانه نقدی به ۷۲ هزار تومان برسد.
«هادی قوامی» سخنگوی کمیسیون تلفیق صبح امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد.
قوامی خبر از ترکیب مبالغ یارانه نقدی و طرح یارانه معیشتی داد و گفت: ضمن بررسی ردیف ۲۳ تبصره ۱۴ ماده واحده لایجه بودجه سال آینده کشور مقرر شد در تقسیم مبلغ مورد نظر برای طرح یارانه معیشتی که بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان می شود، تجدید نظر صورت گرفته و ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت یکسان میان تمامی ۷۸ میلیون ایرانی که یارانه نقدی دریافت می کنند، توزیع شود.
وی علت اتخاذ این تصمیم را نارضایتی های گسترده درخصوص نحوه بررسی حساب های افراد جهت تعلق یارانه معیشتی عنوان کرد و افزود: بر این اساس تمامی ۱۸ میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت نمی کنند در سال آینده به مانند تمامی ایرانیانی که ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی را دریافت می کنند، مبلغ دریافتی یارانه هایشان با افزایش ۲۷ هزار تومان به ۷۲ هزار تومان خواهد رسید.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی همچنین درباره ۲۰ درصد باقی مانده اعتبار طرح یارانه معیشتی خاطر نشان کرد: مقرر شد ۲۰ درصد از منابع این طرح نیز خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد که حدود ۷ میلیون نفر می شود تعلق بگیرد. در نتیجه این افراد حدود ۵۰ هزار تومان بیشتر از از سایر یارانه بگیران، یارانه دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به درآمدهای جدول ردیف ۱۴ لایجه بودجه سال آینده گفت: در مجموع جمع کل منابع حاصل از مواد در نظر گرفته شده در جدول ۱۴، رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که از آنجا که این درآمد در سرجمع بودجه عمومی که رقم ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است، درنظر گرفته نشده است، رقم قابل توجهی در بودجه سال آینده خواهد بود.
وی افزود: برخی نمایندگان، طبق توصیه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، درخواست داشتند که درامد های حاصل از جدول ۱۴ در سرجمع بودجه وارد شود که پس از بررسی در کمیسیون نمایندگان بنا به مصالحی به این پیشنهاد رای ندادند.
قوامی همچنین با اشاره به ایام دهه فجر تاکید کرد: خبر خوبی که مطابق با محتویات این جدول می توان به مردم شریف ایران داد این است در صنعت برق، در سال ۱۳۵۷ حدود ۷ هزار مگاوات برق تولید می شده است که امروز به بیش از ۱۰ برابر، یعنی بیش از ۷۴ هزار مگاوات تولید انرژی برق با ظرفیت سازی که در داخل کشور اتفاق افتاد شکل پیدا کرده است. که این مورد در ردیف منابع درآمدی هدفمندی ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون همچنین اعلام کرد: از مصارف جدول ۱۴ بودجه، رقم ۸ هزار میلیارد تومان بازپرداخت تعهدات طرح های بهینه سازی مصرف انرژی و حمایت از حمل و نقل عمومی است. بر این اساس بسیاری از تاکسی های حمل و نقل عمومی که فرسوده شده بودند و در سال های گذشته منابعی برای نوسازی آن ها وجود نداشت، در سال آینده از محل این اعتبار می تواند نسبت به نوسازی آن ها اقدام شود.
وی همچنین درباره احتمال افزایش فروش نفت، تغییر قسمت ارز و نفت و همچنین کاهش مصرف داخلی افزود: مقرر شد در صورت افزایش درآمد نفت به دلایل ذکر شده، نسبت به بودجه پیش بینی شده در لایجه سال آینده، ما به التفاوت حاصله به یارانه نان و خرید تضمینی گندم اضافه شود.
قوامی از دیگر مصوبات مهم کمیسیون تلفیق را مربوط به معافیت های مدارس از پرداخت هزینه های انرژی مصرفی دانست و گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق اجرای معافیت مدارس از پرداخت هزینه های گاز، هزینه های برق مصرفی و هزینه های آب مصرفی تکلیف شد که بر این اساس جمعا حدود ۱۰۰ میلیار تومان اعتبار برای این مصارف در نظر گرفته می شود.
وی در بیان ادامه مصوبات کمیسیون تلفیق  به مسئله بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰ درصد از اعتبارات جزء بیست ۱.۸ میلیارد تومان می شود برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص پیدا می کند.
وی درباره خانوارهایی که یارانه دریافت می کنند نیز افزود: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف شد تا بر اساس بانک های اطلاعاتی که در اختیار دارد و و بر اساس ضوابطی که توسط این وزارت خانه تعیین می شود نسبت به شناسایی و حذف پرداخت یارانه به سه دهک از خانوارهای پردرآمد اقدام کند. همچنین سازمان هدفمندی یارانه ها مکلف شد تا امکان ثبت را برای افرادی که موفق به ثبت نام یارانه نشده اند را فراهم کند.
وی با اشاره به این که مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق هم به موضوع بیمه راهنمایان گردشگری مرتبط بود و گفت: عنوان جدید راهنمایان گردشگری در جدول ۱۴ لایجه بودجه اضافه گردید که طی آن در جهت حمایت از گردشگری، مقرر شد تا کسانی که وظیفه خطیر راهنمایی گردشگران را دارند و بیمه نیستند از ظرفیت های ردیف ۲۷ این جدول استفاده کرده و ۲۰۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری در سال آینده بیمه شوند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین به مسئله کمبود تامین نیروی انسانی آب و فاضلاب روستایی اشاره کرد و گفت: در بررسی تبصره ۱۵ بند الحاقی اضافه شد مبنی بر این که شاغلان و کارکنان شرکت های آب و فاضلاب شهری با موافقت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می توانند در شرکت آب و فاضلاب روستایی به صورت مامور خدمت کنند. همچنین طبق بند الحاقی دیگر تبصره ۱۵، وزارت نیرو مکلف شد حقوق و مزایای کلیه شاغلین پست های فشار قوی برق کشور را با اولویت اپراتورهای پست های فوق توزیع و انتقال برق درذ چارچوب طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان وزارت نیرو قرار بدهد.
قوامی در جریان بررسی تبصره ۱۶ لایجه بودجه سال ۱۳۹۹ افزود: مقرر شد مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال به منظور محرومیت زدایی محلات محروم شهر و روستا و همچنین ساماندهی محله های آلوده و کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی به ردیف بودجه بسیج سازندگی اضافه خواهد شد. به این ترتیب ۲۰ هزار میلیارد ریال برای بسیج سازندگی در بودجه سال آینده در نظر گرفته خواهد شد.
وی آخرین مصوبه جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: مبلغ ۱۰ هزار میلیارد از منابع تبصره ۱۶ در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام و بانک عامل قرار می گیرد. همچنین ستاد اجرایی هم به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال از منابع خود می آورد تا برای اشتغال منابع محروم با هدایت و اجرای ستاد اجرایی انجام شود.
قوامی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق امروز عصر و شب آخرین جلسات خود را با بررسی تبصره های ۱۷ تا ۲۱ لایجه بودجه و موارد الحاقی به کل بودجه را بررسی کرده و احتمالا کار کمیسیون تلفیق در بررسی لایجه بودجه سال ۱۳۹۹ پایان خواهد گرفت.




Copy Right 2013 Artmis.ORG