1403/01/10 02:59


303400
تاریخ انتشار: 1400/05/11 20:32
جهانگیری در نشست مدیران دولت دوازدهم:
عاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه «ترامپ» می‌خواست حتی یک بشکه نفت ایران فروخته نشود، گفت: در این مدت هیچ کس از ما نپرسید چگونه نفت فروختید.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امروز در نشست رئیس جمهور با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در ابتدا لازم می‌دانم که از تمام وزرا و معاونین وزرا، استانداران و همه اعضای دولت تشکر کنم و به آنها خسته نباشید بگویم و در همین جا به رئیس‌جمهور عزیز، ارزشمند، دانشمند جناب آقای روحانی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام عزیز و راحل ما بودند و در پیروزی انقلاب نقش کلیدی داشتند و بعد از آن در استمرار جمهوری اسلامی در هر جا که لازم بود، نقش‌آفرین بود. دو دوره در مجلس شورای اسلامی خدمت او بودیم و وی در مجلس همواره به عنوان یکی از افراد موثر و صاحب نظر بود که در سختی‌ها به او مراجعه می‌شد.


وی افزود: آقای روحانی در زمان جنگ تحمیلی حزب بعث عراق به ایران نقش مهم و محوری در فرماندهی جنگ و کمک به فرماندهی جنگ بر عهده داشت و ۲۴ سال به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود که ۱۶ سال به عنوان دبیر و ۸ سال هم به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی در مهمترین و اساسی‌ترین و اصلی‌ترین تصمیمات مهم کشور حضور داشت و به عنوان گنجینه اسرار این کشور است و در دوران ریاست جمهوری خود کشور را از یک دوران سختی عبور داد که جا دارد به سهم خودم به او خدا قوت و خسته نباشید بگویم و مطمئن هستم اجر کار شما در نزد خداوند تبارک و تعالی هست و در تاریخ ماندگار خواهد شد و روزی اهمیت این کار بیشتر برملا خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی وقتی سکان دار مسئولیت ریاست جمهوری شد که کشور با تهدیدات و فرصت‌های ویژه روبرو بود. اشکال ما این است که زود این مسائل را فراموش می‌کنیم، از یک طرف تهدید و تحریم‌های شورای امنیت ذیل فصل هفتم به همراه تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های ریاست جمهوری آمریکا را داشتیم که کشور را در تنگنا قرار داده بود، از نظر اقتصادی در شرایط بسیار سختی قرار داشتیم و از نظر سیاست داخلی در شرایط اوج اختلافات داخلی در نهادهای رسمی و حکومتی بودیم. به طوری که رئیس‌جمهور در مجلس علیه رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه نوار پخش می‌کرد و حرف می‌زد، این فضایی بود که دولت کار خود را در آن شروع کرد.
جهانگیری گفت: انتخاباتی در سال ۹۲ برگزار شد و نتیجه آن انتخابات این بود که مردم امید به تغییر امور و اصلاح آن پیدا کردند. فرصت بسیار مهمی بود که امید مردم به دستگاه‌های اجرایی پیدا شده بود و خصوصاً نخبگان جامعه سرشار از امید نسبت به آینده بودند.
وی تاکید کرد: در همان سال‌های اول دولت در جلسه‌ای دعوت بودیم، یکی از هنرپیشه‌های سرشناس کشور در جلسه شرکت داشت. برای من سوال بود که چرا در جلسه شرکت کرد! او چند دقیقه سخنرانی کرد و گفت که من خودم هم نمی‌دانم چرا در این جلسه حضور دارم، فقط می‌دانم که حالم خیلی خوب است. قبلاً از ناراحتی، همه همیشه در کوه و بیابان بودیم، الان هر کجا دعوتم می‌کنند فکر می‌کنیم باید شرکت کنیم و یک امید به آینده داریم.
معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: اینکه عده‌ای کارآمدی را مقایسه می‌کنند، توجه داشته باشند شرایط کار دولت در اوضاعی شروع شد که با تحریم‌های گسترده روبرو بودیم که من به آنها اشاره کردم و این تحریم‌ها در سال ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ تا اجرایی شدن برجام در دی ماه ۹۴ ادامه داشت.
جهانگیری گفت: دستاوردهای دولت در این دو و نیم سال را با هر دوره دیگری می‌خواهید مقایسه کنید تورم کاهنده، رشد اقتصادی فزاینده و سرمایه‌گذاری نیز فزاینده بود. از سوی دیگر بخش خصوصی فعال و ایجاد اشتغال قابل توجه بود و انسجام در قوای سه‌گانه در سطح بالایی بود و جریانات سیاسی امیدوار به آینده بودند.
وی اظهار داشت: از دی ماه سال ۹۴ یک اتفاق ویژه افتاد و برجام به عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماسی دوران معاصر ایران به دست آمد، که با هیچکدام از دستاوردهای قبلی قابل مقایسه نیست و ایران به تنهایی در مقابل ۶ قدرت بزرگ نشست و مذاکره کرد، مذاکره این بود که آمریکایی‌ها بعد از آن گفتند ایران سر ما کلاه گذاشت.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته آنها دروغ می‌گویند چون این مذاکرات منجر به یک توافق شده بود و هیچکس سر دیگری کلاه نگذاشت. به هر حال این دستاوردها دوره اول ریاست‌جمهوری را به شکلی کرد که در انتخابات ۹۴ مجلس هر کس در هر جا اعلام کرد که ما حامیان دولت هستیم رای آورد.
جهانگیری گفت: چه مُهر تاییدی بالاتر از اینکه مردم افرادی را انتخاب کردند که حامی دولت بودند، کف میزان رای تهران از سقف نمایندگان دور بعد بالاتر بود. در سال ۹۶ و در آن رقابت نفس گیر مُهر تایید مهم مردم ایران با بیش از ۲۴ میلیون رای بر عملکرد رئیس جمهور در واقع مُهر تاییدی بود بر عملکرد و سیاست‌های دولت یازدهم بود. شاید بگوییم که در دوره اول، مردم برای «نه» به دیگران به آقای روحانی رای دادند اما در دوره دوم روحانی با کارنامه‌اش خدمت مردم ایران آمد و آن رای تاریخی را از مردم ایران گرفت.
وی گفت: در دور دوم، دولت با فشارهای عجیبی رو برو شد. از یک سو فشارهای بین‌المللی با محوریت رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه به ویژه رژیم سعودی رو به رو بودیم و در این شرایط رئیس جمهور نادان آمریکا از برجام خارج شد و با هدف فروپاشی ایران سیاست فشار حداکثری را وضع کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: واقعاً همانطور که آقای زنگنه گفت، هدف به زانو درآوردن و فروپاشی ایران بود. اما مسئولان دولت، متحد شدند که در این جنگ ناخواسته و ظالمانه اقتصادی که آمریکا شروع کرد به شکست امریکا منجر شد.
جهانگیری گفت: سیاست و عملکرد دولت به گونه‌ای بود که در اواخر سال ۱۳۹۸- در دوره خود ترامپ- اعلام شد که فشار اقتصادی به ایران شکست خورده و رشد اقتصادی بهتر شده اما یکباره کرونا به سراغ ما آمد.
وی با اشاره به خسارات زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه بیش از صد هزار خانه تخریب شد و در سیل ۹۸ در ۲۰ استان کشور بیش از صد هزار خانه تخریب شد، اما دولت مردان امریکا اعتراف کردن سیاست‌های آنها شکست خورده است.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در این شرایط، کرونا هم به کمک ترامپ آمد. در همان مقطع رئیس جمهور به رهبری اصرار کرد که ایشان فرمانده جنگ اقتصادی شوند اما رهبری فرمودند طبیعی است که فرمانده باید رئیس‌جمهور باشد و فرمان تشکیل جلسه سه قوا را هم دادند. در این مدت ستاد مقابله با تحریم‌ها تشکیل شد و ستاد اقتصادی دولت هم به طور مرتب در هر هفته دو جلسه می‌داد، جلسات اقتصاد مقاومتی را هم خود من تشکیل می‌دادم.
جهانگیری با اشاره به تحریم‌های نفتی، افزود: هیچکس از ما نپرسید که چگونه نفت فروختید؟ ترامپ و تیمش ایستاد تا نگذارند یک بشکه نفت ایران فروخته شود و به ۱۲ نفتکش ما آسیب زده و اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد، هرکس مدعی بود می‌تواند نفت بفروشد به میزان لازم در اختیار آنها قرار گرفت اما یکی از آنها بگوید یک بشکه نفت فروخته.
وی گفت: هیچکس نگفت پول نفت چگونه جابه‌جا می‌شد. اگر صنعت پتروشیمی و فولاد و مس نبود، ارز کشور هم تامین نمی‌شد و ممکن بود نقشه دشمن موفق شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی هیچ کارخانه‌ای به دلیل نرسیدن مواد اولیه، تعطیل نشد، اظهار داشت: اما کسی نپرسید پتروشیمی چگونه فروش رفت. بانک‌ها، کشتی‌ها و بنادر ایران تحریم بود اما ما سالی تا ۱۳۰ میلیون تن کالا از بنادر دنیا وارد می‌کردیم در حالی که تک، تک کشتی‌ها را به نام، تحریم کرده بودند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: ما متعهد شده بودیم با رهبری مقام معظم رهبری سیاست امریکا را شکست دهیم و خود آمریکایی‌ها گفتند که ما شکست خورده‌ایم. در واقع ایران‌دوستی، مردم دوستی و تعهد به آرمان‌های انقلاب، امام، شهدا و مسئولیت پذیری دولت موجب شد ما پای کار بایستیم. متاسفانه خیلی از دوستان با نادانی کامل به دولت فشار آوردند و انواع زخم زبان‌ها را زدند.
وی تصریح کرد: برخی از سر دلسوزی به دولت پیشنهاد استعفای دولت را دادند اما ما در مقابل مردم، مسئول بودیم و باید می‌ایستادیم و کشور را از آن پیچ خطرناک عبور می‌دادیم و به فضل الهی این اتفاق افتاد. اکنون هم کشور در ریل خوبی قرار گرفته است. البته ما سیاست‌هایی وضع کردیم که در شرایط عادی آن را قبول نداشتیم، اما زندگی مردم و اقشار ضعیف مساله اول ما بود نه توسعه، مردم ایران بزرگوارانه و با صبوری به دولت کمک کردند.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در جنگ اقتصادی زندگی مردم مهمترین موضوع است و باید سیاست‌ها متناسب با آن را تنظیم کنیم. مردم ما بزرگوارانه با این شرایط کنار آمدند و با صبوری به دولت کمک کردند.
جهانگیری با اشاره به کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری فروش نفت، تصریح کرد: ما در دوران اجرای شدن برجام تنها با یک بانک ۳۰ میلیارد دلار قرارداد تبادل امضا کردیم، اما تمام این خطوط قطع شد و از سال ۱۳۹۹ به دلیل همه‌گیری کرونا شرایط سخت‌تر شد و ۱.۵ میلیون شغل از دست دادیم. سلامت مردم هم به خطر افتاد، در این بین رسانه‌های خارجی، نیروهای برانداز و همچنین نیروهای کج سلیقه سعی کردند به سرمایه اجتماعی، مشارکت و امید مردم آسیب بزنند و زدند.
وی گفت: ایران ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد، اما با چالش و ابرچالش‌های بزرگی روبه‌روست. مهم‌ترین مانع عبور کشور از این شرایط، دیرفهمی تغییرات جامعه بر جهان و بی‌توجهی به سرمایه اجتماعی است. گاهی شکاف جامعه و حاکمیت و مردم و دولت می‌تواند به حوادث نگران کننده منجر شود.
معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: فرصت خوبی در اختیار دولت بعدی است، از هماهنگی قوا و حمایت نهادهای حاکمیتی می‌توان برای حل مشکلات استفاده کرد اما اگر به موقع از فرصت‌ها استفاده نشود، آنها می‌توانند به تهدید تبدیل شوند.
جهانگیری در پایان گفت: ما تجارب و راهکارهای خود را در اختیار دولت بعد قرار می‌دهیم تاکنون من و رئیس جمهور هم جلساتی با رئیس جمهور منتخب داشته‌ایم و تجارب خود را بدون چشم داشت در اختیارشان قرار خواهیم داد، هرکجا هم کمک خواستند می‌رویم و مشورت می‌کنیم.




Copy Right 2013 Artmis.ORG