1403/01/31 23:05


305245
تاریخ انتشار: 1401/02/23 20:12
شب گذشته برخی ازشهر‌های کشور شاهد تجمعات اعتراضی برای افزایش نرخ برخی از اقلام اساسی بود. در این تجمعات که شعار‌هایی درباره رویکرد دولت در حذف ارز ترجیحی و در پی آن گران شدن برخی از کالا‌ها و عدم پیش بینی تمهیدات لازم برای اجرای این اقدام بزرگ و حیاتی مطرح شد آن چه کاملا مشهود بود معضل «عدم اقناع سازی» و توجیه افکار عمومی بود که تا پیش از این بار‌ها تذکر داده شده بود.

تابناک نوشت: شب گذشته برخی ازشهر‌های کشور شاهد تجمعات اعتراضی برای افزایش نرخ برخی از اقلام اساسی بود. در این تجمعات که شعار‌هایی درباره رویکرد دولت در حذف ارز ترجیحی و در پی آن گران شدن برخی از کالا‌ها و عدم پیش بینی تمهیدات لازم برای اجرای این اقدام بزرگ و حیاتی مطرح شد آن چه کاملا مشهود بود معضل «عدم اقناع سازی» و توجیه افکار عمومی بود که تا پیش از این بار‌ها تذکر داده شده بود.

بر اساس متن قانون بودجه در بند ص تبصره یک این قانون حذفِ ارزِ ترجیحیِ کالا‌های اساسی را منوط و مشروط کرده است به جبرانِ پیشینیِ زیانِ رفاهِ مصرف کننده از طریق کالابرگ الکترونیکی به همراه امکان تهیه این کالا‌ها با قیمت شهریور ۱۴۰۰. همانگونه که در این متن دیده می‌شود تمهیدات پیشینی برای اجرای این کار مورد تاکید قرار گرفته است.

درباره اینکه این اقدام باید انجام می‌شد و نرخ ارزی که منشا فساد‌های بزرگی شده بود «بر روی کاغذ» دلایل زیادی وجود داشت و حدودا همه صاحبنظران درباره حذف آن اجماع داشتند، اما آنچه از تصویب و شروع این اقدام مهمتر است مرحله اجرا و آنچه در مرحله اجرا از همه اجزای آن مهمتر است «اقناع سازی و اطلاع رسانی» شفاف و صادقانه است که رفتار‌های اخیر رخ داده در جامعه و تجمعات شب گذشته در برخی از شهر‌ها نشان می‌دهد متاسفانه این جزء مهم کاملا مغفول واقع شده و تاکنون مسئولان نتوانسته اند در این مورد موفق باشند.

مشکل دیگر که در این روز‌های اخیر کاملا مشهود است بیان ادله و دلایلی از سوی برخی از مسئولان و افراد است که نه تنها در جهت اقناع سازی عمومی نبوده بلکه افکار عمومی را تحریک کرده و بیان چنان گفتار‌هایی را وهن به کرامت و منطق و نظام فکری هر فردی ارزیابی می‌کنند.

متاسفانه در این روز‌ها بار‌ها از مسئولان شنیده شده که قرار است فقط چند کالا اعلام شده دچار تغییر قیمت شوند و بقیه اجناس یا خدمات «حق گران شدن» ندارند و به طور مثال از سوی مسئولی گفته شده که مثلا گران شدن ماکارونی نباید موجب گران شدن نرخ کرایه تاکسی شود.
 
این سخنان درحالی بیان می‌شود که عموم جامعه کاملا واقف هستند که منطق و سیر کف بازار تابع هیچ کدام از این دستورات و باید‌ها و نباید‌ها نبوده و بلکه منطق و روال خود را دارد؛ لذا بهتر است هر مسئول و یا مقامی که قرار است به ابهامات و سوالات مردم پاسخ دهد در ابتدا خود گشتی در جامعه و کف بازار بزند و یا مایحتاج زندگی را خودش تهیه کند یا با یک ماه حقوق کارگری گذر ایام کند که کاملا بر این روند و سیر کف بازار واقف شود تا بتواند هم تصمیم شفاف تری اتخاذ نماید و هم اینکه بتواند افرادی را که نسبت به نتایج مثبت این طرح شک و شبهه دارند بهتر قانع نماید.

یا دیده می‌شود که برخی از افراد که سعی دارند این طرح را برای دیگران تشریح نمایند به تفاوت قیمت ارزی یارانه پرداختی آن در دولت‌ها اشاره می‌کنند که همین امر هم با توجه به افزایش و تغییرات قیمت ارز در چند روز اخیر بسیار مورد انتقاد افکار عمومی واقع شده و طرح چنین دلایلی را از سوی برخی از فعالان فضای مجازی نپسندیده و نسبت به آن واکنش‌های منفی بروز داده اند.

یا شنیده می‌شود که مسئول یا فردی گلایه‌های فعلی مردم از اوضاع اقتصادی راغیر واقعی دانسته و معتقد است که، چون در ایام تعطیلات جاده‌ها شلوغ می‌شود و یا، چون حدودا هر خانواده ایرانی یک خودرو دارد پس گلایه و ابراز نگرانی از اوضاع اقتصادی عملی مبتنی بر اطلاعات غیر شفاف از سوی برخی افراد خارج از کشور بوده باید مردم عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند.

یا همچنین گفته شده که یکی از دلایل اجرای این طرح این بوده که بر اساس آمار مقامات رسمی و گفته یکی از نمایندگان مجلس ، حدودا فقط ۲۰۰ نفر ذی نفوذ ، از مواهب ارز ترجیحی بهره برده اند و بیشترین سود از این ارز نصیب آنان شده است درحالیکه این دلیل و توجیه این ابهام را پررنگ‌تر کرده که دستگاه‌های نظارتی و بازرسی عریض و طویلی که در کشور وجود دارند چگونه نتوانسته اند در این سال‌ها بر این امر نظارت کرده و افراد را تحت تعقیب و پیگیری قرار دهند.

یا دیده شده که در همین چند روزی که از اجرای طرح گذشته و پرداخت یارانه‌ها و تغییر قیمت‌ها آغاز شده بسیاری از خانواده‌ها به علت نقص اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی موجود که دهک بندی‌ها بر اساس آن رخ داده دچار مشکل شده اند و هنوز تنوانسته اند مسیر یا راهی برای رفع این نقیصه پیدا کنند.
 
یا تناقض هایی دیده و شنیده می شود که از لابه لای سخنان برخی از مسئولان عیان می شود.در حالیکه یک مسئول فروش نفت و دریافت ارز آن را در بهترین سطح بیان می کند و مسئول دیگر از اوضاع مناسب ذخیره ارزی حرف می زند مقام یا نماینده دیگری در توجیه اجرای این طرح سخن از کمبود منابع ارزی به میان می آورد و افکار عمومی را با تناقض و ابهام جدید روبرو می نماید.

خلاصه اینکه آنچه در این چند روز و قبل از آن دیده می‌شود که متاسفانه اجرای این طرح و از همه مهمتر نظام اطلاع رسانی و دستگاه‌های توجیه کننده علی رغم اینکه تازه فعال شده اند هنوز نتوانسته اند به ابهامات و سوالات متعددی که برای چنین طرح کلانی وجود دارد به خوبی پاسخ دهند که تایید کننده این ادعا نظرسنجی مهمی است که از حدود یک هفته پیش بر روی سایت «تابناک» وجود داشته و حدود 83 درصد رای دهندگان نحوه اطلاع رسانی دولت درباره حذف ارز ترجیحیدر حد «خیلی کم» اقناع کننده دانسته اند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG