1403/01/09 21:32


300610
تاریخ انتشار: 1399/03/08 20:10
یاداشت│حامدحیدری
چه میشود یک فردی که داوطلبانه خانواده ای تشکیل می دهد و تمام سعی خود در جهت تامین نیازهای زیستی و اجتماعی عاطفی آن میکند به یکباره عزیزترین و نزدیکترین اعضای خانواده خود را مورد خشونت قرار دهد و تا حد قتل و حذف و نابود کردنش پیش برود؟

پایگاه خبری عصرجهان؛حامدحیدری🖋️

هیچ از خاطرم نمی رود آن زمان که کلاس اول دبستان، " داس"، " اسب" و "سبد" را یادمان میدادند. هنوز هم تصویرداس و سبد که در بالای صفحه کتاب بود در ذهنم نقش بسته است. ومردی که در یک روز بارانی سوار براسب آمده بود.ما نمیدانستیم برای چه آمده بودو معلم هم به ما نگفت! قطعا خودش هم نمیدانست.!چون هدفش این بود که حرف (س) را یادمان دهد. خیالات کودکی مان باعث شده بود که با داس و اسب و سبد حکایتها در ذهن خود ببافیم. برای ما داس نماد سخت کوشی و تلاش و عرق جبین پدر بودکه سبد را از نعمت های خداوندی پر می کردودر باران که رحمت آسمان است، سواربراسب دوان دوان می آید. والبته که همین است...
از آن زمان سی و سه سال گذشت. و ناگهانی وبی خبر دوباره امروز آن مرد آمد. باز هم آن مرد با داس آمد... اما این بار بدون اسب وسبد... ، آمده بود که تن نازک رومینا را خونین، وجامعه ای را داغدارکند...
تیتر یکی از خبرهایی که امروز خواندم این بود که (پدری دخترش را کشت) تیتری کوتاه  و دردناک که دل هر انسانی را به درد می آورد. حادثه ای که قصه دور و درازی با این جامعه دارد وباعث شده رومینا های دیروز و امروز و فردا چون قاتلان داس به دستشان، قربانی جهل و ناآگاهی و تعصب باشند.دقیقا مثل الان که این کلمات نگاشته میشوند و اخبار ، از مرگ رومینای دیگری در شهر دیگری با همان انگیزه و هدف، خبرمیدهد.
هر چند در پژوهش های مربوط به قتل های ناموسی ، شستن لکه ننگ و رهایی از عار مهمترین انگیزه افراد قاتل بوده و هست اما در آسیب شناسی حرفه ای اینگونه حوادث ، همانند اغلب آسیب های اجتماعی مثل فقرو طلاق واعتیاد و بیکاری و... علل و عوامل بارز روانشناختی و جامعه شناختی پدیدار میگردد.
اغلب ، قتل یکی از اعضای خانواده، نشانه ای از بحران و تعارض نقش در آن خانواده است. وگرنه چه میشود یک فردی که داوطلبانه خانواده ای تشکیل می دهد و تمام سعی خود در جهت تامین نیازهای زیستی و اجتماعی عاطفی آن میکند به یکباره عزیزترین و نزدیکترین اعضای خانواده خود را مورد خشونت قرار دهد و تا حد قتل و حذف و نابود کردنش پیش برود؟
روانشناسان که علاقمند مطالعه زوایای مختلف ، "فرد" هستند از ابعاد مختلفی مثل ویژگیهای شخصیتی خصوصا بعد روان رنجور خویی ، کیفیت ارتباط والد- فرزندی در دوران کودکی، میزان تاب آوری، و کنترل هیجان و مهارتهای شناختی، و... همه مورد بحث و بررسی قرار میدهند. جامعه شناسان هم ترجیح میدهند عوامل اجتماعی موثر در اینگونه حوادث را مطالعه وبررسی نمایند.


بیشتر بخوانید:

قتل رومینا ۱۴ ساله توسط پدر به روایت مادر/فیلم


این نوشتار فارغ از آسیب شناسی‌ دوگانه ای که در بالا اشاره شده ؛ رعایت توصیه های آموزشی و رفتاری ذیل به جهت پیشگیری از وقوع این حوادث تلخ و کاهش احتمال نرخ تکرار آنها را، ضروری میداند:

الف) آموزش و مشاوره قبل از ازدواج و تشکیل خانواده و اخذ گواهی صحت سلامت روان الزامی شود.
ب) آموزش و مشاوره رایگان بعد از ازدواج در دوحوزه حل تعارضات زناشویی و شیوه های فرزند پروری الزامی و تعمیم گردد.
ج) آموزش سواد رسانه خصوصا کیفیت استفاده از شبکه های اجتماعی تحت وب به والدین، فرزندان و نوجوانان ارائه شود.
د) مهارتهای شناختی و مهارت های زندگی مثل کنترل هیجان، تفکر نقاد و حل مساله و... بصورت کاربردی به فرزندان آموزش داده شود.
ه) تربیت و مراقبت جنسی و حقوق فردی و شهروندی ،از دوران کودکی توسط والدین و متخصصان به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
و) مراکز آموزشی ، رسانه ها، و نهادهای حمایتی ، انتظامی و قضایی و...،بستر آموزشهای فوق را فراهم نموده وبه وظایف خود درپیشگیری از آسیب های اجتماعی عمل نمایند.
ز) دولتها با ایجاد اشتغال و مبارزه بافقر و بیکاری چتر های حمایتی خود را به جهت رفاه وآرامش روانی خانوادها گسترش دهد.همچنین بسترهای ازدواج آسان را برای جوانان فراهم آورد.
ح) سازمانهای متولی خدمات مشاوره و شرکهای بیمه ، سرویسهای رایگان خصوصا در شهرهای کوچک وروستاهارا توسعه دهند ومراکز اقامتی حمایت از بدسرپرستان وزنان وکودکان را گسترش دهند.
ط) لوایح، اسناد وبرنامه هایی درخصوص حمایت از قربانیان خشونت خصوصا زنان وکودکان و همچنین پدیده کودک همسری، طراحی، تصویب، اجرا ونظارت گردد.
ک)خانواده ها ضمن پر کردن اوقات فراغت فرزندان و ایجاد مهارت ها وفعالیت های ارتباطی تنگاتنگ با آنها ،و ضمن مطالبه عمومی کاربست پیشنهادات بالا توسط متولیان امر... خود شخصا در راستای آموزش فرزندان خود از طرق مختلف گامهای جدی بردارند.


بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG