1403/01/10 16:33


301175
تاریخ انتشار: 1399/05/22 03:02
کریل دیمیتریف، مدیر ارشد اجرایی صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسی و صندوق ثروت مستقل است که ۵۰ میلیارد دلار تحت مدیریت و کنترل آنها قرار دارد.

تهیه شده توسط دیمیتریف کریل و منشره شده در اسپوتنیک
در این مقاله، چگونگی ساخت واکسن روسی ضد کووید-19 تعریف می شود.


این مقاله حاوی نظر نویسنده در باره چگونگی ساخت واکسن روسی ضد کووید-19 و آمادگی فدراسیون روسیه برای همکاری با جامعه جهانی است که از سوی 8 رسانه معتبر غربی رد شده است.
از اینرو اسپوتنیک تصمیم گرفت آن را به همان شکل اولیه منتشر کند تا دیدگاه‌های خود را با خوانندگان  جهان در میان بگذارد و باعث رفع محاصره اطلاعات مثبت در باره واکسن ضد کووید -19 روسی بشود. ما به تمام خبرگزاری حق انتشار آن را واگذار می کنیم. البته اگر آنها آشنایی خوانندگان خود با محتوای آن در باره ساخت اولین واکسن ضد کرونا در جهان و ثبت آن را مفید بدانند.
به عقیده ما، این اطلاعات از اهمیت مهمی برای  تلاش بین‌المللی در مبارزه با چالش بزرگ جهانی برخوردار است.ما مایلیم خوانندگان خودشان تصمیم بگیرند که چرا این مقاله رد شده است.

این مقاله حاوی نظر نویسنده در باره چگونگی ساخت واکسن روسی ضد کووید-19 و آمادگی فدراسیون روسیه برای همکاری با جامعه جهانی است که از سوی 8 رسانه معتبر غربی رد شده است.

از اینرو اسپوتنیک تصمیم گرفت آن را به همان شکل اولیه منتشر کند تا دیدگاه‌های خود را با خوانندگان  جهان در میان بگذارد و باعث رفع محاصره اطلاعات مثبت در باره واکسن ضد کووید -19 روسی بشود. ما به تمام خبرگزاری حق انتشار آن را واگذار می کنیم. البته اگر آنها آشنایی خوانندگان خود با محتوای آن در باره ساخت اولین واکسن ضد کرونا در جهان و ثبت آن را مفید بدانند.

به عقیده ما، این اطلاعات از اهمیت مهمی برای  تلاش بین‌المللی در مبارزه با چالش بزرگ جهانی برخوردار است.ما مایلیم خوانندگان خودشان تصمیم بگیرند که چرا این مقاله رد شده است.

این اولین دوره فضایی نه تنها به مسابقه فضایی منجر شد، بلکه مأموریت مشترک فضایی «آپولون»» و «سایوز» ایالات متحده و اتحاد شوروی را به همراه داشت.

واکسن ضد کووید -19 در جایگاه اول اولویت های جهان قرار دارد  و بسیاری از کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها اعلام می کنند که آن‌ها دارند به ساخت واکسن نزدیک می‌شوند. تا پایان سال جاری،  تعدادی از کشورها می‌توانند به این واکسن دسترسی داشته باشند.  مهم آن است که موانع سیاسی مانع از استفاده  بهترین فناوری‌ها به نفع تمام ساکنان جهان در مقابله با این مسأله جدی نشود که بشریت در یک دهه گذشته با آن روبرو شده است.

متأسفانه به جای مطالعه بهتر داده‌ها که اساس پلتفرم اثبات شده واکسن بر پایه بردار آدنوویروس  اختراعی  روسیه را تشکیل می‌دهد، تعدادی از سیاستمداران جهان و رسانه‌ها ترجیح دادند توجه خود را بر سیاست متمرکز کنند و تلاش ورزیدند اطمینان و باور به واکسن روسیه را خدشه دار سازند.

ما اینگونه برخورد را غیرسازنده دانسته و به «آتش‌بس» سیاسی در رابطه با واکسن در مقابله با پاندمی کووید-19، فرا می‌خوانیم. در جهان بحد کافی با این موضوع آشنا نیستند که روسیه، طی چند سده یکی از رهبران جهان در عرصه تحقیقات در زمینه واکسن بوده است.

کاترین کبیر، امپراتریس روسیه در سال 1768 سرمشق خوبی برای دیگر کشورها بود. او با تزریق اولین واکسن ضد آبله موافقت کرد. این اتفاق 30 سال قبل از زمانی رخ داد که در ایالات متحده اولین واکسن ضد آبله ساخته شد.

در سال 1892 میلادی دمیتری ایوانوفسکی دانشمند روسیه، به تأثیر غیرعادی برگ توتون هنگام مطالعه و تحقیقات در این عرصه توجه نشان داد که بیمار بود. این برگ‌ها حتی پس از آنکه دانشمند به پاکسازی باکتری‌ها دست زد همچنان بیمار بودند. هرچند 50 سال از زمانی گذشت که اولین ویروس را می شد زیر میکروسکوپ دید، تحقیقات ایوانوفسکی آغازگر علم جدیدی بود که اکنون آن را «ویروس‌شناسی» می‌نامند. از زمان کشف دمیتری ایوانوفسکی، روسیه یکی از رهبران جهان در عرصه ویروس‌شناسی و تحقیقات مرتبط با ساخت واکسن شد و تعداد زیادی از دانشمندان با استعداد و مشهور را در این عرصه تربیت کرد، از جمله  نیکلای گامالیا پژوهشگر و محقق روس که در آزمایشگاه لوئی پاستر زیست‌شناس فرانسوس دوره کار می‌کرد. او دومین مرکز واکسیناسیون از «هاری» را افتتاح کرد.

در روسیه در سال 1886، تحقیقات در زمینه ویروس‌شناسی و واکسن ادامه یافت.  تمام افرادی که پس از جنگ جهانی دوم متولد شدند، از واکسن های پولیومیلیت، سل و دیفتری برخوردار شدند. به عنوان یکی از موارد نادر همکاری در دوران جنگ سرد، سه ویروس‌شناس معتبر شوروی در سال 1955 میلادی به ایالات متحده رفتند تا احتمال تست واکسن آمریکایی ضد پولیومیلیت در اتحاد شوروی را پیشنهاد کنند، بیماری ‌مهلکی که باعث مرگ میلیون‌ها نفر شد. اگر در آن زمان ما توانستیم با هم همکاری کنیم، ما هم‌اکنون نیز می توانیم و باید همکاری کنیم.

تلاش چند دهه دانشمندان روسیه و شوروی باعث آن شد تا زیرساخت تحقیقاتی بسیار خوبی ایجاد شود، بمانند مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی به نام «نیکلای گاملیا». این زیرساخت در واقع یکی از غنی‌ترین « کتابخانه‌های ویروسی» در جهان است که با استفاده از فناوری منحصربفرد ایمنی، ایجاد شده است که شامل مراکز آزمایش پرورش جانوران نیز هست. ما به این میراث علمی افتخار می کنیم که به ما امکان داد اولین واکسن ضد کووید-19 در جهان را بسازیم و به ثبت برسانیم. ما سفارش 1 میلیون دُز  واکسن روسی را از کشورهای جهان دریافت کردیم و به توافق بین‌المللی در باره تولید 500 میلیون دُز آن در سال با افزایش حجم تولید در آینده دست یافتیم.

راز واقعی

امروزه، بسیاری از رسانه ها و سیاستمداران غربی سرعت ساخت واکسن ضد کووید-19 روسی و موثر و موثق بودن آن را مورد تردید قرار می‌دهند. راز سرعت در ساخت واکسن در تجربه روسیه در تحقیقات واکسنی نهفته است. از دهه 1980 میلادی مرکز «گامالیا»، برای ایجاد پلتفرم تکنولوژیکی با استفاده از آدنوویروس کشف شده در ادنوئیدهای انسان و ناقلان عادی سرماخوردگی به عنوان «ناقلان و حاملان» که می توانند مواد ژنتیکی را از ویروس دیگر به سلول القا کنند، تلاش ورزیده است. ژن ادنوویروس که باعث عفونت می شود جدا می شود و ژن حاوی کد پروتئین ویروس دیگر جایگزین می شود. این عنصر جایگزین  کوچک است و برای ویروس خطری ایجاد نمی کند و برای بدن نیز بی‌خطر است،اما بهرحال باعث واکنش سیستم ایمنی بدن و تولید آنتی بادی می شود که از ما در مقابل عفونت‌ها دفاع و حمایت می‌کند.

فناوری پلتفرم بردارها بر اساس ادنوویروس‌ها، روند ساخت واکسن‌های جدید را به حساب تغییر بردار اولیه ناقل مواد ژنتیکی از ویروس‌های جدیدی که ظاهر می شوند، ساده‌تر و سریعتر می کند.اینگونه واکسن‌ها واکنش شدید و قوی بدن انسان را با هدف ایجاد ایمنی موجب می شود، در حالی که روند عادی تغییر ناقلان و تولید پیلوت آن فقط چند ماه طول می کشد.

آدنوویروس‌های انسان را یکی از ساده‌ترین طرح‌ها بدین شکل می دانند و از اینروست که آن‌ها به عنوان حاملان محبوب شده‌اند. از آغاز پاندومی کووید-19، تنها کاری که محققان روسیه می بایست انجام می دادند – استخراج ژن کد شده از «خار ویروس جدید کرونا» و پیوند آن در بردار ادنوویروس آشنا برای رساندن آن به سلول انسان بود. محققان روسی تصمیم گرفتند از این فناوری موثق و قابل دسترسی استفاده کنند تا گام در عرصه‌ای ناشناس بگذارند.

آخرین تحقیقات همچنین نشان دادند که برای ایجاد ایمنی طولانی نیاز به دو تزریق واکسن است. از سال 2015 میلادی محققان روسی روی  برخورد دوبرداری کار کردند و همانا از آنجاست که ایده کاربرد دو نوع بردار ادنوویروس Ad5  و Ad26در ساخت واکسن ضد کووید -19 نشأت گرفته است.  بدین ترتیب، این دو ماده ارگانیزم را فریب می‌دهد که علیه نوع اول، بردار ایمنی ایجاد می کند و تأثیر واکسن با کاربرد بردار دیگر با تزریق دوم افزایش می‌یابد.

این را می‌توان شبیه دو قطار تصور کرد که سعی می‌کنند بار مهمی را به «قلعه» ارگانیزم انسان برسانند که نیاز به این ماده دارد تا بتواند تولید آنتی بادی را آغاز کند. شما نیاز به قطار دوم دارید تا بار مفید به مقصد برسد. قطار دوم باید با قطار اول فرق داشته باشد که مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار گرفته است و برای آن آشناست. این درحالی است که تولیدکنندگان دیگر واکسن، فقط از یک قطار برخوردارند و ما دوقطار را در این مسیر به راه می اندازیم.

مرکز «گامالیا»، با استفاده ازبرخورد «دو برداری»، واکسن ضد تب ابولا را نیز طراحی و به ثبت رساند. این واکسن طی چند سال برای واکسیناسیون چند هزار نفر مورد استفاده قرار گرفت که پلتفرم آزمایشی واکسنی را ایجاد کرد که برای ساخت واکسن کووید -19 مورد استفاده قرار گرفت. حدود 2000 نفر در گینه طی سال های 2018-2017 از واکسن «گامالیا» استفاده کردند. مرکز «گامالیا» از مجوز بین‌المللی برای واکسن ضد تب ابولای خود برخوردار است.

برخورد دوبرداری

مرکز «گاملیا»از ادنوویروس برداری برای ساخت واکسن ضد گریپ و سندروم تنفسی خاورمیانه «مرس» استفاده کرده است. هر دو واکسن در حال حاضر در مراحل نهایی آزمایش بالینی قرار دارند. این دستارود نشانگر آن است که آزمایشگاه‌های روسیه در چند دهه اخیر دست روی دست نگذاشتند و اتلاف وقت نکرده‌اند. این درحالی است که صنعت جهانی داروسازی اغلب به اهمیت تحقیقات در باره واکسن های جدید در زمان فقدان تهدیدهای جهان شمول برای تندرتسی تا قبل از پاندمی کووید-19، کم بها می داد.

کشورهای دیگر نیز از ما پیروی می کنند و واکسن‌ها را بر اساس ادنوویروس برداری طراحی می کنند. دانشگاه آکسفورد از ادنوویروس میمون استفاده می‌کند که بر خلاف ادنوویروس انسان قبلا در  واکسن‌های به ثبت رسیده مورد استفاده قرار نگرفته بود.

شرکت آمریکایی Johnson & Johnson از ادنوویروس Ad26 و شرکت چینی CanSino از ادنوویروس Ad5، از همان نوع برداری مرکز «گامالیا» استفاده می‌کنند.  اما آنها هنوز باید فرایند برخورد دوبرداری را بیاموزند. هر دو شرکت سفارشات بزرگی برای واکسن از کشورهای خود دریافت کرده‌اند. کاربرد دوبرداری، یک فناوری منحصربفرد است که توسط دانشمندان مرکز «گامالیا» اختراع شده است که واکسن روسی را از دیگر واکسن‌های ساخته شده بر اساس ادنوویروس برداری طراحی شده در سراسر جهان، متمایز می کند.

واکسن‌های ساخته شده بر اساس ادنوویروس‌های برداری از برتری آشکاری در مقایسه با دیگر فناوری‌ها برخوردارند مثلا واکسن mRNA. دورنمای واکسن mRNA که در حال گذراندن آزمایش بالینی در آمریکا و دیگر کشورهاست، از بردارها برای رساندن ماده ضروری استفاده نمی کند و مولکول RNA با کد پروتئین ویروس کرونا می باشد. این فناوری از دورنمای خوبی برخوردار است، اما عوارض جانبی آن به ویژه تأثیر آن بر باروری هنوز مورد مطالعه عمیق قرار نگرفته است.

هیچ یک از واکسن‌های ضد mRNA هنوز مجوز ثبت دریافت نکرده‌اند. به نظر ما در مسابقه جهانی واکسنی برای مبارزه با ویروس کرونا، واکسن های ساخته شده بر اساس ادنوویروس برداری پیروز خواهند شد و حتی در این عرصه هم واکسن «گامالیا» برتر خواهد بود.

مقابله با شک گرایی و تردید


واکسن روسی آماده و ثبت شده است. دو مرحله اول آزمایشات بالینی به اتمام رسیده و نتایج آن، این ماه مطابق با الزامات بین المللی منتشر خواهد شد. این اسناد اطلاعات مفصل مربوط به واکسن خواهد بود که شامل میزان دقیق آنتی بادی مشخص شده در چندین آزمایش و همچنین تست اختصاص گامالئی است که موثر ترین آنتی بادی های حمله کننده به ویروس کرونا را شناسایی می کند. آنها همچنین نشان می دهند که تمامی شرکت کنندگان در آزمایشات بالینی ۱۰۰ درصد نسبت به ویروس کووید ۱۹ ایمنی یافته اند. مطالعات انجام شده بر روی همسترهای سوری، حیواناتی که معمولا از کووید ۱۹ می میرند، نشان می دهد که ۱۰۰ درصد از این ویروس محافظت شده و هیچگونه آسیبی در ریه آنها دیده نمی شود. پس از ثبت واکسن ما آزمایشات بالینی بین المللی را در ۳ کشور دیگر انجام می دهیم. انتظار می رود که تولید انبوه واکسن از ماه سپتامبر آغاز شود و ما شاهد علاقه و توجه  زیادی از کل جهان نسبت به این واکسن هستیم.
شک و تردید در بین رسانه های بین المللی و سیاست مداران بلافاصله پس از آنکه روسیه در خصوص طرح های تولید انبوه واکسن ضد کووید ۱۹ اعلام کرد، آغاز شد. وقتی من با رسانه های غربی صحبت کردم، بسیاری از آنها امتناع کردند که در مقالاتشان حقایق کلیدی مربوط به تحقیقات روسی واکسن ضد کووید ۱۹ را بیاورند. ما این شک و تردید را به عنوان تلاشی برای از تضعیف کوشش ما در تهیه واکسن کاربردی می دانیم که همه گیری را متوقف کرده و باعث از سرگیری اقتصاد جهانی می شود. روسیه اولین بار نیست که با این بی اعتمادی بین المللی در خصوص برتری خود در علوم برخورد می کند، وقتی که سیاست در مسیر گشایش های علمی قرار می گیرد و سلامت جامعه را تهدید می کند. در زمان شیوع فلج اطفال در ژاپن در سال ۱۹۵۰، مادران ژاپنی که کودکانشان از این بیماری فوت کردند، علیه دولت خود تظاهرات کردند. برای آنکه دولت واردات واکسن شوروی ضد فلج اطفال را به دلایل سیاسی ممنوع کرده بود. معترضین به اهداف خود دست یافتند و ممنوعیت برداشته شد و جان بیش از ۲۰ میلیون کودک ژاپنی نجات یافت.

امروز سیاست دوباره در مسیر فناوری روسی قرار گرفته است. فناوری که می تواند نجات بخش زندگی در کل جهان باشد. روسیه برای همکاری بین المللی در مقابله با این پاندمی و پاندمی های آینده آماده است. هیات شوروی در کنفرانس بین المللی مربوط به واکس های ضد فلج اطفال که در سال ۱۹۶۰ در واشنگتن برگزار شد، در پاسخ به پرسش مخاطبین درباره امنیت واکسن گفت که ما در روسیه « بچه هایمان را دوست داریم و مراقب رفاه و آسایش آنها هستیم همانطور که مردم در ایالات متحده و یا سایر بخش های جهان برای کودکانشان می خواهند.» پس از این جملات هیات شوروی با تشویق حاضران در سالن روبرو شد و کار شوروی بر روی واکسن ادامه پیدا کرد. رفاه و شکوفایی برای نسل های آینده، چیزی است که اکنون باید به آن فکر کرد. تمامی کشورهای جهان باید سیاست را پشت سرشان بگذارند و بر روی جستجوی راه حل های و فناوری بهتر متمرکز شوند تا از زندگی محافظت کرده و فعالیت های اقتصادی از سرگرفته شود. صندوق ما شراکت تولید در ۵ کشور برای تولید مشترک واکسن روسی ایجاد کرده است. ممکن است در جایی به واسطه این شرایط در مقابله با کووید ۱۹ ما بتوانیم از محدودیت ها با انگیزه های سیاسی در روابط بین المللی را بازنگری کرده و کنار بگذاریم.    محدودیت هایی که کهنه و قدیمی شده و موانعی برای تلاش های هماهنگ به منظور حل مشکلات جهانی هستند.
کریل دیمیتریف، مدیر ارشد اجرایی صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسی و صندوق  ثروت مستقل است که ۵۰ میلیارد دلار تحت مدیریت و کنترل آنها قرار دارد.




Copy Right 2013 Artmis.ORG